گام در موسیقی چیست

گام موسیقی، مجموعه ای از نت های موسیقی است که به ترتیب درجه زیری یا بمی مرتب شده اند. نت های موجود در یک گام به هم وابسته هستند و اغلب به عنوان پایه و اساس ملودی ها و آکوردها در موسیقی استفاده می شوند. اکثر موسیقی های رایج بر اساس نت های یک گام ماژور یا مینور ساخته می‌شوند، اما برخی قطعات موسیقی از گام‌های مختلفی در طول مسیر استفاده می کنند.

ساختار گام

گام‌ها معمولاً به ترتیب صعودی نوشته می‌شوند. نتی که گام بر اساس آن ساخته می‌شود و نامگذاری می‌شود، نت ریشه نامیده می‌شود. در زیر نمونه‌ای از یک گام با G به عنوان نت اصلی آورده شده است:

گام موسیقی ماژور G

نت اصلی در پایان تکرار می شود تا گام گرد شود. تکرار به عنوان یک نت جدید لحاظ نمی شود، بنابراین گام فوق از هفت نت متفاوت تشکیل شده است.

این قطعه ای از «Minuet in G» (کریستین پتزولد، 1725) است که از گام بالا استفاده می کند. ملودی از تمام نت‌های گام استفاده می‌کند، اما یک قطعه موسیقی مجبور نیست از همه نت‌های یک گام استفاده کند:

Minuet in G

فاصله بین نت های گام

فاصله بین نت‌های یک گام می‌تواند ۱، ۲ یا ۳ نیم‌پرده باشد. فاصله‌ی ۲ نیم‌پرده همچنین یک فاصله‌ی کامل نامیده می‌شود. هر نوع گام را می‌توان با یک سری از اعداد توصیف کرد که فاصله‌ی بین نت‌های گام را نشان می‌دهد، مانند 1-2-2-2-1-2-2.

فاصله بین نت های گام

در مثال بالا، گام دارای الگوی 1-2-2-2-1-2-2 است. این الگو به عنوان فرمول گام شناخته می‌شود و به ما می‌گوید که برای ساختن گام، از چه فواصل بین نت‌ها استفاده کنیم.

فاصله بین نت‌های یک گام، صرف نظر از نت اصلی، یکسان است. در اینجا همان نوع گام بالا را مشاهده می کنید، اما با یک نت اصلی جدید. توجه کنید که چگونه دو نسخه از نوع گام صدایی مشابه دارند:

در زبان انگلیسی، به جای اعداد 1 و 2، اغلب از حروف H (نیم‌پرده) و W (پرده کامل) یا S (نیم‌پرده) و T (پرده) استفاده می‌شود. بنابراین، نوع گام بالا را می‌توان با سری حروف W-W-H-W-W-W-H یا T-T-S-T-T-T-S نیز توصیف کرد.

درجات گام

هر نت در یک گام دارای عددی به نام درجه است که فاصله نت را از نت اصلی نشان می دهد. هر نت طبیعی، با یا بدون علامت تغییر دهنده، نشان دهنده یک درجه است. هر خط و فضایی روی حامل نیز نشان دهنده یک درجه است. نت اصلی روی درجه اول قرار می گیرد. پس از هفت درجه، نت اصلی و درجه اول تکرار می شوند.

درجات گام

گام بزرگ (ماژور)، گام‌های کوچک (مینور) و مُدهای موسیقی که در زیر توضیح داده می‌شوند، از هفت نت مختلف تشکیل شده‌اند و با استفاده از هفت درجه (درجه‌بندی) مختلف نمایش داده می‌شوند. علامت‌گذاری زیر برای گام ماژور اشتباه است، زیرا درجه سوم دو بار استفاده شده است:

علامت‌گذاری اشتباه برای گام ماژور

هفت درجه به ترتیب عبارتند از:

  1. تونیک (آغازین): این نت به عنوان پایه اصلی گام شناخته می شود و به عنوان کلید اصلی برای درک گام عمل می کند.
  2. سوپرتونیک: این نت یک پرده کامل بالاتر از تونیک قرار دارد و تمایل دارد به سمت تونیک حرکت کند.
  3. مدیانت: این نت یک نیم پرده بالاتر از سوپرتونیک قرار دارد و به عنوان پل بین سوپرتونیک و ساب‌دومینانت عمل می کند.
  4. ساب دومینانت: این نت یک پرده کامل پایین‌تر از تونیک قرار دارد و به عنوان مرکز ثقل موقت عمل می‌کند.
  5. دومینانت: این نت یک پرده کامل بالاتر از ساب‌دومینانت قرار دارد و به عنوان قویترین نت در گام عمل می کند و تمایل دارد به سمت تونیک حرکت کند.
  6. ساب مدیانت: این نت یک نیم پرده پایین‌تر از دامینانت قرار دارد و به عنوان پل بین دامینانت و تونیک عمل می کند.
  7. لیدینگ تون: این نت یک نیم پرده پایین‌تر از تونیک قرار دارد و تمایل بسیار شدیدی به سمت تونیک حرکت می‌کند و به عنوان تنش اصلی در گام عمل می کند.

اما اگر درجه هفتم دو نیم‌پرده پایین‌تر از نت پایه قرار گیرد، به جای لیدینگ تون از اصطلاح ساب‌تونیک استفاده می‌شود. این نت در گام‌های طبیعی وجود ندارد و بیشتر در گام‌های هارمونیک و ملودیک مینور دیده می شود.

به عنوان مثال، در گام C ماژور، تونیک C است، سوپرتونیک D است، مدیانت E است، ساب‌دومینانت F است، دامینانت G است، ساب‌مدیانت A است، و لیدینگ تون B است.

در گام A مینور هارمونیک، تونیک A است، سوپرتونیک B است، مدیانت C است، ساب‌دومینانت D است، دامینانت E است، ساب‌مدیانت F است، و ساب‌تونیک G است.

گام ماژور

 گام ماژور یکی از انواع گام موسیقی است که از هفت نت متفاوت تشکیل شده است که با الگوی 1-2-2-2-1-2-2 دنبال می شوند. در این الگو، 1 نشان دهنده یک نیم پرده و 2 نشان دهنده یک پرده کامل است. در زیر، یک گام ماژور C را مشاهده می کنید:

گام ماژور

یکی از ویژگی‌های گام ماژور، درجه سوم ماژور و درجه هفتم ماژور است که به عنوان تن هدایت‌کننده به نت اصلی عمل می‌کند. این گام رایج‌ترین گام در موسیقی کلاسیک و عامه‌پسند در بیشتر نقاط جهان است.

برخی از نمونه‌های قطعات موسیقی در گام ماژور عبارتند از:

  • ویوالدی: “چهار فصل: بهار”، ۱۷۲۳ (در گام E ماژور)
  • Wet Wet Wet: “Love Is All Around”، ۱۹۹۴ (در گام B♭ ماژور)
  • Owl City: “Good Time”، ۲۰۱۲ (در گام E♭ ماژور)

گام های مینور

گام مینور یکی از انواع گام موسیقی که سه نوع از آن وجود دارد: مینور طبیعی، مینور هارمونیک و مینور ملودیک. قطعات موسیقی در مینور معمولا ترکیبی از گام های مینور مختلف را استفاده می کنند. بنابراین، اغلب گفته می شود که یک قطعه موسیقی صرف نظر از نوع گام مینور، در مینور است.

گام مینور طبیعی

گام مینور طبیعی یکی از انواع گام موسیقی است که از هفت نت مختلف با الگوی -2-2-1-2-2-1-2 تشکیل شده است، که 1 نشان دهنده یک نیم پرده و 2 نشان دهنده یک پرده کامل است. در زیر، یک گام C مینور طبیعی مشاهده می کنید:

گام موسیقی مینور طبیعی

یکی از ویژگی‌های گام مینور طبیعی، درجه سوم مینور است که مشخصه گام مینور است و درجه هفتم مینور که به موجب آن، گام فاقد تن هدایت‌کننده است. این گام یکی از رایج‌ترین گام‌ها در موسیقی کلاسیک و عامه‌پسند در بیشتر نقاط جهان است.

چند نمونه از قطعات موسیقی در گام مینور طبیعی:

  • کیت بوش: “Running Up That Hill”، ۱۹۸۵ (در گام مینور C)
  • Yann Tiersen: “La valse d’Amélie”، ۲۰۰۱ (در گام مینور A)
  • Shawn Mendes: “Señorita”، ۲۰۱۸ (در گام مینور A)

یک گام ماژور و یک گام مینور طبیعی هنگامی باهم تناسب دارند که تمام نت‌هایشان با هم مشترک باشد. هر گام ماژور دارای یک گام مینور نسبی است که از درجه ششم گام ماژور شروع می‌شود. به عنوان مثال، گام A مینور نسبی C ماژور است. یک گام ماژور و یک گام مینور طبیعی هنگامی به موازات هم هستند که نت اصلی آنها یکسان باشد. به عنوان مثال، گام C مینور با C ماژور موازی است.

گام مینور هارمونیک

 گام مینور هارمونیک یکی از انواع گام موسیقی است که از هفت نت مختلف با الگوی 1-3-1-2-2-1-2 تشکیل شده است. این گام با گام مینور طبیعی با هفتم بالا رفته مطابقت دارد. در زیر، یک گام C مینور هارمونیک مشاهده می کنید:

گام مینور هارمونیک

یکی از ویژگی‌های گام مینور هارمونیک، درجه سوم مینور است که مشخصه گام مینور است و دوم افزوده بین درجه ششم و تن هدایت‌کننده روی درجه هفتم.

معمولاً یک گام مینور هارمونیک فقط به طور خلاصه و علاوه بر گام مینور طبیعی استفاده می‌شود. تن هدایت‌کننده روی درجه هفتم برای حرکات ملودیک صعودی به سمت نت اصلی مناسب است.

گام مینور ملودیک

گام مینور ملودیک یکی از انواع گام موسیقی است که از هفت نت مختلف با الگوی 1-2-2-2-2-1-2 تشکیل شده است. این گام با گام مینور طبیعی با ششم و هفتم بالا رفته مطابقت دارد. در زیر، یک گام C مینور ملودیک مشاهده می کنید:

گام مینور ملودیک

ویژگی های گام مینور ملودیک عبارتند از:

  • درجه سوم مینور: مشخصه گام مینور
  • درجه ششم ماژور: نت ششم بزرگ شده نسبت به گام مینور طبیعی
  • درجه هفتم ماژور: به عنوان تن هدایت کننده به نت اصلی عمل می کند

به طور معمول، گام مینور ملودیک فقط به طور خلاصه و در کنار گام مینور طبیعی استفاده می شود. درجه ششم ماژور و تن هدایت کننده روی درجه هفتم برای حرکات ملودیک صعودی به سمت نت اصلی مناسب هستند.

یک نمونه از آهنگی که از گام های مینور مختلف استفاده می کند، “This Love” (Maroon 5, 2002) است. این آهنگ در گام C مینور است و از تن هدایت کننده گام مینور هارمونیک در نت اول ملودی استفاده می کند. بعداً از هفتم مینور گام مینور طبیعی استفاده می کند.

گام های پنتاتونیک

گام پنتاتونیک یکی از انواع گام موسیقی است که از پنج نت تشکیل شده است. گام‌های پنتاتونیک زیادی وجود دارد، اما دو مورد از رایج‌ترین آن‌ها بی‌شک گام‌های پنتاتونیک ماژور و مینور هستند.

گام پنتاتونیک ماژور

یک گام پنتاتونیک ماژور از پنج نت مختلف با الگوی 3-2-3-2-2 تشکیل شده است. این گام با یک گام ماژور بدون درجه چهارم و هفتم مطابقت دارد. در زیر، یک گام C پنتاتونیک ماژور مشاهده می کنید:

گام پنتاتونیک ماژور

یکی از ویژگی‌های گام پنتاتونیک ماژور، درجه سوم ماژور است که مشخصه گام‌های ماژور است. همچنین، تعداد محدود نت‌ها و فقدان نیم‌پرده‌ها از دیگر ویژگی‌های این گام هستند.

به دلیل سادگی و تطبیق‌پذیری، گام پنتاتونیک ماژور در بسیاری از سبک‌های موسیقی، از جمله موسیقی محلی، بلوز، راک و پاپ رایج است. این گام اغلب در ملودی‌ها و بداهه‌نوازی‌ها استفاده می‌شود. آکوردها معمولاً بر اساس گام‌های دیگری با نت‌های بیشتر از گام پنتاتونیک ماژور ساخته می‌شوند.

چند نمونه از ملودی‌های پنتاتونیک ماژور:

  • John Newton: ‘Amazing Grace’, 1773. (در گام G پنتاتونیک ماژور)
  • Katy Perry: ‘Roar’, 2013. (در گام B♭ پنتاتونیک ماژور)
  • Taylor Swift: ‘Delicate’, 2018. (در گام C پنتاتونیک ماژور)

گام پنتاتونیک مینور

یک گام پنتاتونیک مینور از پنج نت مختلف با الگوی 2-3-2-2-3 تشکیل شده است. این گام با یک گام مینور طبیعی بدون درجه دوم و ششم مطابقت دارد. در زیر، یک گام C مینور پنتاتونیک مشاهده می کنید:

گام موسیقی پنتاتونیک مینور

ویژگی ها:

  • درجه سوم مینور: مشخصه گام های مینور
  • تعداد محدود نت ها: شامل پنج نت
  • فقدان نیم پرده ها: همه فواصل بین نت ها پرده کامل یا پرده و نیم هستند

کاربرد:

  • رایج در موسیقی عامه پسند و فولکلور در سراسر جهان
  • استفاده در ملودی ها و بداهه نوازی ها
  • آکوردها معمولا بر اساس گام های دیگری با نت های بیشتر ساخته می شوند

چند نمونه از ملودی‌های پنتاتونیک مینور:

  • Toploader: ‘Dancing In the Moonlight’, 2000 (در گام C مینور پنتاتونیک)
  • Ed Sheeran: ‘Shape of You’, 2017 (در گام C♯ مینور پنتاتونیک)
  • The Weeknd: ‘Blinding Lights’, 2020 (در گام C مینور پنتاتونیک)

گام بلوز

گام بلوز یکی از انواع گام موسیقی که شامل شش نت متفاوت با الگوی 2-3-1-1-2-3 است. این گام با یک گام پنتاتونیک مینور با پنجم کاسته شده اضافه شده مطابقت دارد. در زیر یک گام C بلوز مشاهده می کنید:

گام بلوز

گام بلوز شامل سه نت متمایز است: سوم مینور، پنجم کاسته شده و هفتم مینور. این سه نت معمولاً به طور کامل کوک نمی شوند، بلکه به عنوان چیزی بین سوم مینور و ماژور، پنجم کاسته شده و کامل و هفتم مینور و ماژور نواخته می شوند. وقتی این نت ها به این صورت نواخته می شوند، به آنها نت های بلوز می گویند.

نت های بلوز مشخصه موسیقی بلوز هستند و می توان از آنها در ترکیب با آکوردهای ماژور و مینور استفاده کرد. نت های بلوز را می توان روی اکثر سازهای بادی و سیمی خواند و نواخت. روی پیانو نمی توان ارتفاع نت های جداگانه را تغییر داد، بنابراین باید نت ها را به روش استاندارد نواخت کرد.

گام بلوز در موسیقی بلوز، جاز، کانتری، راک و فانک رایج است و به ویژه در ملودی ها و بداهه نوازی استفاده می شود. آکوردها معمولاً بر اساس گام های مختلفی نسبت به گام بلوز ساخته می شوند.

نمونه هایی از ملودی های بلوز

  • Etta James: ‘I’d Rather Go Blind’, 1968 (در گام F♯ بلوز)
  • B.B King: ‘The Thrill Is Gone’, 1969 (در گام B بلوز)
  • Jimi Hendrix: ‘Red House’, 1969 (در گام B♭ بلوز)

مدهای موسیقی

مدهای موسیقی هفت گام هستند که از موسیقی اروپایی قرون وسطی سرچشمه گرفته اند. از اوایل قرن هفدهم، گام های ماژور و مینور رایج تر شدند، اما مدهای موسیقی همچنان در موسیقی فولکلور، جاز و راک مورد استفاده قرار می گیرند.

نام مدهای موسیقی به ترتیب عبارتند از: آیونین (Ionian)، دورین (Dorian)، فریژین (Phrygian)، لیدین (Lydian)، میکسولیدین (Mixolydian)، ائولین (Aeolian) و لوکرین (Locrian). این مدها از نت های مشابه یک گام ماژور تشکیل شده اند، اما هر کدام از یکی از هفت درجه گام ماژور شروع می شوند. هر گام ماژور شامل هر هفت مد موسیقی است.

به عنوان مثال، یک گام C ماژور (شامل نت های C، D، E، F، G، A، B و C) شامل D دورین روی درجه دوم (D، E، F، G، A، B، C و D) و G میکسولیدین روی درجه پنجم (G، A، B، C، D، E، F و G) می شود.

مد آیونین

مد آیونین از درجه اول گام ماژور شروع می شود. این گام با یک گام ماژور یکسان است. در زیر یک گام C آیونین مشاهده می کنید:

مد آیونین

یکی از ویژگی‌های مد آیونین، درجه سوم ماژور است که مشخصه گام‌های ماژور است و درجه هفتم ماژور که به عنوان تن هدایت‌کننده به نت اصلی عمل می‌کند.

چند نمونه از قطعات موسیقی در مد آیونین:

  • Bob Dylan: ‘Like a Rolling Stone’, 1965. (در گام C آیونین)
  • The Beatles: ‘Let It Be’, 1970. (در گام C آیونین)
  • Rihanna: ‘Stay’, 2013. (در گام C آیونین)

مد دورین

مد دورین از درجه دوم گام ماژور شروع می‌شود. این گام با یک گام مینور طبیعی با ششم بالا رفته مطابقت دارد. در زیر، یک گام C دورین مشاهده می‌کنید:

مد دورین

یکی از ویژگی‌های مد دورین، درجه سوم مینور است که مشخصه گام‌های مینور است و درجه ششم ماژور که این گام را از یک گام مینور طبیعی متمایز می‌کند.

چند نمونه از قطعات موسیقی در مد دورین:

  • Traditional: ‘Drunken Sailor’ (سال ناشناخته). (در گام D دورین)
  • John Coltrane: ‘Impressions’, 1963. (در گام‌های D دورین و E♭ دورین)
  • Santana: ‘Oye Como Va’, 1971. (در گام A دورین)

مد فریژین

مد فریژین از درجه سوم گام ماژور شروع می‌شود. این گام با یک گام مینور طبیعی با دوم پایین رفته مطابقت دارد. در زیر، یک گام C فریژین مشاهده می‌کنید:

مد فریژین

یکی از ویژگی‌های مد فریژین، درجه سوم مینور است که مشخصه گام‌های مینور است و درجه دوم مینور که این گام را از یک گام مینور طبیعی متمایز می‌کند.

چند نمونه از قطعات موسیقی در مد فریژین:

  • Pink Floyd: ‘Set the Controls for the Heart of the Sun’, 1968. (در گام A فریژین)
  • Slade: ‘Coz I Love You’, 1970. (در گام D فریژین)
  • The Clash: ‘London Calling’, 1979. (در گام E فریژین)

مد لیدین

مد لیدین از درجه چهارم گام ماژور شروع می‌شود. این گام با یک گام ماژور با چهارم بالا رفته مطابقت دارد. در زیر، یک گام C لیدین مشاهده می‌کنید:

مد لیدین

یکی از ویژگی‌های مد لیدین، درجه سوم ماژور است که مشخصه گام‌های ماژور است و درجه چهارم افزوده که این گام را از یک گام ماژور متمایز می‌کند.

چند نمونه از قطعات موسیقی در مد لیدین:

  • The Left Banke: ‘Pretty Ballerina’, 1966. (در گام E♭ لیدین)
  • Joe Satriani: ‘Flying in a Blue Dream’, 1989. (در گام C لیدین)
  • Elliott Smith: ‘Waltz #1’, 1998. (در گام C♭ لیدین)

مد میکسولیدین

مد میکسولیدین از درجه پنجم گام ماژور شروع می‌شود. این گام با یک گام ماژور با هفتم پایین رفته مطابقت دارد. در زیر، یک گام C میکسولیدین مشاهده می‌کنید:

مد میکسولیدین

یکی از ویژگی‌های مد میکسولیدین، درجه سوم ماژور است که مشخصه گام‌های ماژور است و همچنین درجه هفتم مینور که این گام را از یک گام ماژور متمایز می‌کند.

چند نمونه از قطعات موسیقی در مد میکسولیدین:

  • Traditional: ‘She Moved Through the Fair’ (سال ناشناخته). (در گام D میکسولیدین)
  • The Beatles: ‘Tomorrow Never Knows’, 1966. (در گام C میکسولیدین)
  • Steve Earle: ‘Copperhead Road’, 1988. (در گام D میکسولیدین)

مد ائولین

مد ائولین از درجه ششم گام ماژور شروع می‌شود. این گام با یک گام مینور طبیعی یکسان است. در زیر، یک گام C ائولین مشاهده می‌کنید:

مد ائولین

یکی از ویژگی‌های مد ائولین، درجه سوم مینور است که مشخصه گام‌های مینور است و همچنین درجه هفتم مینور که به موجب آن، این گام تن هدایت کننده‌ای ندارد.

چند نمونه از قطعات موسیقی در مد ائولین:

  • Kate Bush: ‘Running Up That Hill’, 1985. (در گام C ائولین)
  • R.E.M.: ‘Losing My Religion’, 1991. (در گام A ائولین)
  • Shawn Mendes: ‘Señorita’, 2018. (در گام A ائولین)

مد لوکرین

مد لوکرین از درجه هفتم گام ماژور شروع می‌شود. این گام با یک گام مینور طبیعی با دوم و پنجم پایین رفته مطابقت دارد. در زیر، یک گام C لوکرین مشاهده می‌کنید:

مد لوکرین

یکی از ویژگی‌های مد لوکرین، درجه سوم مینور است که مشخصه گام‌های مینور است، درجه دوم مینور و همچنین درجه پنجم کاسته شده.

معمولاً از مد لوکرین فقط به صورت مختصر استفاده می‌شود. به طور معمول، این مد در ارتباط با آکورد کاسته شده استفاده می‌شود، زیرا به طور همزمان درجه اول، سوم و پنجم یک آکورد کاسته شده را تشکیل می‌دهند.

گام کروماتیک

گام کروماتیک شامل همه دوازده نت مختلف است. فاصله بین هر نت یک نیم پرده است. در زیر، یک گام کروماتیک از نت C مشاهده می کنید:

گام موسیقی کروماتیک

ویژگی ها:

  • فاصله یکسان بین همه نت ها: تمام نت ها متعادل هستند و هیچ نت خاصی به عنوان نت پایه احساس نمی شود.
  • کاربرد: رایج در موسیقی کلاسیک و جاز، اما معمولا فقط از یک بخش کوتاه از گام استفاده می شود.
  • تنوع: فقط یک نسخه از گام کروماتیک وجود دارد. صرف نظر از نت شروع، نت ها یکسان هستند. یک گام کروماتیک صعودی معمولا با علامت های دیز (♯) و یک گام کروماتیک نزولی با علامت های بمل (♭) نوشته می شود.

چند نمونه از قطعات موسیقی در گام کروماتیک:

  • Georges Bizet: ‘Habanera’ از Carmen، 1875
  • Nikolai Rimsky-Korsakov: ‘Flight of the Bumblebee’، 1900
  • Metallica: ‘Master of Puppets’، 1986

گام تمام پرده

گام تمام پرده یکی از انواع گام موسیقی که شامل شش نت مختلف با الگوی 2-2-2-2-2-2 است. فاصله بین همه نت ها یک پرده کامل است. در زیر یک گام C تمام پرده مشاهده می کنید:

گام تمام پرده

ویژگی ها:

  • فاصله یکسان بین همه نت ها: تمام نت ها متعادل هستند و هیچ نت خاصی به عنوان نت پایه احساس نمی شود.
  • کاربرد: عمدتا در موسیقی کلاسیک و جاز استفاده می شود، اما دامنه محدودی دارد.
  • تنوع: فقط دو نسخه از گام تمام پرده وجود دارد. یک نسخه با C به عنوان نت شروع و دیگری با D♭ به عنوان نت شروع. یک گام تمام پرده با هر نت شروع دیگری، نت های مشابه یکی از این دو نسخه را دارد.

چند نمونه از قطعات موسیقی در گام تمام پرده:

  • Claude Debussy: ‘Voiles’، 1909
  • Thelonious Monk: ‘Four In One’، 1951
  • King Crimson: ‘Red’، 1974

سایر گام ها

گام های دیگری به غیر از گام های ذکر شده در بالا وجود دارد. با این حال، اکثر آنها به ندرت در دنیای غرب استفاده می شوند. در میان رایج ترین گام های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گام های کاسته شده

گام کاسته شده نیم-کامل پرده یکی از انواع گام موسیقی که شامل هشت نت با فاصله متناوب نیم پرده و پرده کامل می باشد. در زیر، یک گام C کاسته شده نیم-کامل پرده مشاهده می کنید:

گام موسیقی کاسته شده نیم-کامل پرده

گام کاسته شده کامل-نیم پرده شامل هشت نت با فاصله متناوب پرده کامل و نیم پرده می باشد. در زیر، یک گام C کاسته شده کامل-نیم پرده مشاهده می کنید:

گام کاسته شده کامل-نیم پرده

ویژگی گام های کاسته شده، تناوب بین پرده‌های کامل و نیم پرده‌ها و تشکیل آن‌ها از دو آکورد هفتم کاسته شده است. در گام بالا، نت‌های C، E♭، G♭ و A یک آکورد هفتم کاسته شده را تشکیل می‌دهند و چهار نت باقی‌مانده، آکورد هفتم کاسته شده دیگری را تشکیل می‌دهند. این گام‌ها عمدتاً در موسیقی جاز، بلوز و راک در ارتباط با آکوردهای هفتم کاسته شده استفاده می‌شوند.

گام های بیباپ

گام غالب بیباپ یکی از انواع گام موسیقی که شامل هشت نت مختلف با الگو 1-1-1-2-2-1-2-2 است. در زیر یک گام C بیباپ دومینانت مشاهده می‌کنید:

گام بیباپ دومینانت

گام ماژور بیباپ شامل هشت نت مختلف با الگو 1-2-1-1-2-1-2-2  است. در زیر یک گام C بیباپ ماژور مشاهده می‌کنید:

گام ماژور بیباپ

ویژگی مشترک هر دو گام بیباپ، وجود یک نت کروماتیک گذر است که این گام‌ها را از گام ماژور متمایز می‌کند. این گام‌ها عمدتاً در موسیقی جاز استفاده می‌شوند.

گام ماژور هارمونیک

گام ماژور هارمونیک یکی از انواع گام موسیقی که شامل هفت نت مختلف با الگو 1-3-1-2-1-2-2 است. این گام با بالا بردن درجه ششم گام ماژور طبیعی به دست می‌آید.

گام موسیقی ماژور هارمونیک

ویژگی اصلی گام ماژور هارمونیک وجود درجه سوم ماژور است که مشخصه گام‌های ماژور است و همچنین وجود فاصله دوم افزوده بین درجه ششم و هفتم. این گام عمدتاً در موسیقی جاز استفاده می‌شود.

گام مینور مجارستانی

گام مینور مجارستانی (همچنین به آن گام مینور هارمونیک مضاعف می‌گویند) یکی از انواع گام موسیقی که شامل هفت نت مختلف با الگو 1-3-1-1-3-1-2 می باشد. این گام با بالا بردن درجه چهارم و هفتم گام مینور طبیعی به دست می‌آید.

گام مینور مجارستانی

ویژگی اصلی گام مینور مجارستانی درجه سوم مینور است که مشخصه گام های مینور است. علاوه بر این، دو فاصله دوم افزوده در این گام وجود دارد: بین درجه سوم و چهارم و همچنین بین درجه ششم و هفتم. این گام عمدتاً در موسیقی سنتی اروپای شرقی و موسیقی کلاسیک هندی استفاده می‌شود.

سوالات متداول

گام چیست؟

گام در تئوری موسیقی، توالی چند نت است که به ترتیب ارتفاع مرتب شده‌اند و گستره صوتی‌شان جمعاً دوازده نیم‌پرده متساوی یا یک اکتاو است. گام‌ها در موسیقی نقش مهمی دارند و برای ساخت ملودی‌ها، آکوردها و فرم‌های موسیقی استفاده می‌شوند.

انواع گام‌ها کدامند؟

گام‌ها بر اساس نوع فاصله‌ها و ترتیب نت‌ها در آنها دسته‌بندی می‌شوند. دو دسته اصلی گام‌ها عبارتند از: 1.گام‌های دیاتونیک 2.گام‌های کروماتیک

گام ماژور و مینور چه تفاوتی با هم دارند؟

گام ماژور و مینور دو نوع اصلی گام‌های دیاتونیک هستند. تفاوت اصلی این دو گام در فاصله‌های بین نت‌های آنها است. در گام ماژور، فاصله بین نت‌های اول و سوم نیم پرده است، در حالی که در گام مینور، فاصله بین این دو نت یک پرده کامل است. این تفاوت باعث ایجاد حس شادی و نشاط در گام ماژور و حس غم و اندوه در گام مینور می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *