معرفی مقاله یادگیری پیانو به طور خودآموز:
پیانو یک ساز منحصر به فرد و جالب است و نواختن آن بسیار سرگرم کننده است. ممکن است فکر کنید که بدون صرف سال ها زمان و هزینه برای کلاس های آموزشی گران قیمت پیانو، نمی توان به یک نوازنده ماهر و ثابت تبدیل شد، درحالی که لزوماً اینطور نیست. با کمی دانش در مورد نت ها، کلیدها و آکوردها و تمرین زیاد، یادگیری پیانو به طور خودآموز امتحان کنید.

روش 1 از 3: نواختن با گوش

یادگیری پیانو

1 . یک پیانو یا کیبورد برای استفاده پیدا کنید.

اگر در خانه پیانو ندارید، شاید بتوانید از یکی از دوستانتان قرض بگیرید. مزیت یادگیری نواختن با پیانو این است که صدا آکوستیک است زیرا توسط سیم تولید می شود. همچنین پیانو شامل تمام 88 کلید است. کیبوردها هیچ کدام از این ویژگی ها را ندارند. هنگام انتخاب خود این ویژگی ها را در نظر داشته باشید.
* بسته به نوع پیانو (دیواری، گرند)، پیانوهای آکوستیک عموماً گرانتر از کیبوردهای الکترونیکی هستند.
* پیانو را کوک کنید تا بتوانید گوش خود را برای شنیدن نت ها به درستی آموزش دهید. پیانوهای قدیمی معمولاً از کوک خارج هستند، به خصوص اگر به طور منظم نواخته نشوند. اگر پیانوی شما برای چندین سال نواخته نشده است یا اخیراً جابجا شده است، ممکن است بخواهید قبل از ادامه کار آن را به صورت حرفه ای کوک کنید.
* اگر نمی توانید پیانو پیدا کنید، کیبورد یک جایگزین عالی است. آنها مقرون به صرفه هستند، هرگز از کوک خارج نمی شوند، و صداها و ویژگی های زیادی دارند که می تواند موسیقی شما را بهبود بخشد. ناگفته نماند که جابجایی آنها بسیار راحت تر است و فضای زیادی را اشغال نمی کنند. کیبورد یک انتخاب عالی برای مبتدیان و شروع یادگیری پیانو است. همیشه می‌توانید در ابتدا با کیبورد شروع کنید و سپس به پیانو ارتقا دهید.
* یک کیبورد یادگیری تهیه کنید. این سازهای تخصصی به ترتیب خاصی روشن می شوند تا به شما کمک کنند آهنگ ها را سریعتر یاد بگیرید. به طور معمول، آنها با کتاب ها و ویدیوهایی همراه هستند که به شما در یادگیری نت های موسیقی کمک می کنند.

 

2 . پشت پیانو یا کیبورد بنشینید و با آن آشنا شوید.

برای یادگیری پیانو باید با آن بازی کنید و صداهای میانی (وسط پیانو)، صداهای بمل (کلیدهای سیاه سمت چپ)، صداهای زیر (کلیدهای سیاه سمت راست)، صداهای بم (صداهای کم) و تن صداهای بالا (صداهای بالا) را شناسایی کنید. واقعاً به هر یک از آنها گوش دهید و به تفاوت آنها با دیگران توجه کنید. برای یادگیری پیانو، تمرین را ادامه دهید تا زمانی که بتوانید تفاوت بین آنها را تشخیص دهید.

3 . کلیدهای ماژور را یاد بگیرید.

اگر می خواهید توانایی شناسایی صداهایی را که می شنوید، داشته باشید، باید کلیدهای ماژور را مطالعه کنید. برخی از افراد این کار را با یادگیری کلیدهای ماژور و سپس اختصاص یک عدد به آنها انجام می دهند. به عنوان مثال، 1 C است. 2 D است. 3 E است. 4 F است. 5 G است. 6 A است. 7 B است. 8 C است. توجه کنید که چگونه اعداد 8 و 1 هر دو نت C را نشان می دهند، اما عدد آن نشان دهنده نت C زیرتر یا بم‌تر است. عدد 1 نشان دهنده C میانی است.
* هنگامی که بدانید چگونه باید این کار را انجام دهید، می توانید آهنگ ها را به جای حروف با اعداد برچسب بزنید.
* اگر اصلاً دانش موسیقایی ندارید، با گذشت زمان و تمرین و با آزمون و خطا، به مرور متوجه خواهید شد.

4 . آکوردها را یاد بگیرید.

بیشتر آهنگ ها از انواع مختلف آکوردها تشکیل شده اند. آنها را با کلیدهای مختلفی می شنوید، اما آکوردها از فواصل یکسانی تشکیل شده اند. زمانی که آهنگی را با گوش می‌فهمید، شناسایی نت‌هایی که آکوردها را تشکیل می‌دهند، بسیار مهم است. بنابراین، نحوه نواختن آکوردهای اصلی را بیاموزید و دریابید که آنها در کجای پیانو قرار دارند. آکوردها را بنوازید تا با صدای آنها آشنا شوید و آنها را بشناسید. حتی اگر نام آکورد را نمی‌دانید، باید بدانید که چه صدایی دارد. شما همچنین باید بتوانید تشخیص دهید که آکوردها در رجیستر پایین یا بالا هستند، و از این طریق متوجه شوید که در کجا قرار دارند.
* سه گانه سی ماژور (یا آکورد)، متشکل از C، E، و G، یکی از ساده ترین آکوردها برای یادگیری است. این آکورد را ابتدا روی C وسط بنوازید (انگشت دست راست 1، 3 و 5 و انگشت دست چپ 5، 3 و 1 است) و سپس آن را به اکتاوهای مختلف روی پیانو ببرید و C را به عنوان پایین ترین نت نگه دارید.

5 . به الگوها توجه کنید.

همه آهنگ ها از الگوهای موسیقی تشکیل شده اند. آکوردها اغلب خود را با یک ضرب یا ریتم ثابت تکرار می کنند. اگر بتوانید الگوها یا پیشرفت‌های آکوردی را که می‌شنوید شناسایی کنید، اجرای آهنگی که می‌شنوید بسیار آسان‌تر است. شما می توانید یاد بگیرید که کدام آکورد با سایر آکوردها ترکیب شده است. این به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه ملودی ها و خطوط پایه ساخته می شوند، که به شما کمک می کند ملودی های خود را بسازید.
* یادگیری مبانی تئوری موسیقی می تواند تجزیه و تحلیل این الگوها را برای شما آسان تر کند. از آنجا، می توانید پایه ای محکم برای یادگیری پیانو نواختن با گوش یا حتی بداهه نوازی موسیقی خود بر روی پیانو بسازید!
* می‌توانید تعداد زیادی محتوای تئوری موسیقی را در وب‌سایت‌هایی مانند YouTube یا MusicTheory.net پیدا کنید، یا کتابی را در کتابخانه محلی خود بررسی کنید.

6 . زمزمه کنید.

زمزمه کردن به شما کمک می کند آهنگ را درونی کنید. سپس، بهتر می‌توانید آن را روی پیانو تکرار کنید. به عبارت دیگر، آهنگ را زمزمه کنید. سپس، بنشینید پشت پیانو و آن را تکرار کنید. هنگامی که آکوردها را می دانید و می‌دانید که نت ها چگونه باید باشند، باید بتوانید آنها را با گوش کپی کنید.

7 . جایگاه انگشتان را بررسی کنید.

برای یادگیری پیانو، باید بدانید که کلیدها را با کدام انگشتان بنوازید. بهترین راه برای انجام این کار این است که از کتاب یادگیری پیانو برای مبتدیان کمک بگیرید تا به درک اولیه ای از قرار دادن انگشتان دست پیدا کنید. انگشت ها شماره گذاری شده اند. به عنوان مثال، انگشت شست 1 و انگشت کوچک 5 است. این کتاب ها نحوه نواختن هر نت را با گفتن اینکه با کدام انگشت آن را بنوازید، آموزش می دهند.

8 . برای یادگیری پیانو تمرین کنید.

به آهنگ ها گوش کنید. سپس زمزمه کردن آنها را تمرین کنید و ببینید آیا می توانید آهنگ را روی پیانو یا کیبورد خود تکرار کنید. یا آهنگی را که دوست دارید انتخاب کنید و با استفاده از تکنیک هایی که یاد گرفته اید، سعی کنید آن را با گوش اجرا کنید. تبدیل شدن به یک نوازنده خوب پیانو نیاز به تمرین زیادی دارد. شما باید حداقل 3 بار در هفته تمرین کنید.

روش 2 از 3: یادگیری دانش پایه پیانو

یادگیری پیانو

1 . برخی از دانش های پایه پیانو را بیاموزید.

88 کلید روی پیانو وجود دارد. کلیدهای سفید پیانو طبیعی نامیده می شوند زیرا با فشار داده شدن، یک نت طبیعی ایجاد می کنند. کلیدهای مشکی پیانو تصادفی نامیده می شوند زیرا با فشار دادن آنها، یک نت زیر یا بمل ایجاد می‌شود.
* 7 نت طبیعی روی صفحه کلید وجود دارد: C-D-E-F-G-A-B
* در هر اکتاو 5 نت تصادفی وجود دارد و می توانند زیر یا بمل باشند.
* نام کار هرکدام از دست های چپ و راست را بیاموزید: کلید باس و کلید سه گانه.

2 . برای یادگیری پیانو از کتاب های آموزشی استفاده کنید.

از آنجایی که معلم ندارید، بگذارید کتاب های آموزشی راهنمای شما باشند. کتاب‌های زیادی هم در فروشگاه‌های تخصصی موسیقی و هم در کتاب‌فروشی‌های معمولی موجود هستند که شما را در یک فرآیند گام به گام یادگیری پیانو، نحوه خواندن نت‌های موسیقی، پخش گام‌های اولیه، و یادگیری پیشرفت‌های آکورد و سپس آهنگ‌های ساده راهنمایی می‌کنند.
* از ابزارهای چندرسانه ای مانند DVD استفاده کنید. ویدئوهای یوتیوب نیز منابع ارزشمندی هستند. اگر شما یک یادگیرنده بصری هستید، این ابزارها به خوبی برای شما مناسب خواهند بود زیرا می توانید موسیقی که پخش می‌شود را به درستی ببینید.

3 . نت ها را مطالعه کنید.

شما باید یاد بگیرید که نت‌ها در کجای پیانو قرار گرفته‌اند، صدای آن‌ها چگونه است و وقتی در حال خواندن نت‌های موسیقی هستید، نت‌ها چگونه روی کاغذ نوشته می‌شوند. برای انجام این کار، می توانید فلش کارت هایی برای شناسایی نت های روی کاغذ بسازید. می‌توانید برچسب‌هایی را برای قرار دادن روی پیانوی خود خریداری کنید تا به شما در یادگیری نحوه قرارگیری نت‌ها کمک کند. همچنین می‌توانید کتاب‌هایی بخرید که به مبتدیان کمک می‌کنند نت ‌خوانی را یاد بگیرند.
* با آکوردهای رایج آشنا شوید. با آکوردهای ماژور شروع کنید. سپس با آکوردهای مینور ادامه دهید.

4 . نحوه قرار دادن انگشتان را یاد بگیرید.

از کتاب های آموزشی برای کمک به یادگیری نحوه نواختن نت ها استفاده کنید. نواختن نت ها با انگشتان صحیح به اندازه یادگیری محل قرارگیری نت ها مهم است. اگر با استفاده از روش صحیح تمرین نکنید، در نواختن گام های بالا و پایین، با مشکل مواجه خواهید شد.

5 . گام ها را تمرین کنید.

اجرای گام ها به شما کمک می کند تا با نت ها و صدای آنها آشنا شوید. اگر دارید نت خوانی را یاد می‌گیرید، اجرای موسیقی در حین خواندن، به شما کمک می‌کند یاد بگیرید که نت‌ها در کجا قرار گرفته‌اند و به چه شکلی هستند. گام را به نوبت با هریک از دست ها اجرا کنید. سپس آنها را با هم بنوازید.

6 . چند آهنگ آسان یاد بگیرید.

با استفاده از کتاب های آموزشی خود، درس ها را مرور کنید. آنها به شما کمک می‌کنند که آهنگ های آسان و همچنین تسلط بر قرار دادن انگشت ها را تمرین کنید. تمرین با آهنگ‌های آسان همچنین به شما کمک می‌کند تا محل قرارگیری نت‌ها را به خاطر بسپارید، که این کار توانایی‌های بینایی شما را نیز بهبود می‌بخشد. با سی ماژور شروع کنید. سپس، به سراغ کلیدهای مینور بروید تا بتوانید با آنها نیز آشنا شوید.
* هنگامی که در حال تمرین یک قطعه موسیقی هستید، ابتدا سعی کنید ملودی و خطوط باس را برای هر دست جداگانه اجرا کنید. هنگامی که در نواختن با هریک از دست ها پیشرفت کردید، سپس نواختن با هر دو دست به طور همزمان با هم را تمرین کنید.

7 . تمرین، تمرین، تمرین.

یادگیری پیانو نیاز به تمرین زیادی دارد. برای بهبود نت خوانی، انگشت گذاری و نواختن با استفاده از برگه نت موسیقی تمرین کنید. برنامه ریزی کنید که حدود 3 تا 4 بار در هفته به مدت نیم ساعت تمرین کنید. تا زمانی که در درس قبلی تسلط پیدا نکرده اید، به سراغ درس بعدی نروید.

روش 3 از 3: استخدام مربی پیانو

یادگیری پیانو

1 . به دنبال یک استاد پیانو باشید.

شرکت در کلاس های پیانو پرهزینه ترین و در عین حال ماهرانه ترین راه برای یادگیری پیانو است. یک معلم پیانو خوب نه تنها سوابق اثبات شده ای در کمک به مبتدیان در یادگیری موسیقی دارد، بلکه می تواند اصول اولیه را نیز به درستی به شما آموزش دهد. استفاده از یک مربی به شما کمک می کند تا از عادت های بدی که ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا از یاد ببرید، اجتناب کنید.
* تئوری موسیقی، نت خوانی، انگشت گذاری و نواختن را با یک مربی مرور کنید.
* از مربی بخواهید که محل قرارگیری نت ها روی کاغذ و پیانو را بررسی کند.
* آنها همچنین می توانند به شما در رسیدن به اهداف خاص کمک کنند، مانند تسلط بر آهنگ مورد علاقه یا توسعه مهارت های بداهه نوازی.

2 . تصمیم بگیرید که هر چند وقت یکبار به یک مربی مراجعه کنید.

از آنجایی که هدف شما این است که به یادگیری پیانو را به طور خودآموز انجام دهید، پس احتمالاً به طور مکرر از یک مربی دیدن نخواهید کرد. یک بار در ماه به سراغ یک مربی پیانو بروید تا پیشرفت خود را بررسی کنید یا در مورد هر چیزی که شما را گیج می کند سؤال بپرسید. به عنوان مثال، ممکن است در مورد اینکه آیا آهنگی را با سرعت صحیح پخش می کنید یا خیر، سؤالاتی داشته باشید.

3 . تمرین.

یک بار دیگر میگوییم، برای یادگیری پیانو، باید مقدار زیادی تمرین کنید. بسیاری از افرادی که به معلمان پیانو مراجعه می کنند چندین بار در هفته تمرین می کنند. بنابراین اگر یادگیری پیانو را دوست دارید، باید ۲ تا ۳ بار در هفته یا هر روز تمرین کنید. برای تمرین، حداقل 30 دقیقه دو بار در هفته برنامه ریزی کنید، اما همچنین باید برای مرور نت ها و توانایی های نت خوانی خود نیز وقت بگذارید. برای تمرین بازبینی نت های خود به کیبورد یا پیانو نیاز ندارید.
* ممکن است مربی شما نکات خاصی در مورد اینکه هر چند وقت یکبار تمرین کنید و چگونه از جلسات تمرین خود بیشترین بهره را ببرید، داشته باشد.

نکات
* با اینکه می تواند وسوسه انگیز باشد، اما سعی کنید بدون فشار دادن پدال ثابت(sustain) تمرین کنید. اینگونه صدا واضح تر به نظر می رسد و شما می توانید اشتباهات خود را بیشتر بشنوید. این می تواند به شما کمک زیادی کند و باعث پیشرفت شما شود.
* اگر ساز موسیقی دیگری را با کوک دیگری می نوازید (مانند Bb، Eb، یا F)، ممکن است بخواهید یاد بگیرید که چگونه کوک آن را جابجا کنید، بنابراین می توانید موسیقی آن ساز را روی پیانو پخش کنید و صدای آن را درست کنید. Bb (B مسطح) احتمالاً ساده ترین است، زیرا نت ها خیلی جابجا نمی شوند. آنها یک نت را به سمت چپ تغییر می دهند، به جز C و F که به ترتیب روی کلیدهای Bb (B flat) و Eb (E flat) ختم می شوند. شما می توانید در مورد انتقال در اینترنت اطلاعات زیادی پیدا کنید. توانایی جابجایی کوک ها، یک پنجره کاملاً جدید از احتمالات را باز می کند، زیرا می توانید هر قطعه موسیقی را بر روی هر ساز دیگری پخش کنید.
* ملودی را با دست راست پخش کنید و در برابر وسوسه نواختن ملودی با هر دو دست مقاومت کنید. ممکن است زمانی که شروع می‌کنید آسان‌تر باشد، اما اگر تبدیل به عادت شود، در آینده پشیمان خواهید شد، زیرا عادتی است که باید در نهایت آن را ترک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *