معرفی مقاله نحوه نواختن آکورد در یوکلله:

یوکلله سازی ساده و قابل دسترس است و اندازه آن به معنای قابل حمل بودن آن است. حتی اگر قبلاً هیچ سازی ننواخته‌اید، احتمالاً می‌توانید در عرض یک ماه آهنگ‌های ساده‌ای را بر روی یوکلله بنوازید. نیازی به یادگیری نحوه خواندن موسیقی یا مبارزه با الگوهای پیچیده نوازندگی نیست. اگر تنها نحوه نواختن آکورد در یوکلله را یاد بگیرید، می توانید آهنگ های محبوب زیادی را اجرا کنید.

روش 1 از 3: خواندن نمودارهای آکورد

نواختن آکورد در یوکلله

1. برای نواختن آکورد در یوکلله، نمودارهای آکورد مربوطه را پیدا کنید.

برای نواختن آکورد در یوکلله لازم نیست نت خوانی بدانید. نمودارهای آکورد رایگان به صورت آنلاین و همچنین در برنامه هایی که می توانید در دستگاه تلفن همراه خود دانلود کنید، در دسترس هستند.
* اگر تازه شروع کرده‌اید، بهتر است نمودارهای آکورد را برای C، G، F و D دریافت کنید.
* همچنین باید نمودارهای آکورد را برای A مینور و E مینور دریافت کنید. اینها 2 آکورد مینور هستند که اغلب در آهنگ های آسان تر یوکلله ظاهر می شوند.
تنوع: همچنین می توانید از آکوردهای متنی به جای نمودار استفاده کنید. آکورد متنی به جای نمایش تصویری شکل آکورد، فقط اعداد فرت ها را به شما می دهد. به عنوان مثال، آکورد متنی برای سی ماژور “0003” خواهد بود، که نشان می دهد که سیم A در فرت سوم نواخته شده است و بقیه سیم ها باز اجرا می شوند. از آنجایی که آکوردهای متنی شامل انگشت گذاری نمی شوند، ممکن است راهنمایی کافی برای نواختن آکورد در یوکلله، به خصوص برای مبتدیان ارائه نکنند.

2. سیم ها و فرت های نمایش داده شده در نمودار آکورد را مشخص کنید.

نمودار آکورد یک نمودار ساده از سیم ها و 4 فرت اول یوکلله شما است. یوکلله خود را به صورت عمودی در مقابل خود نگه دارید تا سیم ها به سمت شما باشند. خواهید دید که شبکه ای که توسط 4 فرت اول و سیم ها تشکیل شده است دقیقاً شبیه نمودار آکورد است.
* نمودارهایی که برای نواختن آکورد در یوکلله موجود هستند، برای کوک GCEA طراحی شده اند که رایج ترین کوک برای یوکلله ها است. خطوط عمودی در نمودار آکورد هر سیم را نشان می دهد که از G شروع می شود و از چپ به راست می رود.
* خطوط افقی در نمودار آکورد، فرت های روی یوکلله شما هستند. معمولا نمودارهای آکورد 4 فرت اول را نشان می دهند. برای آکوردهای پایین‌تر فرت‌ برد، اعدادی را در سمت چپ نمودار آکورد می‌بینید که به شما اطلاع می‌دهند نمودار از کدام فرت شروع می‌شود تا بتوانید موقعیت دست‌هایتان را تغییر دهید.
چپ دست ها مراقب باشند: اکثر نمودارهای آکورد به طور پیش فرض برای نوازندگان راست دست ساخته شده اند. اگر به صورت چپ دست نواختن آکورد در یوکلله را انجام می دهید، باید نمودار را به صورت ذهنی برعکس کنید. این می تواند برای بسیاری از مبتدیان یک چالش باشد. سعی کنید به طور خاص نمودارهای آکورد مخصوص چپ دستان را جستجو کنید.

نواختن آکورد در یوکلله

3. انگشتان خود را روی فرت ها قرار دهید تا با نقاط روی نمودار مطابقت داشته باشند.

هر نمودار آکورد دارای یک نقطه برای نشان دادن جایی است که انگشتان شما قرار است برای نواختن آکورد نمایش داده شده، در آنجا قرار بگیرند. در پایین نمودار مربوط به نواختن آکورد در یوکلله، اعدادی را می‌بینید که نشان می‌دهند کدام انگشت بر روی فرت کدام سیم قرار می‌گیرد. برخی از نمودارهای آکورد عدد را در داخل نقطه قرار می دهند.
* انگشت ها مانند گیتار شماره گذاری می شوند: 1 انگشت اشاره، 2 انگشت وسط، 3 انگشت حلقه و 4 انگشت کوچک است.
* انگشت گذاری های نشان داده شده فقط پیشنهاد هستند – اگر هنگام نواختن آکورد در یوکلله، موقعیت دیگری برای شما راحت تر است، از آن استفاده کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که بسیاری از انگشت گذاری های استاندارد، برای تسهیل انتقال به آکوردهای دیگر طراحی شده اند. اگر از انگشت گذاری ابداعی خود استفاده می‌کنید، ممکن است بعداً جابه‌جایی بین اشکال مختلف آکوردها برایتان دشوارتر باشد.
* آکوردهای باریک با یک خط منحنی بر روی تمام سیم ها نشان داده می شوند. اعداد انگشتان در پایین نمودار برای تمام سیم ها یکسان خواهد بود. این آکوردها را با فشار دادن چند سیم با یک انگشت (معمولاً انگشت اشاره شما) اجرا کنید.

4. سیم ها را همانطور که در نمودار نشان داده شده است، بزنید.

برای نواختن آکورد در یوکلله، هنگامی که فرت ها را در سیم های مناسب نگه داشتید، به آرامی با انگشت شست دست دیگر خود، بر روی سیم های یوکلله خود مضراب بزنید. سیم هایی که نیازی به نگه داشتن فرت آنها نیست، یا یک “O” روی خود دارند، که نشان می دهد آنها به طور باز نواخته می شوند، یا یک “X” که نشان می دهد به هیچ وجه نباید نواخته شوند.
* وقتی به تازگی درحال یادگیری نواختن آکورد در یوکلله هستید، هر سیم را جداگانه بنوازید تا مطمئن شوید که همه آنها صدای واضحی دارند. اگر آنها صدای وزوز ایجاد کنند یا بی صدا باشند، ممکن است به طور تصادفی در حال لمس آنها با انگشت خود باشید. دست خود را تنظیم کنید تا صدای سیم به وضوح پخش شود، سپس نواختن آکورد در یوکلله را دوباره امتحان کنید.
* اندازه یوکلله می تواند جلوگیری از برخورد با سیم هایی که قرار نیست نواخته شوند را دشوار کند. شما می توانید انگشت خود را به آرامی روی سیم، درست بالای شیطانک قرار دهید تا آن را بی صدا کنید. آن وقت فرقی نمی کند که دست مضراب زن شما به آن ضربه بزند یا نه.

روش 2 از 3: یادگیری آکوردهای پایه

نواختن آکورد در یوکلله

1. با نواختن یک آکورد سی ماژور شروع کنید.

آکورد سی ماژور (معمولاً به آن فقط سی گفته می شود) ساده ترین آکورد برای نواختن روی یوکلله است. برای نواختن آن، به سادگی انگشت سوم (حلقه) خود را روی فرت سوم سیم A قرار دهید. تمام سیم های دیگر باز اجرا می شوند.
* از نوک انگشت خود برای انگشت گذاری بر روی فرت استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است متوجه شوید که به طور ناخواسته صدای سیم E را قطع کرده اید.

2. از انگشت اول و دوم خود برای پخش آکورد F استفاده کنید.

شما فقط از یک انگشت برای پخش C استفاده کرده اید و فقط به دو انگشت برای پخش F نیاز دارید.
* هنگامی که بر نواختن آکورد C و F مسلط شدید، در موقعیت خوبی برای تمرین انتقال آکورد قرار دارید. انگشتان خود را روی سیم ها در موقعیت خود قرار دهید. یک آکورد C پخش کنید، سپس برای نواختن آکورد F، انگشت سوم خود را همزمان با فشار دادن انگشت اول و دوم، به سمت بالا ببرید. سپس در حالی که انگشت سوم خود را پایین فشار می دهید تا دوباره C را اجرا کنید، آن 2 انگشت را بالا ببرید. بین این دو آکورد جابجا شوید و این کار را تا زمانی که بر آن مسلط شوید، انجام دهید.

3. به سراغ آکورد جی ماژور (G major) بروید.

برای این آکورد، انگشت سوم خود را روی فرت سوم سیم E قرار دهید. سپس انگشت اول خود را روی فرت دوم سیم C و انگشت دوم خود را روی فرت دوم سیم A قرار دهید. سیم G باز پخش می شود.
* اگر استفاده از 3 انگشت برای آکورد G برای شما ناخوشایند است، سعی کنید با انگشت اشاره خود یک نوار در تمام سیم ها به جز G ایجاد کنید. سپس انگشت وسط خود را روی فرت سوم سیم E قرار دهید.
چند آهنگ اجرا کنید! چندین آهنگ پرطرفدار با تنظیم‌های یوکلله وجود دارند که فقط از آکوردهای C، F و G استفاده می‌کنند. “I Still Haven’t Found What I’m Looking For” (U2), “Red, Red Wine” (UB40), یا “Blowin’ in the Wind” (Bob Dylan).

4. 3 انگشت اول خود را برای نواختن یک D ردیف کنید.

برای نواختن آکورد D، از سیم های G، C و E خود استفاده می کنید و سیم A را باز می نوازید. انگشت اول خود را روی فرت دوم سیم G، انگشت دوم خود را روی فرت دوم سیم C و انگشت سوم خود را روی فرت دوم سیم E قرار دهید.
* مانند آکورد G، اینجا هم شما می توانید به جای استفاده از 3 انگشت در کنار هم، سیم ها را ببندید. تنها مشکل این است که شما نمی توانید مانند G یک نوار بسازید زیرا باید سیم A را باز اجرا کنید. برخی از نوازندگان یوکلله D را با بستن 3 سیم با انگشت شست خود اجرا می کنند – و اگر برای شما راحت تر باشد این کاملا قابل قبول است.

5. از انگشت وسط خود برای نواختن A مینور (A minor) استفاده کنید.

مانند سی ماژور، A مینور نیز یک آکورد ساده یوکلله است که فقط از یک انگشت استفاده می کند. انگشت دوم خود را روی فرت دوم سیم G قرار دهید و سیم های دیگر را باز بنوازید.
* انتقال بین C ماژور و A مینور به همان اندازه آسان است که انتقال بین C و F ساده است . انتقال بین A مینور و F حتی آسان تر است، زیرا فقط باید انگشت اول خود را بلند کنید یا پایین بیاورید – انگشت دوم شما در همان مکان باقی می ماند.
آهنگ های بیشتری بیاموزید: تنظیم‌های یوکلله بسیاری از آهنگ‌های محبوب فقط از C، Am، F و G استفاده می‌کنند. این آهنگ‌ها عبارتند از: “Let It Be” (The Beatles), “I’m Yours” (Jason Mraz), “Riptide” (Vance Joy), و
“Someone Like You” (Adele).

6. E مینور (E minor) را یاد بگیرید تا آکوردهای اصلی خود را کامل کنید.

برای نواختن E مینور، انگشت اول خود را روی فرت دوم سیم A قرار دهید. سپس انگشت دوم خود را روی فرت سوم سیم E خود بگذارید. انگشت وسط خود را تا فرت چهارم سیم C دراز کنید. سیم G باز نواخته می شود.
* E مینور یکی از طبیعی‌ترین شکل‌های آکورد است، اما می‌تواند برخی از انتقال‌های ناخوشایند بین آکوردهای دیگر را نیز ایجاد کند.

روش 3 از 3: اجرای آهنگ های ساده

نواختن آکورد در یوکلله

1. آکوردها یا سربرگ های آهنگ های ساده یوکلله را دریافت کنید.

هنگامی که بر آکوردهای اصلی خود مسلط شدید، آماده شروع اجرای آهنگ های محبوبی هستید که از قبل می شناسید. عبارت های “آهنگ های یوکلله ساده”، “آهنگ های آسان یوکلله”، یا “آهنگ های ساده یوکلله” را به صورت آنلاین جستجو کنید تا لیستی از آهنگ هایی را که می توانید یاد بگیرید، دریافت کنید.
* به عنوان مثال، آهنگ “22” از تیلور سوئیفت، تنها دارای 3 آکورد است: G، D و C.
* برخی از سایت‌ها دارای برگه‌های پیچیده‌تری هستند که شامل نمادهایی برای الگوهای مضراب زدن است. هنگامی که اولین آهنگ های خود را می نوازید، نگران الگوهای مضراب زدن آن نباشید – فقط روی آکوردها تمرکز کنید. تلاش برای یادگیری یک الگوی پیچیده نوازندگی قبل از اینکه بر آکوردها مسلط شوید، خسته کننده خواهد بود.

2. هر آکورد را 4 بار بزنید تا آهنگ ها در 4/4 زمان پخش شوند.

آهنگ‌های ساده‌تر یوکلله همه در زمان 4/4 هستند، به این معنی که در هر مقیاس 4 ضرب وجود دارد. به آکوردهای آهنگی که می خواهید بنوازید نگاه کنید و انتقال از یک آکورد به آکورد بعدی را تمرین کنید.
* هنگامی که بر انتقال بین آکوردها مسلط شدید، شروع به نواختن آکوردها به ترتیبی که در آهنگ نشان داده می شود، کنید. برای هر آکورد از 4 مضراب به سمت پایین استفاده کنید، سپس به آکورد بعدی بروید و آن را به مدت 4 مضراب به سمت پایین بنوازید.
* ممکن است هنگام اجرای آهنگ به این روش، نتیجه خیلی شبیه به آهنگ واقعی نباشد، اما ممکن است بتوانید شکل گرفتن آن را بشنوید. اگر می خواهید، می توانید آهنگ را با همراهی خود بخوانید.

نواختن آکورد در یوکلله

3. با اولین ضرب هر میزان (downbeat)، یک مضراب به سمت پایین بزنید.

هنگامی که بر انتقال بین آکورد ها مسلط شدید، آماده هستید که بر روی نواختن خود تمرکز کنید. با یک مضراب زدن ساده شروع کنید و با اولین ضرب هر میزان، یک مضراب از بالا به پایین بزنبد. سپس با هر پیشضرب (upbeat)، به آرامی به سمت بالا مضراب بزنید.
* “downbeat” اساساً ضربی است که اگر آن را به همین ترتیب حفظ می کردید، در آن دست می زدید یا با پای خود ضرب می زدید. استفاده از یک مترونوم می تواند در این زمینه به شما کمک کند. در دستگاه تلفن همراه خود یک برنامه مترونوم رایگان را برای دانلود جستجو کنید یا به صورت آنلاین از آن استفاده کنید.
* برخی از آهنگ ها از الگوهای نوازندگی و مضراب زدن پیچیده تری استفاده می کنند. با این حال، این الگوی ساده نواختن برای اکثر آهنگ ها کار می کند و نوازندگی شما را به آن «صدای یوکلله» کلیشه ای که احتمالاً هنگام شروع نواختن ساز در ذهن داشتید، نزدیک می کند.
این نوای ریتمیک را نیز امتحان کنید: پایین، پایین-بالا-پایین، پایین-بالا-پایین، پایین-بالا-پایین، پایین-بالا-پایین، پایین-بالا-پایین، پایین-بالا. در هر کاما کمی مکث کنید و الگوی مضراب زدن را با ریتم آهنگ تطبیق دهید.

4. هماهنگ کردن الگوی مضراب زدن خود با انتقال بین آکوردها را تمرین کنید.

در ابتدا، ممکن است متوجه شوید که وقتی بین آکوردها جابه‌جا می‌شوید، یک ضرب را از دست می‌دهید یا الگوی مضراب زدن خود را از دست می‌دهید. با این حال، با گذشت زمان، مضراب زدن و انگشت گذاری شما برایتان تبدیل به عادت می شوند. شما فقط باید روی آن ها کار کنید.
* هنگامی که تازه شروع به نواختن می کنید، به دست مضراب زن خود به عنوان نگه داشتن زمان فکر کنید. به طور یکنواخت مضراب بزنید، گویی دست مضراب زن شما مترونوم شماست. روی حرکت انگشتان خود از یک شکل آکورد به شکل بعدی، همراه با ضرب تمرکز کنید.
* الگوهای پیچیده‌تر مضراب زدن را به‌عنوان ریتم‌های پیچیده‌تر در نظر بگیرید – مشابه اینکه چگونه یک درامر می‌تواند به سادگی زمان را برای بقیه گروه نگه دارد، یا می‌تواند برای جذاب‌تر کردن آهنگ، fill های مختلف اضافه کند.

نکات
* یادگیری هر ساز نیاز به تمرین و صبر دارد. نگرش مثبت خود را حفظ کنید و اگر نمی توانید یک آکورد را به همان سرعتی که فکر می کردید، بنوازید، سعی کنید زیاد به خودتان سخت نگیرید.
* ایجاد یک برنامه تمرینی واقع بینانه می‌تواند کمک کند. ممکن است متعهد شوید که 15 دقیقه در روز نواختن یوکلله را تمرین کنید. 5 دقیقه اول را به مرور آنچه در جلسه تمرین قبلی خود آموخته اید، 5 دقیقه بعدی را به یادگیری چیزهای جدید و 5 دقیقه پایانی را به جمع بندی همه مطالب اختصاص دهید.

هشدارها
* یوکلله ها به این بدنام هستند که مکرراً از کوک خارج می‌شوند؛ به خصوص یوکلله های ارزان قیمت. اگر مجبور شدید در طول یک جلسه تمرین چندین بار یوکلله خود را کوک کنید، تعجب نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *