تصور پاره کردن و تعویض سیم گیتار آکوستیک، برای مبتدیان و حتی افراد متوسط نیز ترسناک است. با این حال، برای قرار دادن سیم های جدید، لازم نیست یک کارشناس موسیقی باشید. با کمی صبر، می توانید یاد بگیرید که تعویض سیم گیتار آکوستیک خود را به سرعت انجام دهید، چه برای یک کنسرت بزرگ به آنها نیاز داشته باشید و چه فقط بخواهید یک سیم قطع شده را جایگزین کنید.
توجه: اگر گیتار شما دارای سیم های نایلونی شفاف است، گیتار شما گیتار کلاسیک است.

قسمت 1 از 2: حذف سیم های قدیمی

تعویض سیم گیتار آکوستیک

1. سیم هایی را که به سرعت از کوک خارج می شوند یا احساس چسبندگی و کند بودن دارند، تعویض کنید.

شما باید تعویض سیم گیتار آکوستیک را قبل از اجرا ‌های بزرگ، یا وقتی که شروع به ایجاد صدای کسل‌کننده یا بمل کردند، انجام دهید. نوازندگان جدی گیتاریست ممکن است به صورت هفتگی یا ماهانه تعویض سیم گیتار آکوستیک خود را انجام دهند، در حالی که هر کس دیگری باید هر 2 تا 3 ماه یک بار به دنبال سیم های جدید باشند.

2. هنگام حذف هر سیم، به موقعیت آن توجه کنید.

قبل از تعویض سیم گیتار آکوستیک و هنگامی که سیم ها هنوز روی گیتار هستند، عکس بگیرید، یا به سادگی تصویری از گیتار خود را به صورت آنلاین جستجو کنید. به مسیر سیم از بالا تا پایین توجه کنید. بهتر است قبل از شروع تعویض سیم گیتار آکوستیک، آن را بنوازید.

تعویض سیم گیتار آکوستیک

3. سیم های قدیمی را با چرخاندن، معمولاً در جهت عقربه های ساعت، شل کنید.

گوشی کوک را بچرخانید تا هر سیم شل شود، فقط به اندازه ای که بتوانید بقیه را با دست باز کنید. اگر زمانی که سیم را می‌زنید، صدای بم ‌تری به گوش برسد، متوجه خواهید شد که سیم در حال شل شدن است. همچنین می‌توانید سیم ‌های خود را ببرید، اما روش اول، کشش را به تدریج کاهش می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد تا در صورت پاره شدن یک سیم در هنگام تعویض سیم گیتار آکوستیک، از یک سیم قدیمی استفاده مجدد کنید.
* برای شروع باید فقط روی یک سیم کار کنید. یکی را بردارید، آن را جایگزین کنید، سپس ادامه دهید. این کار از دسته گیتار شما در برابر تغییرات شدید کشش سیم ها محافظت می کند.

4 . سیم ها را از روی پل بردارید.

هنگامی که سیم از گوشی کوک جدا شد، آن را تا پل (درست زیر سوراخ آکوستیک) دنبال کنید. باید توسط یک پین به پل متصل شده باشد. سیم را کمی به سمت پین فشار دهید تا شل شود، سپس پین را مستقیماً بیرون بکشید. این باید انتهای سیم را با خود بیاورد.
* هنگام تعویض سیم گیتار آکوستیک، سیم ها را به شدت خم نکنید یا پین ها را بیرون نکشید.
* برخی از آکوستیک ها به سادگی فقط از روی پل عبور می کنند و به راحتی می توان آنها را بیرون کشید.

5. گیتار بدون سیم را با استفاده از یک پارچه بدون پرز، و با تمرکز روی دسته که اکنون در معرض دید قرار گرفته است، تمیز کنید.

با احتیاط تمام گرد و غبار، کثیفی و آلودگی را از دسته گیتار خود پاک کنید. این کار از سیم‌های جدید محافظت می‌کند و باعث می‌شود سرعت گیتار شما کمی بیشتر شود. برای تمیز کردن عمیق‌تر، یک بطری پاک‌کننده مخصوص فرت را از فروشنده وسایل موسیقی خریداری کنید و طبق دستورالعمل سازنده، آن را اسپری کنید.

قسمت 2 از 2: وصل کردن سیم جدید بر روی گیتار

تعویض سیم گیتار آکوستیک

1. سیم های مناسب برای گیتار خود را خریداری کنید.

اگر شک دارید یا مطمئن نیستید که چه چیزی بخرید، باید سیم های “معمولی” یا “لایت” را دریافت کنید. در حالی که برخی از گیتاریست‌ها از سیم ‌های سنگین‌تر وزن تر یا تنظیمات عجیب روی سیم‌ها، برای دریافت صداهای خاص استفاده می‌کنند، اما اگر گیتار شما برای آن ساخته نشده باشد، نمی‌توانید به سادگی مجموعه‌ای از سیم‌ها را دریافت کنید. سیم هایی که برای گیتار شما بیش از حد سنگین هستند، بدون تنظیمات مناسب، دسته را منحرف یا خم می کنند. تا زمانی که اطلاعات شما از گیتار بیشتر شود، فقط سیم های معمولی یا لایت را خریداری کنید.
* به طور کلی، شما می خواهید ضخامت E بالای شما “.008-.0011” باشد. این برای سیم های متوسط، لایت و اکسترا لایت است.
* اگر به طور مکرر از کوک drop استفاده می کنید، مانند drop D, ممکن است سیم های سنگین تری بخواهید. برای سؤالات و توصیه های خاص با کارکنان فروشگاه موسیقی خود صحبت کنید.

2. گیتار را روی یک سطح صاف و نرم در ارتفاعی راحت قرار دهید.

به خودتان فضای زیادی برای کار بدهید و گیتار را روی میز بگذارید تا بتوانید راحت آن را تنظیم کنید. باید اجازه دهید سردسته گیتار از لبه میز آویزان شود تا چرخاندن گوشی ها آسان باشد. یک حوله یا پتو بین گیتار و میز قرار دهید تا از ساییدگی یا خراشیدگی جلوگیری شود.

3. سوراخ های کنار گوشی های کوک را طوری بچرخانید که با فرت های روی گیتار موازی شوند.

این سوراخ ها باید به دور از سیم باشند تا با یکی از فرت ها موازی شوند. اگر گیتار شما درحال نواختن گیتار بودید، سوراخ به سمت صورت شما می بود.

4. اولین سیم خود را باز کنید.

به طور کلی، اکثر گیتاریست‌ها با سنگین‌ترین سیم خود، سیم E بالا شروع می‌کنند. اغلب به‌عنوان «سیم ششم» یا با بالاترین عدد مقیاس (معمولاً حدود 0.050) مشخص می‌شود. به یاد داشته باشید، اغلب ساده‌ترین کار این است که در هر زمان بر روی یک سیم کار کنید، بنابراین فعلاً مراقب آن باشید. با اینکه شما می‌توانید با هر سیمی که بخواهید شروع کنید، ضخیم‌ترین سیم در برابر پاره شدن مقاوم‌تر است، بنابراین بهترین سیم برای شروع تمرین است.

5. 1/2 از طول سیم آخر را نزدیک انتهای دونات شکل خم کنید و آن را به اولین سوراخ روی پل وارد کنید.

به سادگی انتهای سیم را دور انگشت خود بچرخانید و آن را به طور کامل در پل قرار دهید. سپس سیم را دور گوشی کوک بپیچید، که سیم را در جای خود نگه می دارد و آن را می کشد. این کار سیم را در پل قفل می کند و پین پل را محکم می کند.

تعویض سیم گیتار آکوستیک

6. سیم را از سوراخ گوشی کوک عبور دهید و انتهای آن را از گیتار دور کنید.

آن را برعکس جهتی که سیم های دیگر را بیرون آوردید، بکشید. سپس سیم را از سوراخ گوشی کوک عبور دهید و آن را از گیتار دور کنید. اطمینان حاصل کنید که 2 تا 3 اینچ از سیم را شل رها کرده‌اید. نمی‌خواهید قبل از شروع به سفت کردن، سیم کاملاً کشیده شود.
* گوشی ‌های کوک علامت‌گذاری نشده‌اند، اما فقط باید سیم ‌ها را به همان ترتیبی که آنها را بیرون آوردید، جایگزین کنید. اگر مستقیماً به گیتار نگاه می کنید، سیم اول به گوشی کوک پایین سمت چپ می رود.

7. سیم را از دو طرف گوشی کوک گرفته و در جای خود بپیچید.

دو سر سیم را بگیرید، سپس با پایین کشیدن سیم در دست راست (انتهای سیم در دسته) و بالا کشیدن آن در سمت چپ (انتهای سیم جدید) سیم را در اطراف گوشی کوک بپیچید.
* دست راست شما به سمت بدن شما خواهد آمد، و از سردسته دور می‌شود.
* دست چپ شما به سمت سایر گوشی های کوک روی سردسته، به سمت بالا می رود.

8. انتهای سیم را از نیمه به سمت فرت برد گره بزنید.

انتهای سیم را بگیرید و آن را زیر بدنه اصلی سیم گره بزنید، سپس آن را به سمت بالا بیاورید و دوباره بپیچید و سپس به سمت بالای گیتار به سمت پایین بکشید. در نظر بگیرید که انتهای سیم را در اطراف نقطه ای که سیم با گوشی کوک برخورد می کند بپیچید. مانند یک مارپیچ دوگانه DNA.

9. در حالی که سیم را سفت می کنید، بدنه آن را نگه دارید.

انگشت اشاره خود را با فاصله یک یا دو اینچ از گوشی کوک، روی سیم قرار دهید. سیم را روی سر گیتار نگه دارید. از اینجا، تیونر را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سفت شود. اطمینان حاصل کنید که سیم را به طور یکنواخت به دور گیره می پیچید.
* از تیونر استفاده کنید تا به آرامی به کشش مناسب برسید. هنگامی که بخش اعظم شلی سیم را از بین بردید، تیونر را خارج کنید و در حین سفت شدن، سیم را بررسی کنید.

10. این روند را روی بقیه سیم ها تکرار کنید و جهت چرخش را در مجموعه سه تایی دوم سیم ها، برعکس کنید.

هنگامی که اولین سیم را در دست گرفتید، با بقیه سیم ها ادامه دهید و تمام سیم های هر مجموعه را ببندید. بیشتر گیتار های آکوستیک با الگوی 3×3 بند می شوند، جایی که سر دارای دو مجموعه از سه گوشی کوک است. برای ست دوم، به سادگی دستورالعمل ها را معکوس کنید، دست راست را با دست چپ و بالا را با پایین جایگزین کنید.

11. انتهای سیم را جدا کنید و در انتها فضای کمی را باقی بگذارید.

از سیم چین برای جدا کردن سیم اضافی استفاده کنید. ممکن است بخواهید چند سانتی متر از سیم را اضافه باقی بگذارید تا امکان تنظیم عمیق‌تر وجود داشته باشد، اگرچه این امر خیلی ضروری نیست.

تعویض سیم گیتار آکوستیک

12. هنگامی که سیم‌های جدید روی گیتار نصب شدند، گیتار خود را مرتب کوک کنید.

سیم ها هنگامی که به کشش عادت می‌کنند، به مرور بیشتر کشیده می‌شوند. این روند بعد از یک یا دو روز متوقف می‌شود، اما می‌توانید با کوک منظم این فرآیند را تسریع کنید تا سیم را به طول مناسب برسانید.

نکات
* هنگام تعویض سیم گیتار آکوستیک، وقتی سیم ها را بیرون می آورید، می توانید گیتار را روی میز بگذارید، اما وقتی سیم ها را می گذارید، گیتار را در دست نگه دارید.
* شما باید سه یا چهار گره در دستگاه های کوک سیم چهارم و سیم سوم داشته باشید.
* شما باید حداقل پنج گره در دستگاه های کوک سیم دوم و سیم اول داشته باشید.

هشدارها
* وقتی سیم را قطع می کنید خطرناک است. می توانید سیم را با پارچه نگه دارید تا سیم در نرود.
* مطمئن شوید که قبل از برداشتن یک سیم دیگر، حتما سیم قبلی را بردارید و با سیم جدید تعویض کنید. در غیر این صورت ممکن است دسته گیتار شما خم شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *