چه کسی گیتار را اختراع کرد؟

اولین اختراع گیتار الکتریک توسط جورج بیوچمپ (George Beauchamp) و آدولف ریکن باکر (Adolph Rickenbacker) شریک تجاری او انجام شد. بیوچمپ حق امتیاز اولین ثبت اختراع یک گیتار با پیکاپ الکتریکی را دریافت کرد. از سوی دیگر، گیتار آکوستیک سابقه ای بسیار طولانی دارد که به هزاران سال پیش می رسد. قدیمی ترین ساز حفظ شده که بسیار شبیه به گیتار است، مربوط به 3500 سال پیش (حدود 1500 سال قبل از میلاد) است و متعلق به هار موز (Har-Mose)، خواننده مصری بوده است.

اختراع گیتار الکتریک

Frying Pan

چه کسی گیتار الکتریک را اختراع کرد؟

بیایید یک لحظه به گذشته برگردیم…
اوایل قرن بیستم است و محبوبیت گیتارهای آکوستیک در حال افزایش است. هر جا که می روید، یا فردی را می شناسید که آکوستیک می نوازد، یا در حال شنیدن اجرای یکی از آنها روی صحنه هستید.
زندگی خوب است، اینطور نیست؟ خوب… نه دقیقا.
گیتارهای آکوستیک محدودیت بزرگی داشتند: زمانی که روی صحنه در کنار سازهای بادی و برنجی نواخته می‌شدند، صدایشان زیادی آرام بود. به عبارت دیگر، شنیدن یک گیتار آکوستیک بر روی تن صداهای قوی و بلند سازهای برنجی، ارکستری و بادی چوبی غیرممکن بود.
شما نمی توانستید در یک گروه، گیتار آکوستیک بنوازید!
این مشکل تا سال 1937 وجود داشت، تا زمانی که جورج بیوچمپ و آدولف ریکن‌بکر، در نهایت حق امتیاز ثبت اولین اختراع گیتار الکتریک خود را دریافت کردند: Frying Pan (که نام مستعار آن بود).
فناوری جدیدی که در اینجا ثبت شد، در درجه اول “پیکاپ” الکتریکی بود، یک آهنربای الکتریکی که مانند یک دستبند به دور سیم های فلزی گیتار می پیچید.
همانطور که از نامش پیداست، این “پیکاپ” با موفقیت توانست ارتعاشات سیم را در میدان مغناطیسی خود “تشخیص دهد”.
سپس این ارتعاشات، به جریان الکتریکی تبدیل شده و به عنوان یک خروجی ارسال می شوند که می تواند از طریق بلندگوها پخش، تقویت و دستکاری شود.
در گیتارهای الکتریک مدرن امروزی ما، دیگر پیکاپ های حلقه ای که سیم ها را احاطه کرده اند نداریم. پیکاپ در انتهای پایین گیتار قرار می گیرد.

حق امتیاز اولین اختراع گیتار الکتریک

اختراع گیتار الکتریک

George Beauchamp

بیش از پنج سال طول کشید تا بیوچمپ مخترع و شریک او ریکن بکر ثبت اختراع گیتار الکتریک خود را کامل کنند. اما ادامه مبارزه ارزشش را داشت. آنها مشکل درجه صدا را که گیتارهای آکوستیک در تمام یک سوم اول قرن تجربه کرده بودند، حل کردند. امروزه گیتارهای الکتریک در گروه‌های راک و توسط نوازندگان مشتاق، هر روز نواخته می‌شود؛ چیزی که بدون اختراع پیکاپ توسط بیوچمپ و ریکن بکر امکان‌پذیر نبود. آنها “تکامل گیتار الکتریک” را آغاز کردند و آن را به نحوه ساخت و تولید گیتار الکتریک امروزی ما، نزدیکتر کردند. این موسیقی مدرن را به سمتی واقعاً نوآورانه سوق داد و برای قرن‌ها به نفع همه ما بود.

اختراع گیتار الکتریک (خلاصه)

گیتار الکتریک چه زمانی اختراع شد؟

اختراع گیتار الکتریک در سال 1937، زمانی که جورج بیوچمپ و آدولف ریکن‌بکر حق امتیاز اولین گیتار با پیکاپ الکتریک را دریافت کردند، انجام شد.

گیتار الکتریک کجا اختراع شد؟

لس آنجلس، کالیفرنیا. بیوچمپ و ریکن بکر در موسسه سازهای زهی الکتریکی (Electro String Instrument Corporation) در لس آنجلس کار می کردند و کمی بیش از 5 سال را صرف دنبال کردن اختراع گیتار خود کردند.

چه کسی گیتار آکوستیک را اختراع کرد؟

اختراع گیتار آکوستیک

Antonio de Torres Jurado

در مقایسه با گیتار الکتریک، اختراع گیتار آکوستیک تاریخچه طولانی و پیچیده ای دارد. در واقع، آن‌ها آنقدر برای مدت طولانی وجود داشته‌اند که ردیابی منشأ واقعی اولین گیتار آکوستیک دشوار است؛ اگرچه ما مطمئناً می‌توانیم تلاش کنیم!
پاول گای (Paul Guy) کتاب راهنمای بزرگی نوشت که تاریخچه گیتار آکوستیک را با جزئیات شرح می دهد. ما در اینجا برای دقت، به کار او ارجاع خواهیم داد.
از آنجایی که قدمت اختراع گیتارهای آکوستیک به بیش از 4000 سال پیش می‌رسد، مهم است که به تکامل گیتار، به طور کلی نگاه کنیم، نه فقط معادل امروزی آن.
در مقایسه با اولین سازهای زهی هزاران سال پیش، می توان گفت آکوستیک مدرن، به تازگی در تاریخ ظاهر شده است. گیتار کلاسیک مدرن، اولین بار در اواسط دهه 1800، توسط آنتونیو د تورس ژورادو (Antonio de Torres Jurado) طراحی شد. آنتونیو یک گیتاریست و سازنده سازهای زهی اسپانیایی بود، که امروزه به عنوان یکی از مهم ترین سازندگان گیتار در تاریخ شناخته می شود.
دستاورد بزرگ او چه بود؟ آنتونیو توانست گیتارهای مدرن اروپایی آن زمان را بگیرد و آن‌ها را به آن «ظاهر گیتار کلاسیک» که امروزه ما به خوبی می‌شناسیم، بازآفرینی/اصلاح کند.

اکنون بیایید به تاریخ باستانی نگاه کنیم: مصر در 1500 سال قبل از میلاد.
اگر می‌خواهید قدیمی‌ترین سازی را که بیشترین شباهت را به گیتار دارد ببینید، موزه باستان‌شناسی در قاهره یکی از آن‌ها را حفظ کرده است. این گیتار تنها سه سیم دارد و از پوست خام و چوب سرو جلا داده شده، ساخته شده است. و اوه، این ساز 3500 سال قدمت دارد! و متعلق به هار موز، خواننده مصری بوده است.

همانطور که در طول قرن ها در امتداد زمان پیش می رویم، می توانیم ببینیم که گیتارها از چهار سیم به پنج سیم و سپس در نهایت به گیتارهای شش سیمی که امروز می نوازیم، رسیده اند. اجداد گیتارها در ابتدا از بین النهرین و مصر شروع شدند و در نهایت به اروپا مهاجرت کردند.

در آغاز رنسانس، گیتارهای چهار دوره (four-course) در سراسر اروپا غالب بودند. اما مرحله بعدی در همان زمان در ایتالیا به سرانجام رسید؛ زمانی که اولین گیتار پنج دوره (five-course) به وجود آمد.
شاید در حال حاضر از خود بپرسید که گیتار «چهار دوره» دقیقاً چیست؟ وقتی به گیتارهای “چهار دوره” اشاره می کنیم، در مورد گیتارهایی صحبت می کنیم که دارای 4 جفت سیم هستند که هر جفت دقیقاً یکسان کوک می شود. این بدان معنی است که یک گیتار چهار دوره، دارای 8 سیم خواهد بود که مانند زیر کوک شده است (فقط به عنوان مثال): D D G G B B E E.

سرانجام، در طول قرن هفدهم، گیتارهای شش دوره، در نهایت تبدیل به گیتارهای شش سیم شدند و سپس به شکلی که آنتونیو تورس ژورادو ایجاد کرده بود، تبدیل شدند.

اختراع گیتار آکوستیک: خلاصه یادداشت ها

گیتار آکوستیک چه زمانی اختراع شد؟

اولین ساز شبیه به گیتار به 4000 سال قبل (1500 سال پیش از میلاد) برمی گردد. این ابزاری بود که در مقبره هار موز، خواننده مصری کشف شد.

گیتار آکوستیک کجا اختراع شد؟

اگرچه تاریخچه گیتار آکوستیک به هزاران سال قبل بازمی‌گردد، نقطه عطف اصلی در تاریخ مدرن، آنتونیو تورس ژورادو در اسپانیا و ایجاد شکل گیتار کلاسیک توسط او بود. ژورادو بسیاری از این گیتارها را در حدود دهه 1860 ساخت، و ما هنوز از این شکل در گیتارهای آکوستیک مدرن امروزی خود استفاده می کنیم.

جمع بندی

این اطلاعات واقعاً جالب اند، و هنوز وقتی به آن ها فکر می کنم ذهن من را به خود مشغول می کنند.
تصور اینکه 4000 سال پیش تمدنی وجود داشته که آلات موسیقی زهی را ایجاد می کرده و می نواخته، بسیار سخت است.
آنها هم مثل ما مردم عادی بودند. آنها باید غذا می‌خوردند، باید سرگرم می‌شدند، و باید هر روز زندگی را درست مثل ما انجام می‌دادند. البته که تفاوت های فرهنگی وجود داشته است. مسلماً زمان به طرز چشمگیری تغییر کرده است. اما نهایتاً در اصل، آنها همه، فقط مردم بودند، درست مثل ما! درک آن سخت است، اما این روش زندگی است. شاید در 4000 سال آینده، ما یک تمدن باستانی دیگر باشیم که آیندگان رازهایمان را کشف می کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *