توانایی نواختن ساز تجربه شگفت انگیزی است. برای انتخاب ساز موسیقی برای فرزندتان، باید به عواملی مانند سن، علایق و همچنین شخصیت او فکر کنید. کودکان ذاتاً کنجکاو و خیال پرداز هستند و بسیاری از آنها می توانند خیلی سریع موسیقی را یاد بگیرند و به آن عشق بورزند. توانایی نواختن ساز و خواندن موسیقی بعداً در زندگی کودک شما مفید خواهد بود. مطالعات نشان داده است که نواختن ساز، مهارت های تحصیلی را بهبود می بخشد، مهارت های بدنی را توسعه می دهد و مهارت های اجتماعی را پرورش می دهد.

روش 1 از 3: در نظر گرفتن ویژگی های عملی

1 . سن فرزندتان را در نظر بگیرید.

برای کودکان بزرگتر از شش سال، انتخاب ساز موسیقی، می تواند از بین طیف گسترده ای از آلات موسیقی انجام شود. با این حال، کودکان کوچکتر از این سن، در مورد انواع سازهایی که می توانند از نظر فیزیکی با آن کار کنند، محدود هستند. اگر قصد انتخاب ساز موسیقی برای یک کودک زیر شش سال را دارید، ویولن یا پیانو بسیار منطقی است. کودکان خردسال، به راحتی می توانند از عهده چنین سازهایی برآیند.
* پیانو می تواند یک انتخاب انتخاب ساز موسیقی عالی برای کودکان خردسال باشد، زیرا مهارت های بنیادی را فراهم می کند. کودک می تواند موسیقی را با نواختن پیانو بهتر درک کند، زیرا یک نمایش بصری از موسیقی وجود دارد که می تواند به تقویت درک تئوری آن کمک کند.
* ویولن ها نیز برای انتخاب ساز موسیقی، گزینه های خوبی هستند، به خصوص به این دلیل که می توان آن ها را در اندازه های کوچک، برای کودکان بسیار کوچک ساخت. ویولن همچنین به کودک خردسال کمک می کند تا نحوه کوک کردن یک ساز را بیاموزد، که این برای رشد مهارت های موسیقی مهم است.

انتخاب ساز موسیقی

2 . تیپ بدنی فرزندتان را ارزیابی کنید.

برخی از کودکان دارای تیپ های بدنی هستند که آنها را بیشتر مستعد سازهای خاص می کند. هنگام انتخاب ساز موسیقی برای فرزندتان، نوع بدن او را در نظر داشته باشید.
* در انتخاب سازها، قد عامل مهمی است. برای کودکی که سایز کوچک‌تری دارد، سازهای خیلی بزرگ مانند باسون (فاگوت) ممکن است مناسب نباشند.
* اگر سازی را انتخاب می کنید که کودک باید با دهانش بنوازد، به اندازه لب های او فکر کنید. لب‌های کوچک‌تر، در کار با سازهایی مانند فرنچ هورن یا ترومپت بهتر عمل می‌کنند، در حالی که کودکی با لب‌های بزرگ‌تر، در کار با این سازها به مشکل خواهد خورد.
* همچنین در انتخاب ساز موسیقی، به انگشتان فرزندتان فکر کنید. انگشتان بلند و باریک، بهتر از انگشتان کوتاه، با پیانو عمل می کنند.

انتخاب ساز موسیقی

3 . سازی را انتخاب کنید که برای کودک دارای ارتودنسی مناسب باشد.

اگر کودک شما ارتودنسی دارد یا به زودی آنها را دریافت می کند، این می تواند تأثیر زیادی بر روی انتخاب ساز موسیقی او داشته باشد.
* ارتودنسی ها توانایی کودک شما را در نواختن کلارینت و ساکسیفون، خیلی مهار نمی کنند. فلوت یک دوره تنظیم اولیه برای ارتودنسی ها خواهد داشت، اما بازهم کودک شما می تواند آن را با موفقیت بنوازد. سازهای باسون و قره نی را نیز می توان با وجود ارتودنسی اجرا کرد.
* ارتودنسی با سازهایی مانند ترومپت، فرنچ هورن و توبا سازگاری ندارد.

4 . در مورد اینکه آیا فرزندتان می تواند به طور منظم تمرین کند یا خیر، واقع بین باشید.

کودک باید روزی 20 تا 30 دقیقه ساز خود را تمرین کند تا بتواند پیشرفت کند. بنابراین، باید در انتخاب ساز موسیقی، در نظر بگیرید که آیا فرزندتان می تواند به طور منظم در خانه یا مدرسه تمرین کند یا خیر.
* اگر فضای زیادی نداشته باشید، سازهای بزرگ مانند پیانو یا درام، ممکن است در خانه شما جا نشوند. همچنین باید صدا را در نظر داشته باشید. اگر در محله‌ای آرام زندگی می‌کنید، ممکن است مردم از طبل زدن فرزندتان شکایت کنند.
* لازم نیست ساز بزرگ یا پر سر و صدا را صرفاً به این دلیل که در خانه شما نمی گنجد، رد کنید. ببینید آیا مدرسه فرزندتان مکانی دارد که فرزندتان بتواند به آنجا برود و در خارج از خانه تمرین کند، به خصوص اگر کودک شما دوستدار یک ساز خاص است.

5 . در انتخاب ساز موسیقی، هماهنگی فرزند خود را درنظر بگیرید.

برخی از سازها، اگر کودکی هماهنگ باشد بهتر عمل می کنند. سازهای چوبی و کوبه ای با کودکی که به خوبی هماهنگ باشد، بهترین کارایی را خواهند داشت. اگر کودک شما به خوبی هماهنگ نیست، از این سازها دوری کنید، مگر اینکه علاقه شدیدی به یادگیری آنها نشان دهد. اگر کودک واقعاً بخواهد، مثلاً طبل بزند، ممکن است بتواند هماهنگی لازم را به مرور زمان ایجاد کند.

روش 2 از 3: شخصیت فرزندتان را در نظر بگیرید.

انتخاب ساز موسیقی

1 . به این فکر کنید که آیا فرزندتان برون گرا است یا خیر.

کودکانی که دوست دارند در مرکز توجه باشند به سمت سازهایی کشیده می شوند که برای نمایش هستند. اگر فرزند برون گرایی دارید، در انتخاب ساز موسیقی، میزان تطابق ساز با شخصیت او را در نظر بگیرید.
* فلوت‌ها برای بچه‌های برون گرا عالی عمل می‌کنند، زیرا نوازندگان فلوت معمولاً نزدیک جلوی گروه هستند.
* سازهایی با صدای بلندتر، مانند ساکسیفون و ترومپت نیز، برای کودکان برون گرا مناسب هستند.
* سازهای زهی در نهایت باعث ایجاد پینه بر روی دستان می شوند، به همین دلیل ممکن است برای برخی از کودکان که از این موضوع خجالت می کشند، مناسب نباشند. همچنین ممکن است بریدگی هم ایجاد کنند.

2 . با معلم موسیقی فرزندتان صحبت کنید.

ممکن است یک کودک در نواختن ساز، شخصیتی کمی متفاوت از آنچه در خانه هست، داشته باشد و مربی موسیقی کودک شما، درک خوبی از ساز مناسب برای او خواهد داشت.
* با معلم موسیقی فرزندتان قرار ملاقات بگذارید. به او بگویید که در حال تلاش برای انتخاب ساز موسیقی برای فرزند خود هستید و می خواهید بدانید که کودک شما از چه نوع سازهایی در گروه موسیقی لذت می برد.

3 . نحوه تفکر فرزندتان را در نظر بگیرید.

متفکران تحلیلی ممکن است با سازهای خاصی ارتباط بهتری پیدا کنند. به عنوان مثال، قره نی و پیانو اغلب انتخاب خوبی برای یک کودک بسیار تحلیل گر هستند. این سازها نیاز به تفکر تحلیلی و کنجکاوی بیشتری دارند. برای کودکانی که کمتر تحلیل گر هستند و بیشتر جنبه اجتماعی دارند، به سراغ سازهایی مانند ساکسیفون، ترومبون و فلوت بروید.

روش 3 از 3: به حرف های کودکتان توجه کنید.

1 . توجه کنید که کودک به سمت کدام بخش از آهنگ جذب می شود.

به فرزندتان اجازه دهید با شما موسیقی گوش کند. این می تواند به شما کمک کند تا بفهمید کودک از نواختن چه سازی لذت می برد. به صداهایی که با فرزندتان طنین انداز می شود گوش دهید و سازهایی را که آن صداها را تولید می کنند در نظر بگیرید.
* به انواع موسیقی گوش دهید، از موسیقی انفرادی گرفته تا قطعات گروهی. از کودک خود بپرسید که از کدام صداها لذت می برد و با او در مورد سازهایی که در تولید آن صداها نقش دارند صحبت کنید.
* از فرزندتان در مورد آهنگ بپرسید. چیزی مثل: “کدام قسمت از این آهنگ را دوست داری؟”
* پس از مدتی، کودک شما ممکن است علاقه خود را، به یادگیری سازهایی که صدایشان او را به سمت خود جذب می کند، ابراز کند.

انتخاب ساز موسیقی

2 . در صورت امکان از کودک خود بخواهید سازهای مختلف را آزمایش کند.

انتخاب یک ساز خاص می‌تواند برای فرزندتان کار سختی باشد، مخصوصاً اگر کودک شما هیجان زده و مشتاق موسیقی باشد. در صورت امکان، یک ساز خاص را برای چند روز کرایه کنید تا کودکتان بتواند آن را امتحان کند. می‌توانید به فرزندتان اجازه دهید قبل از اینکه یک ساز را برای نواختن انتخاب کند، چندین ساز مختلف را آزمایش کند.

3 . به کودک خود در کشف موسیقی کمک کنید.

فرزندتان را به کنسرت ها، تئاتر‌ها یا مکان‌های دیگری ببرید که در آن‌ها موسیقی پخش می‌شود. کاوش در موسیقی به کودک شما کمک می کند تا بفهمد که ممکن است به چه نوع سازهایی علاقه مند باشد.
* از تغییر موسیقی نترسید. در حالی که موسیقی کودکان خوب است، اما از پخش آهنگ های گروه یا هنرمند مورد علاقه خود واهمه نداشته باشید، از آنها استفاده کنید تا فرزندتان را در معرض انواع مختلف موسیقی قرار دهید. هنگامی که شما با گروه بیتلز یا بتهوون هم خوانی می کنید، کودک شما شادی و هیجان شما را درک خواهد کرد.

جمع بندی

در پایان، انتخاب ساز موسیقی برای کودکتان می تواند کاری دلهره آور باشد، اما با رویکرد و راهنمایی درست، می تواند تبدیل به تجربه ای لذت بخش شود. فرزندتان را تشویق کنید تا علایق خود را کشف کند و هنگام تصمیم گیری، ویژگی های شخصیتی و توانایی های جسمانی او را در نظر بگیرد. به یاد داشته باشید که یادگیری ساز, یک تعهد طولانی مدت است که نیازمند فداکاری و تمرین است؛ بنابراین انتخاب سازی که فرزند شما واقعاً به آن علاقه دارد و از نواختن آن لذت می برد ضروری است. در نهایت، از معلمان موسیقی و سایر والدینی که تجربه ساز موسیقی دارند، برای تصمیم گیری آگاهانه کمک بگیرید. با ساز و پشتیبانی مناسب، کودک شما می تواند برای تمام عمر از مزایای زیاد موسیقی بهره مند شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *