معرفی مقاله نحوه تمیز کردن سازدهنی(هارمونیکا):

آیا می خواهید سازدهنی خود را تمیز کنید؟ نگهداری سازدهنی به دلیل شکننده بودن ساختار داخل ساز، می تواند یک موضوع حساس باشد. این نکات را دنبال کنید تا با موفقیت تمیز کردن سازدهنی خود را انجام دهید.

روش 1 از 2: روزانه تمیز کردن سازدهنی را انجام دهید

تمیز کردن سازدهنی

1. با آب ولرم بشویید.

اگر سازدهنی دیاتونیک با شانه پلاستیکی دارید، به سادگی مقداری آب ولرم را از داخل سازدهنی عبور دهید. قطعه دهانی را روی کف دست خود قرار دهید، محکم به آن ضربه بزنید تا آب آن خارج شود.
* فقط در صورتی که شانه شما پلاستیکی یا چوبی مهر و موم شده است، آب را از طریق سازدهنی عبور دهید. اگر شانه چوبی یا فلزی است، آب را از آن عبور ندهید.

2. بعد از هر بار استفاده روی سازدهنی ضربه بزنید.

از آنجا که سازدهنی با دهان نواخته می شود، بزاق و سایر آلاینده ها از طریق دهان به ساز دمیده می شوند. بعد از هر بار استفاده، سازدهنی را روی دست، پا یا حوله خود بزنید تا بزاق شل شده از بین برود. این به تمیز نگه داشتن آن و کاهش میزان تجمع در ساز کمک می کند.
* سعی کنید نوازنده سازدهنی خشک باشید. این بدان معنی است که شما باید سعی کنید مقدار بزاقی را که در حین نواختن وارد سازدهنی می کنید، کاهش دهید.

تمیز کردن سازدهنی

3. بگذارید سازدهنی شما بعد از نواختن خشک شود.

روش دیگری که با استفاده از آن می‌توانید به تمیز نگه داشتن سازدهنی خود کمک کنید و از زنگ‌زدگی آن جلوگیری کنید، این است که بگذارید بعد از نواختن خشک شود. وقتی آن را در کیس قرار دادید، قاب را باز بگذارید. این به هر گونه رطوبت در سازدهنی کمک می کند تا به جای اینکه در سازدهنی به صورت مرطوب باقی بماند، خشک شود.

4. قبل از نواختن سازدهنی، دهان خود را تمیز کنید.

اگر قبل از نواختن سازدهنی چیزی خورده اید یا نوشیده اید، دهان خود را با آب بشویید. بقایای غذا می توانند در سازدهنی دمیده شوند، و شکر یا سایر آلاینده های نوشیدنی های غیرآبی می توانند در سازدهنی باقیمانده به جا بگذارند.
* بلافاصله بعد از مسواک زدن سازدهنی را ننوازید. هر گونه باقیمانده از خمیردندان یا دهانشویه می تواند وارد سازهنی شود.
* هنگام نواختن سازدهنی سیگار نکشید. این می تواند به سازدهنی آسیب برساند.

روش 2 از 2: تمیز کردن سازدهنی به صورت حرفه ای

تمیز کردن سازدهنی

1. صفحات پوششی را بردارید.

از یک پیچ گوشتی مناسب برای جدا کردن صفحات پوششی سازدهنی استفاده کنید. برخی از سازدهنی ها به سر پیچ گوشتی چهار سو نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به پیچ گوشتی با سر صاف نیاز دارند. مطمئن شوید که یک پیچ گوشتی با اندازه مناسب پیدا می‌کنید.
* هنگام تمیز کردن سازدهنی، پیچ ها را در مکانی امن قرار دهید که گم نشوند.
* بر روی دو طرف صفحات روکشی الکل اسپری کنید و سپس آنها را با یک پارچه پاک کنید.

2. در ادامه پروسه تمیز کردن سازدهنی، صفحات نی را بردارید.

پس از برداشتن صفحات پوششی، با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ های متصل به صفحات نی را جدا کنید. پیچ‌ها را به ترتیبی که آن‌ها را جدا می‌کنید، نگه دارید تا دوباره آنها را در همان سوراخ قبلی قرار دهید.

3. صفحات نی را خیس کنید.

برای تمیز کردن سازدهنی به صورت حرفه ای، صفحات نی را در محلول آب گرم و سرکه یا آب لیمو قرار دهید. بگذارید حدود نیم ساعت خیس بخورند.

تمیز کردن سازدهنی

4. شانه را تمیز کنید.

در فاصله ای که صفحات نی در حال خیس خوردن هستند، شانه را تمیز کنید. اگر شانه پلاستیکی است، می توانید آن را با آب و صابون تمیز کنید. از یک مسواک نرم برای مسواک زدن رسوبات روی شانه استفاده کنید. گزینه دیگر این است که بر روی شانه الکل اسپری کنید و آن را با یک برس نرم، برس بزنید. شما همچنین می توانید هنگام تمیز کردن سازدهنی، از چیز تیزی برای کندن هرگونه تجمع روی شانه، استفاده کنید.
* اگر شانه چوبی دارید برای تمیز کردن سازدهنی از آب و صابون استفاده نکنید. فقط از برس یا شی تیز استفاده کنید. اگر شانه فلزی دارید، قبل از مونتاژ مجدد، مطمئن شوید که آن را کاملاً خشک می‌کنید.

5. صفحات نی را تمیز کنید.

صفحات نی را از آب خارج کنید. برای مسواک زدن صفحات نی از یک مسواک نرم استفاده کنید. صفحات نی را با مسواک مالش ندهید. بلکه باید مسواک را به آرامی روی صفحات نی و در امتداد نی ها از بالا به پایین بکشید. هنگام تمیز کردن سازدهنی، به نی ها مسواک نزنید و مسواک را به انتهای نی ها گیر ندهید. این می تواند به نی آسیب برساند یا نت های سازدهنی را خراب کند.
* هرگز بر روی نی مسواک نزنید. فقط در جهت نی مسواک بزنید.
* طرف دیگر صفحه‌ی نی را تا جایی که می خواهید با شدت تمیز کنید زیرا نی ندارد.
* سپس آن را زیر آب گرم بگذارید تا آبکشی شود.
* همچنین می توانید صفحات نی را با کیوتیپ و پراکسید هیدروژن تمیز کنید.

6. پس از تمیز کردن سازدهنی، دوباره آن را مونتاژ کنید.

اجازه دهید تمام قطعات سازدهنی کاملا خشک شوند. سپس سازدهنی را دوباره جمع کنید.
* پیچ ها را به تدریج به داخل باز کنید. قبل از اینکه آنها را تا جایی که می توانند محکم کنید، هر سه را به طور یکنواخت سفت کنید.

نکات
* هنگام پاک کردن سازدهنی، هرگز قطعه ای را خیلی محکم نسایید و پاک نکنید.
* قطعات سازدهنی خود را در حین خشک کردن، در مکانی خشک (ترجیحاً آفتابی)، و به خصوص دور از دسترس حیوانات خانگی نگهداری کنید.
* مراقب سازدهنی خود باشید.

هشدارها
تمیز کردن بیش از حد سازدهنی ممکن است منجر به از دست دادن صدا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *