معرفی مقاله کاهش اکشن گیتار آکوستیک:

اگر نواختن گیتار شما خیلی سخت است، ممکن است به دلیل بالا بودن اکشن آن باشد. این به این معنی است که فاصله بسیار زیادی بین سیم ها و فرت بورد وجود دارد که باعث می شود نواختن نت ها روی سیم ها برایتان سخت‌تر شود. کاهش اکشن گیتار آکوستیک یک فرآیند سه قسمتی است. باید دسته را صاف کنید، شیطانک را پایین بیاورید و خرک/زین (saddle) را برپا کنید.

قسمت 1 از 3: تنظیم میله خرپا (Truss Rod)

کاهش اکشن گیتار آکوستیک

1. صاف بودن دسته گیتار را بررسی کنید.

برای تعیین اینکه آیا برای کاهش اکشن گیتار آکوستیک باید میله خرپایی خود را تنظیم کنید یا خیر، ابتدا باید به دسته گیتار خود نگاهی دقیق بیندازید تا مشخص کنید که آیا به سمت بالا قوس دارد یا به سمت پایین.
* اگر دسته گیتار به سمت بالا قوس داشته باشد، هنگامی که گیتار را صاف جلوی خود می گیرید، دسته کمی به سمت بالا خم می شود، در حالی که اگر دسته به سمت پایین قوس داشته باشد، خمیدگی آن به سمت پایین خواهد بود.
* برای بررسی صافی دسته گیتار، آن را هم سطح چشم خود نگه دارید و مستقیم به پایین دسته نگاه کنید یا آن را صاف روی میز یا نیمکت قرار دهید و در سطح چشم به دسته نگاه کنید.
* راه دیگری برای بررسی صافی دسته گیتار شما وجود دارد، اما برای انجام آن، به کمک فرد دیگری نیاز خواهید داشت. یک سیم را در اولین و چهاردهمین فرت به پایین فشار دهید. از دستیار خود بخواهید خط‌کشی را در کنار سیمی که در فرت ششم فشار می دهید، ردیف کند. بین سیم و فرت باید تقریباً 0.01 اینچ (حدود 0.25 میلی متر) فاصله باشد.
نکته تخصصی از نوازنده حرفه ای گیتار و مربی گیتار:
اگر اکشن گیتار نیاز به تنظیم شدن داشته باشد، از کجا باید بفهمیم؟
“اگر سیم‌ها خیلی بالا باشند، فشار دادن سیم‌ها به پایین، سخت است. اگر خیلی پایین باشند، می‌توانند در برابر فرت‌ها وزوز کنند و حتی ممکن است با فرتی که می‌نوازید، تداخل پیدا کنند.”

2. برای کاهش کاهش اکشن گیتار آکوستیک، ابتدا میله خرپا را پیدا کنید.

میله خرپا یک میله باریک و فولادی در داخل دسته گیتار شما است. بسته به اینکه گیتار شما چگونه طراحی شده است، می توانید مهره تنظیم را در سر میخ یا از طریق سوراخ صدا پیدا کنید.
* یک میله خرپای قابل تنظیم، یک طرفه یا دو طرفه است – همچنین به عنوان اتوماتیک یا دو کاره نیز شناخته می شود. یک میله یک طرفه فقط دسته گیتار شما را در برابر کشش سیم صاف می کند و از خمیدگی آن به سمت بالا جلوگیری می‌کند، در حالی که میله دو طرفه می تواند دسته خمیده به سمت پایین را نیز اصلاح کند.
* با یک میله خرپای یک طرفه، هیچ راهی برای تنظیم دسته خم شده به پشت وجود ندارد. با این حال، اگر گیتار جدیدتری دارید، معمولاً یک میله خرپای دو طرفه دارید، زیرا این گیتارها در دهه 1980 استاندارد شدند.

کاهش اکشن گیتار آکوستیک

3. سیم های خود را تنظیم کنید.

به خصوص اگر میله خرپای شما فقط از طریق سوراخ صدا قابل دسترسی است، قبل از اینکه بخواهید میله خرپای خود را تنظیم کنید، باید سیم های خود را شل کنید. این کار به شما کمک می کند تا ابزاری را در سوراخ صدا قرار دهید و آن را بچرخانید. با این حال، سیم های خود را به طور کامل حذف نکنید.
* میله خرپا را بررسی کنید تا ببینید به چه نوع ابزاری برای کار نیاز دارید. به طور معمول یا دارای یک مهره یا یک شکاف کلید شش گوش است. اگر میله خرپای شما فقط از طریق سوراخ صدا قابل دسترسی است، احتمالاً برای چرخاندن آن نیاز به آچار شش سو یا مهره پیچ بلندتری دارید تا سعی نکنید تمام دست خود را داخل سوراخ صدا کنید.
* اگر میله خرپای شما از روی سردسته در دسترس است، لازم نیست نگران سوراخ صدا باشید. فقط باید پیچ های نگهدارنده پوشش میله خرپا را باز کنید. هنگامی که دارید میله خرپا را از روی سردسته تنظیم می کنید، سیم های خود را شل نکنید – شما نیاز دارید که سیم ها روی گام درست کوک شده باشند تا کشش مناسبی روی دسته گیتار داشته باشید و بتوانید میزان تنظیم آن را ببینید.

4. پیچ میله خرپا را بچرخانید.

برای چرخاندن آهسته و تدریجی پیچ میله خرپا از آچار شش سو یا مهره پیچ استفاده کنید. ممکن است لازم باشد مهره میله خرپا را روغن کاری کنید، به خصوص اگر گیتار قدیمی دارید یا میله خرپایی دارید که هرگز چرخانده نشده است.
* به یاد داشته باشید “راست – سفت، چپ – شل”. پیچ میله خرپایی را به سمت راست بچرخانید تا قوس رو به بالا را صاف کنید و به سمت چپ بچرخانبد تا قوس رو به عقب را صاف کنید.
* یک علامت روی مهره قرار دهید تا بتوانید بگویید در زمان شروع کار کجا بوده است. هر بار پیچ را بیش از 1/8 دور نچرخانید. این کار از تنظیم بیش از حد جلوگیری می کند.

5. گیتار خود را دوباره کوک کنید.

بعد از اینکه اولین نوبت چرخش 1/8 خود را انجام دادید، باید گیتار خود را دوباره تنظیم کنید تا بتوانید فاصله بین سیم ها و فرت ها را بررسی کنید و ببینید آیا مشکل خود را اصلاح کرده اید یا خیر.
* این چیزی نیست که بتوانید با سیم های شل تخمین بزنید. باید کشش مناسبی روی دسته گیتار وجود داشته باشد تا شما بتوانید تشخیص دهید که به اندازه کافی آن را صاف کرده اید یا نه.

6. در صورت لزوم تکرار کنید.

اگر 1/8 چرخش اول، قوس دسته گیتار شما را اصلاح نکرد، پیچ میله خرپا را 1/8 دور دیگر بچرخانید، سپس گیتار خود را دوباره تنظیم کنید و دوباره چک کنید. علامتی که زده اید را یادداشت کنید. پیچ را بیش از یک چرخش کامل نچرخانید، زیرا این کار می تواند باعث وارد شدن آسیب جدی به گیتار شما شود.
نکته تخصصی: اگر اکشن واقعا بد باشد، ممکن است مجبور شوید دسته را توسط یک متخصص، تحت درمان حرارتی قرار دهید.

قسمت 2 از 3: تنظیم اکشن در شیطانک

کاهش اکشن گیتار آکوستیک

1. ابزارهای اولیه را جمع آوری کنید.

اگر ‌ترجیح شما کاهش اکشن گیتار آکوستیک، با سوهان زنی شکاف های روی شیطانک است، به مجموعه‌ای از سوهان ‌های شیطانک نیاز دارید که مطابق با اندازه سیمی باشند که استفاده می‌کنید. از آنجایی که هر سیم ضخامت متفاوتی دارد، به مجموعه ای از شش سوهان شیطانک نیاز دارید – یکی برای هر سیم.
* اگر مجموعه‌ای از سوهان ‌های شیطانک ندارید، معمولاً می‌توانید آن‌ها را در فروشگاه‌های فروش لوازم سازهای زهی و همچنین در بسیاری از فروشگاه‌های موسیقی پیدا کنید.
* شما همچنین به یک شکاف سنج نیاز دارید تا بتوانید اکشن را در هر فرت اندازه گیری کنید و بر اساس آن سوهان زنی کنید.

2. گیتار خود را کوک کنید.

اگر گیتار از قبل کوک نشده است، قبل از اینکه شروع به اندازه گیری اکشن روی شیطانک و انجام تنظیمات کنید، باید مطمئن شوید که تمام شش سیم گیتارتان کوک هستند.

3. از یک شکاف سنج برای اندازه گیری اکشن در اولین فرت استفاده کنید.

شکاف سنج خود را درست بالای اولین فرت قرار دهید تا بتوانید تعیین کنید که برای کاهش اکشن گیتار آکوستیک شما، شیطانک چقدر باید به سمت پایین سوهان شود.
* ابتدا از یک خط کش برای اندازه گیری استفاده کنید. از سیم تا اولین فرت باید 0.3 اینچ یا حدود 7.5 میلی متر فاصله باشد.
* اگر فاصله بیشتر از این است، فاصله را با استفاده از یک شکاف سنج بزرگ‌تر بررسی کنید تا سیم حرکت کند، زیرا شکاف سنج برای جابجایی بیش از حد بزرگ است. فاصله بین سیم و فرت، ضخامت بزرگترین شکاف سنج است که باعث حرکت سیم نمی شود.
* این کار را با هر یک از شش سیم گیتار تکرار کنید.

کاهش اکشن گیتار آکوستیک

4. سیم ششم را شل کنید.

سیم را با دقت، فقط به اندازه ای که از شیطانک خارج شود، شل کنید. سعی کنید آسیبی به شیطانک وارد نشود. آنقدر سیم را شل کنید که بتوانید به راحتی آن را بیرون بیاورید و آن را در کناره شیطانک بکشید.

5. شیطانک را با سوهان شیطانک مناسب، سوهان بکشید.

سوهان شیطانکی را که مربوط به سیم ششم است پیدا کنید و یک تکه پلاستیک یا ماسونیت برای محافظت از سردسته تهیه کنید؛ تا هنگام سوهان کشی شیطانک، سردسته را سوهان نکشید.
* سوهان شیطانک خود را در شیار قرار دهید و با دقت سوهان کشی کنید و با همان زاویه در جهت سردسته پیش بروید.
* در هر زمان، فقط مقدار کمی را سوهان کشی کنید، زیرا نمی‌توانید پس از سوهان کشی قسمتی از گیتار، آن را جایگزین کنید و نمی‌خواهید آن را بیش از حد سوهان کشی کنید.
* وقتی فکر کردید کارتان تمام شده است، سیم را جایگزین کنید، آن را کوک کنید و دوباره اندازه گیری کنید تا ببینید آیا نیاز به سوهان کشی مجدد دارید یا کاهش اکشن گیتار آکوستیک خود را با موفقیت انجام داده اید.
نکته تخصصی از نوازنده حرفه ای و مربی گیتار:
نمی‌دانید شیطانک را کجا باید پیدا کنید؟
رونالد باتیستا، گیتاریست حرفه ای، می‌گوید: “شیطانک سیم‌های باز را از فرت‌بورد جدا می‌کند، و در قسمت بسیار پایین دسته جایی که سیم‌ها وارد دستگاه‌های کوک می‌شوند، درست قبل از سیم‌های باز قرار دارد.”

6. این کار را با هر یک از سیم های دیگر تکرار کنید.

هنگامی که شیار سیم ششم خود را به درستی سوهان کشی کردید، باید این روند را با هر یک از پنج سیم دیگر نیز تکرار کنید تا به کاهش اکشن گیتار آکوستیک شما در شیطانک منجر شود.

قسمت 3 از 3: تنظیم اکشن در پل

کاهش اکشن گیتار آکوستیک

1. پل و زین/خرک گیتار خود را شناسایی کنید.

زین اساساً مهره ای بلند و لاغر است که معمولاً از استخوان یا مواد مصنوعی ساخته می شود و روی پل کار گذاشته می شود. برای کاهش اکشن گیتار آکوستیک، به هیچ وجه نیازی نیست که پل را تنظیم کنید، فقط باید زین را تنظیم کنید.
* کارکرد زین دقیقا همانند شیطانک است و ارتفاع سیم های گیتار را کنترل می کند. اگر اکشن روی شیطانک را کم کردید، باید اکشن روی پل را نیز پایین بیاورید وگرنه صدای گیتار شما خاموش خواهد شد.
* سیم ها از روی پل می گذرند و کشش آنها، زین را در جای خود نگه می دارد. زین در جای خود چسبانده نشده است.
* زین ها ممکن است straight یا compensated باشند. یک زین compensated، خمیده است تا صدای سیم ها را ترمیم کند و به حفظ کوک گیتار کمک کند. به همین دلیل است که اگر می‌خواهید اکشن روی پل را پایین بیاورید، همیشه باید کف زین را سنباده بزنید، نه بالای آن را.

2. اکشن گیتار خود را روی پل اندازه گیری کنید.

از یک خط کش برای اندازه گیری فاصله بین سیم ششم و فرت دوازدهم استفاده کنید. شما همچنین باید اولین سیم را نیز در فرت دوازدهم اندازه گیری کنید. شما نیازی به اندازه گیری سیم های دیگر ندارید.
* بیشتر گیتارهای آکوستیک 2/32 اینچ (حدود 1.5 میلی متر) برای سیم اول، و 3/32 اینچ (حدود 2.3 میلی متر) برای سیم ششم، اکشن می گیرند. اگر در گیتار شما ارقام بیشتر از این باشند، باید به فکر کاهش اکشن گیتار آکوستیک خود باشید.

3. سیم های گیتار خود را باز کنید.

از آنجایی که کشش سیم‌ها، زین را در جای خود نگه می‌دارد، بدون شل کردن سیم‌های گیتار، نمی‌توانید آن را بیرون بیاورید. با این حال، باید بتوانید آنها را روی گوشی های کوک بگذارید.
* از سیم پیچ خود برای نابسامان کردن گیتار خود استفاده کنید تا زمانی که سیم ها شل و آویزان شوند. سیم های خود را از گوشی کوک جدا نکنید.

4. سه سیم پایینی را بردارید.

اگر می‌خواهید زین را بیرون بیاورید، باید سیم‌هایتان را بردارید، اما دلیلی وجود ندارد که تمام سیم ‌هایتان را بردارید. انجام آن، فقط انجام کار اضافی است و روند کاهش اکشن گیتار آکوستیک را طولانی تر می کند.
* سه سیم پایین باید فضای کافی برای بیرون کشیدن زین به شما بدهد، مشروط بر اینکه سه سیم دیگر واقعا شل و آویزان باشند.
* شما هنوز نیازی به حذف سیم های خود از گوشی های کوک ندارید، مگر اینکه سیم ها از روی پل عبور کنند. اگر پل سیمی دارید، این فرآیند کمی بیشتر طول می‌کشد، زیرا برای بیرون آوردن زین، باید سیم‌ها را از تیونرها نیز جدا کنید.

کاهش اکشن گیتار آکوستیک

5. زین را از روی پل بردارید.

هنگامی که سه سیم پایینی را برداشتید، باید فضای کافی برای بیرون لغزاندن زین از شکاف روی پل داشته باشید. این کار را با دقت انجام دهید. اگر زین محکم در پل فرو رفته است، ممکن است به یک انبردست نیاز داشته باشید تا آن را بگیرید و بدون آسیب رساندن به گیتار، آن را با خیال راحت بیرون بکشید.

6. زین را سنباده بکشید.

هنگامی که زین از پل خارج شد، شما آماده کاهش اکشن گیتار آکوستیک خود هستید. هنگامی که آن را سنباده می‌کشید، مواظب باشید که سطح آن را صاف نگه دارید، زیرا زین ناهموار صدای گیتار شما را خراب می کند.
* یکی از راه های انجام این کار این است که یک تکه کاغذ سنباده دوتایی را روی میز یا نیمکت کار قرار دهید.
* خط کشی را که قبلا استفاده کردید را بردارید و تعیین کنید که چقدر می خواهید زین خود را سمباده بزنید. زین خود را با مداد علامت بزنید. سپس تنها کاری که باید انجام دهید این است که سنباده بزنید تا به خط مداد برسید.
* به خاطر داشته باشید که اگر زین خود را خیلی کم سنباده بزنید، سیم هایتان خیلی بلند می شود. شما همچنین نمی خواهید بیش از آنچه نیاز دارید سنباده بزنید. محتاط باشید و هر بار فقط کمی سنباده بزنید. اگر به اندازه کافی سمباده نزنید، همیشه می توانید این روند را تکرار کنید، اما اگر بیش از حد سمباده بزنید، نمی توانید آن را دوباره برگردانید.

7. زین و پل را تعویض کنید.

سیم های خود را بلند کنید و زین سنباده زده شده را با دقت به داخل شکاف آن برگردانید. سپس سه سیم پایینی را که جدا کردید عوض کنید و گیتار خود را دوباره کوک کنید.
* دوباره اکشن را اندازه بگیرید و کمی گیتار خود را بنوازید تا ببینید آیا آن را دوست دارید یا خیر. ممکن است بخواهید این روند را تکرار کنید و کمی بیشتر سمباده بزنید. به خاطر داشته باشید که استانداردهای صنعت دقیقاً همین هستند، اما هر گیتاریست ترجیحات شخصی خود را برای میزان اکشن مورد علاقه خود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *