موسیقی و هارمونی چطور کار می کند؟

تا به حال هنگام گوش دادن به موسیقی احساس “لرز” گرفته‌اید؟ این حس ممکن است به خاطر وجود هارمونی (هماهنگی) باشد. هماهنگی یکی از دلنشین‌ترین بخش‌های موسیقی است که باعث می‌شود گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان لذت‌بخش باشد. اما هارمونی در موسیقی به زبان ساده چیست؟ و چگونه می‌توانید از این تکنیک در موسیقی خود استفاده کنید؟

در ادامه به تمام این سوالات و موارد بیشتر پاسخ خواهیم داد. بیایید به دنیای جادویی هارمونی‌ها شیرجه بزنیم!

هارمونی در موسیقی چیست؟

خب، اصلا هماهنگی چیست؟ حتی بدون داشتن دانش تئوری موسیقی، احتمالا مفهوم هارمونی را به صورت شهودی درک می‌کنید. زیرا هارمونی به سادگی نواخته شدن دو یا چند نت به صورت همزمان در موسیقی است. چه از موسیقی کلاسیک لذت ببرید و چه طرفدار موسیقی پاپ باشید، مطمئنا نمونه‌های زیادی از هارمونی را پیدا خواهید کرد.

این دو یا چند نت لزوما نباید “دلنشین” به نظر برسند. با این حال، به طور کلی، نوازندگان از اصول تئوری موسیقی برای ایجاد توالی‌های آکورد (همنوازی) خوشایند که برای اکثر شنوندگان لذت‌بخش است استفاده می‌کنند.

در حالی که برخی افراد ممکن است بتوانند به طور شهودی هارمونی‌های ملودی خاصی را کشف کنند، راه‌هایی وجود دارد که به صورت دستی هارمونی‌ها را بفهمید که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. برای ایجاد هارمونی، باید تمرین موسیقی را در دستور کار قرار دهید، اما به مرور زمان ایجاد این روابط تونال (صدایی) به امری طبیعی تبدیل خواهد شد.

هارمونی چگونه شکل گرفت؟

هارمونی از موسیقی قرون وسطی و رنسانس توسعه یافته و تکامل پیدا کرده است. در این دوره، پلی فونی (چند صدایی) استفاده می شد، به این معنی که چندین صدا یا بخش به طور همزمان نواخته می شدند. این در واقع از موسیقی یونان باستان نشأت می گرفت، جایی که ملودی ها کاملاً به صورت یکصدا یا اکتاو خوانده می شدند. هارمونی هایی که ابتدا توسعه یافتند از چیزی که اکنون به آن مُد می گوییم، نشأت می گرفتند.

تا قرن نهم، آواز ساده با تنها چند نمونه از استفاده از هارمونی در فاصله چهارم یا پنجم رایج شد. این باعث ایجاد فواصل موازی کامل می شد. این هارمونی اولیه بسیار ابتدایی اغلب به عنوان ارگانوم شناخته می شد و یکی از اولین نمونه های هارمونی است. موسیقی به آرامی به سمت هارمونی آزاد با خط ملودی اضافی که در حرکت معکوس با خط ملودی اصلی خوانده می شد، توسعه یافت. با این حال، فواصل رایج همچنان مورد استفاده قرار می گرفت و موسیقی همیشه روی نت اصلی مُد حل می شد.

تا حدود قرن پانزدهم، هارمونی در آهنگسازی همچنان به عنوان یک مفهوم افقی در نظر گرفته می شد. با این حال، حتی در آن زمان، سبک اصلی آهنگسازی هنوز به صورت عمودی در نظر گرفته می شد. آهنگسازان از کنترپوان (چندآوایی) به عنوان فرم اصلی آهنگسازی استفاده می کردند و هارمونی توسط این کنترپوان ایجاد می شد. آهنگسازان شروع به توجه بیشتر به هارمونی هایی کردند که ایجاد می کردند، اما به هیچ وجه تمرکز اصلی نبود.

در اواخر قرن شانزدهم، این استفاده از سبک کنترپوانی شروع به کنار گذاشته شدن کرد زیرا آهنگسازان شروع به تمرکز بر روی خط ملودیک رساتر با پشتیبانی هارمونی (بافت هوموفونیک) کردند.

هارمونی کلاسیک غربی که امروزه می شناسیم، حدود سال 1600 آغاز شد و این شامل مفهوم کلید (گام) و مدولاسیون (تغییر کلید) می شود.

هارمونی در موسیقی

عناصر اصلی هارمونی

هارمونی ها از چند عنصر کلیدی تشکیل شده‌اند. در اینجا به برخی از مفاهیم اساسی تئوری موسیقی که پایه‌های هارمونی تونال را تشکیل می‌دهند اشاره می‌کنیم:

سرکلید (Key Signature)

سرکلید در موسیقی، مجموعه دیزها یا بمل هایی است که در ابتدای حامل (خطوط حامل موسیقی) نمایش داده می شود و نشان دهنده نت های کلیدی آن قطعه است. کلید یک آهنگ معمولا تعیین کننده حرکت آکورد (توالی آکورد) به همراه تریاد ماژور یا مینور است که برای ساختن هارمونی های هوشمندانه ضروری است.

به طور کلی، سرکلید مینور نشان دهنده آهنگی با لحنی غمگین تر یا مرموزتر است، در حالی که سرکلید ماژور لحنی شادتر و سرحال تر دارد. کلیدها همچنین شامل گام هایی هستند که روش های خاصی برای نواختن نت ها درون یک کلید هستند. اغلب، نت های یک گام ماژور یا مینور پایه خوبی برای ایجاد هارمونی هستند.

تمایز تونال (Tonal Distinction)

بسیاری از هارمونی های عالی بر پایه یک ملودی عالی ساخته شده اند. برای ایجاد فواصل صوتی خوشایند و جذابیت در یک آهنگ، تمایز تونال یا جداسازی قابل شنیدن بین نت های مختلف ضروری است.

همخوان (Consonant) در مقابل ناهماهنگ (Dissonant)

هارمونی ها از صداهای همخوان و ناهماهنگ تشکیل شده اند. به طور معمول، یک هارمونی همخوان، باز، از نظر صوتی دلپذیر احساس می شود و حول نت های مشابهی که در حرکت آکورد یک آهنگ مشخص شده است، می چرخد. آکوردهای همخوان به راحتی قابل گوش دادن هستند و در سراسر موسیقی مدرن وجود دارند.

از طرف دیگر، هارمونی های ناهماهنگ حاوی تنش زیادی هستند و بسته به زمینه، می توانند احساس ضربه زننده و گاهی اوقات ناخوشایندی داشته باشند. آکوردهای ناهماهنگ ممکن است بیشتر در موسیقی فیلم های ترسناک کاربرد داشته باشند تا رادیو، اما قطعا ارزش درک کردن را دارند.

همخوان (Consonant) و ناهماهنگ (Dissonant)

سرعت تغییر هارمونیک (Harmonic Change Rate)

سرعت تغییر آهنگ از یک آکورد به آکورد دیگر در یک قطعه موسیقی می تواند به طور قابل توجهی بر امکانات هارمونیک شما تأثیر بگذارد. در اکثر موسیقی های عامه پسند غربی، آکورد در هر میزان یا هر دو میزان یک بار تغییر می کند.

هارمونی سازها (Instrument Harmonics)

سازهای مختلف بسته به رنگ و کیفیت نتشان، ساختارهای هارمونیک متنوعی را ارائه می دهند. برای مثال، یک گیتار باس ممکن است به برجسته کردن تونیک یک حرکت آکورد ماژور برای حفظ ساختار در طول آهنگ کمک کند.

مدولاسیون (Modulation)

مدولاسیون زمانی اتفاق می افتد که یک قطعه موسیقی از کلید اصلی آهنگ دور می شود. این تغییر کلید می تواند به تغییر موسیقی کمک کند و همچنین هارمونی های یک قطعه را تغییر دهد.

ریتم (Rhythm)

بخش زیادی از جمله بندی هارمونیک به ریتم یا سرعتی که خط ملودیک اجرا می شود، بستگی دارد. یک هارمونی می تواند برای یک اثر ظریف تر همان ریتم خط ملودی را داشته باشد یا برای ایجاد کنتراست اضافی، جمله بندی کاملا متفاوتی داشته باشد.

حرکت آکورد (Chord Progression)

حرکت آکورد (توالی آکورد) یک آهنگ تأثیر زیادی روی هارمونی های همخوان آن آهنگ دارد. از آنجایی که قوی ترین نت ها در یک کلید ماژور یا مینور معمولا حول آکوردهای حاکم (دومینانت) یک قطعه می چرخند، هارمونی با آکوردها در ارتباط است. اگر در ایجاد هارمونی در یک قطعه خاص مشکل دارید، سعی کنید نت های حرکت آکوردِ تعیین شده را دنبال کنید.

تاریخچه هارمونی تونال در موسیقی

کلمه هارمونی از یک کلمه یونانی به معنای اتصال بین تخته های کشتی یا اتصال آن تخته ها نشأت می گیرد. موسیقی یونانی با استفاده از ساختار هارمونیک فیثاغورسی یا آریستوکسنی، عمل خواندن چندین ملودی به طور همزمان را ادغام کرد.

فرهنگ های مختلف بر ساختارهای هارمونیک متفاوتی تأکید می کنند. به عنوان مثال، موسیقی هنری آسیای جنوبی بر پنجم یا چهارم باز، و ماندن روی یک نت خاص تأکید دارد. برعکس، موسیقی مذهبی اولیه غربی دارای فواصل موازی کامل بود که امروزه به سنت های موسیقی غربی راه یافته است.

یک چیز قطعی است – هارمونی مطمئناً بر نحوه ساختار موسیقی ما به طور کلی تأثیر می گذارد.

هارمونی: تجزیه و تحلیل

حالا که درک اولیه ای از هارمونی به دست آوردیم، بیایید به سراغ اصول آن و انواع مختلف هارمونی هایی که می توانیم ایجاد کنیم، بپردازیم.

با ترکیب نت های موسیقی می توان انواع مختلفی از هارمونی ایجاد کرد. درک این انواع مختلف می تواند به شما در ایجاد موسیقی جذاب تر و متنوع تر کمک کند.

همخوان (Consonant) و ناهماهنگ (Dissonant)

هارمونی های همخوان ترکیبی از نت هایی هستند که خوشایند و باثبات به نظر می رسند. هارمونی های ناهماهنگ تنش و بی قراری ایجاد می کنند. این تعادل بین همخوانی و ناهماهنگی جنبه کلیدی برای ایجاد آهنگ های جذاب و پویا است. به عنوان مثال، یک آکورد ماژور (دو-می-سل) همخوان در نظر گرفته می شود، در حالی که یک آکورد کاسته شده (دو-می بمل-سل بمل) ناهماهنگ است.

دیاتونیک و کروماتیک

هارمونی های دیاتونیک با استفاده از نت های درون یک کلید خاص شکل می گیرند، در حالی که هارمونی های کروماتیک از نت های خارج از کلید استفاده می کنند.

هارمونی دیاتونیک در اکثر سبک های موسیقی مانند هیپ هاپ و پاپ رایج تر است، اما هارمونی کروماتیک می تواند به آهنگسازی های شما رنگ و جذابیت بیشتری ببخشد.

برای مثال، در کلید دو ماژور، یک هارمونی دیاتونیک ممکن است شامل آکوردهایی مانند دو ماژور (دو-می-سل) و سل ماژور (سل-سی-ر) باشد. یک هارمونی کروماتیک ممکن است شامل یک آکورد می بمل ماژور (می بمل-سل-سی بمل) باشد.

دیاتونیک و کروماتیک

مودال

هارمونی مودال بر اساس استفاده از مُدها است که از گام های ماژور و مینور دیاتونیک مشتق شده اند. در هارمونی مودال، آکوردها و روندهای آکورد با استفاده از نت های یک مُد خاص ساخته می شوند که به موسیقی شخصیت متمایزی می بخشد.

به عنوان مثال، ممکن است از مُد دورین (D-E-F-G-A-B-C-D) برای ایجاد هارمونی استفاده شود که نسبت به گام های ماژور یا مینور سنتی احساس کمی متفاوت دارد.

مودال در هارمونی موسیقی

هارمونی پلی تونال

هارمونی پلی تونال شامل استفاده همزمان از کلیدهای متعدد یا مراکز تونالی است. این نوع هارمونی می تواند یک ترکیب پیچیده و مناظر صوتی جالبی ایجاد کند که گوش شنونده را به چالش می کشد. به عنوان مثال، یک قطعه موسیقی ممکن است شامل آکوردهایی از هر دو کلید دو ماژور (دو-می-سل) و سل مینور (سل-سی بمل-ر) باشد که با هم نواخته می شوند.

هارمونی پلی تونال

اینها تنها چند نمونه از انواع مختلف هارمونی هایی است که می توانید در موسیقی خود کاوش کنید. آزمایش با ساختارهای مختلف هارمونی می تواند به شما در ایجاد یک ترکیب منحصر به فرد و جذاب کمک کند که با شنوندگان شما طنین انداز شود.

ساختار آکورد

علاوه بر انواع مختلف هارمونی، درک انواع مختلف آکوردهایی که می توان برای ایجاد روندهای آکورد استفاده کرد، مهم است.

بیایید نگاهی دقیق تر به برخی از ساختارهای رایج آکورد بیندازیم:

تریاد

تریاد یک آکورد سه نتی است که از موارد زیر تشکیل شده است:

  • ریشه
  • سوم
  • پنجم

تریادها اساسی ترین نوع آکورد هستند و بسته به فواصل بین نت ها، می توانند به عنوان ماژور، مینور، کاسته یا افزوده طبقه بندی شوند.

به عنوان مثال، یک تریاد دو ماژور از نت های دو-می-سل تشکیل شده است، در حالی که یک تریاد دو مینور از دو-می بمل-سل تشکیل شده است.

آکوردهای هفتم

آکوردهای هفتم آکوردهای چهار نتی هستند که شامل موارد زیر می شوند:

  • ریشه
  • سوم
  • پنجم
  • هفتم

این آکوردها لایه دیگری از پیچیدگی را اضافه می کنند و می توانند به عنوان ماژور هفتم، مینور هفتم، دامیننت هفتم و موارد دیگر طبقه بندی شوند. به عنوان مثال، یک آکورد دو ماژور هفتم از نت های دو-می-سل-سی تشکیل شده است، در حالی که یک آکورد دو دومینانت هفتم از دو-می-سل-سی بمل تشکیل شده است.

آکوردهای هفتم

آکوردهای توسعه یافته

آکوردهای توسعه یافته (Extended Chords) آکوردهایی هستند که شامل نت هایی فراتر از ساختار اولیه تریاد یا آکورد هفتم می شوند.

این آکوردها می توانند عمق و پیچیدگی بیشتری به روندهای آکورد شما اضافه کنند. آکوردهای توسعه یافته رایج شامل آکوردهای نهم، یازدهم و سیزدهم می شوند. به عنوان مثال، یک آکورد دو ماژور نهم از نت های دو-می-سل-سی-ر تشکیل شده است، در حالی که یک آکورد دو دومینانت سیزدهم از دو-می-سل-سی بمل-ر-فا-لا تشکیل شده است.

آکوردهای توسعه یافته

با درک و آزمایش با این ساختارهای مختلف آکورد، می توانید طیف وسیعی از روندهای آکورد ایجاد کنید که به آهنگسازی های شما غنا و جذابیت می بخشد.

نمونه هایی از هارمونی در موسیقی

نمونه های زیادی از هارمونی موسیقی در سراسر ژانرهای موسیقی شرقی و غربی وجود دارد، به خصوص از آنجایی که حتی آواز یکصدایی نیز نوعی هارمونی در نظر گرفته می شود. در اینجا چند نمونه رایج از هارمونی که ممکن است بشناسید آورده شده است:

  • بیچ بویز (The Beach Boys): گروه بیچ بویز به خاطر خواندن هارمونی های گسترده شناخته شده اند. به هر آهنگی از آنها گوش دهید، متوجه می شوید که هر صدا شامل هارمونی متفاوتی است.
  • ایموژن هیپ (Imogen Heap): خواننده و تهیه کننده ایموژن هیپ در آهنگ “قایم باشک (Hide and Seek)” از هارمونی سازی استفاده می کند.
  • فلیت فاکسز (Fleet Foxes): این گروه آلترناتیو راک به خاطر هارمونی های فشرده سازی که به منظر صوتی قرون وسطایی آنها کمک می کند، شناخته شده است.

هارمونی و طبقه بندی آکورد

در موسیقی غربی، سه نوع مختلف آکورد در یک حرکت وجود دارد که استحکام ملودی ها و هارمونی ها را تعیین می کند.

  • تونیک (Tonic): آکوردهای تونیک به طور معمول رهبر حرکت هستند. این جایی است که حرکت آکورد باثبات ترین احساس را دارد.
  • دومینانت (Dominant): دومین آکوردهای مهم، آکوردهای دومینانت هستند. این آکوردها روی درجه پنجم یک گام خاص ساخته شده اند.
  • ساب دومینانت (Predominant): آکوردهای ساب دومینانت برای پر کردن شکاف هارمونیک بین آکوردهای تونیک و دومینانت استفاده می شوند.

هارمونی و طبقه بندی آکورد

انواع مختلف هارمونی

هارمونی را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد. در اینجا همه چیزهایی را که در مورد انواع مختلف هارمونی باید بدانید آورده شده است:

هارمونی دیاتونیک (Diatonic Harmony)

هارمونی دیاتونیک به هارمونی موسیقی اشاره دارد که در آن تمام نت ها و آکوردها را می توان به یک گام ماژور یا مینور واحد ردیابی کرد.

هارمونی غیر دیاتونیک (Non-Diatonic Harmony)

هارمونی غیر دیاتونیک شبیه به هارمونی دیاتونیک است زیرا بیشتر حول محور گام مرکزی یک آهنگ می چرخد. با این حال، هارمونی غیر دیاتونیک همچنین نت هایی را خارج از ساختار آکورد تونیک معرفی می کند که می تواند تنش ایجاد کند و بر جذابیت یک عبارت ملودیک بیافزاید.

هارمونی آتونال (Atonal Harmony)

هارمونی آتونال کلید را به طور کلی نادیده می گیرد و هر دوازده نیم پرده را در هر ساختار صوتی به طور مساوی مهم در نظر می گیرد. فرم های آکورد بر این نوع هارمونی تأثیری ندارند که مورد استقبال جنبش های موسیقی تجربی تر مانند جاز آزاد قرار می گیرد.

تفاوت بین هارمونی های باز و بسته (Open and Close Harmonies)

اصطلاحات باز و بسته در رابطه با هارمونی، توصیف می کنند که هر نت چقدر در یک آکورد در موسیقی تونال به هم نزدیک است. در هارمونی بسته، همه نت ها تا حد امکان به هم نزدیک هستند. آکوردهای موقعیت باز بسیار بیشتر از جایی پخش می شوند که تونیک می تواند بیش از یک اکتاو از دو نت دیگر در یک آکورد فاصله داشته باشد.

یک هارمونی باز می تواند با ایجاد فضای بیشتر در یک فضای صوتی برای یک صدای شیرین تر، به ایجاد ساختار آکورد کمتر ناهماهنگ کمک کند.

هارمونی ضمنی (Implied Harmony) چیست؟

هارمونی ضمنی شامل نت های کلیدی درون یک ساختار آکورد خاص است که بدون اینکه همه نت ها به طور صریح نواخته شوند، قادر به شناسایی یک آکورد خاص هستند. از آنجایی که سازهای مختلف فقط می توانند یک نت را در یک زمان بنوازند، هارمونی ضمنی در موسیقی تونال می تواند جایگزین بخش های گم شده شود.

به عنوان مثال، تریاد دو ماژور (C major triad) را در نظر بگیرید، به طور معمول یک تریاد دو ماژور نت های دو، می، سُل را خواهد داشت. با این حال، اگر نت های “دو” و “سُل” را در کلید دو ماژور بنوازید، گوش شما همچنان می تواند ساختار آکورد ماژور را بدون “می” سوم مینور تشخیص دهد. هارمونی های ضمنی به شدت در دنیای جاز مورد استقبال قرار می گیرند، اگرچه در انواع مختلف موسیقی یافت می شوند.

چگونه هارمونی بنویسیم

نوشتن هارمونی تمرینی عالی است که مهارت های شما را به عنوان یک نوازنده به طور کلی بهبود می بخشد. در اینجا یک نقشه راه آسان وجود دارد اگر نمی دانید از کجا شروع کنید:

  • اول ملودی خود را پیدا کنید. برای ایجاد هارمونی، به یک ملودی برای شروع نیاز دارید. قبل از رفتن به خط هارمونیک خود، ملودی خود را بنویسید.
  • با یک ساز یا صدای خود آزمایش کنید. گاهی اوقات، هارمونی از طریق بداهه نوازی ایجاد می شود. ببینید آیا نواختن یا خواندن روی ملودی شما هارمونی ایجاد می کند.
  • از آکوردها برای الهام گرفتن استفاده کنید. در صورت شک، به نت های آکوردهای حاکم خود نگاه کنید. فواصل مشترک در آکوردهای حاکم مانند چهارم و پنجم درست می توانند هارمونی های فوق العاده ای برای ملودی شما ایجاد کنند.
  • روی یک گام بسازید. استفاده از گام راه دیگری برای ایجاد هارمونی های دیاتونیک قوی است. یک گام بردارید و یک خط ملودیک دیگر با نت های جداگانه به عنوان هارمونی خود بسازید.

هنر ترکیب نت های موسیقی

حالا که درک درستی از انواع مختلف هارمونی ها و روندهای آکورد پیدا کرده ایم، بیایید به برخی از تکنیک های ترکیب نت های موسیقی برای ایجاد هارمونی های جذاب بپردازیم.

هنگام ایجاد هارمونی، توجه به نحوه تعامل آنها با ملودی ضروری است. چندین تکنیک برای ایجاد هارمونی هایی که ملودی شما را تکمیل و تقویت می کنند، وجود دارد:

کنترپوان

کنترپوان تکنیکی است که در آن دو یا چند خط ملودیک مستقل برای ایجاد هارمونی ترکیب می شوند. این رویکرد می تواند بافت های پیچیده و جذابی در موسیقی ایجاد کند.

به عنوان مثال، در قطعه ای از موسیقی در دو ماژور، ممکن است یک ملودی داشته باشید که با نت های دو-ر-می شروع می شود، در حالی که یک ضد ملودی با نت های می-فا-سل شروع می شود. این دو ملودی با نواختن همزمان، یک روند هارمونی ایجاد می کنند که یکدیگر را تکمیل و پشتیبانی می کنند.

کنترپوان در هارمونی موسیقی

هارمونی های موازی

هارمونی های موازی زمانی اتفاق می افتند که دو یا چند خط ملودیک در یک جهت حرکت کنند و فاصله ثابتی را بین خود حفظ کنند. این تکنیک می تواند در موسیقی شما حس وحدت و انسجام ایجاد کند. به عنوان مثال، ممکن است یک ملودی داشته باشید که با نت های دو-ر-می شروع می شود، و یک هارمونی که به موازات ملودی حرکت می کند، با نت های سل-لا-سی شروع می شود. این باعث ایجاد یک فاصله ثابت پنجم بین ملودی و هارمونی می شود.

هارمونی های موازی

نکات برای خواندن هارمونی

اگر تازه کار هستید، در اینجا چند نکته سریع برای خواندن هارمونی آورده شده است:

  • به صورت گروهی آواز بخوانید. آیا هنوز در درک “هارمونی در موسیقی چیست” مشکل دارید؟ در این صورت، پیوستن به یک گروه کر می تواند به شما در درک بهتر لایه بندی ملودی های مختلف کمک کند. پیوستن به یک گروه کر تمرین عالی هارمونی است و با تمرین منظم به تنظیم گوش شما کمک می کند.
  • از سازهای موسیقی به عنوان کمک استفاده کنید. برای ایجاد پرش های دقیق فواصل هارمونیک، بهتر است قبل از خواندن آنها از یک ساز موسیقی برای نواختن هارمونی استفاده کنید. هنگامی که نت مشابه را روی گیتار یا پیانوی کوک شده خود می نوازید، خواندن نت درست بسیار آسان تر است.
  • به طور انتقادی به هارمونی های موسیقی گوش دهید. هر زمان که آکورد می نوازید یا به طور اتفاقی به موسیقی گوش می دهید، سعی کنید به هارمونی ها توجه کنید. تمرین خوبی است که سعی کنید اجزای جداگانه را شناسایی کنید، که به نوبه خود می تواند به شما در خواندن قوی تر اجزای جداگانه کمک کند.
  • تمرین ایجاد و نوشتن هارمونی. جایگزینی برای تمرین وجود ندارد! برای نوشتن هر دو هارمونی باز و بسته وقت بگذارید. تمرین کار دستی روی هارمونی ها، خواندن و درک تئوری موسیقی پشت هارمونی ها را برای شما آسان تر می کند.

چگونه هارمونی های یک آهنگ را پیدا کنم؟

از نظر فنی، هارمونی ها فقط بیش از یک نت هستند که به طور همزمان نواخته می شوند. با این گفته، برخی از دلنشین ترین هارمونی ها حول آکورد تونیک اصلی یک آهنگ می چرخند. نت پایه کلید را بگیرید و نت های سوم و پنجم گام ماژور را بنوازید.

چگونه هارمونی را تشخیص می دهید؟

هر زمان که بیش از یک نت به طور همزمان نواخته شود، شما هارمونی دارید. برای تشخیص هارمونی، به دنبال صداهای آوازی خارج از ملودی اصلی باشید. اغلب، شما می توانید هارمونی ها را در بخش پیش زمینه و بخش همخوان آهنگ پیدا کنید، اگرچه این همیشه قابل اجرا نیست.

هارمونی دو قسمتی در موسیقی چیست؟

هارمونی دو قسمتی به این معنی است که کسی یک ملودی را می خواند، و سپس صدای هارمونی در ساختار آکورد موجود یا روی همان حامل خط ملودی آواز می خواند. هارمونی دو قسمتی به دلیل سادگی و صدای دلنشین آن نسبتاً رایج است.

آیا می توانید بدون ملودی هارمونی داشته باشید؟

بله، می توانید بدون یک ملودی مشخص هارمونی داشته باشید. از آنجایی که هارمونی فقط به معنای نواخته شدن بیش از یک نت به طور همزمان است، از نظر اصولی حتی یک حرکت آکورد نیز از هارمونی استفاده می کند. به این ترتیب، تقریباً تمام موسیقی ها صرف نظر از سبک و دوره، از نوعی هارمونی استفاده می کنند.

آیا درامز ملودی است یا هارمونی؟

درامز لزوماً ملودی یا هارمونی نیست، بلکه بیشتر یک بخش ریتمیک است. در حالی که درست است که درامز می تواند صداهای متمایزی داشته باشد، اما آنها به خاطر حمل اطلاعات ملودیک برای ایجاد ملودی یا هارمونی شناخته شده اند.

آیا هارمونی یک آکورد است؟

هارمونی ها لزوماً یک آکورد نیستند (آنها انعطاف پذیرتر هستند)، اما یک آکورد همیشه یک هارمونی است زیرا هارمونی به سادگی چندین صدای متمایز است که به طور همزمان نواخته می شوند. هارمونی ها معمولاً حول یک ساختار آکورد خاص در ارتباط با ملودی ساخته می شوند.

آیا هارمونی کردن آسان است؟

همانطور که یادگیری هر مهارت دیگری در ابتدا سخت است، هارمونی کردن هم برای هر فرد مبتدی می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، با تمرین کافی می تواند به یک امر عادی تبدیل شود. یادگیری نواختن آکورد و بداهه نوازی روی یک ملودی می تواند به شما در هارمونی کردن بصری کمک کند.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، هارمونی در موسیقی به معنای نواخته شدن دو یا چند نت به طور همزمان است. در حالی که این مفهوم فوق العاده پیچیده نیست، اما می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت آهنگ ها و میکس های شما داشته باشد. از به کارگیری هارمونی در موسیقی خود لذت ببرید!

سوالات متداول

تفاوت بین ملودی و هارمونی چیست؟

هارمونی بر اساس یک ملودی است. ملودی عبارت اصلی آهنگ است، در حالی که هارمونی با نت های مختلف به تکمیل ملودی کمک می کند. از نظر انواع مختلف آواز، ملودی اغلب توسط خوانندگان سوپرانو خوانده می شود، در حالی که در اکثر موارد خوانندگان آلتو هارمونی را به عهده می گیرند.

تفاوت بین ریتم و هارمونی چیست؟

هارمونی به اطلاعات تونال یک آهنگ در رابطه با ملودی مربوط می شود. ریتم به آهنگ یا روشی که یک عبارت ملودیک توسط خواننده یا نوازنده بیان می شود، اشاره دارد. هارمونی و ملودی می توانند بسته به نیاز آهنگ ریتم های مشابه یا کاملاً متفاوتی داشته باشند.

تفاوت بین هارمونی و کنترپوان چیست؟

کنترپوان به عمل ایجاد یک عبارت ملودیک واحد با استفاده از بیش از یک صداگذاری اشاره دارد، که معمولاً به یک ساختار هارمونیک متکی است. از طرف دیگر، هارمونی ها به سادگی نت های متعددی هستند که به طور همزمان نواخته می شوند تا از یک ملودی کامل موجود پشتیبانی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *