نواختن ساز می تواند یک فعالیت هنری زیبا باشد که به شما امکان می دهد از خلاقیت خود بهره ببرید. با این حال، ماهر شدن در این زمینه، نیاز به زمان، تلاش و مهمتر از همه تمرین ساز دارد. اگر منظم بمانید، جلسات اولیه را با گرم کردن و سرد کردن کامل کنید، و در نهایت، تا جایی که می توانید خودتان را به چالش بکشید، می توانید تمرین ساز به طور موثر را یاد بگیرید.

قسمت 1 از 3: وسایل مورد نیازتان را آماده کنید

تمرین ساز

1 . ابزار و وسایل خود را جمع آوری کنید.

قبل از شروع تمرین ساز، مطمئن شوید که صفحه نت های موسیقی، پایه موسیقی، ساز خود، و همچنین تایمر، تیونر، مترونوم و هر ابزار مفید دیگری که ممکن است نیاز شود را، داشته باشید. همچنین یک مداد، مداد تراش و پاک کن تمیز را در نزدیکی خود نگه دارید. با جمع آوری این وسایل قبل از شروع تمرین ساز، دیگر نیازی نیست در میانه جلسه تمرین، برای یافتن هرکدام از اینها، تمرکز خود را بشکنید.

2 . مکانی آرام را برای تمرین انتخاب کنید.

با تعیین یک اتاق یا بخش جداگانه خاص، به عنوان فضایی برای تمرین ساز، می توانید عوامل حواس پرتی را از بین ببرید و همچنین خود را از نظر ذهنی آماده کنید.
* سعی کنید در اتاقی از خانه خود تمرین ساز را انجام دهید که افراد زمان کمتری را در آن صرف کنند، مانند اتاق غذاخوری رسمی. هر بخشی از خانه مانند این، شما را از عوامل حواس پرتی، مثل گفتگوی اعضای خانواده در آشپزخانه، یا تلویزیون روشن در اتاق نشیمن، دور نگه می دارد.

3 . یک هدف مشخص کنید.

بهتر است هدفی داشته باشید که برای آن تلاش کنید، تا اینکه بی هدف شروع به نواختن موسیقی و تمرین ساز کنید. در مورد کارهایی که می خواهید در طول هر جلسه تمرین انجام دهید، فکر کنید و در طول تمرین ساز خود، روی آن هدف تمرکز کنید.
* برای مثال، ممکن است واقعاً به تسلط بر یک قطعه نزدیک شده باشید، اما هنوز هم در برخی نقاط، مشکلاتی داشته باشید. در این صورت، هدف خود را این قرار دهید که حداقل یک بار در طول جلسه تمرین ساز، قطعه را به طور کامل و بی نقص اجرا کنید.
* به عنوان مثال، اگر می خواهید صدای گیتار خود را بهبود ببخشید، هدف خود را آزمایش موقعیت های مختلف دست برای دستیابی به صدای بهتر، در نظر بگیرید.
* اگر مطمئن نیستید که چگونه باید اهداف خود را تعیین کنید، در پایان کلاس، از معلم موسیقی خود بپرسید که روی چه چیزی باید کار کنید. این را بنویسید و هنگام تمرین ساز خود، به آن مراجعه کنید.

4 . یک برنامه تمرینی بنویسید و به آن پایبند باشید.

مقداری که باید تمرین کنید، به این بستگی دارد که سطح مهارت شما چیست ، سن شما چقدر است، و در چه حد می خواهید سریع پیش بروید. اگر می‌خواهید پیشرفت کنید، باید به مدت 6 روز در هفته، روزی بین 15 دقیقه تا 2 ساعت تمرین ساز خود را انجام دهید. زمان ها و روزهای ثابتی را انتخاب کنید که بهترین بازدهی را برای شما دارد و همیشه به برنامه ریزی خود پایبند باشید.
* اگر می خواهید 6 ساعت در هفته تمرین کنید، ممکن است بخواهید زمان تمرین ساز خود را از ساعت مثلا 15:00 تا 16:00 هر شنبه تا پنجشنبه برنامه ریزی کنید.

قسمت 2 از 3: تکمیل یک جلسه تمرین پایه

تمرین ساز

1 . ابتدا گرم کنید.

هنگامی که همه چیز را آماده کردید، حدود 5 تا 10 دقیقه روی گام ها کار کنید و سایر فعالیت های گرم کردن را انجام دهید. در این زمان می‌توانید چند تمرین تنفسی و کششی نیز انجام دهید.

2 . برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید.

پس از اینکه بدن خود را گرم کردید، مستقیماً به سمت هدف خود حرکت کنید. سعی کنید متمرکز بمانید و به اندازه نیاز، زمان صرف کنید؛ چه 20 دقیقه، چه یک ساعت.

3 . از یک دفترچه تمرین استفاده کنید.

حتی اگر قطعه‌ای را زیاد نواخته‌اید، بهتر است آنچه را که می‌نوازید بخوانید و به حافظه خود متکی نباشید. با استفاده همیشگی از کتاب تمرین ساز خود، می توانید از تلاش ذهنی لازم برای به خاطر سپردن یادداشت ها، در مورد چیز دیگری مانند کیفیت آهنگ یا سرعت استفاده کنید.

4 . در کتاب تمرین خود یادداشت برداری کنید.

همانطور که روی قطعات کار می کنید، از مداد خود برای برجسته کردن مناطق مشکل استفاده کنید و آنها را به خودتان یادآوری کنید. این اطلاعات اندک باید به شما کمک کند تا قطعه را بهتر و با آگاهی بیشتر بنوازید.
* چیزهایی را که ممکن است در اجرا به شما کمک کند را یادداشت کنید. مانند «یک توقف کوتاه» یا «افزودن یک اوج».

5 . در پایان تمرین ساز، قطعه ای سرگرم کننده و آسان بنوازید. ‌

هنگامی که به هدف خود رسیدید، 10 تا 15 دقیقه آخر را صرف نواختن محبوب ترین آهنگ/آکورد خود کنید که بیشتر از همه آن را دوست دارید. این به شما کمک می کند تا با نگرش مثبت کارتان را به پایان برسانید.

قسمت 3 از 3: به چالش کشیدن و کمک به خود

تمرین ساز

1 . هوشمندانه بنوازید.

هنگامی که یک قطعه چالش برانگیز را اجرا می کنید، نواختن آن را بارها و بارها و در حالی که مدام خطا می کنید، تکرار نکنید. این اتلاف وقت است. در عوض، یک قدم به عقب بردارید و مشکل را شناسایی و تحلیل کنید. سپس به همه راه‌حل‌های ممکن فکر کنید، آنها را آزمایش کنید و بهترین راه‌حل را عملی کنید.
* برای مثال، اگر هر بار که یک نت را روی ترومپت می نوازید، بمل می شود (صدای نت تغییر می کند و بم می شود)، ابتدا مشخص کنید که می خواهید چه صدایی داشته باشد. سپس، سعی کنید در مورد علل مختلف احتمالی این مشکل فکر کنید. انگشت و دهان خود را کمی تنظیم کنید، تا زمانی که تنظیمی را پیدا کنید که به شما امکان می دهد نت را به درستی اجرا کنید.

2 . از فناوری به نفع خود استفاده کنید.

برنامه های رایگان یا ارزانی وجود دارند که به عنوان تایمر، مترونوم، تیونر و غیره عمل می کنند. زمانی که بیرون از خانه هستید، از اینها استفاده کنید تا مجبور نباشید وسایل اضافی را جابجا کنید. همچنین، درس‌ها و آموزش‌های مختلف را در سایت‌هایی مانند یوتیوب بررسی کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کند تا مشکلات خاصی را که دارید، بدون پرداخت هزینه حل کنید.

3 . روی مناطق مشکل دار خود تمرکز کنید.

همیشه لازم نیست که از ابتدا شروع کنید و یک قطعه را بارها و بارها تا انتها اجرا کنید. اگر مشکل شما در میانه قطعه است، بیشتر روی آن بخش تمرکز کنید. این کار باعث صرفه جویی در وقت شما می شود و به شما امکان پیشرفت بیشتری می دهد.

4 . زمان هایی که از ساز خود استفاده نمی کنید هم موسیقی بخوانید!

وقتی تمرین نمی‌کنید و چند دقیقه وقت استراحت دارید، برگه موسیقی‌تان را بیرون بیاورید و چند بار آن را با دقت بخوانید تا بیشتر با آن آشنا شوید.
* می‌توانید در حالی که سوار ماشین برای رسیدن به مدرسه، دانشگاه یا سرکار هستید، یا زمانی که در یک صف طولانی در اداره پست منتظر هستید، برگه موسیقی خود را بخوانید.

5 . خود را از لحاظ فیزیکی به چالش بکشید و انجام کارها را سخت تر کنید.

یک جزء فیزیکی به تمرین خود اضافه کنید که معمولاً مجبور نیستید با آن سر و کار داشته باشید. با افزودن یک چالش به تمرین ساز خود، نواختن به طور معمول، برایتان آسان تر خواهد شد.
* مثلاً سعی کنید ساز خود را در حالی که روی یک پا ایستاده اید بنوازید.

6 . در ساعات پربار روز تمرین کنید.

هرکسی در ساعات خاصی از روز، انرژی بیشتری نسبت به ساعات دیگر دارد. توجه کنید که در چه زمانی از روز بیدارتر، متمرکزتر، پرانرژی تر و هوشیارتر هستید. سعی کنید در این مواقع ساز خود را تمرین کنید.

7 . فقط تا زمانی که می توانید تمرکز کنید، تمرین کنید.

برای پیشرفت در بخش تمرین، لازم است که کاملاً متمرکز و حواس‌جمع باشید. این ممکن است به این معنی باشد که برای شروع، فقط 10 دقیقه تمرین کنید و پس از مدتی، با ایجاد، و بهبود مهارت های تمرکز، ساعت تمرین را به 45 دقیقه یا یک ساعت افزایش دهید.
* اگر هربار تنها می توانید 15 دقیقه روی چیزی تمرکز کنید، پس فقط 15 دقیقه بنوازید، سپس ساز خود را زمین بگذارید و چند دقیقه استراحت کنید. بعد از کمی استراحت می توانید 15 دقیقه دیگر بنوازید.

نکات

* اگر در حال یادگیری یک قطعه موسیقی سریع هستید، ابتدا آن را با سرعت کم تمرین کنید تا زمانی که نت ها را به خوبی یاد بگیرید.
* اگر در انجام بخشی ناامید شدید، قطعا برایتان وسوسه انگیز است که آن را رها کنید و بعداً برگردید. اما این کار را انجام ندهید! آن را حل کنید، شما از پس انجام آن بر می آیید.
* برای افزایش سرعت یک قطعه سعی کنید از مترونوم استفاده کنید تا کم کم سریعتر شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *