معرفی مقاله آموزش نواختن توبا:

توبا ساز مهمی است که اغلب زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد. شما نمی توانید قسمت های هیجان انگیز گروه کنسرت را بنوازید، باید خود را با جابجایی آن خسته کنید، و نوازندگان توبا می توانند سوژه شوخی های گروه باشند. اما توبا برای صدای سمفونی ضروری است و پشتیبانی و ساختار را برای کل گروه فراهم می کند. بدون وجود یک پایه خوب، کل قطعه از هم می پاشد. اگر شما بازوهای قوی و ریه های بزرگی دارید، یادگیری نواختن توبا برایتان یک انتخاب عالی است.

قسمت 1 از 4: آماده سازی تجهیزات مناسب

نواختن توبا

1 . مطمئن شوید که توبا متناسب با بدن شماست.

توباها وقتی نو هستند بسیار گران قیمت هستند، اما پیدا کردن یک توبای دست دوم با قیمت کمتر، خیلی دشوار نیست. اکثر توباهای کنسرت در چند گام صدای مختلف در دسترس هستند که ممکن است برای سبک موسیقی که قصد اجرای آن را دارید مناسب تر باشند. شما می‌توانید توبا‌هایی را در گام های BBb، CC، Eb و F دریافت کنید.
* توبای Eb در بندهای سازهای برنجی (تقریباً منحصراً) و برخی از تک نوازی ها استفاده می شود.
* توبای F برای قطعاتی که نیاز به نت های بالاتر و کارهای انفرادی دارند، استفاده می شود. همچنین در زمینه گروه های کوچک دیده می شود.
* توبا‌های BBb و CC برای نوازندگی در گروه‌های بزرگ (باند، ارکستر، و غیره) در نظر گرفته شده‌اند. توباها در اروپا می توانند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد.

2 . از قطعه دهانی با اندازه مناسب استفاده کنید.

قطعات دهانی در اندازه های مختلفی وجود دارند، بنابراین مطمئن شوید که حتماً یکی را تهیه کنید که مناسب و اندازه شما باشد. یک قطعه دهانی خوب، به طور کلی از فایبرگلاس یا فلز ترکیبی ساخته شده است، و وجود آن برای اینکه یک ساز به درستی کوک و نواخته شود، ضروری است.
* اگر توبای دست دوم می خرید یا کرایه می کنید، مطمئن شوید که قطعه دهانی جدیدی را برای خود تهیه کنید. استفاده از یک قطعه دهانی با کیفیت خوب، برای ایجاد تکنیک وزوز مناسب و پشتیبانی از تنفس مهم است.
* گاهی اوقات از یک قطعه دهانی فایبرگلاس به عنوان جایگزین استفاده می شود زیرا تاثیر دما بر روی آن، کمتر از تاثیر دما بر روی یک قطعه دهانی فلزی
است. قطعات دهانی فایبرگلاس ارزان تر هستند و ممکن است کار کنند، اما برخی از طیف صداها و به طور کلی، یک صدای با کیفیت را از دست می‌دهید.

3 . یک صندلی مناسب پیدا کنید.

توباها عموماً به صورت ایستاده نواخته نمی شوند، مگر اینکه در حال نواختن سوسافون باشید؛ که برای استفاده در گروه راهپیمایی طراحی شده است. برای تمرین، به یک صندلی خوب نیاز دارید که در آن بتوانید وضعیت و تعادل مناسب را حفظ کنید تا مهارت هایی را ایجاد کنید که نت های شما را خالص نگه می دارد.
* یک صندلی با پشت سخت و بدون هیچ گونه دسته ای تهیه کنید که بتوانید راحت روی آن بنشینید. از تمرین روی کاناپه، در حالت لمیده یا در شرایطی که در آن کمتر در حالت عمودی قرار دارید، خودداری کنید. شما نمی توانید از تنفس لازم برای نواختن توبا به طور صحیح برخوردار شوید و عادت های بدی را در برنامه تمرینی خود ایجاد خواهید کرد.

4 . یک کتاب متد تهیه کنید.

اگر نتوانید موسیقی را بخوانید یا آنچه را که آموخته اید به کار ببرید، یادگیری درمورد مکانیک توبا فایده ای ندارد. در حالی که یادگیری درست نواختن هر سازی از روی کتاب دشوار است، اما راه بسیار خوبی برای یادگیری اصول اولیه و نحوه شروع نواختن توبا و همچنین نحوه صحیح نگه داشتن آن است.

* اگر می‌خواهید از کامپیوتر کمک بگیرید، اتصال یک پروژکتور به آن احتمالاً تنها راهی است که باعث ایجاد دردسر نمی‌شود. برای شروع، جستجوی آنلاین خوب است، اما یافتن یک کتاب آموزش متد حرفه ای، بهترین راه برای یادگیری یک ساز است. برای عیب یابی مشکلات تکنیکی تان به صورت آنلاین، صبر کنید تا ابتدا اصول اولیه را انجام دهید.

قسمت 2 از 4: نگه داشتن توبا

نواختن توبا

1 . روی لبه صندلی خود بنشینید و آرام باشید.

پشت شما باید صاف باشد، و سر شما باید مستقیم نگه داشته شود، به طوری که بتوانید مستقیماً به رهبر ارکستر نگاه کنید(اگر رهبری وجود دارد). همچنین اگر نواختن توبا را به تنهایی انجام می دهید نیز، باید مستقیم به جلو نگاه کنید. پشت شما نباید با پشتی صندلی تماس داشته باشد، و پاهایتان باید صاف روی زمین باشند.

2 . توبا را روی پاهای خود قرار دهید.

بسته به قد شما، می توانید یا توبا را روی صندلی بین پاهایتان قرار دهید یا آن را به آرامی روی پاهایتان، بالای ران هایتان قرار دهید. اگر یک توبای سایز کامل دارید، ممکن است بخواهید یک پایه برای نگه داشتن آن تهیه کنید.
* مهم است که توبا را به گونه ای قرار دهید که برای رسیدن به قطعه دهانی، مجبور نباشید خود را خم کنید. شیپور را به سمت خود بیاورید، خود را به سمت شیپور، خم نکنید. وقتی سعی می کنید شیپور را با هوا پر کنید، متوجه تفاوت زیاد بین این دو حالت خواهید شد.

3 . از موقعیت صحیح دست استفاده کنید.

در توبایی که مناسب افراد راست دست باشد، شما باید کمی توبا را به سمت چپ خم کنید و با دست چپ خود توبا را در حالت خم شده نگه دارید. دست راست خود را روی سوپاپ ها یا روی قسمت پهن پد، روی لوله چرخشی قرار دهید، یا نوک انگشتان خود را بر روی مرکز سوپاپ ها، روی لوله سوپاپ ها بگذارید.
* بیشتر توباها یک حلقه کوچک برای قرار دادن انگشت شست در آن، دارند. این کار دست شما را مجبور می کند در جای خود باقی بماند و به این صورت، دست راست شما نیز کمی در نگه داری توبا نقش خواهد داشت. اگر توبای شما حلقه دارد، حلقه را پیدا کنید و دست خود را متناسب با آن قرار دهید.
* در توبایی که مناسب افراد چپ دست است، شما عملاً توبا را روی پای چپ خود قرار می دهید، به همین دلیل است که ایستادن برای نوازندگان چپ دست بسیار مهم است. دست راست شما باید به سمت سوپاپ‌ها بلند شود، همچنین در نگه داری ساز نیز نقش زیادی خواهد داشت. دست چپ شما ساز را متعادل نگه می دارد.
* انگشت شست دست راست خود را خم نکنید، اگرچه ممکن است انجام این کار وسوسه انگیز باشد. این باعث می شود انگشتان شما زیر سوپاپ ها قرار بگیرند و فقط نوک انگشتان در بالا باشد. انگشتان خود را در بالای سوپاپ ها، و به سمت بالا نگه دارید، تا در هنگام فشار دادن، مستقیماً بالا و پایین بروند.

4 . شانه های خود را شل کنید.

توبا باید توسط ران پاهای شما حمایت شود، نه بازوهای شما. سعی کنید شانه هایتان را شل کنید و اجازه دهید بازوهایتان آزادانه توبا را نگه دارند. با آن مانند پارتنر خود رفتار کنید، نه مانند حریف مبارزه خود. هرچه راحت‌تر بتوانید ساز را به اطراف حرکت دهید، نواختن توبا را نیز بهتر می‌توانید انجام دهید.

قسمت 3 از 4: توسعه مهارت های تنفسی و شیوه لب گذاری

نواختن توبا

1 . از دیافراگم خود نفس بکشید.

به یاد داشته باشید که این ساز بزرگی است، بنابراین هوای بازدمی شما باید زیاد و سریع باشد تا صدا از شیپور خارج شود. از پایین و از عمق دیافراگم خود نفس عمیق بکشید، نه از بالا در گلو. آن هوا راه درازی در پیش دارد، بنابراین آن را از یک مکان قدرتمند شروع کنید.
* هدف این نیست که تمام ذخایر هوای خود را به یکباره داخل شیپور بدمید، بلکه هدف این است که دیافراگم خود را تحریک کنید؛ مگر اینکه در حال نواختن سوزافون در یک گروه راهپیمایی باشید. اگر قرار بود کسی به شکم شما مشت بزند، باید عضلات خود را سفت می‌کردید و سقوط نمی‌کردید. در حین نواختن توبا و هنگام دمیدن، عضلات شکم خود را منقبض کنید.

2 . با لب هایتان وزوز کنید.

در حین دمیدن، لب های خود را به حدی ببندید که در قطعه دهانی لرزش داشته باشند. به دمیدن و ارتعاش لب های خود ادامه دهید تا صدا از توبا خارج شود. هنگامی که نحوه درست وزوز کردن را فهمیدید، بسته به اینکه چگونه می خواهید نت را ادا کنید، نت خود را با گفتن “ta” یا “da” در قطعه دهانی شروع کنید.
* بسیار مهم است که نحوه درست لب گذاری خود را به همان صورت نگه دارید. وقتی برای اولین بار نواختن توبا را یاد می گیرید، سخت است که بتوانید به درستی با لب های خود وزوز کنید.
* گونه های خود را پف نکنید. این هدر دادن هوایی است که باید به شیپور شما وارد شود، احمقانه به نظر می رسد و تنها پس از یک دوره کوتاه از نواختن توبا، گونه درد بسیار بدی خواهید داشت.

3 . تغییر نت ها را بدون فشار دادن سوپاپ ها، تمرین کنید.

در هر وضعیت یا موقعیتی که کلیدها فشار داده شده و باز هستند، می توانید تعدادی نت، معمولاً سه نت، اجرا کنید. برخی از مبتدیان در اجرای یک نت برای اولین بار، مشکل دارند، اما زمانی که به تازگی نواختن توبا را شروع کرده اید، زیاد نگران نباشید. تمرین کنید تا جایی که رجیسترهای مختلف هستند را یاد بگیرید.
* هنگام دمیدن، گونه ها و لب های خود را نیشگون بگیرید تا میزان هوایی را که از طریق “وزوز” شما وارد می شود، کنترل کنید. بر این اساس می توانید گام نت را در همان موقعیت بالا یا پایین بیاورید.
* سعی کنید نحوه صدای نت، محل قرار گرفتن نت روی اجزا، احساسی که اجرای نت دارد و انگشت گذاری برای آن را با هم مرتبط کنید. بسیاری از مبتدیان فقط جایگاه نت روی اجزا و انگشت گذاری برای آن را بهم ربط می دهند، بنابراین هنگام نواختن نت ها با همان انگشت گذاری، اما با موقعیت های دهانی متفاوت، دچار سردرگمی می شوند.

4 . سوپاپ ها را به درستی فشار دهید.

هنگامی که شروع به درک رجیستر توبا کردید، شروع به آزمایش با انگشت گذاری کنید. کلیدها را فشار دهید و تمرین کنید که بتوانید این کار را به موقع با نت هایی که می نوازید، انجام دهید. چه شما در حال یادگیری نواختن توبا با مطالعه کتاب باشید، و چه از استادی آموزش دریافت ‌کنید، شروع به تمرین انگشت گذاری کامل کلیدها و نواختن نت های واضح با فشار دادن سوپاپ ها کنید.
* بیشتر کتاب‌های راهنما باید با نمودارهای انگشت گذاری همراه باشند، که با نت‌های خاصی که می‌خواهید در یک گام اجرا کنید، مطابقت دارد. این یک راه عالی برای یادگیری نواختن توبا است.
* سوپاپ را از قسمت مرکزی آن فشار دهید، نه روی لبه. فشار دادن آن بر روی لبه می تواند باعث گیرکردن سوپاپ شود.

قسمت 4 از 4: توسعه صدای نواختن شما

نواختن توبا

1 . گام ها را تمرین کنید.

شروع به یادگیری انگشت گذاری دست و نواختن گام ها کنید تا اصول اولیه شروع نواختن موسیقی را توسعه دهید. گام ها ممکن است هیجان‌انگیزترین چیزی نباشند که می‌توانید در ابتدای شروع کار یاد بگیرید، اما قبل از اینکه متوجه شوید، می‌توانید برای نواختن «مارش امپراتوری» از جنگ ستارگان (پلکانی به سوی بهشت از توبا)، به همه مهارت های لازم دست پیدا کنید.

2 . زمان بندی خود را تمرین کنید.

توبا هم یک ساز ریتمیک و هم یک ساز ملودیک است که خط بزرگ، محکم و انتهایی گروه را فراهم می کند. برای اینکه بهترین نوازنده توبا باشید، مهم است که نواختن ریتمیک را تمرین کنید، بنابراین نه تنها باید نت های مناسب را بنوازید، بلکه باید نت های مناسب را در زمان مناسب اجرا کنید. نوازندگان بزرگ توبا از نظر ریتمیک به اندازه یک درامر دقیق هستند و از نظر ملودیک به اندازه یک نوازنده ترومپت شفاف هستند.
* با مترونوم تمرین کنید. حتی زمانی که در حال نواختن گام ها هستید، آنها را به موقع اجرا کنید. هنگامی که دارید آهنگ های تمرینی خود را اجرا می کنید، آنها را به موقع اجرا کنید. یاد بگیرید که زمان را با ضربه زدن به پاهای خود و توجه دقیق به حرکات ریتمیک خود، درونی کنید.
* شمارش خود را تمرین کنید. گاهی اوقات، نت‌های توبا با فاصله بسیار زیادی قرار می‌گیرند، به این معنی که روی برخی از آهنگ‌ها، شما بیشتر زمان های خالی را می‌شمارید. یک روش خوب برای شمارش استراحت ها ایجاد کنید تا مطمئن شوید که همیشه به موقع برای اجرای نت های بزرگ خود آماده هستید.

3 . به گروه موسیقی مدرسه یا یک ارکستر اجتماعی بپیوندید.

توبا وقتی که با دیگران نواخته می‌شود، ساز بسیار بهتری است. گاهی اوقات، برگه نت موسیقی برای توبا فقط شامل چند نت (خط باس) است که می توانید به سرعت یاد بگیرید و به همان سرعت از آنها خسته شوید. اما وقتی ترومپت ها و ترومبون ها، فلوت ها و کلارینت ها را اضافه کنید، آن چند نت بسیار بیشتر می شوند؛ و آنگاه شما درحال ساختن موسیقی هستید.
* درس گرفتن از یک استاد به طور خصوصی را نیز در نظر بگیرید. مانند بسیاری از سازها، یادگیری صحیح نواختن توبا معمولاً نیاز به آموزش حضوری دارد. آموزش انفرادی راه خوبی برای جلوگیری از ایجاد عادات بد و پیشبرد نوازندگی است. مربیان خوب موجود در منطقه خود را کاوش کنید و در اولین فرصت ثبت نام کنید.

4 . زبان زنی دو و سه گانه را یاد بگیرید.

زمانی که از شما خواسته شود، این تکنیک‌های کمی پیشرفته‌تر برای اجرای سریع قطعات کوتاه، بسیار مفید هستند. در حالی که این چیزی نیست که وقتی برای اولین بار با روش نواختن توبا آشنا می‌شوید، نیازی به یادگیری آن داشته باشید، اما توسعه وضوح، لحن و سرعت نت ‌هایتان، می‌تواند به یادگیری زبان زنی سریع کمک کند.
* هنگامی که زبان زنی دوگانه را انجام می‌دهید، به تا-کا-تا-کا یا دا-گا-دا-گا فکر کنید. سعی کنید ابتدا آن را بگویید و زمانی که زبان زنی دو گانه را امتحان می کنید، طوری فکر کنید که انگار زبان شما به یکی از دو روشی که در بالا توضیح داده شد، حرکت می کند.
* زبان زنی سه گانه چهار رویکرد دارد: تا-تا-کا، تا-کا-تا، دا-دا-گا یا دا-گا-دا. همه چیز را امتحان کنید و یکی را انتخاب کنید که بهترین کارکرد را برای شما دارد و به آن پایبند بمانید.

5 . از توبای خود به درستی مراقبت کنید.

توبا به اندازه ویولن ظریف نیست، اما هنوز هم کاملاً مستعد خراش و فرورفتگی است. همیشه ساز خود را در یک کیس حمل کنید و یاد بگیرید که از توبای خود نگهداری کنید تا بهترین صدای ممکن را دریافت کنید.
* آب موجود در لوله توبای خود را، با فشار دادن کلید آب و دمیدن هوا به داخل ساز بدون لرزش لب‌هایتان، به طور مکرر خالی کنید.
* سوپاپ های جداگانه را با فشار دادن هر یک به نوبت، و دمیدن بررسی کنید. اگر آب در لوله وجود داشته باشد، باید به طور واضح به نظر برسد و احساس شود. ممکن است لازم باشد لوله را بردارید یا توبا را بچرخانید تا همه چیز پاک شود.
* جایی برای تعمیر توبا پیدا کنید. تعمیرکاران حرفه ای ابزار ممکن است بابت تعمیر از شما پول بگیرند، اما آنها می دانند که دارند چه کار می کنند و بهتر از این است که شما یک سرمایه گذاری عظیم را با سروکله زدن با چیزی که از آن چیزی نمی‌دانید، خراب کنید.

نکات

* قبل از شروع نواختن توبا، جیب های خود را خالی کنید؛ ضربه زدن کلید از داخل جیب به پای شما، هنگام نواختن بسیار ناراحت کننده است.
* توباها (و سایر آلات موسیقی) بسیار آهسته ارزش خود را از دست می دهند، بنابراین معمولاً می توانید یک توبای کارکرده را تقریباً به قیمتی که برای آن پرداخت کرده اید بفروشید.
* اگر می خواهید توبا را در یک گروه راهپیمایی بنوازید، به جای آن سوزافون(سوسافون) بزنید. حمل سوزافون راحت تر است زیرا دور شما می پیچد. برخی از سوزافون‌ها زنگ‌های فایبر گلاس دارند که وزن را بیشتر کاهش می‌دهند، اما تن صدا تا حدودی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. توبای کنسرت می‌تواند بازوهای شما را دردناک کند، و ممکن است در حین راهپیمایی توبا را رها کنید، که احتمالاً حداقل باعث فرورفتگی آن می‌شود. اگر می خواهید با توبای کنسرت راهپیمایی کنید، یک کیف مخصوص حمل برای گذاشتن توبا در آن پیدا کنید.

هشدارها

*هنگام کشیدن یک اسلاید، همیشه روتور/سوپاپ های خود را فشار دهید، مکش می تواند پوشش سوپاپ شما را خم کند، که تعمیر آن ارزان نیست.
* اگر کیس دارید، همیشه توبای خود را در آن حمل کنید. اگر کیس ندارید، یکی بخرید.
* توباها می توانند دارای سوپاپ های چرخشی یا پیستونی باشند. برای هر نوع از سوپاپ، روغن های مختلفی وجود دارد. مطمئن شوید که برای توبای خود از نوع مناسب استفاده کنید، زیرا سوپاپ های پیستونی بسیار متفاوت از چرخشی هستند و روغن نامناسب می تواند به سیستم سوپاپ آسیب برساند.
* هرگز قطعه دهانی خود را روی زمین نیندازید. خطر این وجود دارد که به راحتی آن را بشکنید.
* اگر در حال نواختن توبا با اندازه کامل هستید، هنگام نواختن حتماً آن را روی پایه بین پاهای خود قرار دهید. توبا های سایز کامل بسیار سنگین هستند و اگر آن را روی پاهای خود قرار دهید، خطر قطع گردش خون در پاهای خود را دارید.

جمع بندی

تسلط بر هنر نواختن توبا یک سفر پربار است که نیازمند فداکاری، دقت و درک عمیق هم از تئوری موسیقی و هم اجرای فنی است. در طول این مقاله، جنبه‌های مختلف نواختن توبا را بررسی کردیم. ما همچنین به تکنیک‌های ضروری برای تولید صداهای غنی و طنین‌دار، همراه با استراتژی‌هایی برای استفاده از قدرت تنفس کنترل‌شده پرداخته‌ایم. امیدواریم که این مطالب برای تازه‌کارانی که به این مسیر شیرین وارد می‌شوند یا نوازندگان با تجربه‌ای که قصد بهبود دادن مهارت‌های خود را دارند، مفید و الهام‌بخش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *