اگر کنجکاو هستید که کاپو چیست و چه کاربردی روی گیتار دارد و بهترین روش استفاده از آن چیست، پس در جای درستی قرار دارید! در این مقاله، شما به طور دقیق یاد خواهید گرفت که یک کاپو چیست و چگونه از آن استفاده کنید، ۷ دلیل برای اینکه چرا به یک کاپو نیاز دارید، مزایا و معایب هر یک از سبک های مختلف موجود، و همچنین یک نمودار رایگان وجود دارد که نشان می دهد یک کاپو چگونه بر کوک گیتار شما تأثیر می گذارد. بعداً، حتی نحوه ساخت یک کاپو DIY خودتان را در خانه به شما نشان خواهم داد!

این یک مقاله نسبتاً طولانی است، پس می توانید از قسمت دسترسی سریع به محتوا به بخشی که به آن علاقه دارید بروید.

کاپو چیست؟

کاپو یک وسیله جانبی محبوب برای گیتار است که برای کوتاه کردن موقت طول سیم ها و در نتیجه بالا بردن زیر و بمی سیم های باز استفاده می شود. این دستگاه با بستن روی دسته گیتار در یک فرت خاص، اساساً به عنوان یک مهره قابل حمل عمل می کند.

همچنین می توانید آن را از نظر شکل آکورد باره دار در نظر بگیرید. کاپو نوعی گیره گیتار است که کاری را انجام می دهد که انگشت اشاره شما معمولاً هنگام نواختن آکورد باره دار انجام می دهد.

چگونه از کاپو استفاده کنیم

برای استفاده از کاپو روی گیتار، به سادگی آن را پشت فرتی قرار دهید که می خواهید به عنوان مهره جدید عمل کند. نحوه بستن کاپو روی گیتار شما بسته به طرحی که انتخاب می کنید متفاوت است. رایج ترین سبک (یک کاپو ماشه ای) از فنر برای ایجاد کشش یکنواخت روی تمام سیم ها استفاده می کند.

بنابراین، برای مثال، اگر کاپو گیتار را در فرت سوم قرار دهید (مانند کاری که من در عکس زیر انجام داده ام)، نواک را را به اندازه 3 فرت (یعنی 3 نیم پرده) بالا می برد. این به این معنی است که اگر با کوک استاندارد (می، لا، ر، سل، سی، می) کوک شده باشید، اکنون در سل، دو، فا، لا دیز، ر، سل خواهید بود.

روش استفاده از کاپو

مهمترین مزیت این است که شما به راحتی می توانید آهنگ ها را در کلیدهای مختلف با استفاده از همان شکل آکوردهای باز که قبلاً به آنها عادت کرده اید بنوازید. بدون استفاده از کاپو، ممکن است مجبور شوید از آکوردهای باره دار یا سایر صداگذاری های آکورد که صدای دلنشین و کیفیت رزونانس آکورد باز را ندارند، استفاده کنید. به علاوه، نواختن آکورد باره دار برای مبتدیان اصلاً لذت بخش نیست!

وقتی این وسیله روی گیتار شما بسته می شود، نمی توانید از هیچ یک از فرت های پشت کاپو استفاده کنید. البته، مگر اینکه از یک کاپو جزئی استفاده کنید – در ادامه در مورد آنها بیشتر توضیح خواهیم داد! با ادامه مثال کاپو در فرت سوم بالا، نواختن شکل آکورد می ماژور اکنون یک آکورد سل ماژور ایجاد می کند. نواختن آکورد لا مینور اکنون نت دو مینور را به شما می دهد.

انواع مختلف کاپو

چه کسی می دانست این همه سبک مختلف کاپو وجود دارد؟! در این بخش، به همه آنها نگاهی می‌اندازیم و مزایا و معایب شان را بررسی می‌کنیم.

کاپوهای ماشه ای

اینها رایج ترین نوع کاپوهایی هستند که به احتمال زیاد آنها را بیشتر از سایرین خواهید دید. آنها طراحی بسیار ساده ای دارند و در نتیجه بسیار مقرون به صرفه هستند. این امر آنها را برای نوازندگانی که می خواهند اولین کاپو خود را امتحان کنند، ایده آل می کند.

کاپوهای ماشه ای

این وسیله با یک فنر در جای خود محکم می شود و استفاده از آن با یک دست بسیار آسان است. ضعف این طراحی این است که قدرت فنر قابل تنظیم نیست. بنابراین ممکن است با یک کاپو گیتار مواجه شوید که خیلی ضعیف یا خیلی قوی باشد و در نتیجه باعث مشکلات کوک یا وزوز سیم شود.

کاپوهای پیچ قابل تنظیم

برخلاف طراحی ماشه ای بالا، کشش کاپو با پیچ قابل تنظیم است. این کار با چرخاندن پیچ برای اضافه یا کم کردن نیروی بستن انجام می شود. این یک مزیت بزرگ است زیرا شما می توانید فشار دقیق مورد نیاز برای به دست آوردن نت های تمیز و خوب را تنظیم کنید.

کاپوهای پیچ قابل تنظیم

ضعف این سبک این است که استفاده از آنها نسبت به اکثر موارد دیگر دست و پا گیرتر است. قرار دادن آنها در جای خود و تنظیم فشار مناسب زمان بیشتری می برد. این یک گزینه عالی است، اما حتما در نظر بگیرید که آیا زمان اضافی مورد نیاز بر شما تأثیر می گذارد یا خیر.

کاپوهای اهرمی

این کاپوها نیز از طراحی بسیار ساده ای برخوردار هستند و از یک تسمه قابل تنظیم برای بستن خود در جای خود استفاده می کنند. این وسیله دارای چندین شیار است تا طول تسمه به صورت مرحله ای مانند کمربند قابل تنظیم باشد. این بدان معنی است که از لحاظ تئوری، آنها باید روی هر اندازه دسته گیتار و در هر موقعیتی کار کنند. این کاپوها همچنین یکی از کوچکترین و سبک ترین طرح های موجود هستند. این برای بسیاری از افراد یک مزیت جذاب است.

کاپوهای اهرمی

نقطه ضعفش این است که شما کنترل دقیقی را که با کاپو پیچ بالا به دست می آورید، ندارید. ممکن است متوجه شوید که طول تسمه ایده آل بین دو تنظیم قرار گرفته است – که ایده آل نیست! همچنین به طور طبیعی تسمه با گذشت زمان کشیده می شود و حتی ممکن است در نهایت پاره شود. خوشبختانه تعویض آنها بسیار ارزان است.

کاپوهای تسمه ای

کاپوهای تسمه ای از نظر طراحی شبیه مدل های اهرمی هستند. آنها به سادگی یک میله با یک تسمه کمی الاستیک به آن متصل هستند. کشش با قرار دادن سوراخ‌های تسمه روی دکمه‌ای در انتهای میله تنظیم می‌شود. آنها به طور کلی نسبت به کاپوهای اهرمی قابلیت تنظیم کمتری دارند و همچنین تمایل به فرسودگی سریعتر دارند، بنابراین توصیه آنها نسبت به سایر گزینه های موجود در این لیست دشوار است!

کاپوهای تسمه ای

مهمترین ویژگی فروش آنها این است که قیمت آنها بسیار ارزان است. آنها همچنین در رنگ های مختلف زیادی موجود هستند.

کاپوهای غلتکی

کاپوهای غلتکی یک طرح نسبتاً خاص هستند، اما چند عملکردهای عالی دارند که آنها را از بقیه متمایز می کند. اولاً، شما می توانید آن را در حین نواختن روی دسته گیتار بچرخانید، به شما این امکان را می دهد که در حالی که هنوز در حال نواختن هستید، جای مهره را تغییر دهید. این می تواند برخی صداهای واقعاً جالب و غیرمعمول ایجاد کند تا به شما در تقویت آهنگسازی تان کمک کند.

کاپوهای غلتکی

دوم اینکه، می توانید آن را همیشه روی گیتار خود نگه دارید. هنگامی که از آن استفاده نمی کنید، به سادگی آن را روی مهره بغلتانید تا به نواختن با سیم های باز برگردید. ضعف اصلی آن همانند طراحی ماشه ای است – کشش قابل تنظیم نیست. با این حال یک سبک سرگرم کننده و منحصر به فرد برای امتحان کردن است!

کاپوهای یوغ شکل

کاپوهای یوغ شکل از نظر اینکه از یک پیچ برای تنظیم دقیق فشار بستن استفاده می کنند، شبیه به طراحی پیچ در بالا هستند. با این حال، بر خلاف یک کاپو پیچ، این طراحی کاملاً دور دسته گیتار پیچیده می شود. مزیت اینجاست که پیچ دقیقاً در وسط وسط دسته قرار دارد و این اجازه می دهد تا فشار بسیار یکنواختی اعمال شود.

کاپوهای یوغ شکل

معایب این است که آنها کمی گرانتر از سایر مدل ها هستند و همچنین استفاده از آنها کمی بیشتر از سایرین دشوار است.

کاپوهای شوب

کاپوهای شوب سرعت و سهولت استفاده از یک مدل ماشه ای را به شما می دهد و آن را با قابلیت تنظیم دقیق یک کاپو پیچ ترکیب می کند. بهترینِ هر دو دنیا!

کاپوهای شوب

این کاپو به سرعت روی دسته گیتار بسته می شود و فشار را می توان با استفاده از یک پیچ در پشت دستگاه به طور دقیق تنظیم کرد. کاپوهای شوب معایب زیادی ندارند، اما قیمت آنها تقریباً دو برابر بیشتر از سایر طرح های بالا است.

کاپوهای G7th

کاپوهای G7th  شبیه به برند تسلا در دنیای کاپوهای گیتار هستند؛ یک محصول درجه یک و یک شاهکار مهندسی که مملو از ویژگی های نوآورانه است. مانند کاپوهای شوب، کاپوهای G7th نیز هم آسان برای استفاده هستند و هم قابلیت تنظیم دقیق دارند.

سیستم کنترل کشش منحصر به فرد آنها نیاز به یک پیچ دست و پاگیر را به طور کامل از بین می برد. به سادگی دستگاه را روی دسته گیتار قرار دهید و آن را با کشش دقیقی که نیاز دارید، فشار دهید. کاپو G7th به طور خودکار در هر فشاری که دست شما تعیین می کند، بسته باقی می ماند.

کاپوهای G7th

یک اهرم ساده در پشت دستگاه دوباره آن را آزاد می کند. استفاده از آن با یک دست بسیار آسان است و بی نقص کار می کند. دو نقطه ضعف وجود دارد. اولا، همانطور که از یک محصول ممتاز انتظار می رود، آنها بسیار گرانتر از یک مدل معمولی هستند. دوما، از آنجایی که آنها مانند تانک ساخته شده اند، کمی هم سنگین تر هستند.

کاپو پارشیال

کاپوی پارشیال (بخشی) دقیقاً همانطور که از نامش پیداست، همه سیم ها را نمی بندد. این کاپوها به نوازندگان اجازه می دهند تا صداهای واقعاً منحصر به فردی ایجاد کنند که به طور معمول روی یک گیتار معمولی غیرممکن است.

کاپو پارشیال

آنها همچنین می توانند برای مبتدیانی که برای اولین بار سعی در یادگیری شکل های مختلف آکورد دارند مفید باشند، زیرا به آنها امکان می دهد تا آکوردهای زیادی را فقط با یک انگشت بنوازند. علاوه بر این، یک کاپو پارشیال به شما امکان می دهد از کوک های جایگزین بدون نیاز به کوک مجدد استفاده کنید.

انواع مختلفی از کاپوهای پارشیال موجود است، از طرح هایی که همه سیم ها به جز سیم می بم را می بندند تا طرح هایی که فقط یک سیم را پوشش می دهند.

کاپو عنکبوتی

کدام لیست کاپو بدون ذکر کاپو عنکبوتی کامل می شود؟ این طراحی دیوانه کننده به شما امکان می دهد هر سیم را به صورت جداگانه و در حین نواختن فشار دهید و دنیای جدیدی از امکانات کوک را باز می کند.

کاپو عنکبوتی

از آن به عنوان یک کاپو معمولی استفاده کنید یا هر کدام از سیم های گیتاری را که دوست دارید، دیوانه وار ببندید. قطعا فقط برای نوازندگان پیشرفته ای که واقعاً می خواهند با نواختن خود تجربی شوند!

حالا که فهمیدید یک کاپو گیتار چه کار می کند، بیایید به 8 دلیل نگاه کنیم که چرا به یکی از این گیره های کوچک گیتار در جعبه ابزار خود نیاز دارید!

۸ دلیل عالی برای اینکه استفاده از کاپو برای نوازندگی گیتار شما عالی است از زبان دن تورپ (DAN THORPE)

وقتی گیتار یاد می گرفتم، همیشه به من می گفتند که استفاده از کاپو “برای تقلب و ترسوهاست” و چیزهایی از این قبیل. حقیقت این است که اگر از همان ابتدا از کاپو استفاده می کردم، الان گیتاریست بهتری می شدم.

آهنگ های بیشتری را سریعتر یاد می گرفتم؛ بیشتر جم می زدم، زودتر به گروه ها ملحق می شدم و خیلی زودتر شیفته گیتار می شدم. همه اینها منجر به مهارت های بیشتر، اعتماد به نفس بیشتر و تمایل بسیار بیشتر برای تمرین در “سال های مبارزه” می شد.

در زیر لیستی از ۸ دلیل بسیار خوب وجود دارد که چرا شما می توانید و باید یک کاپو داشته باشید. این برای گیتاریست هایی است که تازه با این ساز شروع کرده اند یا نوازندگانی مانند من که بیش از ۱۶ سال است گیتار می زنند. بله، من هنوز هم در زمان مناسب از کاپو استفاده می کنم و عاشق استفاده از آن هستم.

#1 استفاده از کاپو به شما امکان می دهد آهنگ های بیشتری را با آکوردهای کمتر بنوازید.

یکی از بزرگترین مزایا برای بسیاری از گیتاریست ها، به ویژه مبتدیان (یا کسانی که عمدتا خواننده هستند و می خواهند آوازخوانی خود را همراهی کنند)، این واقعیت است که استفاده از کاپو به شما امکان می دهد آهنگ های بیشتری را با آکوردهای کمتر بنوازید.

اگر فقط بتوانید ۵ آکورد را یاد بگیرید و بتوانید بین آنها جابجا شوید، می توانید با استفاده از دوست قدیمی و قابل اعتماد ما – کاپو، هزاران آهنگ بنوازید. بله، چه برنده ای. آکوردهای ساده سل، ر، دو، می مینور، لا مینور مسیرهای جدیدی را برای نواختن گیتار شما باز می کند که ممکن است هنوز کشف نشده باشد.

به این لیست کوچک از آهنگ ها نگاه کنید:

  • Foo Fighters – Times Like These (بدون کاپو)
  • Ben E. King – Stand By Me (کاپو ۲)
  • UB40 – Red, Red Wine (کاپو ۶)
  • Presley – Don’t Be Cruel (کاپو ۷)

اگر می خواستید این آهنگ ها را به روش ساده آکورد نوازی آکوستیک یاد بگیرید و از کاپو استفاده نمی کردید، باید آکوردهای بسیار بیشتری را به جز سل، ر، دو، می مینور، لا مینور یاد می گرفتید.

در واقع، شما نیاز به استفاده از انواع آکوردهای باره دار و شکل های مختلف آکورد دارید. آخ! برای یک مبتدی، این کار زیادی است فقط برای اینکه بتوانید چند آهنگ ساده (اما با صدای عالی) را بنوازید.

همه ما آن کتاب های آکورد را دیده ایم که عنوانی شبیه به “یادگیری ۶۰،۰۰۰ آکورد” یا چیزی شبیه به آن دارند. برای اکثر گیتاریست ها و به ویژه برای مبتدیان، این کتاب ها زباله هستند.

#۲ استفاده از کاپو به شما امکان می دهد چیزهایی را بنوازید که در غیر این صورت غیرممکن بود.

اگر تا به حال با دقت به گروه The Smiths گوش داده باشید، می دانید که جانی مار عاشق نواختن برخی از صداگذاری های آکورد واقعا جالب است. این صداگذاری های آکورد اغلب بدون استفاده از کاپو قابل نواختن نیستند.

برخی به اشتباه فکر می کنند که کاپو یک ابزار تقلب است. دوست دارم این را به آقای جانی مار بگویند. او احتمالا گیتار خود را روی سرشان می کوبید، یا شاید آنقدر باکلاس است که این کار را انجام نمی دهد و فقط می خندد.

به هر حال، اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه از کاپو به عنوان یک ابزار خلاقانه برای ساخت آهنگ استفاده شود، The Smiths و آهنگ هایی مانند “Big Mouth Strikes Again” را بررسی کنید. بدون استفاده از کاپو، نواختن آن آهنگ و بسیاری دیگر از آهنگ های The Smiths غیرممکن خواهد بود.

البته فقط The Smiths نیستند. آهنگ هایی مانند “Fast Car” از تریسی چپمن و “Scarborough Fair” از سایمون و گارفونکل بدون استفاده از کاپو و آن آهنگ های کاپو فقط نوک قله کوه یخ هستند، نواختن در کلید اصلی غیرممکن خواهد بود.

#۳ استفاده از کاپو به آهنگسازی و نوشتن آهنگ کمک می کند

هر از گاهی یکی از دانشجویان من به من می گوید که چقدر دوست دارد یاد بگیرد که چگونه آهنگ بنویسد، یا حتی فقط یک آهنگ واقعا جالب بسازد و آن را ضبط کند.

من به شدت اعتقاد دارم که هر نوازنده ای باید حداقل یک آهنگ در طول عمر خود بنویسد و ضبط کند و در حالت ایده آل هر سال یا بیشتر حداقل یک آهنگ بنویسد و ضبط کند. این کار بسیار رهایی بخش و فوق العاده است.

به هر حال، آنها اغلب به من می گویند که نمی دانند از کجا شروع کنند. تکنیک های مختلف زیادی برای نوشتن آهنگ وجود دارد، اما یکی از تکنیک هایی که دوست دارم با دانشجویان استفاده کنم این است که آهنگی را که قبلا می شناسید را تا جایی تغییر دهید که دیگر قابل تشخیص با اصل نباشد، اما برای شما صدای منحصر به فردی داشته باشد.

یکی از راه های انجام این کار استفاده از کاپو است. می توانید هر آهنگی را که بلد هستید بنوازید، مثلا “Let It Be” از گروه بیتلز را در نظر بگیرید.

من آن را با استفاده از آکوردهای سل، ر، می مینور، دو با یک کاپو روی فرت ۵ آموزش می دهم. حالا اگر کاپو را به فرت ۱ منتقل کنید، صدای متفاوتی به نظر می رسد. اگر سپس الگوی ضربه زدن را تغییر دهید، حتی صدای متفاوتی به نظر می رسد. با تغییر سایر جنبه های قطعه، حتی بیشتر تغییر خواهد کرد. اولین قدم تغییر موقعیت کاپو بود.

این می تواند باعث شود صدا به طور چشمگیری متفاوت شود و یک ابزار واقعا جالب برای آهنگسازی است. شما حتی می توانید پیشرفت آکورد مورد علاقه خود را بگیرید و آن را با یک کاپو در موقعیت های مختلف برای یک اثر مشابه بنوازید.

روش استفاده از کاپو

#4 تغییر کلید برای مطابقت با صدای خواننده

یک سناریوی خنده دار کوچک تصور کنید. شما با یک خواننده به نام جیمز بلانت همخوانی می کنید. بیایید بگوییم این احمق دوست داشتنی که به طور مساوی دوست داشتنی و متنفر است، همکار همخوانی شماست و برمی گردد و به شما می گوید:

“هی مرد، بیایید You Are The First, My Last, My Everything را کاور کنیم”

خب، فکر می کنی:

جیمز عزیز، صدای تو خیلی زیر است و صدای بری عزیز کاملاً برعکس بود. او صدای بم، غنی و بسیار پایینی داشت. چطور می خواهید با آن صدای زیر خود این را بخوانید؟”

جیمز می گوید: “پاسخ، عزیزم این است که کاپو را روی گیتار بگذارید و آهنگ را دقیقاً مانند قبل بنوازید.”

بله، استفاده از کاپو یک ابزار فوق العاده برای تغییر کلید برای مطابقت با صدای خواننده است. اگر آهنگی را بردارید که کاملاً برای صدای خواننده کلید اشتباهی دارد، می توانید یک کاپو روی آن قرار دهید تا آن را بالاتر ببرید، یا اگر قبلاً یک کاپو روی آن است، آن را بالاتر یا حتی پایین تر ببرید، اگر آهنگ برای خواننده خیلی بالا است.

زمانی که زنان آهنگ هایی را که در اصل توسط مردان خوانده شده است می نوازند و می خوانند، گاهی دوست دارند از کاپو استفاده کنند، زیرا به طور کلی، زنان صدای زیرتری نسبت به مردان دارند، اما همانطور که گدی لی از گروه Rush تأیید می کند، این همیشه اینطور نیست، اما این داستان دیگری است.

#5 استفاده از کاپو باعث می شود نواختن آکوردها آسان تر شود

استفاده از کاپو تقریبا همیشه باعث می شود آکوردها کمی راحت تر به نظر برسند که به شما امکان می دهد آهنگ های بیشتری بنوازید و لذت بیشتری ببرید و این باعث می شود بیشتر تمرین کنید. همه اینها باعث می شود شما یک نوازنده بهتر شوید. همین حالا امتحان کنید. یک آکورد دو بدون کاپو بزنید. حالا یک آکورد دو با کاپو روی فرت چهارم بزنید.

آسان تر به نظر می رسد؟ مگر اینکه انگشتان فوق العاده بزرگی داشته باشید و یا گیتاری با دسته ای که برای شما خیلی کوچک است، به احتمال زیاد استفاده از کاپو را کمی راحت تر خواهید یافت.

البته، برخی افراد غر می‌زنند و می‌گویند: «چرا یادگیری گیتار را آسان‌تر کنیم؟ بهتر است آن را به روش سخت یاد بگیرید، مثل یک مرد واقعی.»

من قبلاً در مورد این احمق های گمراه صحبت کرده ام که دوست دارند یادگیری گیتار را سخت تر از حد نیاز کنند. همچنین، به دلیل اینکه احساس نواختن آکورد راحت تر است، اغلب تغییر به آن ها و از آن ها آسان تر است. فرت ها کمی به هم نزدیک تر هستند که نواختن آکورد را آسان تر می کند و از آنجایی که انگشتان شما مجبور نیستند به اندازه زیادی حرکت کنند، تغییر آکوردها نیز آسان تر می شود. من طرفدار آسان تر و سرگرم کننده تر کردن ساز هستم. امیدوارم شما هم همینطور باشید. باشه، خوشحالم که این موضوع را روشن کردیم.

#6 استفاده از کاپو باعث کاهش درد انگشتان می شود

یکی از مزایای نواختن در قسمت های بالاتر دسته گیتار این است که برای اکثر گیتاریست ها کمی روی انگشتان راحت تر است. فشار لازم برای فشردن یک نت در فرت ششم به جای فرت اول، به طور قابل توجهی کمتر است.

استفاده از کاپو در هر جایی بالاتر از فرت اول معمولاً به این معنی است که دانش‌آموز دیگر نیازی به فشار زیاد ندارد و به دلیل اینکه هنگام نواختن آکوردها نیازی به کشیدن زیاد انگشتان ندارند، آن‌ها راحت‌تر هستند.

اینکه فرد آرام‌تر باشد، چیز بسیار خوبی است، زیرا به این معنی است که دانش‌آموز می‌تواند روی استفاده از تکنیک «حداقل فشار مورد نیاز» تمرکز کند که من در مورد آن در «تعویض آکورد نینجا» زیاد بحث می‌کنم.

استفاده از کمترین فشار مورد نیاز برای فشردن تمیز یک نت به شما امکان می دهد برای مدت طولانی تر و با درد کمتری بنوازید. این را به خصوص به خاطر داشته باشید اگر بعد از یک جلسه تمرین از درد انگشت رنج می برید.

#7 استفاده از کاپو رنگ صدای متفاوتی ایجاد می کند

آکورد سل ماژور را بدون کاپو بزنید. به صدا خوب گوش دهید. حالا، یک کاپو روی فرت 5 بگذارید و یک آکورد ر ماژور بزنید.

به هر دو گوش کنید.

در واقع هر دو آکوردی که به تازگی نواخته‌اید آکوردهای سل ماژور هستند. اگر تعجب می کنید که چرا، پس شاید لازم باشد برخی از تئوری موسیقی پشت آنچه را که هنگام استفاده از کاپو اتفاق می افتد درک کنید. اساساً، نواختن با کاپو همه چیز را تغییر می دهد. شکل آکوردی که می نوازید با وجود کاپو به یک آکورد متفاوت تبدیل می شود.

با این حال، نکته در اینجا تئوری پشت آن نیست (این موضوع برای یک پست آینده است)، بلکه لحنی است که هر دوی این روش‌های مختلف نواختن سل ماژور به شما می‌دهند.

هر دوی آنها را دوباره بنوازید و واقعاً گوش دهید. صدای آنها شبیه هم است اما یکی عمیق تر و باس تر است و دیگری نازک تر و جیغ تر است. اینکه کدام یک بهتر به نظر می رسد (بسته به موقعیت) یک نظر است.

وقتی دانش آموزی آهنگی مانند «Brown Eyed Girl» را می نوازد که عمدتا شامل موارد زیر است: سول، دو، سول، رِ

من اغلب به آنها نشان می دهم که چگونه می توانید آن را با قرار دادن کاپو روی فرت 7 و نواختن شکل های زیر اجرا کنید: دو، فا، دو، سل

آن آکوردها با کاپو روی فرت 7 یکسان به نظر می رسند، اما با صدای متفاوت. اگر باور نمی کنید امتحان کنید! این دو صدا به خوبی یکدیگر را تکمیل می کنند و طعم متفاوتی ایجاد می کنند که برای زمانی که دو گیتار قطعات یکسانی را می نوازند مفید است.

#8 استفاده از کاپو به دست چپ شما استراحت می دهد

به تازگی، من و دیل، نفر دیگر در پروژه آکوستیک جدیدم، چند آهنگ را با هم اجرا می کردیم، و یکی از آهنگ هایی که اجرا کردیم “That’s Entertainment” از گروه جم بود. تصمیم گرفتم آن را بدون کاپو بزنم و کل آهنگ را فقط با آکوردهای باره دار اجرا کنم.

نواختن آهنگ با آکوردهای باره مشکلی نداشت، اما بعد از چند دقیقه از شروع آهنگ، با خودم فکر کردم، دست چپم واقعاً کمی خسته می شود، زیرا ما قبلاً حدود 90 دقیقه در حال نواختن بودیم.

نواختن آن بدون استفاده از کاپو به این معنی بود که من باید در طول آهنگ فقط آکوردهای باره دار را می نواختم، بنابراین دست چپم نمی توانست استراحت کند. متوجه شدم که این کار در آهنگ هایی که می نوازم به ندرت اتفاق می افتد. معمولاً بسیاری از آهنگ های آکورد باره دار لحظاتی دارند که دست چپ شما استراحت می کند. این آهنگ اینطور نبود.

آهنگ هایی که قبل از این اجرا می کردیم، همه روی دست چپم خسته کننده بودند، بنابراین می توانستم کمی استراحت کنم. گذاشتن کاپو و نواختن آن به این شکل به من اجازه می داد تا آن استراحت را داشته باشم.

اگر جلسات طولانی می نوازید و می خواهید به دست چپ خود استراحت دهید، درس من را بیاموزید و شروع به استفاده از کاپو کنید. شما برای سخت تر کردن کارها امتیاز اضافی دریافت نمی کنید. به دست چپ خود هر از گاهی که نیاز دارد استراحت بدهید. این آن چیزی است که شما می خواستید.

هشت دلیل مختلف که چرا استفاده از کاپو می تواند برای نواختن گیتار شما بسیار مفید باشد. نگذارید کسی به شما بگوید که آنها برای “آدم های ضعیف” یا “بی عرضه ها” هستند. آنها احتمالا فقط آرزو می کنند که در شروع از آن استفاده می کردند.

چارت کاپو برای گیتار

از چارت کاپو برای گیتار که در زیر آمده است استفاده کنید تا بفهمید کلیدهای مختلف بسته به فرتی که دستگاه را روی آن قرار می دهید چگونه تغییر می کنند. یک “برگ تقلب” کوچک برای شما!

برای مثال، فرض کنید آهنگی در لا بلد هستید، اما اکنون باید آن را در رِ بنوازید. با دنبال کردن چارت، می بینید که برای رفتن از لا به رِ، باید از کاپو در فرت پنجم استفاده کنید.

کاربرد دیگر چارت کاپو گیتار این است که بفهمید چه آکوردهایی را در واقع می نوازید. برای مثال، تصور کنید که کاپو را روی فرت سوم می‌بندید و شکل آکورد می ماژور را می‌نوازید. با استفاده از چارت می توانیم ببینیم که شما واقعاً در حال نواختن آکورد سل ماژور هستید!

چارت کاپو برای گیتار

بهترین کاپو چیست؟

باید جوانب مثبت و منفی هر استایل بالا را بسنجید، اما مورد علاقه شخصی من مدل G7th Performance است. من می گویم مورد علاقه، اما در واقع تنها کاپوئی است که تا به حال داشته ام. اگرچه در یک فروشگاه گیتار کار می کنم، همه آنها را امتحان کرده ام!

این از نظر قیمت کاپو ارزان نیست، اما قطعا مصداق این ضرب المثل است که “هر چقدر پول بدی آش می خوری”. این یک محصول بی عیب و نقص است و من واقعاً نمی دانم چگونه می توانند آن را بیشتر بهبود بخشند – اگرچه مطمئن هستم که این کار را خواهند کرد! استفاده از آن نمی تواند ساده تر باشد. با فشار دادن دست، تنش مورد نیاز را اعمال کنید و برای رها کردن اهرم را بزنید.

آخرین مدل (G7th Performance 3) در واقع حتی از مدل اصلی من بهتر است. اکنون با تطبیق مکانیکی با شعاع گیتار شما، ثبات کوک را حتی بیشتر بهبود می بخشد. جادویی! این یک قطعه مهندسی خارق العاده است که تقریباً مطمئناً یک عمر برای شما کار خواهد کرد.

کاپو خانگی دست ساز

اگر نمی خواهید هزینه زیادی برای خرید کاپو صرف کنید، یا در شرایط سختی قرار دارید و به چیزی سریع و ساده نیاز دارید، در اینجا راه حل کلاسیک و امتحان شده ساخت کاپو خانگی وجود دارد!

چگونه کاپو بسازیم؟ تنها چیزی که نیاز دارید یک خودکار یا مداد و چند کش لاستیکی است. خودکار یا مداد خود را بردارید و آن را روی فرتی که می خواهید محکم کنید قرار دهید.

با دور زدن پشت دسته، کش لاستیکی را روی انتهای خودکار یا مداد قلاب کنید. هر سیم را بزنید تا مطمئن شوید که همه آنها به طور واضح صدا می دهند. اگر به تنش بیشتری نیاز است، آن را دو برابر کنید یا کش های لاستیکی بیشتری اضافه کنید. اگر به تنش کمتری نیاز است، یک کش ضعیف تر پیدا کنید.

در اینجا یک کاپو ساخته شده است. یک مداد ساده اندازه ایده آل برای یک گیتار معمولی 6 سیم است! ساده است! این یک راه حل کمی ضعیف است اما در شرایط اضطراری باید کار شما را راه بیاندازد.

کاپو خانگی دست ساز

چرا گیتارم هنگام استفاده از کاپو کوک به نظر نمی رسد؟

اگر گیتار شما هنگام استفاده از کاپو کوک به نظر نمی رسد، به احتمال زیاد به این دلیل است که از فشار زیادی استفاده می کند و باعث می شود کمی زیر و بمی نت ها بالا رود. اگر کاپو شما اجازه می دهد، فشار گیره را کاهش دهید تا آکوردها صحیح به نظر برسند.

اگر کاپو را خیلی عقب‌تر از سیم فرت قرار داده باشید، این می‌تواند باعث شود سیم‌ها کمی از کوک خارج شوند. علاوه بر این، سیم های قدیمی و فرسوده می توانند هنگام استفاده از کاپو مشکل ایجاد کنند – به یاد داشته باشید که سیم های خود را به طور منظم عوض کنید!

همچنین، باید آهنگ گیتار خود را نیز بررسی کنید. اگر گیتار شما به درستی کوک نشده باشد، هر چه بالاتر روی فینگر بورد می روید، نت ها بیشتر از کوک خارج می شوند. این مشکل فقط با استفاده از کاپو برجسته می شود. اگر فکر می کنید این مشکل شماست، تنظیم گیتار را در نظر بگیرید.

در نهایت، ممکن است فقط یک کاپو بد یا ارزان داشته باشید! اگر قرار است به طور منظم از کاپو استفاده کنید، توصیه می کنم روی یک گزینه با کیفیت مانند کاپو G7th که در بالا در مورد آن صحبت کردم سرمایه گذاری کنید.

چرا گیتارم با کاپو وزوز می کند؟

اگر سیم های گیتار شما هنگام استفاده از کاپو وزوز می کنند، به احتمال زیاد فشار کافی برای زنگ زدن واضح نت ها وارد نمی کند. اگر کاپو شما اجازه می دهد، فشار گیره را افزایش دهید تا هر نت به طور واضح شنیده شود. همچنین، مطمئن شوید که کاپو به خود سیم فرت نزدیک است.

در صورت عدم استفاده کاپو را کجا قرار دهیم؟

هنگام نواختن زنده، می توانید به سادگی کاپو را در صورت عدم استفاده روی هد استوک گیتار خود محکم کنید. اکثر طرح های مدرن به شما امکان می دهند این کار را به راحتی انجام دهید. سایر کاپوهای کوچکتر، مانند کاپوهای بند یا اهرمی، به راحتی در جیب جای می گیرند.

کاپو به چه معنی است؟

کاپو از کلمه لاتین «caput» گرفته شده است که به معنی «سر» است. این کلمه هنوز هم گاهی در ایتالیایی مدرن استفاده می شود و همچنین به طور رایج به عنوان “سر” ترجمه می شود. تلفظ آن «کآپو» است، اگرچه من می گویم احتمالا 90 درصد از گیتاریست ها «کِی-پو» می گویند!

آیا کاپو گیتار را خراب می کند؟

اگر مراقب نباشید، کاپو می تواند به گیتار شما آسیب برساند. تماس مداوم سیم ها می تواند باعث ساییدگی اضافی روی فرت های شما شود، علاوه بر این، می توانید به روکش دسته نیز آسیب بزنید. برای به حداقل رساندن این خطر، مطمئن شوید که از حداقل فشار لازم برای استفاده صحیح از کاپو استفاده کنید.

سوالات متداول

کاپو را کجا قرار دهیم؟

کاپو باید درست پشت سیم فرت قرار گیرد. فضای بین کاپو و سیم فرت باید کم باشد، اما مراقب باشید که آن را مستقیماً روی سیم فرت قرار ندهید. قرار دادن کاپو خیلی عقب باعث می شود گیتار شما تیز به نظر برسد.

آیا من به عنوان یک مبتدی به کاپو نیاز دارم؟

قطعا نه! با این حال، کاپو می تواند برای آسان‌تر کردن روند یادگیری برای انگشتان افراد مبتدی استفاده شود. قرار دادن کاپو روی فینگر بورد باعث نزدیک‌تر شدن فرت‌ها می‌شود و باعث می‌شود آکوردها و نت‌ها برای انگشت گذاری صحیح به تلاش کمتری نیاز داشته باشند. اگر دستان کوچکی دارید، ممکن است استفاده از کاپو تا زمانی که چابکی بهتری پیدا کنید، ارزش داشته باشد، زیرا نواختن با تنش زیاد می تواند در دراز مدت به نواختن شما آسیب برساند.

آیا استفاده از کاپو تقلب است؟

اگرچه برخی افراد از کاپو به عنوان «تقلب» یاد می‌کنند، این دیدگاهی نسبتاً کوته‌فکرانه است. این ابزارها تنها یکی دیگر از ابزارهای موجود در جعبه ابزار یک گیتاریست هستند و می‌توان از آن‌ها برای نواختن در کلیدهای مختلف یا جذاب‌تر کردن نوازندگی‌تان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *