ویولا یک ساز زهی است که اندازه بزرگ تر و صدای کمتری نسبت به ویولن دارد. با اینکه ممکن است
تسلط بر نواختن ویولا مدتی طول بکشد، اما شما می‌توانید یک ساز را انتخاب کنید و به راحتی اصول اولیه نواختن ویولا را بیاموزید. هنگامی که ساز کوک شد، در وضعیت مناسبی برای نواختن ویولا با آرشه قرار بگیرید. همانطور که نت ها و گام ها را یاد می گیرید، شروع به تمرین سایر تکنیک های نوازندگی کنید. با تلاش زیاد، یاد می‌گیرید که چگونه به درستی ویولا را بنوازید!

قسمت 1 از 4: نگه داشتن ویولا

نواختن ویولا

1. برای راحتی بیشتر، روی ویولا یک تکیه گاه شانه قرار دهید.

ویولا را وارونه نگه دارید تا پشت آن رو به شما باشد. یک طرف تکیه گاه شانه را روی لبه ویولا نگه دارید تا شبیه به یک لبخند بنظر برسد. سمت دیگر تکیه گاه شانه را بلند کرده و به سمت طرف مقابل ویولا بکشید. به فشار دادن آن به سمت پایین ادامه دهید تا زمانی که محکم شود.
* می‌توانید تکیه گاه شانه را از فروشگاه لوازم موسیقی یا آنلاین خریداری کنید.
* اگر نمی خواهید، ضرورتی در استفاده از تکیه گاه شانه هگام نواختن ویولا نیست.

2. ویولا را در سمت چپ استخوان ترقوه متعادل کنید.

برای نواختن ویولا بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید یا روی یک صندلی محکم بنشینید و مطمئن شوید که پشت خود را صاف نگه می دارید. ویولا را از پایین دسته بگیرید و تا شانه چپ خود بالا بیاورید. پین پایین ویولا را به سمت مرکز گردن خود بگیرید. ویولا را در زاویه 45 درجه نگه دارید تا به راحتی روی استخوان ترقوه شما متعادل شود. ویولا را کمی جابجا کنید تا جایی که با تکیه گاه شانه احساس راحتی کنید.
* اگر ویولا روی شانه شما بیش از حد جلو یا عقب قرار داشته باشد، در دست گرفتن و نگه داشتن آن دشوار خواهد بود.
نکته: هنگام نواختن ویولا از نشستن روی مبلمان نرم خودداری کنید؛ زیرا ممکن است بر فرم بدن شما تأثیر بگذارد.

3. چانه و فک خود را روی تکیه گاه چانه قرار دهید.

تکیه گاه چانه در پایین ساز شما قرار دارد و در حین نواختن ویولا، پشتیبانی اضافی فراهم می کند. هنگامی که ویولا روی استخوان ترقوه شما متعادل شد، سر خود را به سمت پایین خم کنید تا روی قسمت چانه قرار گیرد. از پایین فک و چانه خود برای نگه داشتن ویولا استفاده کنید.
* ساز را با فشار بین سر و شانه خود نگه ندارید وگرنه ممکن است به مرور زمان دچار مشکلات گردن شوید.

4. انگشت شست دست چپ خود را به پشت دسته ویولا قلاب کنید.

دست چپ خود را از پایه دسته به سمت مارپیچ یا بالای دسته، نزدیک گوشی های کوک بلغزانید. انگشت شست خود را در سمت چپ دسته نزدیک به سیم C نگه دارید. انگشت شست خود را به کناره ویولا فشار دهید تا آن را در جای خود نگه دارید.
* دسته ویولا را به مچ دست خود تکیه ندهید.
* مطمئن شوید که آرنج شما زیر مرکز ویولا باشد.

5. بقیه انگشتان خود را روی دسته حلقه کنید.

از بقیه انگشتان دست چپ برای فشار دادن سیم ها . نواختن نت استفاده می شود. انگشتان خود را بچرخانید تا انگشت شست و اشاره شما حالتی شبیه به یک C برعکس بسازند. فعلاً انگشتان خود را روی لبه صفحه انگشت گذاری قرار دهید.

قسمت 2 از 4: درست نگه داشتن آرشه

نواختن ویولا

1. قبل از استفاده، آرشه را محکم کنید.

به آرشه خود نگاه کنید تا ببینید آیا مو تقریباً به چوب اصلی برخورد می کند یا خیر. پیچ انتهای آرشه را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا آرشه سفت شود. تعداد دفعات چرخاندن پیچ را در حین سفت کردن پیچ بشمارید. هنگامی که توانستید انگشت کوچک خود را بین مو و چوب قرار دهید، سفت کردن آرشه را متوقف کنید.
* همیشه هر زمان که نواختن ویولا را تمام کردید، آرشه خود را با همان تعداد چرخش شل کنید.
هشدار: مراقب باشید که آرشه را بیش از حد سفت نکنید وگرنه ممکن است مو ها پاره شوند.

2. انگشت شست دست راست خود را بین چرم و پاشنه، روی آرشه قرار دهید.

پاشنه قسمتی در پایین آرشه شماست که موها را در جای خود نگه می دارد. آرشه خود را طوری نگه دارید که نوک آن به سمت چپ باشد و پاشنه در سمت راست باشد. انگشت شست خود را روی فضای کوچک بین پاشنه و چرم سیاه که دور چوب آرشه پیچیده شده است قرار دهید.
* انگشت شست خود را بین مو و چوب قرار ندهید.

3. انگشت وسط و حلقه خود را روی سمت صاف پاشنه قرار دهید.

انگشت وسط و حلقه خود را دور آرشه بپیچید تا در سمت مخالف شست شما قرار گیرند. در حالی که آرشه را می گیرید، 2 انگشت خود را کنار هم نگه دارید وگرنه آرشه ممکن است بیفتد.
* یک قانون خوب برای به خاطر سپردن این است که انگشت حلقه خود را روی نقطه ای که روی پاشنه است قرار دهید.

4. انگشت کوچک خود را روی چوب آرشه خم کنید.

انگشت کوچک خود را در بالای چوب قرار دهید تا در تحمل وزن آرشه به شما کمک کند. با فشار دادن انگشت کوچک خود به پشت آرشه، آن را خمیده نگه دارید. مقدار کمی فشار وارد کنید تا مطمئن شوید که انگشت شما در جایش محکم است.
* اگر زمانی انگشت کوچک خود را حرکت دهید، آرشه شما به راحتی می افتد و نواختن ویولا با آن دشوار خواهد بود.

5. انگشت اشاره خود را دور چوب آرشه بپیچید.

بعد از اینکه همه انگشتان دیگر در جای خود قرار گرفتند، انگشت اشاره خود را دور چوب آرشه قلاب کنید. نوک انگشت خود را در کنار چوب آرشه به پایین فشار دهید تا حالت آن حفظ شود.
* با انگشتان خود به موها دست نزنید زیرا ممکن است اثر انگشت روی آنها باقی بماند و باعث لیز خوردن آرشه شما در حین نواختن ویولا شود.

قسمت 3 از 4: نواختن نت با آرشه

نواختن ویولا

1. آرشه را روی سیم A درست بالای پل قرار دهید.

آرشه را بین صفحه انگشت گذاری و پل قرار دهید. پل قطعه قوسی شکلی است که سیم ها در نزدیکی پایین ویولا روی آن قرار می گیرند. آرشه خود را روی سیم A قرار دهید تا در نزدیک ترین سمت پل به دست شما قرار گیرد. از موهای آرشه خود استفاده کنید که به پاشنه نزدیک است و آن را در یک زاویه نزدیک عمودی نگه دارید.
* سیم A ساده ترین راه برای شروع نواختن ویولا است زیرا نزدیک ترین سیم به آرشه است.

2. برای نواختن ویولا، آرشه را روی سیم بکشید.

دست خود را به سمت پایین حرکت دهید تا آرشه را روی سیم بکشید. در حین نواختن ویولا، آرشه را به شدت فشار ندهید وگرنه ممکن است به موها آسیب برسانید. آرشه سیم را می لرزاند و نت A را می نوازد. هنگامی که به انتهای آرشه خود رسیدید، دست خود را به سمت بالا حرکت دهید تا به نواختن نت ادامه دهید. تا زمانی که آرشه را روی سیم حرکت دهید، نت به پخش شدن ادامه خواهد داد.
* از حرکات کوتاه‌تر برای اجرای سریع‌تر نت‌ها و از حرکات بلند برای اجرای آهسته‌تر نت‌ها استفاده کنید.

3. سعی کنید سیم های دیگر را نیز بنوازید.

آرشه را بالا ببرید و روی سیمی که می خواهید بنوازید قرار دهید. مطمئن شوید که هنگام نواختن ویولا، آرشه هر بار فقط 1 سیم را لمس می کند. در غیر این صورت، بازوی خود را بلند کنید تا زاویه آرشه خود را تنظیم کنید. حرکات طولانی به جلو و عقب را با آرشه خود و سپس نواختن نت های کوتاه تر تمرین کنید. این تمرین را ادامه دهید و نواختن همه سیم ها را امتحان کنید.
* هنگامی که تمام سیم ها را نواختید، با هر حرکت سیمی را که می نوازید تغییر دهید. به عنوان مثال، A، D، G و C را در 4 حرکت بنوازید.

4. با نوک انگشتان خود روی سیم ها را فشار دهید تا نت ها را تغییر دهید.

هنگامی که نواختن سیم های باز را تمرین کردید، از نوک انگشت خود برای نگه داشتن سیم روی دسته استفاده کنید. هنگام نگه داشتن سیم، انگشتان خود را خمیده نگه دارید. هنگامی که سیم را می نوازید، صدای نت بالاتر از صدای معمولی سیم خواهد بود. با هر سیم آزمایش کنید تا بشنوید که چه نت هایی را می توانید بر روی ساز خود بنوازید.
* موقعیت هر نت برای هر شخص متفاوت است زیرا شکل انگشت شما بر نت هایی که می نوازید تأثیر می گذارد.
* سیم را با ناخن یا سر انگشت خود فشار ندهید، زیرا صدایی که ایجاد می‌شود، به اندازه کافی واضح نیست.
نکته: وقتی تازه می‌خواهید نواختن ویولا را شروع کنید، جاهایی که نت های خاصی را روی سیم ها می‌سازد را علامت بزنید.

قسمت 4 از 4: استفاده از تکنیک های پیشرفته

نواختن ویولا

1. قبل از شروع نواختن ویولا، سیم ها را با پیچ  های تنظیم دقیق کوک کنید.

از چپ به راست، سیم ها C، G، D و A هستند که C ضخیم ترین است. برای کوک کردن ویولا، از ساز دیگری که کوک است استفاده کنید و یا از یک تیونر دیجیتال کمک بگیرید. تیونر را روی C قرار دهید و به آرامی سیم C را با انگشت خود بزنید. پیچ های تنظیم دقیق را در نزدیکی انتهای سیم ها قرار دهید. پیچ های تنظیم دقیق را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا گام پایین بیاید یا در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا گام بالا برود. این کار را تا زمانی که صدای سیم با تیونر مطابقت داشته باشد، انجام دهید. به ترتیب به تنظیم سیم های G، D و A ادامه دهید.
* اگر سیم بلافاصله به صدای تیونر نزدیک نمی شود، از گوشی های کوک بالای دسته ویولا برای تنظیم سیم ها استفاده کنید.

2. انگشت خود را روی دسته تکان دهید تا تغییرات جزئی در نت ایجاد کند.

یک سیم را با انگشت خود طوری فشار دهید که به سمت بدن خود اشار کنید. انگشت خود را در حالی که روی سیم قرار گرفته است، کاملاً خمیده نگه دارید. انگشت خود را بدون حرکت در طول سیم، به جلو و عقب تکان دهید. آرشه خود را روی سیم بکشید تا بتوانید هنگام حرکت انگشتتان صدای تغییر گام را بشنوید.
* به این تکنیک نواختن ویولا، ویبراتو می گویند.
نکته: اگر تکان دادن انگشت هنگام نواختن ویولا برایتان سخت است، ابتدا بازوی خود را به جلو و عقب ببرید. وقتی احساس راحتی کردید، مچ دست خود را به جلو و عقب حرکت دهید. سپس، فقط از انگشت خود استفاده کنید.

3. برای اجرای نت های مقطع (staccato) کوتاه تر، سیم ها را با انگشت اشاره سمت راست خود بزنید.

هنگامی که در حال زدن سیم ها هستید، آرشه خود را کنار بگذارید. سرانگشت انگشت اشاره دست راست خود را در برابر سیم قرار دهید. با کشیدن انگشت خود، روی آن سیم زخمه بزنید. نت حاصل کوتاه و زیر خواهد بود.
* بسیاری از قطعات دارای بخش هایی از زخمه زدن در بین قسمت هایی هستند که در آن برای نواختن ویولا از آرشه خود استفاده می کنید. برای ایجاد یک انتقال روان، بین استفاده از آرشه و زخمه زدن بر روی سیم ها، تمرین کنید.

4. برای نواختن سریع نت های کوتاه، آرشه را روی سیم ها جهش دهید.

به جای کشیدن آرشه روی سیم در یک حرکت، اجازه دهید آرشه به آرامی از روی آنها بپرد. از وسط آرشه خود استفاده کنید زیرا این ناحیه پرانرژی است. هنگامی که آرشه شما به سیم برخورد کرد، بلافاصله آن را بردارید. نت نواخته شده کوتاه و پرانرژی خواهد بود.
* این تکنیک نواختن ویولا، به spicato معروف است.
* می توانید چندین بار روی یک سیم جهش کنید تا نت ها را نزدیک به هم بنوازید.

5. گام ها را تمرین کنید.

با نواختن سیم C خود بدون فشار دادن آن شروع کنید. C نت شروع شما برای گام است. با انگشت اشاره خود نزدیک بالای دسته، سیم C را فشار دهید تا نت بعدی ایجاد شود. از تیونر استفاده کنید تا مطمئن شوید که در حال نواختن نت بعدی گام که D است، هستید. از تیونر خود برای پیدا کردن 3 نت بعدی، E، F و G استفاده کنید و آن‌ها را با انگشت وسط، انگشت حلقه و انگشت کوچک اجرا کنید. برای پایان دادن به گام خود، به سیم G بروید و از تیونر خود برای یافتن A، B و C بالا استفاده کنید.
* در اینجا می توانید نمودار انگشت گذاری نت های ویلای خود را پیدا کنید: https://www.violaonline.com/violafingeringchart.htm.
* مکان نت ها کمی متفاوت خواهد بود زیرا در نواختن ویولا، اندازه انگشتان بر روی گام صدا تأثیر می گذارد.

نکات
اگر می‌خواهید نواختن ویولا را یاد بگیرید، یک معلم خصوصی پیدا کنید یا در کلاس‌های موسیقی شرکت کنید.

هشدارها
* سیم های خود را زیاد سفت نکنید وگرنه ممکن است پاره شوند.
* از دست زدن به موهای روی آرشه خودداری کنید زیرا ممکن است به آنها آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *