اشتباهات رایج در یادگیری پیانو برای بزرگسالان

اگر در بزرگسالی یادگیری پیانو را شروع کرده‌اید (و به خصوص اگر بدون معلم یاد می‌گیرید)، به احتمال زیاد بیش از یکی از این اشتباهات رایج در یادگیری پیانو را مرتکب می‌شوید. از آنجایی که موارد زیادی برای یادگیری در مورد پیانو وجود دارد، ایجاد برخی عادات و الگوهای فکری بد را بسیار رایج و آسان است به دلیل اینکه مطالعه بهتری ندارید.

خبر خوب این است که رفع این اشتباهات بسیار آسان است! فقط باید مطلع و آگاه باشید تا متوجه شوید که نیاز به رفع دارند.

و این را بدانید که شما تنها کسی نسیتید که مرتکب این اشتباهات می شوید! اکثر یادگیرندگان بزرگسال پیانو این اشتباهات را مرتکب می شوند. در واقع، غیرعادی نیست که یک یادگیرنده بزرگسال پیانو همه این اشتباهات را مرتکب شود. پس ناامید نشوید!

در عوض، دانستن اینکه شما درست مانند همه افراد دیگر هستید، آسودگی خاطر به همراه دارد چون شما توانایی رفع این اشتباهات را دارید.

اشتباهات رایج در یادگیری پیانو

پس بیایید به اشتباهات رایج در یادگیری پیانو برای بزرگسالان نگاهی بیاندازیم.

نشستن بیش از حد نزدیک به پیانو و روی قسمت اشتباه نیکمت

 نیمکت پیانو صندلی نیست و قرار نیست مانند صندلی روی آن بنشینید. (اگرچه می توانید برای نواختن پیانو روی یک صندلی بنشینید، به شرطی که به طور معمول روی آن ننشینید.)

یکی از اشتباهات رایج در یادگیری پیانو این است که فکر میکنیم به طور مشابه، نیمکت پیانو میز است و قرار است مانند میز روی آن بنشینیم. شما نباید تا انتهای نیمکت بنشینید(مانند یک صندلی)، و قرار نیست پاهای خود را زیر کلیدهای پیانو (مانند یک میز) فرو کنید.

قرار است روی نیمه جلوی نیمکت بنشینید، با استخوان‌های نشیمنگاه نزدیک به لبه جلوی نیمکت، به طوری که پاهایتان از نیمکت آزاد باشند و وزنتان توسط پاها و پاهایتان پشتیبانی شود.

اگر بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید بدون اینکه احساس کنید باید بدن خود را به سمت عقب خم کنید تا از برخورد صورت خود به جلو به کلیدها جلوگیری کنید، به احتمال زیاد خیلی عقب روی نیمکت نشسته اید و/یا وزن خود را به اندازه کافی روی پاهایتان توزیع نمی کنید.

در مورد خود نیمکت، آن را با فاصله ای از پیانو قرار دهید تا اگر صاف نشستید و دست‌های مشت کره خود را مستقیماً جلوی خود دراز کردید انگشتان دست تان به تخته پشت کلیدها برسد.

استفاده از نیمکت اشتباه

هنگامی که انگشتان خود را روی کلیدهای پیانو قرار می دهید، آرنج شما باید در کنار شما آویزان باشد و باید با بالای کلیدها هم سطح یا کمی بالاتر از آنها باشد. آرنج تان نباید از کلیدها پایین تر باشند.

من این را همیشه می دانستم، اما هرگز به ذهنم خطور نکرد که در واقع یک آینه را در کنار پیانوی خود بگذارم و بررسی کنم که آیا نیمکتم برای بدنم ارتفاع مناسبی دارد یا خیر. من فقط فرض کردم که از آنجایی که یک فرد بالغ هستم، نیمکت به طور جادویی برای من ارتفاع مناسبی خواهد داشت.

پیشنهاد میکنیم از نیکمت هایی که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند استفاده کنید که از قضا قیمت مناسبی دارند و می توانند تاثیر خوبی روی عملکرد و راحتی نواختن شما داشته باشند.

اما اگر شرایط خرید نیمکت قابل تنظیم را ندارید، می توانید به صورت رایگان هم ارتفاع نیمکت خود را تغییر دهید. برای این کار می توانید از تخته های کوچک چوب یا MDF استفاده کنید و آن ها را زیر پایه های نیمکت قرار دهید. توجه کنید استفاده از کتاب یا بالشت زیر پایه های نیمکت مناسب نیست زیر پایداری قابل قبولی ندارد.

بنابراین، اگر مطمئن نیستید که نیمکت تان برای شما ارتفاع ایده آل را دارد یا خیر، یک آینه را در کنار پیانوی خود قرار دهید تا بتوانید از کنار دید خوبی داشته باشید.

انگشتان خود را شل نکنید

این یکی اشتباهات رایج در یادگیری پیانو که در یادگیرندگان بزرگسال پیانو مبتدی می بینم. انگشتان مانند خارپشت در حالی که نت نمی زنند، به هر طرف چسبیده اند.

انگشتان خود را شل نکنید.این فقط باعث ایجاد تنش و درد در دست شما می شود. بدون توجه به اینکه یافتن انگشتان برای یافتن نت بعدی را دشوار می کند.

شل کردن انگشتان در یادگیری پیانو | 18 اشتباه رایج در یادگیری پیانو

شکل انگشتانتان وقتی اجازه می دهید بازوها و دستانتان در کناره هایتان لنگان آویزان شوند. این همان شکل خنثی است که برای انگشتان خود در پیانو می خواهید.

یادگیری نحوه شل کردن انگشتان به عنوان یک مبتدی چالش برانگیز است، اما ارزش وقت و تلاش را دارد. شما می خواهید آنها را همیشه به سمت پایین کلیدها خم نگه دارید.

پنتاسکیل ها یک روش واقعاً موثر برای تمرین این هستند. هنگامی که نت های یک پنتاسکیل را فهمیدید، تمرین بی فکری می شود. یعنی مغز شما اکنون آزاد است تا روی شل بودن انگشتان تمرکز کند.

نواختن سریع

برای رسیدن به خلق یک شاهکار هنری باید آرام بنوازید. شما قرار نیست بار اول یک آهنگ را با سرعت کامل بنوازید. صادقانه بخواهم بگویم، شاید حتی در صدمین بار هم نباید قطعه را با سرعت کامل اجرا کنید. عدد جادویی وجود ندارد، اما نکته این است که قرار است ابتدا آهنگ را به آرامی اجرا کنید!

و تا زمانی که آماده انجام این کار با دقت نباشید، قرار نیست با سرعت کامل بنوازید. سریع ترین راه برای رسیدن به اجرا با سرعت کامل بدون کاهش دقت، تمرین آهسته و با دقت است.

هنگامی که یک قطعه موسیقی جدید یاد می گیرید، آن را تا جایی که لازم است به آرامی اجرا تا بتوانید هر نت را به درستی بنوازید.

اگر این به معنای نیاز به توقف 10 ثانیه‌ای بعد از هر نت است تا تصمیم بگیرید نت بعدی چیست، کدام انگشت باید آن را اجرا کند و چگونه انگشت شما باید برای رسیدن به آن حرکت کند… پس معنی آن همین است.

اگر به این روش تمرین کنید، می‌توانید سرعت خود را در مدت زمان کوتاه‌تری افزایش دهید. تا زمانی که اصرار به تمرین با سرعت زیاد دارید چرا که فکر می‌کنید آهسته تمرین کردن “کسل‌آور”، “ناراحت‌کننده”، “آزاردهنده” و “جذاب نیست”.

تمرین یک آهنگ کامل

از دیگر اشتباهات رایج در یادگیری پیانو این است که می خواهیم یک قطعه موسیقی را از ابتدا تا انتها یکباره تمرین کنیم. از تمرین با کل یک ترانه از ابتدا تا انتها پرهیز کنید تکرار میکنم پرهیز کنید. قطعا این روش کم‌اثرترین و کارآمدترین روشی است که می‌توانید به یک قطعه موسیقی نزدیک شوید. این کار اتلاف وقت است و بهتر است حتی تلاش نکنید چون فقط با عدم پیشرفت خود احساس ناامیدی خواهید کرد.

کاری که باید انجام دهید این است که یک معیار را برای کار انتخاب کنید. شاید تا یک خط کامل موسیقی اگر قطعه بسیار ساده ای باشد، مانند آنچه ممکن است در یک کتاب روش سطح پایه پیدا کنید.

و شما باید آن بخش را چندین بار پشت سر هم تمرین کنید تا مغز و ماهیچه های شما به اندازه کافی تکرار کنند تا بفهمند در موسیقی چه اتفاقی می افتد.

سپس باید این روند را با بخش کوچک بعدی تکرار کنید. هنگامی که چندین بخش را یاد گرفتید، می‌توانید آنها را ترکیب کرده و یک قطعه بزرگتر (اما هنوز کوچک) ایجاد کنید.

هنگامی که کل قطعه موسیقی در این بخش های کوچک به خوبی پیش رفت، می توانید شروع به تمرین آن از ابتدا تا انتها کنید.

 

اما کاری که در این مرحله باید انجام دهید این است که جلسه تمرین خود را با یک بار نواختن کل قطعه و شناسایی نقاط مشکل در حین شروع شروع کنید. سپس باید به عقب برگردید و هر نقطه مشکل را به آرامی و به طور مکرر تمرین کنید تا آن را رفع کنید.

تمرین بیش از حد

 در اینجا به این ایده عمیق‌تر می‌رویم، اما نسخه کوتاه آن این است که وقتی می‌خوابید، مغز شما مراحل خود را دوباره دنبال می‌کند و همه چیزهایی را که در طول روز یاد گرفته‌اید (و نه فقط مطالب پیانو!) را دوباره یاد می‌گیرد.

تمرین بیش از حد پیانو | 18 اشتباه رایج در یادگیری پیانو

بنابراین، اگر یک روز در هفته برای مدت طولانی تمرین کنید، فقط یک بار در خواب مرور می شود. در حالی که اگر هر روز برای یک هفته تمرین کنید (حتی اگر برای مدت زمان کوتاهتری باشد)، می توانید 7 بار آن را در خواب مرور کنید که یادگیری شما را چند برابر می کند.

پس جلسات تمرین خود را تا جا که ممکن است گسترش دهید به جای اینکه آنها را بیش از حد کنید!

انگشت گذاری نامناسب

اینکه از کدام انگشت استفاده می کنید مهم است! برای هیچ قطعه موسیقی خاصی انگشت گذاری “درست” وجود ندارد. انگشت گذاری مناسب به ساختار منحصر به فرد دست فردی که قطعه را می نوازد بستگی دارد.

اما، شما باید از همان ابتدا زمانی را اختصاص دهید تا بهترین انگشت گذاری را برای خود در هر قطعه موسیقی جدیدی که تمرین می کنید، پیدا کنید. و باید مطمئن شوید که همیشه از همین انگشت گذاری دقیق در هر بار تمرین آن قطعه استفاده کنید.

و باید مطمئن شوید که همیشه از همین انگشت گذاری دقیق در هر بار تمرین آن قطعه استفاده کنید. اگر با آن‌ها ثابت نباشید، اگر به آن‌ها سیگنال‌های مختلف می‌دهید، آن‌ها فقط گیج می‌شوند.

و اگر نتوانید دستان خود را تمرین دهید و کنترل کنید به مرور زمان اعتماد خود را از دست خواهید داد و قادر به نواختن موسیقی به صورتی که دلخواهتان است نخواهید بود.

نوشتن حروف بر روی برگه های موسیقی

نوشتن حروف بر روی برگه های نت پیانو یکی از اشتباهات رایج در یادگیری پیانو است. ولی واقعا چرا؟ چرا؟!؟ من قصد دارم با شما بسیار صادق باشم. اگر حروف را روی نت می‌نویسید، به این دلیل است که احساس بی‌حوصلگی می‌کنید و تنبلی را انتخاب می‌کنید.

بله، فهمیدن نت موسیقی دشوار است. به خصوص برای مبتدیان بزرگسالی که قطعه متوسط یا پیشرفته را به عنوان اولین قطعه‌ای برای یادگیری انتخاب کرده اند. (لقمه بزرگتر از دهان)

بنابراین، اگر روی نت خود حروف می نویسید، 4 نکته برای شما دارم:

نکته 1: مغز خود را چالش بدهید تا بتواند بعداً استراحت کند

متعهد شوید که در حین تمرین یک قطعه جدید، سرعت خود را کم کنید و برای فکر کردن به سختی آن وقت بگذارید و هر بار نت ها را بفهمید. با انجام این کار، به مغز خود اجازه تکرار لازم برای یادگیری نت ها را می دهید.

اگر حروف را بنویسید، فرصت را از مغز خود می‌گیرید تا تکرارهای لازم را به دست آورد و هرگز با اعتماد به نفسی که نیاز دارید نت‌ها را یاد نخواهید گرفت. پس انتخاب با شماست. می توانید همین حالا احساس ناامیدی زیادی کنید و بعداً احساس اطمینان کنید.

نکته 2: موسیقی آسان‌تر را امتحان کنید

اگر فکر کردن به روشی که در بالا ذکر کردم به معنای واقعی کلمه باعث می شود که بخواهید گریه کنید، یا چیزهایی را به پیانوی خود پرتاب کنید، یا کاملاً تسلیم شوید… پس قطعه ای را انتخاب کرده اید که در حال حاضر برای شما خیلی دشوار است.

اگر یک کتاب آموزش پیانو برای مبتدیان انتخاب کنید، متوجه خواهید شد که معمولاً چند آهنگ اول فقط 1 یا 2 نت مختلف دارند. و با هر قطعه جدید، نت های جدید به تدریج معرفی می شوند.

این اتفاقی نیست!

این یک تکنیک آموزشی به نام داربست است، که در آن به شما زمان داده می شود تا یک مهارت جدید را یک قدم در یک زمان توسعه دهید، به طوری که هر قدم جدید بر اساس قدم قبلی ساخته شود.

به خودتان لطفی کنید و با قطعه ای شروع کنید که به اندازه کافی آسان باشد تا بدون نیاز به نوشتن نت ها بتوانید آن را مدیریت کنید.

نکته 3: تمرینات

اگر می‌خواهید روند یادگیری را کمی سریع‌تر کنید، با فلش کارت‌های نت خوانی یا برخی برنامه‌های سرگرم‌کننده خواندن نت در تلفن یا تبلت خود تمرین کنید.

نکته 4: نت های راهنما را یاد بگیرید

من اکیداً توصیه می کنم که در مورد سیستم نت های راهنما برای خواندن نت (همچنین به نام “نت های نقطه عطف” یا گاهی اوقات “نت های علامت گذاری”) تحقیق کنید. در مقاله های بعدی در این باره صحبت خواهیم کرد.

نت های راهنمای پیانو را یاد بگیرید

اساساً، شما با تسلط بر C میانی شروع می کنید. سپس می توانید نت های نزدیک را نسبت به این اولین نت راهنما پیدا کنید. سپس به Bass F و Treble G مسلط می شوید.حالا می توانید نت های دیگر را نسبت به این 2 نت راهنمای جدید پیدا کنید.

2 نت راهنمای بعدی شما Bass C و Treble C هستند. و سپس می توانید Low G و High F را اضافه کنید.

عدم تمرکز بر ریتم

اهمیت دادن به نت ها بیشتر از ریتم یکی دیگر از اشتباهات رایج در یادگیری پیانو است. درست کردن ریتم مهمتر از درست کردن نت هاست! باور نمی کنید؟ از یک نوازنده پیانو بخواهید که تمام نت های مناسب برای Twinkle، Twinkle را بنوازد، اما ریتم را خیلی به هم می زند. من به شما قول می دهم، آهنگ غیر قابل تشخیص خواهد بود.

سپس از او بخواهید که دوباره بنوازد، این بار با ریتم کامل، اما بسیاری از نت‌ها را اشتباه بزند. احتمالاً به رغم تمام نت‌های اشتباه، تازه ترانه قابل تشخیص خواهد بود. اگر با ریتم Twinkle, Twinkle یک مقیاس بنوازم، احتمالاً آهنگ را تشخیص می دهید.

نتیجه اخلاقی داستان؟ به ریتم توجه کنید!

و هنگامی که در حال اجرای یک قطعه هستید، اگر اشتباه کردید و نت اشتباهی را زدید، فقط به راه خود ادامه دهید و هر کاری که می توانید برای حفظ ریتم صحیح انجام دهید تا زمانی که خود را دوباره جهت دهی کرده و به نت های صحیح برگردید.

عجله داشتن در نواختن دو دستی

 اگر روی یک قطعه موسیقی جدید کار می کنید که در سطح فعلی شما یا بالاتر است، همیشه باید ابتدا آن را با هر دست جداگانه یاد بگیرید. تا زمانی که کاملاً در نواختن آن با هر دست جداگانه مسلط نشدید، سعی نکنید آن را با هر دو دست با هم اجرا کنید.

با این حال، همانطور که در اشتباه شماره 5 در بالا ذکر شد، این کار را در چندین بخش انجام دهید. شما نیازی ندارید که کل آهنگ را بدون عیب و نقص با هر دست جداگانه اجرا کنید تا بتوانید برخی از قسمت‌های آن را با هر دو دست اجرا کنید. 

پس از تسلط کامل روی یک بخش کوچک با اجرای جداگانه دست ها، می توانید تمرین آن بخش کوچک را با هم شروع کنید. اگر روی قطعه هایی کار می کنید که چند سطح پایین تر از سطح فعلی شما هستند، می توانید (و باید) احساس راحتی کنید تا این قطعات را در اولین تلاش خود با هم تمرین کنید. این تمرین عالی برای تقویت مهارت های خواندن نت شما است.

فقط انتظار نداشته باشید که در اولین تلاش، آن را به درستی اجرا کنید. (اگر این کار را انجام دهید، عالی است، اما انتظار آن را نداشته باشید!)

نواختن تک دستی پیانو

و به خاطر داشته باشید، اگر در هنگام نواختن این قطعات آسان تر، نقاط مشکل را شناسایی کردید، باید برگردید و نقاط مشکل را با دستان جداگانه رفع کنید.

عدم تکرار کافی

آیا این درست است که بگید من امروز 10 بار این بخش کوچک را تمرین کردم پس کافیه؟ نخیر درست نیست مگر اینکه بخش آسانی برای شما باشد.

اگر روی قطعه ای کار می کنید که به اندازه کافی چالش برانگیز است تا به شما در رشد و پیشرفت به سطح جدید کمک کند، به بیش از 10 تکرار نیاز دارید. هدف خود را روی 100 تکرار قرار دهید.

درباره جمله بالا قبل از اینکه زود قضاوت کنید یک دقیقه وقت بگذارید و در مورد این موضوع فکر کنید. چند نت در یک بخش کوچک موسیقی وجود دارد؟ معمولاً حدود 1-8، بسته به اینکه بخش چقدر شلوغ است.

چقدر طول می کشد تا یک سری از 1 تا 8 نت را 100 بار پشت سر هم بنوازید؟ احتمالا حدود 2-3 دقیقه.

2-3 دقیقه زمان زیادی نیست. پس فقط وقت بگذارید و انجامش دهید.

اما باز هم زیاده روی نکنید. بعد از 2-3 دقیقه تمرین هربخش، به استراحت نیاز دارید و به بخش جدیدی از موسیقی بروید. شما نمی خواهید دچار آسیب استرس مکرر شوید.

موسیقی خودتان را خلق نمی کنید

اگر نمی توانید موسیقی خود را خلق کنید، آیا واقعاً می توانید موسیقی بنوازید؟ دنیایی را تصور کنید که در آن فقط می‌توانید با استفاده از نقل قول‌های فیلم با دیگران صحبت کنید. اگر نمی توانید به نقل قولی از یک فیلم فکر کنید که دقیقاً آنچه را که می خواهید بگویید بیان کند، مجاز به گفتن آن نیستید.

شما فقط مجازید سخنانی را بگویید که قبلاً گفته شده است، و باید آنها را دقیقاً همانطور که قبلاً گفته شده بود بگویید.

شبیه شکنجه است، درسته؟

موسیقی یک زبان است. این وسیله ای برای بیان و انتقال ایده است. و اگر شما هرگز یاد نگیرید که ایده های خود را بیان کنید و ارتباط برقرار کنید، واقعاً خودتان را محدود می کنید و خودتان را در یک جعبه کوچک زندانی می کنید.

اما حتی اگر ترجیح می دهید فقط موسیقی نوشته شده توسط افراد دیگر را بنوازید، باز هم باید یاد بگیرید که موسیقی خود را خلق کنید.

چرا؟ چون یادگیری خلق موسیقی خودتان، شما را قادر می سازد تا موسیقی افراد دیگر را به طور مؤثرتری بنوازید. این مثل همدلی است.

خلق موسیقی خود در پیانو

اگر می خواهید توانایی همدلی با دیگران را در خود توسعه دهید، باید با توسعه خودآگاهی خود شروع کنید. زیرا اگر احساسات خود را درک نکنید، نمی توانید با احساسات دیگران ارتباط برقرار کنید و آنها را درک کنید. موسیقی هم همینطور است.

اگر هرگز یاد نگرفته اید که احساسات موسیقی خود را درک کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید، چگونه می توانید انتظار درک و انتقال احساسات قطعه موسیقی دیگران را داشته باشید؟

و به نظر من، این فقط نوک کوه یخ است. در واقع چندین دلیل وجود دارد که چرا من معتقدم ایجاد موسیقی شخصی برای آموزش موسیقی مؤثر بسیار مهم است. پس یکی دیگر از بزرگترین اشتباهات رایج در یادگیری پیانو عدم خلق موسیقی خودتان است.

تمرکز بیش از حد به انتخاب قطعه موسیقی و عدم تمرکز روی نحوه اجرا

به عنوان یک نوجوان، من این اشتباه را مرتکب شدم که معتقد بودم تکنیک آنقدرها مهم نیست.  منظورم این است که من تا حدودی تکنیک مناسبی یاد گرفتم و معلمم نمی‌خواست که من کاملاً تکنیک را نادیده بگیرم.

اما من به آن ارزش قائل نشدم. من نمی فهمیدم تکنیک چقدر مهم است. فکر می کردم تنها چیزی که اهمیت دارد این است که نت های درست، با ریتم درست، با پویایی و بیان درست را بنوازم.

و به دلیل نگرش بدم، چند عادت بد پیدا کردم و در بزرگسالی فهمیدم که چقدر اشتباه می کنم. هرچه بیشتر یاد می گیرم که تکنیک خود را بهبود بخشم، هرچه بیشتر روی یادگیری نحوه حرکت بدنم هنگام نواختن پیانو تمرکز کنم، نواختن من بیشتر بهبود می یابد. 

تکنیک مناسب زدن نت های صحیح را آسان تر می کند.

تکنیک مناسب نواختن ریتم صحیح را آسان تر می کند.

تکنیک مناسب دامنه دینامیک شما و توانایی شما در بیان و عبارت موسیقی را افزایش می دهد.

بنابراین این امکان را برای شما فراهم می کند که موسیقی را با وضوح بیشتری پخش کنید. اگر برای یادگیری تکنیک مناسب وقت نگذارید، کیفیت نوازندگی شما آسیب می بیند.

شروع با قطعاتی که بسیار دشوار هستند

در اشتباه شماره 8 کمی به این موضوع اشاره کردیم. توصیه ما لزوما شروع با قطعات آسان نیست و لزوما نمی گوییم با قطعات سخت شروع کنید حتی اگر اعتماد به نفس و آمادگی اش را دارید.

اما اگر قبلاً هیچ وقت پیانو را لمس نکرده اید و تصمیم می گیرید که با La Campanella لیست شروع کنید ممکن است همینطور فردا در زمان استراحت ناهار، دستکش بپوشید و به یک مسابقه بوکس در قفس بروید. در هر دو موقعیت شما آسیب زیادی به دستانتان وارد خواهید کرد.

شروع یادگیری پیانو با قطعات موسیقی سخت

به خودتان لطف کنید و با چیزی آسان‌تر شروع کنید. با چیزی شروع کنید که همین الان بتوانید آن را مدیریت کنید و به تدریج با پیشرفت خود، دشواری قطعات جدید خود را افزایش دهید.

(تکنیک داربست که قبلاً در این پست ذکر کردم، یادتان هست؟)

این امر یادگیری پیانو را برای شما بسیار لذت بخش تر خواهد کرد. احساس استرس و ناامیدی کمتری خواهید کرد، زیرا در طول مسیر موفقیت های بیشتری را تجربه خواهید کرد.

سعی می کنید همه کارها را به تنهایی انجام دهید

یکی از بزرگترین چالش هایی که افراد بزرگسال در یادگیری پیانو با آن روبرو هستند، عدم حمایت از دوستان و خانواده آنها است. اگر به عنوان یک بزرگسال برای دوستان و خانواده خود قطعه ای ساده اجرا کنید، ممکن است متوجه نشوند که شما برای نواختن آن قطعه ساده چقدر سخت کار کرده اید.

اگر با دوستان و خانواده‌تان درباره مشکلاتی که در یادگیری نواخت پیانو دارید صحبت کنید احتمالاً نخواهند فهمید چه چیزی را تجربه می کنید، و احتمالاً نمی توانند با شما ارتباط برقرار کنند.

به عنوان انسان، ما موجودات اجتماعی هستیم. (بله، حتی درون گراها!) 

یکی دیگر از اشتباهات رایج در یادگیری پیانو پیدا نکردن همراه است. راهی برای ارتباط با سایر نوازندگان بزرگسال پیانو پیدا کنید، بنابراین مجبور نباشید در مسیر یادگیری خود احساس تنهایی کنید.

دوستی پیدا کنید که او هم در حال یادگیری است، گروهی را در جامعه خود پیدا کنید، گروهی را در فیس بوک پیدا کنید یا یک کانال یوتیوب راه اندازی کنید تا پیشرفت خود را مستند کنید و با سایر یوتیوبرهایی که همین کار را انجام می دهند، ارتباط برقرار کنید.

فقط افرادی را پیدا کنید که مشکلات و پیروزی های پیانو شما را درک کنند.

انتظارات غیرواقع بینانه در مورد خواندن دیداری

خواندن دیداری به معنای توانایی برداشتن قطعه‌ای از موسیقی است که قبلاً هرگز ندیده‌اید و آن را در اولین تلاش خود به زیبایی اجرا کنید. انتظار نداشته باشید که بتوانید این کار را به زودی انجام دهید!

به طور معمول، نوازنده‌ای که برای توسعه مهارت‌های بینایی خوب تلاش کرده است، می‌تواند به طور مؤثر هر قطعه موسیقی را که حداقل 3 سطح پایین‌تر از سطح فعلی خود است، بخواند.

بنابراین، بیایید فرض کنیم که شما در حال کار با مجموعه ای از کتاب‌های سطح بندی شده هستید.

انتظار معقول این است که اگر تلاش زیادی برای توسعه مهارت‌های خواندن دیداری خود کرده‌اید، تا زمانی که در حال کار روی کتاب ۴ شماره از مجموعه هستید، بتوانید هر قطعه‌ای را که در سطح کتاب شماره ۱ از مجموعه قرار دارد، با اطمینان بخوانید.

برای توسعه مهارت‌های خواندن دیداری خود، به تمرین بسیار دقیقی نیاز است. شما باید دائماً خود را در معرض قطعات ناآشنا موسیقی قرار دهید. شما باید یاد بگیرید که یک نت را تجزیه و تحلیل کنید و قبل از شروع نواختن آن با انگشتان خود، آن را در ذهن خود اجرا کنید. و شما باید به طور کلی توانایی نواختن خود را بهبود بخشید.

بنابراین، اگر با موفقیت حداقل 3 کتاب موسیقی متفاوت (و منظور من هر قطعه موسیقی در آن کتاب‌ها) کار نکرده‌اید، کاملاً غیرمنطقی است که انتظار داشته باشید که بتوانید هر چیزی را به راحتی بخوانید.

فقط دیگر روی خود فشار نیاورید و دست از این انتظارات غیر منطقی بردارید. اگر بخواهید و همت کنید، کاملاً می توانید به یک خواننده دیداری عالی تبدیل شوید.

اما انتظار نداشته باشید که این اتفاق الان یا به زودی بیفتد پس صبر داشته باشید.توصیه ما این است که در حال حاضر، فقط روی یادگیری هر چه بیشتر آهنگ های جدید و رفع اشتباهات رایج تر در یادگیری پیانو تمرکز کنید. هنوز در مورد خواندن دیداری نگران نباشید.

چندین نقطه عطف دیگر پیانو وجود دارد که باید ابتدا به آنها برسید تا بتوانید به خوبی بخوانید، و باید از هر یک از این دستاورد ها تجلیل و قدردانی کنید.

فقط در پیانو تمرین کنید

باور کنید یا نه، شما واقعاً لازم نیست برای تمرین پیانو حتما روی نیکمت پیانو باشید! بدیهی است، شما باید وقت زیادی را صرف تمرین در پیانو کنید. اما چیزهای دیگری نیز وجود دارد که نوازندگان خوب پیانو برای بهبود مهارت‌ها و دانش خود انجام می‌دهند.

فقط تمرین کردن در پیانو

برخی از تمرینات بسیار مفید تمرین خارج از نیمکت عبارتند از:

  • تمرین با فلش کارت
  • تمرین با برنامه‌های مرتبط با پیانو
  • کاربرگ های تئوری
  • تجزیه و تحلیل نت
  • گوش دادن به یک قطعه موسیقی
  • تجسم دستان خود در حال نواختن قطعه موسیقی که در حال یادگیری آن هستید
  • خواندن قطعه موسیقی که در حال یادگیری آن هستید
  • تحقیق در مورد تاریخ موسیقی برای درک زمینه موسیقی

تمرکز روی محصول نهایی به جای فرآیند

من می توانم استدلال کنم که مهمترین عامل تعیین کننده موفقیت یک فرد در پیانو این است که آیا او فرآیند را ارزشمند می داند یا خیر.

اگر فقط به نتیجه و محصول نهایی اهمیت می دهید، تسلیم می شوید و رها می کنید و این فقط باعث هدر رفت زمان تان می شود.

بله، فوق العاده است که بتوانید یک قطعه موسیقی زیبا را اجرا کنید. بله، وقتی بالاخره قطعه ای را که به سختی روی آن کار کرده اید، تسلط پیدا می کنید، احساس بسیار رضایت بخشی وجود دارد.

اما اگر این تمام چیزی است که به آن اهمیت می دهید، موفق نخواهید شد. زیرا وقتی صحبت از یادگیری پیانو می شود، پیشرفت همیشه کندتر از آن چیزی است که بزرگسالان فکر می کنند.

بنابراین اگر تنها چیزی که به آن اهمیت می دهید رسیدن به یک هدف خاص است، به سرعت تحت تأثیر ناامیدی و دلسردی قرار می گیرید و دست از کار خواهید کشید.

برای موفقیت در پیانو، باید فرآیند را به همان اندازه محصول و هدف دوست داشته باشید. شما باید در هر یک از اشتباهات رایج در یادگیری پیانو و موانع غیرمنتظره‌ای که با آن‌ها مواجه می‌شوید، آماده باشید و از گذراندن آن لذت ببرید.

شما باید از هیجان مبارزه سرسختانه با این مشکلات با دانستن اینکه آن‌ها را یکی یکی برطرف خواهید کرد، لذت ببرید.

شما باید از تمرین موارد سخت که ذهن شما را درگیر می کند و باعث می شود احساس هوشیاری، سرزندگی و سرزندگی داشته باشید، لذت ببرید.

این ایده محصول در برابر فرآیند کاملاً تفاوت بین سال‌های نوجوانی پیانو و سال‌های بزرگسالی پیانو را توصیف می‌کند. در نوجوانی، من فقط به قطعه تمام شده اهمیت می دادم بنابراین تمرین مانند یک کار اجباری و نا امیدکننده احساس می شد.

این کاری بود که باید انجام می دادم تا بتوانم بر یک قطعه مسلط شوم. ولی اکنون، به عنوان یک بزرگسال، زمانی که بر یک قطعه چالش برانگیز مسلط می شوم، احساس یاس و ناامیدی نمی کنم.

شما کدام یک از این اشتباهات پیانوی مبتدی را انجام داده اید؟

مهمترین بخش هر فرآیند یادگیری، برنامه کاربردی است. دانش تنها زمانی شما را به این نتیجه می رساند که هرگز بر اساس آن عمل نکنید.

بنابراین من شما را به چالش می‌کشم که حداقل ۱ مورد از اشتباهات بالا را که ممکن است مرتکب شده‌اید انتخاب کنید و برای اصلاح آن وقت بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *