معرفی مقاله نحوه کوک کردن گیتار بیس:
سیم های گیتار بیس (باس) به صورت E، A، D، G کوک می شوند و E به عنوان پایین ترین و ضخیم ترین سیم است. با گذشت زمان، سیم‌های گیتار بیس شما از کوک خارج می‌شوند. این سیم‌های خارج از کوک می‌توانند حتی اجراهای عالی را هم تبدیل به یک افتضاح کنند. برای جلوگیری از ناسازگاری نواختن گیتار بیس با خودش و سازهای دیگر، باید کوک کردن گیتار بیس خود را قبل از هر اجرا انجام دهید. برای کوک کردن گیتار بیس چهار سیم، یعنی متداول‌ترین نوع بیس، می‌توانید آن را روی ساز دیگری کوک کنید، از کوک نسبی استفاده کنید یا از یک تیونر الکترونیکی استفاده کنید.

روش 1 از 3: تنظیم با تیونر الکترونیکی

کوک کردن گیتار بیس

1. تیونر خود را روشن کنید.

بسته به مارک تیونر موجود، ممکن است لازم باشد یک دکمه را فشار دهید، یک سوئیچ را بچرخانید یا به سادگی تیونر خود را باز کنید تا آن را روشن کنید. از آنجایی که مدل‌های مختلفی از تیونرها وجود دارند، برای دریافت بهترین نتیجه باید دستورالعمل تیونر خود را دنبال کنید.
* تیونرهای رومیزی دستگاه‌های کوچکی هستند که می‌توان هنگام کوک کردن گیتار بیس، آنها را روی سطوح صاف، مانند میز یا پایه موسیقی، قرار داد. اینها اغلب دارای ورودی/خروجی ¼ اینچی برای اتصال به بیس و آمپر هستند.
* گیره های روی تیونرها عموماً برای تمرین بسیار راحت هستند، اگرچه اگر در حین اجرا رها شوند، می توانند ناخوشایند باشند. هنگام کوک کردن گیتار بیس، باید اینها را روی سردسته گیتار خود قرار دهید.

2. نت کوک خود را تنظیم یا بررسی کنید.

برخی از تیونرهای ساده ممکن است ساز را فقط روی یک نت کوک کنند، اما شما ممکن است بتوانید تیونرهای دیگر را روی هر نت دلخواه تنظیم کنید. این اطلاعات باید به وضوح و آشکارا بر روی صفحه نمایش تیونر شما نمایش داده شود.
* این روزها اکثر تیونرهای الکترونیکی دارای صفحه نمایش LED با رنگ قرمز و سبز هستند. قرمز به طور کلی به این معنی است که شما خارج از کوک هستید، در حالی که سبز نشان می دهد که شما به آن نزدیک شده اید.
* ممکن است متوجه شوید که تیونر شما دارای یک عملکرد “کوک خودکار” است که به افراد مبتدی کمک می کند تا سیم های باز (بدون فرت گذاری) را کوک کنند.

کوک کردن گیتار بیس

3. گیتار را با کمک تیونر خود کوک کنید.

این ممکن است نیاز داشته باشد که قبل از نواختن یک سیم، ابتدا تیونر خود را تنظیم کنید و پیچ تنظیم آن را برای کوک کردن گیتار بیس تنظیم کنید. پس از تنظیم تیونر، سیم ها را یکی یکی بنوازید و نشانگرهای صفحه تیونر را برای کوک کردن هر سیم، با تنظیم هر گوشی کوک مربوطه، دنبال کنید.
* هنگام استفاده از تیونر، لازم نیست مانند روش فاصله ای، سیم‌ها را به طور متناوب تغییر دهید یا مانند استفاده از یک ساز دیگر، صدایی را در سر خود نگه دارید.
* مراقب باشید که به طور تصادفی سیم ها و گوشی های کوک اشتباه را به هم مربوط نکنید. انجام این کار به این معنی است که باید کوک کردن گیتار بیس خود را از اول انجام دهید.

4. وقتی تیونر در دسترس نیست از ابزارهای آنلاین استفاده کنید.

وقتی در وضع اضطراری هستید و تیونری در دسترس ندارید، همیشه می توانید یک تیونر رایگان را برای کوک کردن گیتار بیس، به صورت آنلاین در تلفن یا رایانه خود جستجو کنید. حتی برنامه‌هایی برای کوک کردن گیتار بیس وجود دارند که می‌توانید در گوشی خود دانلود کنید تا همیشه آنها را در دسترس داشته باشید.
* بسته به تلفن شما و کیفیت سرویس تنظیم برنامه/وب سایت، برخی از این تیونرهای آنلاین ممکن است کیفیت پایینی داشته باشند.

روش 2 از 3: کوک کردن گیتار بیس روی یک ساز دیگر

کوک کردن گیتار بیس

1. نت E را روی یک ساز دیگر بنوازید.

قبل از کوک کردن گیتار بیس، ابتدا باید مطمئن شوید که سازی که روی آن کوک می کنید، در کوک است. برخی از سازها، مانند پیانو، برای مدت طولانی در کوک می مانند و ابزاری عالی برای کوک کردن گیتار بیس شما هستند.
* برای پیدا کردن نت E روی صفحه کلید، باید به دنبال کلید سفیدی بگردید که بلافاصله بعد از یک سری از دو کلید سیاه قرار گرفته است. هر کلید بلافاصله پس از یک سری از دو کلید سیاه، کلید نت E است.
* سایر سازهایی که اخیراً کوک شده اند، مانند گیتار یا ترومپت نیز می توانند برای کوک کردن سیم E گیتار بیس شما استفاده شوند.
* هنگامی که نت مرجع E را بر روی یک ساز می نوازید، فکر خود را خالی کنید و سعی کنید تا جایی که ممکن است به وضوح صدای نت E را در ذهن خود نگه دارید. این اولین نتی است که روی آن کوک خواهید کرد.

2. ضخیم ترین سیم را روی بیس خود کوک کنید.

این سیم همچنین به عنوان سیم E نیز شناخته می شود. همانطور که این نت را می نوازید، نت مرجع E را که به تازگی بر روی یک ساز نواخته اید، در ذهن خود نگه دارید. باید توجه داشته باشید که نت ها دقیقاً یکسان نیستند. برای کوک کردن سیم E باید:
* گوشی کوک مربوطه را در بالای دسته گیتار بیس خود پیدا کنید. هر گوشی کوک باید با یکی از سیم ها مطابقت داشته باشد. گوشی کوکی را پیدا کنید که با سیم E شما مطابقت دارد. این گوشی باید نزدیکترین گوشی به بدنه گیتار باشد.
* گوشی کوک سیم E را بچرخانید تا گام سیم خود را برای مطابقت با نت مرجع تغییر دهید. در بیشتر موارد، سازها در طول زمان بمل می شوند، بنابراین احتمالاً باید گوشی را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.
* هنگامی که نت مرجع E و گامی که با نواختن سیم E ایجاد می شود. یکسان باشند، سیم E شما کوک شده است.

3. سیم مجاور سیم E را کوک کنید.

این سیم همچنین به عنوان سیم A نیز شناخته می شود. نت سیم A در صفحه کلید، کلید سفیدی است که بلافاصله جلوی دورترین کلید سیاه در سمت راست، در یک سری از سه کلید سیاه قرار می گیرد. نت مرجع خود را بنوازید و آن را در ذهن خود نگه دارید، سپس سیم A را بنوازید. سیم خود را این گونه کوک کنید:
* تنظیم گوشی کوک سیم A. در بیشتر موارد، گوشی کوک سیم A، دومین گوشی نزدیک به بدنه گیتار خواهد بود. این گوشی را بچرخانید تا گام ایجاد شده توسط سیم A را تغییر دهید.
* در بیشتر موارد، سازها به مرور زمان بمل می‌شوند، بنابراین به احتمال زیاد مجبور خواهید بود که A را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا صدای آن واضح‌تر/بلندتر شود.
* اگر در کوک کردن یک ساز زهی تازه کار هستید، غیر معمول نیست که گوشی کوک خود را بیشتر از حد نیاز بچرخانید و مجبور شوید دوباره در جهت مخالف آن را بچرخانید. صبور باشید و نت مرجع را با دقت با صدای سیم مطابقت دهید.
* وقتی نت مرجع A و سیم A بیس شما دقیقاً یکسان شدند، سیم A کوک شده است.

4. سیم همسایه و کوک نشده ی کنار سیم A را کوک کنید.

این سیم، سیم D گیتار بیس شما است. شما باید آن را با نت D در ساز مرجع خود کوک کنید. در صفحه کلید، با جستجوی کلید سفیدی که مستقیماً بین دو کلید سیاه قرار گرفته است، می توانید نت D را پیدا کنید. نت مرجع خود را پخش کنید و آن را درست در ذهن خود نگه دارید، سپس:
* سیم D خود را بنوازید. باید توجه داشته باشید که صدای سیم D گیتار بیس شما، کاملاً با نت مرجع شما مطابقت ندارد.
* گوشی کوک سیم D را تنظیم کنید. این گوشی معمولاً سومین گوشی نزدیک به بدنه گیتار است. گوشی کوک را بچرخانید تا سیم D شما کاملاً با نت مرجع شما مطابقت داشته باشد.

5. سیم نهایی گیتار بیس خود را کوک کنید.

این سیم G است. برای کوک کردن این سیم، باید یک G را روی یک ساز مرجع مانند صفحه کلید بنوازید. در صفحه کلید، G را می توان با جستجوی کلید سفیدی که بلافاصله بعد از کلید سیاه سمت چپ، در یک سری از کلید های سیاه سه نت قرار دارد، پیدا کرد. برای کوک کردن سیم باید:
* سیم G خود را بنوازید. نت آن را با نت مرجع خود مقایسه کنید. احتمالاً بمل خواهد بود، بنابراین باید صدای سیم را با استفاده از گوشی کوک آن تغییر دهید.
* گوشی کوک سیم G را پیدا کرده و تنظیم کنید. این باید دورترین گوشی از بدنه گیتار باشد. گوشی را بچرخانید تا زمانی که صدای سیم با گام نت مرجع شما مطابقت داشته باشد. اکنون، کوک کردن گیتار بیس خود را به اتمام رسانده اید.

روش 3 از 3: تنظیم بر اساس فاصله

کوک کردن گیتار بیس

1. هنگام نواختن با سازهای دیگر، از تنظیم فاصله ای خودداری کنید.

تنظیم فاصله ای اطمینان حاصل می کند که سیم های شما با یکدیگر هماهنگ هستند، اما بیس شما را در گام واقعی کوک نمی کند. تنظیم فاصله ای برای نوازندگی انفرادی یا برای موقعیت هایی که هیچ روش دیگری برای کوک کردن گیتار بیس خود ندارید عالی است.
* اگر با گروهی می‌نوازید و کسی تیونر ندارد، می‌توانید بیس خود را با استغاده از تنظیم فاصله‌ای کوک کنید و سپس از سایر نوازندگان بخواهید که سازهای خود را با ساز شما کوک کنند. تا زمانی که همه بر یک پایه کوک می‌کنند، نوازنده‌ها باید هماهنگ باشند.

2. ضخیم ترین سیم خود را روی فرت پنجم بنوازید.

این همچنین به عنوان سیم E شناخته می شود. نواختن سیم E در فرت پنجم صدایی شبیه به سیم همسایه آن یعنی سیم A در هنگام نواختن بدون فرت (باز) تولید می کند. این نت ها باید یکسان باشند. برای رسیدن به این هدف:
* دو نت، پنجمین سیم E فرت گذاری شده، و سیم باز A خود را پشت هم بزنید. این دو صدا را تا جایی که می توانید در ذهن خود نگه دارید.
* گوشی کوک سیم A را تنظیم کنید تا سیم A را طوری تغییر دهید که با پنجمین نت سیم E فرت گذاری شده مطابقت داشته باشد. گوشی کوک A، در بیشتر موارد، دومین مورد با فاصله از بدنه گیتار خواهد بود.

3. سیم خارج از کوک کنار سیم A را تنظیم کنید.

این سیم D است. اکنون که A روی سیم E کوک شده است، می توانید از A برای کوک کردن D استفاده کنید. سیم را در حالی که فرت پنجم را نگه داشته اید، پخش کنید، سپس بلافاصله سیم D را به صورت آزاد اجرا کنید. تن صداها باید یکسان باشند. برای کوک کردن سیم D خود:
* هر دو نت را پخش کنید و سعی کنید هر کدام را در ذهن خود بخاطر بسپارید. نت سیم D را با تنظیم گوشی کوک آن، بر روی پنجمین فرت سیم A کوک کنید.
* گوشی کوک سیم D باید سومین گوشی نزدیک به بدنه گیتار شما باشد. گوشی را بچرخانید تا صدای ساخته شده توسط سیم D شما با صدای فرت پنجم سیم A مطابقت داشته باشد.

کوک کردن گیتار بیس

4. با تنظیم سیم آخر خود، کوک کردن گیتار بیس را تمام کنید.

این همچنین به عنوان سیم G شناخته می شود. از آنجایی که D نسبت به A کوک شده است، می توانید از D برای کوک کردن G استفاده کنید. در حالی که فرت پنجم سیم D را نگه داشته اید، نت را پخش کنید، سپس سیم G را به صورت باز بنوازید. هر دوی اینها باید یکسان باشند، بنابراین شما باید:
* نت ها را پشت هم پخش کنید و سعی کنید هر دو را در ذهن خود نگه دارید. گام سیم G باید از طریق گوشی کوک آن تنظیم شود.
* گوشی کوک سیم G معمولاً دورترین گوشی از بدنه گیتار شماست. در حالی که پشت هم نت های فرت پنجم سیم D و سیم G آزاد را می‌توازید، گوشی کوک سیم G را بچرخانید تا نت ها تطابق پیدا کنند.

نکات
* یکی از روش‌های بررسی مطابقت نت‌ها یا گام ‌ها، گوش دادن به امواج در صدا است. این به عنوان نا‌هم‌خوانی شناخته می شود. هنگامی که نت ها نزدیک هستند، باید این افکت را بشنوید، و در صورت تطبیق، یک صدای تک و ناگسستنی خواهید داشت.
* برخی از ERB ها (بیس هایی با دامنه گسترده) ممکن است سیم B با صدای بسیار کم یا C با صدای بالا داشته باشند، یا در مورد بیس 6 سیم، هر دو. این سیم های اضافی باید به روشی شبیه به چهار سیم کلاسیک بیس کوک شوند.

هشدارها
* ممکن است هنگام کوک کردن گیتار بیس، یک سیم را به دلیل اشتیاق خود یا ساختار معیوب پاره کنید. همیشه یک مجموعه سیم اضافی در دسترس داشته باشید تا هیچ وقفه ای در نواختن شما ایجاد نشود.
* سیم های گیتار بیس می توانند گران باشند. ممکن است بتوانید با گهگاهی جوشاندن، به منظور احیای آنها، ماندگاری بیشتری به سیم ها بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *