به دنیای گیتار های الکتریک خوش آمدید! چه به دنبال خرید اولین گیتار خود باشید و چه بیستمین، هنوز هم ممکن است در مورد نوع گیتاری که در جستجوی آن هستید گیج شوید.اما نگران نباشید، زیرا این راهنما شما را با همه گیتارهای الکتریک موجود آشنا می‌کند و متوجه می شوید که هنگام خرید گیتار الکتریک، به چه نکاتی باید توجه کنید.در نهایت می توانید تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مناسب است. برای هرکسی یک گیتار الکتریک وجود دارد.

معرفی

به عنوان اولین نکته در راهنمای خرید گیتار الکتریک باید به معرفی گیتار الکتریکی و اجزای آن بپردازیم. اگر از قبل با گیتار الکتریک آشنایی دارید و می دانید که چگونه تنظیم می شود، می توانید این قسمت را رد کرده و به بخش بعدی بروید. اما اکنون، قصد داریم در ساختار گیتار الکتریک کاوش کنیم.

اگر به گیتارهای الکتریک نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که 98 درصد آنها، دارای قطعاتی ثابت هستند. از بدنه و دسته گرفته تا تیونرها، پیکاپ ها و سیم ها، همه باعث ایجاد تفاوت در صدای ساز شما می شوند. اما نگران نباشید، زیرا به غیر از بدنه و دسته، هر قسمت دیگری از گیتار، پس از خرید، قابلیت سفارشی شدن را دارد. این بدان معناست که می‌توانید هر زمان که نیاز داشتید، آنها را طوری تنظیم کنید که متناسب با صدای مدنظرتان باشد.

مبانی گیتار الکتریک

راهنمای خرید گیتار الکتریک -3

بیاید گیتار را به اجزای سازنده اش تجزیه کنیم، تا در ادامه این راهنما، بدانید در مورد چه چیزی صحبت خواهیم کرد.
همانطور که مشاهده کردید، گیتار موجود در عکس کناری ، همگی دارای 6 سیم هستند که برای گیتار الکتریک استاندارد است. این گیتارها که به طور معمول به صورت EADGBe تنظیم می شوند (از صدای زیر به صدای بم، و از سیم ضخیم به سیم نازک)، به گونه ای طراحی شده اند که به همراه یک گروه با نوازنده بیس، درامر و خواننده نواخته شوند. با اینکه این ساز، می تواند به تنهایی فوق العاده باشد، اما در یک گروه موسیقی، جلوه بهتری پیدا می کند!

فقط چون که این گیتارها 6 سیم دارند، دلیل نمی شود که همه گیتارها به همین گونه باشند. و همچنین، فقط به این دلیل که EADGBe تنظیم استاندارد است، دلیل نمی شود که همه سازشان را به همین صورت کوک کنند. لذت دنیای گیتار در این است که هیچ حد و مرزی وجود ندارد. طیف وسیعی از گیتار ها، در حال حاضر با تعداد 7، 8 و حتی 9 سیم در دسترس هستند و برخی از افراد گیتارهای خود را به صورت بیس کوک می کنند. با اطمینان می توان گفت که گزینه های مختلفی دارید. نکته جالب در مورد گیتار الکتریک این است که اگرچه از منظر نوازندگی ساز، ممکن است پیچیده تر شود، اما اصول اولیه آن ثابت می ماند.

چوب ها

چوب، بخش مهمی از انتخاب گیتار مناسب است و در مقاله “راهنمای خرید گیتار الکتریک” بصورت اساسی به آن پرداخته ایم. در حالی که پیکاپ‌ها، وسایل الکترونیکی، تیونرها، بریج‌ها و تقریباً هر چیز دیگری را می‌توان در هر زمان تغییر داد، اما معمولا شرایط در مورد بدنه و دسته اینگونه نیست. بنابراین برای موفقیت در خرید گیتار، توجه به اینکه چه چیزی از نظر شما ظاهری زیبا، صدایی جذاب و حس خوبی دارد، ضروری است.

در اینجا ما مختصری از برخی از متداول‌ترین مواد مورد استفاده در ساخت گیتار، و ویژگی های هریک را آورده ایم. درمورد چوب های بدنه، گزینه های مختلف زیادی وجود دارد. تقریبا از هر نوع چوب ممکن، گیتاری ساخته شده است. با این حال، چند گزینه انتخابی وجود دارد که پرتکرارتر هستند.

ماهون (Mahogany): بسیاری از برندها، برای تشکیل بدنه اکثر طرح های گیتار خود، از چوب ماهون استفاده می کنند. برخی در ساخت دسته نیز از همین چوب استفاده می کنند، بنابراین شما یک صدای گرم اما متعادل را خواهید داشت. ماهون، معمولاً در گیتارهای ساخته شده برای بلوز، راک و متال استفاده می‌شود. این چوب، سنگین، خوش پوش و متعادل است و صدای کلی گرمی دارد.

توسکا (Alder): احتمالاً خنثی ترین طیف چوب است، که معمولاً در ساخت گیتار استفاده می شود. رنگ آن نه خیلی روشن است و نه خیلی گرم و تیره، و برای گیتاریست‌هایی که می‌خواهند گیتاری همه‌کاره داشته باشند، انتخاب خوبی است.

زبان گنجشک (Ash): بسته به نوع زبان گنجشکی که استفاده می‌شود، رنگ خنثی توسکا مانند، یا کمی روشن‌تر خواهید داشت. این رنگ متعادل، آن را به انتخابی عالی برای کسانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند یک ساز بی‌نظیر و مناسب برای بسیاری از ژانرها داشته باشند.

افرا (Maple): اگرچه افرا، اغلب در بدنه های گیتار استفاده نمی شود، اما معمولاً به تنهایی یا به عنوان بخشی از سه لایه ی Maple/Poplar/Maple در یک گیتار نیمه توخالی یا توخالی یافت می شود. این چوب مناسب گیتارهای بزرگتر است، زیرا صدای بسیار واضحی دارد که مانع از مبهم شدن صدا در گیتارهای توخالی می شود.

لاله درختی (Basswood): این چوب، همیشه در فضای مجازی به شدت مورد بحث است. به دلیل وزن سبک و قیمت ارزان آن، بسیاری از مردم فکر می کنند که این چوب بی کیفیت است. در حالی که، این بسیار دور از واقعیت است، زیرا شرکت‌ها و هنرمندان زیادی در ساخت گیتار خود، از طبیعت روشن و سبک این چوب بهره می برند. لاله درختی معمولاً در گیتارهای طراحی شده برای مبتدیان استفاده می شود. این چوب کاملاً منحصر به فرد است.

کورینا (Korina): اگرچه دیگر کورینا را زیاد نمی بینید، اما در یک مقطع قرار بود این چوب به آینده گیتار الکتریک تبدیل شود. از نظر وزن، سبک تر از چوب ماهون است و گاهی اوقات به آن “سوپر ماهون” می گویند، اگر ویژگی های مربوط به آهنگ صدای ماهون را دوست دارید، کورینا را نیز دوست خواهید داشت.

بدنه

اگر به گیتارها نگاه کرده باشید، احتمالا تا الان، طراحی بدنه خاصی نظر شما را جلب کرده است. هر نوعی از بدنه، با توجه به سلیقه شخصی، ممکن است برای فردی مناسب باشد؛ و این می تواند وابسته به ظاهر، احساس یا صدای آن باشد.
پیدا کردن فرم بدنه مناسب برای شما، می تواند دشوار باشد، زیرا باید سه عامل صدا، ظاهر و احساس را درنظر بگیرید. اگر گیتاری عالی به نظر می رسد اما به روش اشتباه یا با مواد اشتباه ساخته شده است، شما قادر نخواهید بود صدای مورد نظر خود را دریافت کنید. اگر نواختن سازی برایتان رویایی است، اما از ظاهر آن خوشتان نمی آید، ممکن است در آینده نزدیک، دیگر انگیزه کافی برای نواختن آن نداشته باشید.

بدنه توخالی، نیمه توخالی یا توپُر؟

راهنمای خرید گیتار الکتریک-2بیایید به اصول اولیه بازگردیم، سه نوع ساختار مختلف بدنه گیتار وجود دارد: توپُر، نیمه توخالی و توخالی. انتخاب درست از بین این سه، یکی از مهم ترین تصمیمات برای رسیدن به آهنگ صدای مدنظر شما است؛ زیرا واقعا بر صدای گیتار شما تأثیر می گذارد.
به طور معمول، گیتارهایی با بدنه تمام توخالی، به دلیل صدای گرم و چوبی خود، مورد علاقه نوازندگان جاز و برخی از نوازندگان بلوز هستند. صدا در آنها به طور طبیعی، میزان زیادی طنین انداز می شود که برای اجرا به صورت آکوستیک یا برای ضبط کردن، بسیار مناسب است.
بدنه نیمه توخالی، معمولاً در همه چیز از بلوز تا هارد راک استفاده می‌شود. بسته به نوع تنظیم گیتار و آمپر، تمام مشکلات طنین صدا و بازخورد، که در بدنه های تمام توخالی وجود دارند، می توانند در بدنه نیمه توخالی برطرف شوند. این بدان معنی است که شما می توانید قبل از بروز هر گونه مشکل جدی، تا حد زیادی از سازتان بهره برداری و استفاده کنید.
در نهایت، گیتارهایی با بدنه توپُر داریم. این همان سازی است که اکثر گیتاریست‌ها، از سافت راک و بلوز گرفته تا دث متال، از آن استفاده می‌کنند. این گیتارها تقریباً هیچ مشکلی در بازخورد ندارند و صدای آنها واضح و گیراست و واکنشی سریع دارند. این بدان معناست که برای اکثر سبک‌هایی که در آن، طنین صدای گیتار توخالی را نمی خواهید، بسیار بهتر عمل می‌کند.
حالا سوال این است، که کدام یک برای شما مناسب است؟ این کاملاً بستگی به شما و آنچه می خواهید بنوازید، دارد. هر چه استایل شما ملایم تر باشد، می توانید به بدنه های توخالی نزدیکتر شوید.

دسته

این بخش مهم دیگری، در پروسه خرید گیتار بعدی شماست. درست مانند بدنه، انتخاب دسته نیز، به ترجیحات شخصی بستگی دارد، اما این بار تمرکز بیشتر بر روی احساس است تا آهنگ صدا.
در ساخت دسته گیتارها از مواد مختلفی استفاده می شود، اما ابتدا باید راجب اندازه و شکل دسته مناسب شما صحبت کنیم.
در حالی که برخی از دسته‌ها کوچک و باریک هستند تا با نوازندگان سریع، منطبق باشند، برخی دیگر بسیار بزرگ‌تر و درشت‌تر هستند، تا بتوانید آکوردهای بزرگ تری را بنوازید. همه اینها بسته به علایق شخصی افراد است؛ برخی افراد ممکن است با دسته بزرگ احساس راحتی نکنند، و برخی دیگر با دسته کوچک. برای مثال، نوازندگانی مانند پاول گیلبرت (Paul Gilbert) و ریچی کوتزن (Richie Kotzen), که هر دو نوازندگان اصلی شگفت‌انگیزی هستند، گیتارهایی با دسته بسیار ضخیم می‌نوازند.
عامل مهم دیگر در انتخاب دسته، جنس آن است. این انتخاب نیز همچنان به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. پس قبل از تصمیم گیری، نگاهی به لیست زیر که درباره ی مواد مورد استفاده در دسته ها و صفحات انگشت گذاری هستند، بیندازید:

چوب های مورد استفاده در ساخت دسته:

* افرا (Maple): چوبی با رنگ روشن که به دلیل سطح صاف و استحکام آن، که همیشه ثابت نگهش می دارد، معمولاً در گیتارهایی با دسته های باریک تر استفاده می شود.

* ماهون (Mahogany): چوبی با رنگ تیره‌تر که رگه های چندانی ندارد. با اینکه سنگین است، اما به اندازه برخی مواد دیگر قوی نیست؛ به همین دلیل، بهترین انتخاب برای دسته های متوسط تا ضخیم است.

* بلسان بنفش/رُزوود (Rosewood): چوبی حتی تیره‌تر، که اغلب استفاده نمی‌شود، اما به دلیل رگه‌های فوق‌العاده و حس روانش، مورد علاقه بسیاری از نوازندگان است.

* بوبینگا (Bubinga): این ماده در دسته گیتار استفاده می شود، اما نه به تنهایی. بوبینگا که معمولا در گیتارهای باس وجود دارد، واکنشی بسیار عالی دارد و بسیار سخت است، که این ویژگی آن را برای گیتارهای 7، 8 یا حتی 9 سیم متناسب می سازد.

* چند لایه: داشتن یک دسته چند لایه می تواند انواعی از بهترین چوب ها را به شما بدهد. آیا می خواهید دسته ای از چوب افرا داشته باشید، اما همچنین می خواهید که بتواند سیم های سنگین تری را نیز تحمل کند؟ با افزودن نوارهای بوبینگا یا چوب گردو به دسته، نه تنها می توانید صدای کامل تری با پاسخ سریع تر به ساز بدهید، بلکه دسته را هم بسیار قوی تر می کنید.

صفحه انگشت گذاری

* افرا: صدایی تابناک با واکنش عالی ارائه می دهد. هم به صورت جلا دار و هم بدون جلا عالی عمل می کند.

* رُزوود: این یکی از پرکاربردترین مواد در فرت برد است. نسبت به سایر انواع فرت‌بورد صدایی کمی تیره‌تر داشته، و به نگهداری بیشتری هم نیاز دارد، اما در گیتارهایی که برای نواختن در سبک های مختلف تعبیه شده اند، به طرز شگفت‌آوری خوب کار می‌کند.

* آبنوس: معمولاً در دو نوع گیتار الکتریک استفاده می شود. عملکرد بسیار روانی دارد و کاملاً روشن است و از لحاظ طیف رنگی، بین افرا و رُزوود قرار می گیرد.

* Richlite: ماده ای است که در سال های اخیر بسیار استفاده شده است و از نزدیک شبیه آبنوس است. از این ماده به دلیل مسئله کاهش عرضه آبنوس استفاده می شود.

پیکاپ ها

در خصوص گیتارهای الکتریک، سه نوع پیکاپ اصلی وجود دارد. در حالی که برخی موارد عجیب و غریب در دنیای پیکاپ وجود دارد که در این سه دسته نمی گنجد، اما تعدا آنها بسیار کم است.

Single-coll: آنها پیکاپ های اصلی گیتار الکتریک بودند. آنها به خاطر صدای درخشانشان که در طول سال ها در رکوردهای بی شماری ظاهر شده است، مورد علاقه عموم هستند. یکی از مشکلات اصلی این پیکاپ ها میزان صدای وزوزی است که تولید می کنند، که می تواند به شدت با صدای شما تداخل پیدا کند، به خصوص در درجه صداهای بالا.

‏Humbucker: اینها به دلیل ماهیت همه کاره و عملکرد بی صدایشان، احتمالاً رایج ترین و محبوب ترین پیکاپ های موجود هستند. همانطور که از نامش پیداست، این پیکاپ‌ها شما را از شر صدای پس زمینه، که در پیکاپ‌های دیگر وجود دارد، خلاص می‌کنند. همچنین برای طیف وسیعی از سبک ها، مانند بلوز، راک، جاز و غیره عالی هستند.

‏P90: اساساً پیکاپ سینگل کویل است، اما ساختار بسیار متفاوتی با سینگل کویل های استاندارد دارد. تفاوت اصلی آهنگ صدای آنها، مربوط به نیم-بازه است، جایی که P90 بسیار بارزتر است.

تقریباً همیشه حداقل یک پیکاپ در کنار بریج و دیگری در کنار دسته وجود دارد. با این حال، گاهی اوقات، ترکیب متفاوتی مانند 3 پیکاپ (بریج، وسط، دسته) یا فقط یک پیکاپ در موقعیت بریج دریافت خواهید کرد. مردم از پیکاپ‌های مختلف برای چیزهای مختلف استفاده می‌کنند، بنابراین در حالی که ممکن است شخصی بخش‌های ریتم خود را روی پیکاپ میانی به سمت دسته اجرا کند، دیگران ممکن است برعکس عمل کنند.

قطعات الکترونیکی

وقتی صحبت از گیتار می شود، گزینه های الکترونیکی شگفت انگیزی وجود دارد. برخلاف باس، اگر پیکاپ‌های برقی ندارید، بعید به نظر می‌رسد که قطعات الکترونیکی فعال (قدرت‌دار) پیدا کنید، زیرا اغلب، نیازی به دکمه اضافی نیست. با این حال، حتی بدون این موارد، دکمه‌های موجود طیف وسیعی از صداها را در اختیار شما قرار می‌دهند. آنچه در گیتارها خواهید یافت، مواردی مانند: فنر لوله ای، سیم پیچ انشعاب دار، مبدل فاز مدار، کنترل های TBX، مدار افزاینده متوسط و موارد دیگر است. تقریباً تمام این مدارها می توانند کاملاً غیرفعال اجرا شوند، بنابراین هیچ نیازی به منبع تغذیه خارجی نیست. در اینجا برخی از دکمه‌های رایج‌تری که در گیتارهای الکتریک پیدا می‌کنید و کارهایی که آنها انجام می‌دهند، آورده شده است.

‏Volume: درجه صدای پیکاپ (ها) را تغییر می دهد.

‏Tone: برش سطح بالا. در سبک نوازندگی بلوز و جاز بسیار مفید است.

‏Mid-Boost: این دکمه اضافه شده تا به آهنگ صدا، درجه و نیم-بازه اضافه کند و صدای شما در حین تکنوازی بیشتر پخش شود.

‏Killswitch: یک دکمه یا سوئیچ که سیگنال گیتار شما را از بین می برد و به شما افکت منقطع می دهد.

بهترین گیتار الکتریک برای مبتدیان

تا اینجای کار، احتمالا اطلاعات بیشتری در مورد خرید گیتار الکتریک به دست آورده اید. اما اگر مبتدی هستید، یا می‌خواهید برای یکی از عزیزانتان اولین گیتارشان را بخرید، ممکن است احتیاجات متفاوتی داشته باشید. پس سوال این است: بهترین گیتار الکتریک برای مبتدیان چیست؟
در حالت ایده آل، شما سازی می خواهید که مقرون به صرفه، قابل اعتماد و همه کاره باشد، و استفاده از آن هم آسان باشد. بسیاری از برندها، برای افراد مبتدی گیتارهایی را تولید می کنند که احساسی راحت، صدایی ممتاز و تجربه ای عالی از یادگیری را به همراه قیمت مناسب فراهم می کنند. بسیاری از گیتارهای سطح پایه در اندازه‌های 3/4 و 1/2 نیز عرضه می‌شوند؛ که سازهای سایز کوچک‌تری هستند و برای کودکان مناسب اند.

نتیجه گیری

به طور خلاصه در نتیجه مطالعه راهنمای خرید گیتار الکتریک میدانیم که: گزینه های بسیار زیادی گیتار الکتریک وجود دارد که گاهی اوقات پیدا کردن آنچه برای شما مناسب است می تواند یک چالش باشد. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که به غیر از دسته و بدنه، در بسیاری از گیتارها، همه بخش های دیگر را می توان تغییر داد و اصلاح کرد.

بنابراین، اگر توانستید گیتاری پیدا کنید که حس عالی و طنین‌انداز مطلوبی داشته باشد، اما شاید آهنگ صدا یا سطح خروجی مناسبی نداشته باشد، می‌توانید آن را با وسایل الکترونیکی به‌روز شده تغییر دهید. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که با اینکه همه گیتارها دارای سبک خاصی هستند که برای آن ساخته شده اند، اما هرگز به آن محدود نمی شوند.به عنوان مثال، تعداد زیادی از هنرمندان هوی متال وجود دارند که از گیتارهای برندهای معمولی که حتی برای متال هم نیستند، استفاده می کنند. این بدان معنا است که شما فقط باید ذهن خود را باز نگه دارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *