معرفی مقاله نحوه تعویض پل گیتار آکوستیک:
با گذشت زمان، پل روی گیتار آکوستیک شما ممکن است آسیب ببیند، منحرف شود یا به سرعت از بین برود. دما و رطوبت اغلب مقصر پل آسیب دیدن پل هستند، زیرا این عوامل بر چسبی که پل را در جای خود نگه می دارد، تأثیر می گذارد. با این حال، استفاده زیاد نیز می تواند به پل آسیب برساند یا باعث کنده شدن آن شود. دلیل مشکلات پل شما هرچه که باشد، نگران نباشید – می توانید به راحتی در خانه تعویض پل گیتار آکوستیک خود را انجام دهید و آن را با یک پل کاملا جدید جایگزین کنید!

قسمت 1 از 3: برداشتن پل اصلی

تعویض پل گیتار آکوستیک

1. 6 سیم را از روی گیتار آکوستیک خود باز کنید و بردارید.

اولین مرحله در تعویض پل گیتار آکوستیک شما، حذف سیم ها است. برای این کار هر گوشی کوک را در جهت عقربه های ساعت روی دسته گیتار بچرخانید تا سیم متصل به آن شل شود. وقتی سیم شل شد، آن را از گوشی کوک باز کنید. سپس، سیم را تا جایی که با پین پل به پل وصل شده است دنبال کنید. سیم را کمی به سمت پین فشار دهید تا شل شود، سپس پین را مستقیماً بیرون بکشید.
* در اکثر گیتارهای آکوستیک، پین های پل قطعات چوبی هستند که سیم های استیل گیتار را در جای خود نگه می دارند. برخی از گیتارهای آکوستیک پین پل ندارند، اما بیشتر آنها دارند.
* اگر سیم ‌های گیتار آکوستیک شما به‌جای اینکه توسط پین‌ها در جای خود نگه داشته شوند، از روی پل عبور می‌کنند، می‌توانید به آرامی سیم را بکشید و آن را بردارید.
* اگر قصد استفاده مجدد از سیم های خود را دارید، آنها را با احتیاط در کنار هم قرار دهید. اگر قصد دارید پس از تعویض پل گیتار آکوستیک خود، سیم های تازه نصب کنید، می توانید سیم های قدیمی را بیرون بیندازید.

2. اطراف پل قدیمی را به آرامی با یک مداد یا چاقوی X-ACTO دنبال کنید.

انجام این کار بعداً وقتی می خواهید پل جدید را در جای خود روی بدنه گیتار قرار دهید، به شما کمک می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آرامی اطراف پل را با یک مداد معمولی ردیابی کنید یا به آرامی چاقوی X-ACTO را برای علامت گذاری موقعیت، اطراف پل بچرخانید.
* اگر پل اصلی شما قبلاً سقوط کرده است، اشکالی ندارد! بعداً می توانید برای پیدا کردن محل قرارگیری عالی اندازه گیری انجام دهید. همچنین بسیار محتمل است که پل اصلی یک طرح کلی مبهم اما قابل مشاهده بر روی بدنه گیتار ایجاد کرده باشد.

3. یک پد حرارتی یا کیسه آب گرم را به مدت 1-2 دقیقه روی پل قرار دهید تا چسب شل شود.

هنگام تعویض پل گیتار آکوستیک، ساده ترین راه برای جدا کردن پل چسب دار این است که چسب را تا زمانی که نرم شود، گرم کنید تا بتوانید پل را جدا کنید. یک کیسه آب گرم معمولی را مستقیماً روی پل قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بماند تا چسب زیر پل خوب و نرم شود.
* از گرم کردن پل به مدت بیش از 2 دقیقه در هر نوبت خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض حرارت برای مدت طولانی، می تواند به رویه گیتار آسیب برساند.
* اگر کیسه آب گرم ندارید، یک حوله ضخیم روی پل قرار دهید و اتوی لباس را روی حوله بکشید تا چسب گرم شود.
نکته ای برای گیتارهای قدیمی: اکثر پل ها روی گیتارهای آکوستیک چسبانده می شوند، اما اگر یک گیتار آکوستیک قدیمی دارید، ممکن است پل آن با پیچ در جای خود ثابت شده باشد. هنگام تعویض پل گیتار آکوستیک قدیمی، می توانید برای درآوردن پیچ ها از یک پیچ گوشتی معمولی استفاده کنید.

4. یک چاقوی بتونه بین پل و بدنه گیتار قرار دهید.

هنگامی که چسب شل شد، یک چاقوی بتونه انعطاف پذیر و منعطف را با دقت بین بدنه و پل قرار دهید. اگر نمی توانید چاقوی بتونه را به طور کامل از یک طرف پل به طرف دیگر وارد کنید، یک دقیقه دیگر به پل گرما دهید. سپس به آرامی کارد را زیر پل فرو کنید.
* ممکن است لازم باشد چندین بار حرارت را اعمال کنید تا چاقوی بتونه کاملاً زیر پل فرو شود.
* به آرامی کار کنید و مراقب باشید که با چاقوی بتونه به رویه گیتار آسیب نرسانید.

5. چاقوی بتونه را بالا بکشید و پل جدا شده را بردارید.

چاقوی بتونه را زیر پل قرار دهید و حرارت را اعمال کنید تا چسب آنقدر شل شود که بتوانید پل را از بدنه جدا کنید. سپس، با استفاده از چاقوی بتونه، پل را از گیتار جدا کنید.
* می توانید پس از تعویض پل گیتار آکوستیک خود، پل قدیمی را کنار بگذارید یا آن را دور بندازید. به طور معمول، نمی توان از آن دوباره استفاده کرد.
* اگر پل به خودی خود از گیتار جدا شود و به هیچ وجه آسیبی ندیده باشد، می توانید به جای خرید پل جایگزین، همان را در جای خود به گیتار بچسبانید. اگر پل ترک خورده یا به هر طریقی تاب خورده است، تعویض پل گیتار آکوستیک شما با یک پل جدید ضروری است.

قسمت 2 از 3: حذف پسماندها و قرار دادن پل جدید

تعویض پل گیتار آکوستیک

1. چسب اضافی روی بدنه گیتار را با اسکنه پاک کنید.

پس از برداشتن پل، احتمالا مقداری چسب به بدنه گیتار چسبیده است. سطحی که پل قبلاً در آنجا چسبانده شده بود را به آرامی خراش دهید تا باقیمانده آن از بین برود. قبل از ادامه فرآیند تعویض پل گیتار آکوستیک، سطح را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید تا تکه های باقی مانده چسب را از بین ببرید.
* اگر چسب قدیمی را از بدنه گیتار جدا نکنید، پل جدید به خوبی به سطح نمی‌چسبد.
* مواظب باشید که در رویه (فینیش) گیتار فرو نروید یا به طور تصادفی با اسکنه سر نخورد.

2. یک پل جایگزین بخرید که از نظر اندازه و شکل مشابه پل اصلی باشد.

برای تعویض پل گیتار آکوستیک، می توانید یک پل جایگزین از پیش ساخته شده را از هر فروشگاه موسیقی خریداری کنید. چند سبک پل جهانی مختلف وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که یکی از آنها را با ابعاد و شکل پل اصلی خریداری کنید تا همه چیز به درستی جا بیفتد، از جمله پین های پل.
* اگر پل اصلی به خودی خود جدا شده و نشکسته یا آسیبی ندیده، می توانید آن را دوباره در جای خود بچسبانید. پشت پل اصلی را سنباده بزنید تا بقایای چسب پاک شود.
توصیه ای برای گیتارهای قدیمی: اگر گیتار آکوستیک قدیمی دارید که تولید انبوه نشده است، یک پل جایگزین از پیش ساخته شده ممکن است گزینه مناسبی نباشد. فقط با مقایسه پل اصلی با پل های جایگزین موجود در بازار می توانید متوجه شوید. اگر نتوانستید برای تعویض پل گیتار آکوستیک خود گزینه‌ی مناسبی پیدا کنید، به یک تعمیرکار واجد شرایط پول بدهید تا پل جدیدی برای شما بسازد. این می تواند گران باشد، اما ارزشش را دارد چراکه باعث می‌شود ارزش و کیفیت یک ساز قدیمی را حفظ کنید.

3. پل جدید را با طرح ترسیم شده ردیف کنید و آن را در جای خود محکم کنید.

از طرح کلی که قبلاً ترسیم کرده اید به عنوان راهنمای خود برای گذاشتن پل جدید در موقعیت مناسب استفاده کنید. یک گیره فلزی C شکل عمیق را در سوراخ مرکزی گیتار قرار دهید و پل را در جای خود محکم کنید. هنگامی که همه چیز درست به نظر می رسد، گیره C را رها کنید و پل جدید را از بدنه گیتار دور کنید.
* یک گیره C معمولی برای این کار خیلی کوچک است. شما به یک گیره C عمیق نیاز دارید.
* قبل از اینکه چیزی را به گیتار خود بچسبانید، مهم است که اول این کار را به طور آزمایشی انجام دهید؛ به این معنی که پل را در جای خود محکم کنید و قبل از استفاده از چسب مطمئن شوید که همه چیز درست است.
* اگر می‌خواهید بیشتر مراقب باشید، می‌توانید موقعیت پل را با یک تراز و یک لبه صاف دوباره بررسی کنید.

قسمت 3 از 3: چسباندن پل جدید در جای خود

تعویض پل گیتار آکوستیک

1. یک کاسه آب، چند پارچه کهنه و یک پیچ گوشتی را روی سطح کار خود قرار دهید.

هنگام تعویض پل گیتار آکوستیک، قبل از شروع چسباندن پل جدید، فضای کار خود را آماده کنید تا وقتی چسب شروع به جاری شدن کرد، با مشکلی مواجه نشوید. یک کاسه کوچک آب را کناری قرار دهید و چند پارچه و حوله کاغذی اضافی را در نزدیکی آن قرار دهید. همچنین مطمئن شوید که یک پیچ گوشتی کوچک در دسترس داشته باشید.

2. چسب چوب را به پشت پل جایگزین بزنید.

پل جدید را برگردانید تا قسمت پشتی آن رو به بالا باشد. درپوش را از روی چسب چوب بردارید و یک لایه نازک را روی تمام پشت پل بمالید. هنگام چسب زدن خسیس بازی درنیاورید! وقتی پل را در جای خود فشار دهید، چسب اضافی از زیر پل خارج می شود که طبیعی است.
* به همین دلیل است که شما هنگام تعویض پل گیتار آکوستیک کاسه آب و پارچه ها را در نزدیکی خود دارید؛ تا چسب اضافی را پاک کنید.

3. پل را با دقت در جای خود روی بدنه گیتار فشار دهید.

پل را از لبه های آن نگه دارید تا چسب را به هم نزنید یا به دستانتان نچسبد. پل را به بچرخانید تا قسمت پشتی چسب زده شده رو به پایین قرار بگیرد. پل جایگزین را به آرامی در موقعیتی که قبلا تمرین کردید، قرار دهید.

4. از گیره C شکل استفاده کنید تا پل را با اندکی فشار در جای خود محکم کنید.

گیره را مانند قبل وارد سوراخ گیتار کنید. پل را به آرامی در جای خود محکم کنید. برای اینکه فشرده سازی خوبی داشته باشید، نیازی به اعمال فشار زیادی روی گیره ندارید.

تعویض پل گیتار آکوستیک

5. پارچه را خیس کنید و از آن برای پاک کردن چسب اضافی که خارج می شود استفاده کنید.

همانطور که گیره روی پل فشار می آورد، چسب چوب از زیر پل خارج می شود. یک پارچه تمیز را با آب مرطوب کنید و چسب اضافی را بلافاصله قبل از اینکه شروع به چسبیدن کند، پاک کنید. سپس یک پارچه مرطوب دیگر را دور انتهای پیچ گوشتی بپیچید. انتهای پیچ گوشتی را در امتداد لبه های اتصال حرکت دهید تا چسب اضافی پاک شود.
* انتهای پیچیده شده پیچ گوشتی به شما امکان می دهد در محل اتصال پل به بدنه گیتار وارد شوید. شما می خواهید که پل صاف روی گیتار قرار بگیرد، بنابراین مهم است که چسب اضافی را قبل از اینکه خشک شود، بردارید.

6. گیره را به مدت یک شب در جای خود بگذارید تا چسب خشک شود.

پس از تنظیم گیره، گیتار را به حال خود رها کنید و از حرکت دادن آن خودداری کنید. اطمینان حاصل کنید که گیتار برای 8 تا 12 ساعت ساکن و بدون استفاده می‌ماند تا چسب زمان زیادی برای خشک شدن داشته باشد.
* در صورت امکان، اجازه دهید چسب به مدت 24 ساعت کامل خشک شود.

7. روز بعد گیره را بردارید و سیم های گیتار را وصل کنید.

پس از تعویض پل گیتار آکوستیک و سفت شدن کامل چسب، گیره را با دقت باز کرده و بردارید. مراقب باشید که در حین برداشتن گیره به رویه (فینیش) گیتار ضریه وارد نشود – گیره ها سنگین هستند! بعد از اینکه گیره از سر راه برداشته شد، می توانید سیم ها را دوباره روی گیتار خود قرار دهید و صدا را تست کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *