یوکلله یک ساز کوچک و لذت بخش است که یادگیری آن بسیار آسان است. قبل از اینکه بتوانید یوکلله را بنوازید، باید چگونگی نگه داشتن یوکلله را به درستی یاد بگیرید. شما باید همیشه یک یوکلله را با بغل گرفتن بدنه آن در دست نگه دارید، نه با گرفتن دسته آن. غیر از این، مهمترین قانون این است که هنگام نگه داشتن یوکلله و نواختن آن، احساس راحتی کنید! همیشه می توانید نحوه نگه داشتن یوکلله خود را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید.

روش 1 از 3: استفاده از موقعیت سنتی

نگه داشتن یوکلله

1. با دست راست خود یوکلله را بردارید.

بهترین مکان برای گرفتن یوکلله جایی است که دسته ساز به بدنه می رسد. دست راست خود را به دور جلوی یوکلله بپیچید تا آن را بگیرید.
* برای مبتدیان، دست راست همان دستی است که با آن سیم ها را می زنید، صرف نظر از اینکه دست غالب شما کدام دست است.

2. یوکلله را به سینه خود فشار دهید.

اگر این کار آزار دهنده است، سعی کنید یوکلله را کمی بالاتر یا پایین تر ببرید. یوکلله باید موازی با زمین باشد، اگرچه ممکن است دسته آن با زاویه کمی به سمت بالا نگه داشته شود.

نگه داشتن یوکلله

3. بدنه یوکلله را با بازوی راست خود در بغل بگیرید.

آرنج خود را در زاویه 90 درجه نگه دارید. هنگام نگه داشتن یوکلله، انتهای آن باید به ساعد شما فشار بیاورد. اگر یوکلله لیز خورد، آن را کمی محکم تر نگه دارید. با این حال، یوکلله را خیلی محکم فشار ندهید. شما فقط به فشار کافی نیاز دارید تا یوکلله را در جای خود نگه دارید.
* یوکلله را از فاصله بین دسته و بدنه نگه دارید تا زمانی که دست چپ شما در جای خود قرار گیرد.

4. شست دست چپ خود را پشت دسته قرار دهید.

انگشت شست دست چپ خود را بین شیطانک (یا بالای فرت ها) و فرت سوم قرار دهید. بقیه انگشتانتان را دور جلوی دسته بپیچید تا انگشتانتان موازی فرت ها شوند. بگذارید انگشتانتان بالای فرت ها شناور شوند. هنگام نگه داشتن یوکلله، فقط نوک انگشتان شما باید دسته را لمس کند.
* بازوی چپ نباید وزن یوکلله را نگه دارد. دسته را محکم نگیرید. آزادانه نگه داشتن یوکلله به شما امکان می دهد انگشتان خود را آزادانه تر به سمت بالا و پایین فرت ها حرکت دهید.

5. آرنج چپ خود را دور از بدن خود نگه دارید.

آرنج خود را به داخل جمع نکنید و یا به پهلوی خود فشار ندهید. در عوض، آن را چند سانتی متر از بدن خود دور نگه دارید. باید از آرنج تا مچ یک خط مستقیم باشد.
* هنگام در دست گرفتن یوکلله، مچ دست خود را صاف نگه دارید. برای نواختن برخی از آکوردهای دشوار، ممکن است لازم باشد مچ دست خود را بچرخانید، اما در بیشتر موارد، مچ دست صاف باقی می ماند.

6. دست راست خود را در امتداد پایین یوکلله باز کنید.

مچ دست خود را صاف نگه دارید، اما به انگشتان خود اجازه دهید تا در قسمت پایینی ساز حرکت کنند. می توانید از انگشت شست یا اشاره خود برای مضراب زدن استفاده کنید.
* برخی از افراد روی سوراخ صدا مضراب می زنند در حالی که برخی دیگر بین دسته و بدنه مضراب می زنند. هر روشی را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که دست شما به راحتی به آن می رسد.

روش 2 از 3: استفاده از تنوع

نگه داشتن یوکلله

1. اگر برایتان راحت تر است، با دست چپ خود یوکلله را بنوازید.

با اینکه اکثر مردم با دست راست خود یوکلله را می‌نوازند، اما شما می توانید با دست چپ خود نیز یوکلله را بنوازید. در این حالت یوکلله را با دست چپ خود می گیرید و بر روی آن مضراب می زنید و با دست راست خود فرت ها را می نوازید. به خاطر داشته باشید که بیشتر کتاب‌های آموزش یوکلله برای نوازندگان راست‌دست نوشته شده‌اند، بنابراین ممکن است لازم باشد هر دستورالعملی را که استفاده می‌کنید، تغییر دهید.
* اگر نمی خواهید دستورات نوازندگی را دائماً معکوس کنید، می توانید ساز خود را به گونه ای سیم کشی کنید که وقتی ساز را با بازوی چپ خود می گیرید، سیم G سیم بالایی باشد.

2. اگر نشسته اید، یوکلله را روی پای خود بگذارید.

برای نواختن یوکلله در این حالت، یوکلله را بچرخانید تا دسته با زاویه رو به بالا نگه داشته شود. اگر در حال نواختن یک یوکلله بزرگتر هستید یا اگر مبتدی هستید، این ممکن است کمک کند.

3. اگر پیشرفته هستید، دست مضراب زن خود را از روی یوکلله بردارید.

پس از مدتی، ممکن است دیگر نیازی به حمایت از یوکلله با نگه داشتن قسمت پایین آن نداشته باشید. در عوض، یوکلله را کاملا با ساعد خود حمایت کنید. مچ دست خود را روی سوراخ صدا شناور کنید تا بتوانید بر روی یوکلله مضراب بزنید. این به شما تحرک بیشتری می دهد.
* اگر نمی توانید یوکلله را به این شکل، بدون لیز خوردن ساز نگه دارید، ممکن است آماده نباشید که این روش نگه داشتن یوکلله را امتحان کنید.

4. اگر می‌خواهید در حالت ایستاده بنوازید، از یک بند برای کمک به نگه داشتن یوکلله استفاده کنید.

بند، یوکلله را در جای خود نگه می دارد و به شما امکان می دهد با سهولت بیشتری یوکلله را بنوازید. می توانید از بند یوکلله یا بند گیتار قابل تنظیم استفاده کنید. این ها در فروشگاه های ساز و به صورت آنلاین نیز در دسترس هستند.
* اگر در حالت نشسته یوکلله را می‌نوازید معمولاً نیازی به بندهای نگه دارنده یوکلله نیست.

روش 3 از 3: بررسی موقعیت شما

نگه داشتن یوکلله

1. یکی از دست های خود را دور کنید تا ببینید که آیا یوکلله در جای خود باقی می ماند یا خیر.

ابتدا آن را با دستی که فرت ها را می‌زند و سپس با دستی که مضراب می زند امتحان کنید. برای این کار باید روی صندلی بنشینید. اگر یوکلله لیز خورد، باید آن را محکم تر نگه دارید. اگر در جای خود بماند، آن را به درستی نگه داشته اید.
* همیشه حداقل یک دست روی یوکلل داشته باشید. هر بار فقط یک دست را رها کنید.

2. آرنج خود را در یک زاویه راست نگه دارید.

اگر یوکلله شروع به لیز خوردن کرد، وضعیت آرنج خود را بررسی کنید تا ببینید آیا باعث ایجاد مشکل شده است یا خیر. آرنج شما باید همیشه در زاویه 90 درجه نگه داشته شود. از فشار دادن بیش از حد آرنج به بدن خود اجتناب کنید.

نگه داشتن یوکلله

3. انگشت گذاری آکوردها را تمرین کنید.

شما باید بتوانید در حین نگه داشتن یوکلله، به راحتی به تمام آکوردها برسید. سعی کنید چند آکورد ساده بنوازید. اگر بعد از چند دقیقه دست‌هایتان خسته شد یا صدای صدا قطع شد، ممکن است دسته ساز را خیلی محکم گرفته باشید.
* هرگز نباید برای رسیدن به یک آکورد و یا برای مضراب زدن، تقلا کنید و در بدن خود کشش ایجاد کنید. اگر این کار را می کنید، باید دوباره محل قرار دادن دستان خود را روی دسته یا بدنه یوکلله تنظیم کنید.

4. اگر دچار گرفتگی عضلات شدید، استراحت کنید.

اگر بعد از چند دقیقه دست‌ها، بازوها یا مچ‌های شما شروع به درد گرفتن می‌کنند، ممکن است بیش از حد تنش داشته باشید. بررسی کنید که مچ دست های شما صاف باشند. یوکلله را زمین بگذارید تا به شما کمک کند هر گونه تنش در شانه ها، بازوها یا گردن خود را از بین ببرید. هنگامی که شل و آرام شدید، دوباره سعی کنید.
* اگر احساس درد یا ناراحتی کردید، بدن شما سعی دارد چیزی را به شما بگوید! اگر نگه داشتن یوکلله را به درستی انجام ندهید، می توانید دچار کشیدگی مچ شوید، بنابراین هرگاه احساس تنش، درد یا ناراحتی کردید، همیشه موقعیت خود را دوباره تنظیم کنید.

نکات
* برای تولید بهترین صدا، ناخن های دستی که فرت ها را می‌زند را، همیشه کوتاه نگه دارید.
*اگر آستین بلند می پوشید، آستین را روی بازویی که با آن مضراب می‌زنید، بالا بزنید. به این ترتیب نگه داشتن یوکلله آسان تر می شود.

هشدارها
برای جلوگیری از کشیدگی مچ در حین نواختن یوکلله، مچ دست خود را صاف اما شل نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *