یادگیری نت های کیبورد (صفحه کلید) یک گام اساسی برای یادگیری نحوه نواختن پیانو، ارگ یا کنترلر MIDI است. با وجود اینکه شکل و ترتیب نت‌ های کیبورد همیشه یکسان هستند، اما حفظ کردن و تسلط بر آنها ممکن است کمی طول بکشد. بعد از اینکه یاد گرفتید که کجا می توانید نت ها را روی کلیدها پیدا کنید، می توانید شروع به یادگیری نت های کیبورد کنید و نواختن گام به صورت روان را تمرین کنید.

روش 1 از 3: شناسایی کلیدهای کیبورد

نت های کیبورد

1. با پیدا کردن نت C، ترتیب کلیدهای سفید را بیاموزید.

اولین نت در گام، نت C است. ترتیب گام C، D، E، F، G، A و B است، و همین الگو بعد از B تکرار می‌شود. برای پیدا کردن کلید C، به دنبال دو جفت کلید سیاهی بگردید که از هر دو طرف با دو کلید سفید احاطه شده باشند. کلید نت C، همیشه اولین کلید سفید در سمت چپ جفت کلید سیاه است.
* به الگوی کلیدهای سفید توجه کنید: سه کلید سفید که دو کلید سیاه را در بر می گیرند و چهار کلید سفید که سه کلید سیاه را در بر می گیرند. C کلید سفید در سمت چپ دو کلید مشکی است.
* این الگو در همه کیبورد ها به همین صورت است. هریک از نت های کیبورد در این اکتاو واحد 12 نت نمایش داده می شوند، که اصطلاحی است برای ترتیبی از نت ها که به همان شکل ظاهر می شوند. اکتاوهای مختلف بسته به محل قرارگیری آنها نسبت به اکتاو میانی، گام بلندتر یا کمتری دارند.

2. با پیدا کردن ♭C♯/D، با کلیدهای سیاه آشنا شوید.

هر کلید سیاه، بر اساس زمینه موسیقی که می‌نوازید، دارای دو نت احتمالی است. برای مثال، C دیز (♯C) و D بمل (♭D) کلیدهای یکسانی در پیانو هستند، اما نت بسته به اینکه روی کیبورد در حال حرکت به سمت بالا باشید یا پایین، یا بسته به اینکه در حال فشردن یک پدال باشید یا خیر، تغییر می کند. این به این دلیل است که صدای ایجاد شده توسط کلیدهای سیاه ناقص است و به طور کامل با گام طبیعی مطابقت ندارد. کلیدهای سیاه معمولاً در اکثر ترکیب‌بندی‌ها نقش پشتیبانی دارند، بنابراین مستقیما از بالای نت سفید C در وسط شروع کنید، که ♯C یا ♭D است، تا بتوانید ترتیب نت های کیبورد را به خاطر بسپارید.
* نماد ♯ به صورت «دیز» و نماد ♭ به صورت «بمل» خوانده می شود.
* کلیدهای سفید را تن صداهای طبیعی می نامند و کلیدهای اصلی مورد استفاده در بیشتر آهنگ ها هستند. کلیدهای سیاه به عنوان “تصادفی” شناخته می شوند و شامل صداهای دیز و بمل در بین کلیدهای طبیعی هستند.
برچسب های کلید های سیاه
اولین کلید سیاه در گروه ♯C یا ♭D است.
دومین کلید سیاه در گروه ♯D یا ♭E است.
سومین کلید سیاه در گروه ♯F یا ♭G است.
چهارمین کلید سیاه در گروه ♯G یا ♭A است.
پنجمین کلید سیاه در گروه ♯A یا ♭B است.

3. با اکتاوهای کیبورد خود آشنا شوید.

با حرکت از چپ به سمت راست، هر گروه از نت‌های بین C و B را یک اکتاو می‌گویند. یک پیانوی استاندارد 88 کلیدی دارای 12.5 اکتاو است. یک نت، آهنگ یک کلید را تعیین می کند، در حالی که اکتاو میزان زیر و بمی نت ها را تعیین می کند. نت‌های سمت چپ گام‌های پایین‌تری دارند، در حالی که نت‌های سمت راست شما گام‌های بلندتری دارند. شما تقریباً همیشه آهنگ را از C وسط شروع به نواختن می کنید که اصطلاحی برای اکتاو در مرکز پیانوی شما است.
* یک پیانوی گرند یا دیواری دارای 88 کلید است، اما کیبوردهای الکترونیکی و اصلاح شده ای با 44 یا 49 کلید نیز وجود دارند. هر چه کلیدهای یک کیبورد بیشتر باشد، کیبورد قابلیت پخش اکتاوهای بیشتری را دارد.

روش 2 از 3: تفسیر نماد

نت های کیبورد

 

1. یاد بگیرید که چگونه با درک خطوط حامل، نمادگذاری را تفسیر کنید.

حامل به 5 خط افقی که در آن نت های موسیقی نوشته می شود اشاره دارد. آنها برای نشان دادن حروف گام به صورت بصری استفاده می شوند. ترتیب نت‌ها بر اساس تریبل یا باس بودن خطوط حامل تغییر می‌کند.
* روی کلید سه گانه، نتی که مستقیم روی خط پایین است نت E است و نت بین خط اول و دوم F است. نت بالای خط دوم A و نت بین خط دوم و سوم B است. الگو از آنجا ادامه می یابد.
* در یک کلید باس، نت خط پایین G است و نت بین خط اول و دوم A است. نتی که مستقیماً بالای خط دوم قرار دارد B است و نت C بین خط دوم و خط سوم است با بالا رفتن گام، این الگو ادامه می یابد.

2. قبل از یادگیری کلید باس با یادگیری کلید سه گانه شروع کنید.

کلید سه گانه (یا کلید G) نمادی است که شبیه یک “6” مجعد است که خطی از مرکز آن می گذرد. این نشان می دهد که نت های موجود در حامل چیستند. در کیبورد، کلید سه گانه برای نشان دادن کاری که دست راست انجام می دهد استفاده می شود، در حالی که کلید باس برای نشان دادن نت های دست چپ استفاده می شود.
* ابتدا با یادگیری کلید سه گانه شروع کنید، زیرا در برگه نت های مبتدی یا متوسط، معمولاً برای پخش بیشتر نت ها به دست راست نیاز است.
* گام سه گانه با E در پایین حامل شروع می شود، در حالی که گام باس با G در پایین حامل شروع می شود.
واقعیت سرگرم کننده: برخی از سازها به کلیدهای دیگر متکی هستند. کلید آلتو برای ویولا و ترومبون استفاده می شود. کلید تنور برای باسون و ویولنسل استفاده می شود.

3. بین نت های کامل، نیم نت ها و نت های یک چهارم تمایز قائل شوید.

نت کامل یک دایره توخالی است که هیچ نواری از آن بیرون نمی‌آید و نشان می‌دهد که یک کلید قرار است برای تمام طول مدت نت نواخته شود. نیم نت نیز یک دایره توخالی است، اما دارای یک نوار عمودی است که نشان می دهد این کلید باید برای نیمی از مدت زمان یک نت کامل فشار داده شود. نت یک چهارم رایج ترین نت است و دارای یک دایره سیاه توپر با نوار عمودی است. این نت را به اندازه یک چهارم طول مدت یک نت کامل روی پیانو فشار می دهید.
* یک خط صاف که در بالای خط حامل نشسته است، نشان دهنده مکث است، جایی که شما به اندازه طول مدت اندازه گیری چیزی نمی‌نوازید.

4. با نگاه کردن به نت هایی که روی هم چیده شده اند، آکوردها را بخوانید.

در نت‌های موسیقی، یک آکورد با چندین نت نشان داده می‌شود که در یک زمان فضای عمودی یکسانی را اشغال می‌کنند. این نت‌ها قرار است دقیقاً در یک زمان و تقریباً همیشه برای یک مدت یکسان، با هم نواخته شوند. مدت زمان نواختن نت ها بر اساس امضای زمان آهنگ تعیین می‌شود، که به شما می گوید در یک اندازه معین چند ضرب وجود دارند. آکوردهای ماژور و مینور می توانند به طور اساسی حال و هوای یک قطعه موسیقی را تغییر دهند و اگر می خواهید ترانه سرایی را شروع کنید، یادگیری آن ضروری خواهد بود.
* دو عددی که مستقیماً در سمت راست کلید قرار دارند، امضای زمان نامیده می شوند. آنها به شما می گویند که بر اساس تمپوی آهنگ، قرار است با چه سرعتی نت ها را اجرا کنید.
* آکوردهای ماژور آکوردهایی هستند که با C شروع می شوند، در حالی که آکوردهای مینور با E شروع می شوند.

روش 3 از 3: حفظ کردن کلیدها

نت های کیبورد

1. روی هر کلید در اکتاو وسط یک نوار چسب بزنید و کلیدها را با برچسب مشخص کنید.

یک تکه چسب یا نوار برق بردارید و آن را روی کلید نت C در اکتاو وسط قرار دهید. روی این کلید با یک ماژیک دائمی بنویسید “C” و این روند را برای هر نت در آکورد وسط تکرار کنید. هر نت را با توجه به حرفی که برای نشان دادن آن استفاده می شود برچسب بزنید. هنگام یادگیری و حفظ هر یک از نت های روی گام از این آکورد به عنوان مرجع استفاده کنید.
نکته: از نواری با بافتی استفاده کنید که بتوانید فوراً آن را تشخیص دهید تا برای یافتن گام خود نیازی به نگاه کردن به کلیدها نداشته باشید.

2. برای به خاطر سپردن ترتیب نت ها از دستگاه های حفظی استفاده کنید.

در یک کلید سه گانه، نت هایی که مستقیماً روی خطوط حامل قرار می گیرند عبارتند از E، G، B، D، F. می توانید آنها را به راحتی با به خاطر سپردن عبارت “Every Good Boy Does Fine” به خاطر بسپارید. نت‌های بین خطوط F، A، C، E هستند، بنابراین می‌توانید آنها را با کلمه «FACE» به معنای صورت حفظ کنید تا ترتیب نت ها را به خاطر بسپارید.
* در یک کلید باس، ترتیب کلیدها به راحتی به عبارت “Good Boys Do Fine Always” برای نت های روی خطوط، و “All Cows Eat Grass” برای نت های بین آن ها تبدیل می شود.

3. گوش های خود را تمرین دهید تا بتوانید صدای هر نت را با یک کلید تطبیق دهید.

می توانید گوش های خود را طوری آموزش دهید که در طول زمان طنین و تن صدای هر نت را ثبت کند. برای این کار یک کلید در اکتاو وسط انتخاب کنید و آن را نگه دارید. در حالی که صدا در حال پخش است، شروع به زمزمه کردن آهنگ نت کنید. سعی کنید نت را دقیقا مطابقت دهید. این فرآیند را در طول چندین جلسه تمرین تکرار کنید و پس از مدتی متوجه خواهید شد که می‌توانید نت ‌ها را تنها با صدا شناسایی ‌کنید، که به شما کمک می‌کند وقتی در حین تمرین اشتباهاتی انجام می‌هید، آنها را بهتر بشنوید.
* این یک راه خوب برای درونی کردن صدای نت ها است و زمانی مفید خواهد بود که در نهایت بخواهید
در ذهن خود تصور کنید که یک برگه نت موسیقی چگونه صدایی خواهد داشت.

4. با تمرین، نت ها را وارد حافظه عضلانی کنید.

هرچه بیشتر حرکت انگشتان خود بین نت ها و خواندن نت ها را تمرین کنید، انجام آنها برایتان آسان تر می شود. نواختن گام های خود را به طور منظم – در حالت ایده آل هر روز – با نواختن نت ها به ترتیب، یکی پس از دیگری، با هر دو دست تمرین کنید. این به شما کمک می کند صداها را حفظ کنید و به احساس هر کلید زیر انگشتان خود عادت کنید.
* با تمرین گام به آرامی و تمرکز روی موقعیت انگشتان خود شروع کنید. همانطور که با انجام این کار راحت تر می شوید، گام های خود را سریعتر و سریعتر اجرا کنید.
یک تمرین مفید: با پشت صاف بنشینید و شست راست خود را روی C وسط قرار دهید. 5 نت بعدی D، E، F، G، A و B را به ترتیب با استفاده از هر انگشت دست خود بنوازید. انجام این کار با سرعت هر چه سریعتر را تمرین کنید، سپس سعی کنید همین کار را با دست چپ خود نیز انجام دهید. این به انگشتان شما کمک می کند تا به حرکات مورد نیاز برای ایجاد صدای هر نت عادت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *