معرفی مقاله نحوه نت خوانی پیانو:
در دنیای جذاب موسیقی، پیانو به‌عنوان یک ساز بدون انقضا ایستاده است که قادر به انتقال احساسات متنوعی می‌باشد. همانند یادگیری یک زبان جدید، فهمیدن اینکه چگونه نت‌های پیانو را بخوانید، دنیایی از امکانات موسیقیایی را باز می‌کند؛ به افراد مبتدی اجازه می‌دهد تا انواع متنوعی از سبک‌های موسیقی را بررسی کنند، ملودی‌های خود را تولید کنند و به تجسم‌های هنری خود زندگی ببخشند. چه نوازنده‌ای مبتدی و کم‌تجربه هستید و چه نوازنده‌ای با تجربه که می‌خواهید مهارت‌های خود را افزایش دهید، با ما همراه شوید تا اسرار نت خوانی پیانو را رمزگشایی کنیم و شما را برای آغاز سفر ملودیکی خود آماده سازیم.

روش 1 از 3: یاد بگیرید حامل را تفسیر کنید

نت خوانی پیانو

1 . خطوط و فاصله ها را بشناسید.

وقتی به نت ها نگاه می کنید، پنج خط با چهار فاصله بین آنها را می بینید. اینها در مجموع خطوط حامل نامیده می شوند. هم خطوط و هم فاصله ها به‌عنوان مکان‌هایی برای قرارگیری نت‌ها استفاده می‌شوند و جایی که نت‌ها روی آن قرار می‌گیرند، زیر و بمی نت را تعیین می‌کند. اینکه چه گامی به خط یا فاصله اختصاص داده می شود توسط کلید تعیین می شود که در زیر مورد بحث قرار می گیرد.
* در بالا و پایین پنج خط معمولی نیز، می‌توان در صورت لزوم، خطوط و فاصله هایی را با کشیدن خطوط کوتاه، برای نشان دادن نت ایجاد کرد.

2 . کلیدها را بشناسید.

کلیدها اشکال مختلفی هستند که در همان ابتدای خطوط حامل موسیقی قرار گرفته اند و به شما می گویند که چه گام هایی در چه خط یا فاصله ای از حامل قرار دارند. آنها معمولاً قابل تشخیص هستند زیرا بزرگ هستند و هر پنج خط را پوشش می دهند. اگرچه چندین کلید وجود دارد، اما برای نت خوانی پیانو فقط باید دو کلید را بدانید:
* کلید g سل موسیقی، علامت یا نمادی است که معمولاً در ارتباط با موسیقی مشاهده می کنید، بنابراین احتمالا برایتان آشنا به نظر برسد. به طور مبهم شبیه علامت (یا نماد “&”) به نظر می رسد. خطوط، از پایین به بالا، گام های زیر را نشان می دهند: E، G، B، D و F. فاصله ها، از پایین به بالا، گام های زیر را نشان می دهند: F، A، C، و E.
* برخی جملات یادآور وجود دارند که به شما کمک می کنند نت ها را به خاطر بسپارید. برای خطوط روی کلید سل، به جمله انگلیسی «Every Good Boy Does Fine» و برای فاصله ها به کلمه انگلیسی «FACE» فکر کنید.
* یک کلید باس یا کلید F کمی شبیه یک c برعکس با دو نقطه در پشت قوس آن است. خطوط، از پایین به بالا، گام های زیر را نشان می دهند: G، B، D، F، و A. فاصله ها، از پایین به بالا، گام های زیر را نشان می دهند: A، C، E، و G.
* برخی یادآور ‌ها وجود دارند که به شما کمک می‌کنند نت‌ها را به خاطر بسپارید، برای خطوط کلید باس، جمله “Good Boys Deserves Fudge Always” را در نظر بگیرید، و برای فاصله‌ها به “All Cows Eat Grass” فکر کنید.

3 . برای نت خوانی پیانو، امضای کلید را بشناسید.

امضای کلید به شما می گوید که کدام نت ها تغییر می کنند. گام‌های کامل یا معمولی با حروف (ABCDEFG) برچسب‌گذاری شده‌اند، اما بین آن نت‌ها نیم‌گام‌هایی وجود دارد که با علامت # (دیز) یا b (بمل) نشان داده می‌شوند. دیز ها و بمل هایی که در ابتدای حامل قرار دارند، امضای کلید را نشان می دهند و اگر روی هر خطوط یا فضایی قرار بگیرند، نشان می دهد که هر نتی که در آن مکان قرار بگیرد، یا با دیز نواخته می شود و یا با بمل.
* دیز ها و بمل های اضافی همیشه می توانند در داخل موسیقی نیز قرار گیرند و در کنار نت هایی که تغییر می دهند قرار می گیرند.
* دیز به معنای بالا رفتن گام است، در حالی که بمل به معنای پایین آمدن گام است.
* دیز یک نت با بمل نت بالایی بعدی یکسان است.
* دیزها و بمل ها با کلیدهای مشکی پیانوی شما مشخص می شود. در ادامه به این موضوع پرداخته شده است.

4 . برای نت خوانی پیانو، امضای زمان را بشناسید.

امضای زمان که با دو عدد در ابتدای حامل نشان داده شده است، به شما می گوید که یک نت چند ضرب می گیرد. عدد پایین نشان می‌دهد که چه نوع نت هایب یک ضرب می‌گیرند (که عدد مربوط به کدام نت در زیر است) و عدد بالا نشان می‌دهد که چه تعداد از آن‌ها در یک میزان موسیقی وجود دارند.

5 . میزان ها را بشناسید.

وقتی به خطوط حامل موسیقی نگاه می کنید، گهگاه خطوط عمودی را می بینید که از میان خطوط افقی حامل کشیده شده اند. فاصله بین این خطوط وزن یا میزان نامیده می شود. وزن را به عنوان یک جمله موسیقایی و خط را به عنوان نقطه پایان آن جمله در نظر بگیرید (البته به این معنی نیست که قبل از شروع جمله بعدی مکث کنید). میزان ‌ها به شکستن موسیقی کمک می‌کنند و با امضای زمان همکاری می‌کنند تا به شما بگویند چند ضرب به یک نت بدهید.

روش 2 از 3: یاد بگیرید که نت ها را تفسیر کنید

نت خوانی پیانو

1 . بخش هایی از یک نت را بشناسید.

نت ها از چندین بخش تشکیل شده اند. مانند خطوط و دایره هایی که زبان انگلیسی نوشتاری را تشکیل می دهند، خطوط و دایره های نت ها، نحوه عملکرد نت را در جمله موسیقی خود تغییر می دهند. اجزای نت ها را درک کنید تا بفهمید چگونه صدایی ایجاد می‌کنند.
* سر، قسمت گرد نت است. می تواند مانند یک دایره باز(توخالی) یا یک نقطه بسته(دایره توپر) به نظر برسد. محل سر نشان می دهد که نت چه گامی باید داشته باشد.
* بدنه، شامل خطی است که به سر می چسبد. می تواند به سمت بالا یا پایین اشاره کند. روی موسیقی تأثیر نمی گذارد (فقط با توجه به جایی که نت روی خطوط قرار دارد مشخص می شود).
* پرچم دم کوچکی است که ممکن است در انتهای بدنه آن را ببینید. ممکن است در یک نت یک یا دو پرچم وجود داشته باشد.

2 . انواع نت ها را بشناسید.

چندین نوع متداول نت وجود دارد که با تغییر چیزهای مختلف، در قسمت های تشکیل دهنده یک نت ساخته می شوند. سکوت(مکث) هایی نیز وجود دارند که نشان می دهند برای مدت زمان خاصی صدایی پخش نمی شود. در اینجا لیستی از رایج ترین نت ها آمده است:

نت خوانی پیانو
* نت کامل: یک نت کامل با سر توخالی و بدون بدنه نشان داده می شود. اینها در امضای زمان با 1 نشان داده شده اند.

نت خوانی پیانو
* نت یک دوم: نیم نت با سر توخالی و با ساقه نشان داده می شود. اینها در امضای زمان با 2 نشان داده شده اند.

نت خوانی پیانو
* نت یک چهارم: نت یک چهارم با سر بسته(دایره توپر)، به همراه بدنه نشان داده می شوند. اینها در امضای زمان با 4 نشان داده شده اند.

نت خوانی پیانو
* نت یک هشتم: نت یک هشتم با یک سر بسته(دایره توپر) با یک بدنه و یک پرچم نشان داده می شود. این نت ها با علامت 8 در امضای زمان نشان داده می شوند.

نت خوانی پیانو
* نت یک شانزدهم: نت یک شانزدهم با سر بسته(دایره توپر) به همراه بدنه و دو پرچم مشخص می شود.

نت خوانی پیانو
* نت های پیوسته: نت های یک هشتم و یک شانزدهم، سه گانه و . . . را می توان با تبدیل پرچم ها به میزانی که بین آنها قرار می گیرد، به هم وصل کرد. اینها در امضای زمان با 16 نشان داده شده اند.

3 . سکوت(مکث) ها را بشناسید.

مکث های یک چهارم شبیه به قیچی هستند. مکث های یک هشتم مانند یک خط مورب با یک دم هستند، در حالی که مکث های یک شانزدهم دارای دو دم هستند. مکث های کامل مانند میله ای در نیمه بالایی فضای میانی به نظر می رسند، در حالی که مکث های یک دوم در قسمت پایینی قرار دارند.

روش 3 از 3: یادگیری اجرای موسیقی

نت خوانی پیانو

1 . خطوط های دست چپ و دست راست را تشخیص دهید.

هنگام نت خوانی پیانو، می‌بینید که دو حامل وجود دارند که در ابتدای هر خط و در میزان ‌ها به هم متصل شده‌اند. این دو خط نشان می دهند که کدام دست کدام نت را می نوازد. حامل بالایی نشان دهنده نت هایی است که با دست راست نواخته می شوند و حامل پایینی نشان می دهد که کدام نت ها با دست چپ نواخته می شوند.

2 . گام های پیانوی خود را تشخیص دهید.

هر کلید، چه سفید و چه سیاه، نشان دهنده گام خاصی است و مانند الگوی مکرر کلیدها، گام ها نیز تکرار می شوند. به پیانوی خود نگاه کنید، دو کلید سیاه را نزدیک به هم و سپس سه کلید سیاه را خواهید دید. با شروع از دو کلید اول و سپس رفتن به کلید های بعدی (شامل نت‌های سفید)، گام ‌ها عبارتند از: C#/Db, D, D#/Eb, F, F#/Gb, G, G#/Ab, A, A#/Bb, B. متن پررنگ نشان دهنده یک کلید سیاه است.
* برچسب زدن کلیدها در حین یادگیری ممکن است مفید باشد.

3 . هنگامی که نشان داده شد از پدال ها استفاده کنید.

در صورت استفاده از یک پیانوی مناسب، به جای کیبورد، ممکن است پدال هایی را در زیر پای خود ببینید. پدال سمت چپ را پدال «نرم»، پدال میانی را پدال «سوستنوتو» و پدال سمت راست را پدال «ساستین» یا «دمپر» می‌گویند. هنگام نت خوانی پیانو، زمان استفاده از متداول ترین پدال، پدال دمپر، را می‌بینید که بر روی صفحه موسیقی نشان داده شده است:
* پدال ساستین باید با دیدن کلمه “Ped” فشار داده شود. این علامت زیر یک نت نوشته شده و با دیدن یک ستاره، پدال آزاد می شود. از طرف دیگر، ممکن است خطوط افقی، عمودی یا زاویه دار را با هم ببینید. خط افقی به معنای فشار دادن پدال، زاویه به معنای رها کردن مختصر و خط عمودی به معنای آزاد کردن پدال است.

4 . ردیف های موسیقی را بخوانید.

نت خوانی پیانو درست مانند خواندن یک زبان است. حامل را به عنوان جمله و نت ها را به عنوان حروف در نظر بگیرید. دانش خود از حامل را با دانش خود از نت ها کنار هم بگذارید و شروع به پخش موسیقی کنید که در صفحه می بینید. در ابتدا خیلی خوب نخواهید بود اما با کسب تجربه بهتر و بهتر خواهید شد.

5 . آهسته پیش بروید.

هنگامی که برای اولین بار نواختن پیانو را یاد می گیرید، یا سرعت کم بنوازید. با گذشت زمان دست‌ها به حرکات عادت می‌کنند و بدون نگاه کردن مداوم به دست‌ها، می‌توانید به راحتی نواختن پیانو را انجام دهید. آهنگ ها را بسیار آهسته پخش کنید تا زمانی که راحت و آماده باشید تا سرعت آن را افزایش دهید.

6 . نت خوانی پیانو را تمرین کنید.

نت خوانی پیانو و پخش موسیقی به صورت روان و صحیح، نیاز به زمان و تمرین دارد. اگر فوراً متوجه نشدید ناامید نشوید. اگر کسب مهارت آسان بود، وقتی شما در آن مهارت دارید، مردم آنقدر تحت تأثیر قرار نمی‌گرفتند! هر روز تمرین کنید و در صورت امکان کمک بگیرید.
* ممکن است یک معلم موسیقی بتواند به شما در یادگیری نواختن و نت خوانی پیانو کمک کند. همچنین می توانید اگر فردی از اعضای خانواده شما با نواختن پیانو آشنایی دارد، از او بپرسید که آیا مایل به کمک به شما هست یا خیر.
* اگر واقعاً در نت خوانی پیانو مشکل دارید، کلاس های آموزشی را در نظر بگیرید. نیازی نیست که به سراغ گران ترین کلاس بروید. بسیاری از دانشجویان پیانو در دانشگاه محلی شما و مراکز محلی، گاهی دوره های ارزان قیمت ارائه می دهند.
* به دنبال آموزش‌ها و ویدیوهای آنلاین باشید تا به طور خودآموز نت خوانی پیانو و نواختن آهنگ‌ها را بیاموزید. هزاران درس رایگان برای یافتن وجود دارند!

نکات
* هنگام یادگیری نت خوانی پیانو، برای حفظ کردن ترتیب نت ها، از جملات یادآور استفاده کنید.
* افرادی که در نت خوانی پیانو تجربه زیادی دارند، مهارت خواندن چیزی را در حین نواختن چیز دیگری یاد می گیرند. خوب است که یاد بگیرید که چگونه وقتی در حال نواختن چیزی هستید، نت های قسمت های بعدی را جلوتر بخوانید، در غیر این صورت درک اطلاعات به موقع دشوار است و دچار اشتباه خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *