معرفی مقاله نحوه استفاده از پدال های پیانو:

بعد از اینکه تکنیک های اساسی نواختن پیانو را یاد گرفتید، قدم بعدی این است که یاد بگیرید چگونه و چه زمانی از پدال های پای پیانو استفاده کنید. هر یک از 3 پدال هنگام پخش یک قطعه موسیقی، هدف متفاوتی را انجام می دهند. یادگیری استفاده از این پدال ها به شما کمک می کند تا به هر قطعه ای که می‌نوازید، عمق دهید.

روش 1 از 3: فشار دادن پدال ها

پدال های پای پیانو

1. صندلی یا نیمکت خود را با پیانو تنظیم کنید.

برای بهترین حالت و نتیجه، مطمئن شوید که وقتی پشت پیانو نشسته اید، پاهایتان صاف روی زمین باشند. همچنین مطمئن شوید که می توانید به راحتی در حین نواختن با هر دو پا و بدون نیاز به حرکت در صندلی خود به پدال های پای پیانو برسید.

2. پاهای خود را با پدال ها ردیف کنید.

به جای قرار گرفتن در یک زاویه، پای راست و چپ خود را طوری قرار دهید که انگشت شست هر پا در راستای پدال های چپ و راست باشد. از آنجایی که هنگام نواختن پیانو نمی توانید به پدال ها نگاه کنید، صاف نگه داشتن پاها و پنجه هایتان، به شما کمک می کند تا بدون نیاز به دیدن، پدال های پای پیانو را پیدا کنید.

پدال های پای پیانو

3. فشار دادن هر پدال به پایین و سپس رها کردن آن را تمرین کنید.

از پنجه پای خود استفاده کنید تا فقط انتهای گرد پدال را بپوشانید. پدال های پای ‌پیانو را با چرخاندن و بالا و پایین بردن پای خود فشار دهید و فقط از قسمت جلویی پای خود استفاده کنید. پدال ها را با حرکات روان رها کنید زیرا بلند کردن ناگهانی پا از روی پدال، به جای برداشتن آرام، باعث ایجاد توالی های نامنظم آکورد، نت های متلاطم و صدای ناخواسته از خود پدال ها می شود.
* فقط از قسمت جلوی پای خود برای فشار دادن پدال های پای پیانو به سمت پایین استفاده کنید تا هر بار کل پای خود را حرکت ندهید چراکه این کار باعث کاهش سرعت نواختن شما می شود.
* پای راست شما فقط برای فشار دادن پدال دمپر که در سمت راست است استفاده می شود.
* پای چپ شما برای فشار دادن هر دو پدال نرم و سوستنوتو (sostenuto) که به ترتیب پدال های سمت چپ و وسط هستند، استفاده می‌شود.

4 . هنگام نواختن پاشنه های خود را روی زمین نگه دارید.

برای فشار دادن پدال‌های پای پیانو، فقط از پنجه پای خود استفاده کنید. با جداسازی عضلات کوچکتر پا، از مهارت های حرکتی ظریف برای کار با پدال ها با حساسیت و مهارت بیشتری استفاده می کنید.

5. آزمایش کنید که چقدر باید پدال ها را فشار دهید.

می توانید یک پدال را تا آخر، نیمه یا یک چهارم، به پایین فشار دهید. بسته به پیانو، ممکن است افزایش های بیشتری وجود داشته باشند که در آنها می توانید پدال را فشار دهید. هر افزایش یک جنبه از صدای پیانو را در حین نواختن تغییر می دهد. برای بازی کردن و گوش دادن به تغییرات کیفیت صدای یک نت با تنظیم های مختلف پدال، وقت بگذارید.
* با فشار دادن هر یک از پدال های پای پیانو، دمپرهای داخل ساز بلند می شوند. بلند شدن دمپرها به سیم‌هایی که به کلیدهای پیانو متصل شده‌اند، اجازه می‌دهد بلرزند و صدا ایجاد کنند.
* فشار دادن یک پدال به سمت پایین فقط تا حدی دمپرها را بلند می کند، بنابراین اثرات پدال ها تقلیل یافته هستند.

روش 2 از 3: شناخت پدال های پای پیانو

پدال های پای پیانو

1. پدال دمپر را با پای راست خود کنترل کنید.

در سمت راست ست پدال های پای پیانوی شما، پدال دمپر قرار دارد، که بیشترین استفاده را نیز دارد. این پدال همه دمپرها (یا لنت های داخل پیانو) را از روی سیم ها بلند می کند تا سیم ها بتوانند آزادانه و بدون بی صدا شدن به ارتعاش درآیند. این پدال را فشار دهید تا نت‌ها به آرامی و خیلی روان به هم بپیوندند، گروهی از آکوردها را به اوج برسانید، یا قطعه‌ای از موسیقی را در پایان طنین‌انداز کنید.
* بسته به نت‌های موسیقی، پدال دمپر را قبل، همزمان یا بعد از نواختن یک نت فشار دهید. هر تفاوت در زمان بندی، جلوه های صوتی منحصر به فردی را ایجاد می کند.
* دمپرهای تمام سیم ها در هنگام استفاده از پدال دمپر و همچنین موارد مورد نظر، بالا می روند. یک مجموعه از ارتعاشات سیم ها باعث ایجاد ارتعاشات موافق با سیم های دیگر می شود و همچنین نت های نواخته شده را تا زمانی که پدال آزاد شود، حفظ می کند.

2. پدال نرم را با پای چپ خود فشار دهید.

هنگامی که نت یا آکوردی را می نوازید که می خواهید کیفیت صدای آن کاهش یابد، پدال سمت چپ را فشار دهید. شما می توانید با استفاده از این پدال در سراسر یک قطعه، صدایی اثیری را به نواختن پیانو خود اضافه کنید یا آن را بی صدا کنید.
* پدال نرم، چکشی را که به سیم‌هایی که به هر کلیدی که می‌نوازید متصل می‌شوند، دستکاری می‌کند. کلیدهای مختلف دارای تعداد سیم‌های متفاوتی هستند و با استفاده از پدال نرم، چکش تغییر می‌کند تا برای ایجاد صدایی خاموش، بر روی سیم‌های کمتری بزند.
* همچنان می توانید با فشار دادن پدال نرم، با صدای بلند پیانو بنوازید. فشار دادن کلیدها با شدت بیشتر از حد معمول، تأثیر پدال نرم را تحت تأثیر قرار می دهد.
* از پدال نرم به عنوان بهانه ای برای یاد نگرفتن پیانو نواختن نرم، استفاده نکنید. شما همچنان باید بتوانید انگشتان خود را کنترل کنید تا کلیدها را به آرامی و بدون استفاده از پدال های پای پیانو بنوازید.

3. نت ها را با پدال سوستنوتو لایه بندی کنید.

پدال سوستنوتو را همزمان با نت یا آکوردی که می‌خواهید برجسته و حفظ کنید، فشار دهید. پدال سوستنوتو صدای آن نت خاص را طولانی تر می کند در حالی که شما نت های دیگری را می نوازید که تحت تأثیر پدال قرار نمی گیرند.
* به عنوان مثال، می توانید یک نت باس را اجرا کنید و همزمان پدال سوستنوتو را فشار دهید تا بتوانید هنگام نواختن کلیدهای استاکاتو سوپرانو که ثابت نیستند، نت باس را طولانی کنید.
* همچنین می توانید هنگام استفاده از پدال سوستنوتو، از پدال دمپر نیز استفاده کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که همزمان به چندین نت، پویایی متفاوت بدهید.

روش 3 از 3: خواندن موسیقی با علامت گذاری های پدال

پدال های پای پیانو

1. مراقب علائم پدال روی برگه نت موسیقی خود باشید.

هریک از پدال های پای پیانو با یک کلمه یا نماد مخفف متفاوت روی یک صفحه نت موسیقی مشخص می شود. این علامت‌گذاری‌ها معمولاً در زیر حامل برای کلید های سه‌گانه یا باس اجرا می‌شوند.
* برای فشردن یا درگیر کردن پدال دمپر، علامت “ped” را به خط ساده یا نستعلیق مشاهده خواهید کرد.
* علامت‌ پدال نرم روی یک صفحه نت موسیقی به‌عنوان «una corda» ظاهر می‌شود تا به شما بگوید از آن استفاده کنید و «tre corde» برای توقف.
* از پدال سوستنوتو زیاد استفاده نمی‌شود، اما زمانی که در یک قطعه موسیقی استفاده از آن نیاز باشد، علامت‌هایی وجود دارد که روی آن نوشته شده است: “sost. ped.”
* هنگامی که آهنگساز از شما می خواهد که یک پدال را رها کنید، نمادی شبیه یک ستاره (*) وجود خواهد داشت.

2 . حرکات دست و پا را هماهنگ کنید.

بسته به اینکه چه زمانی که یک نت یا آکورد را می نوازید و چه زمانی یک پدال را فشار می دهید، می توانید جلوه های صوتی مختلفی ایجاد کنید. برای اینکه بتوانید با دست پیانو بزنید و در عین حال به مکان و زمان حرکت پاهایتان روی پدال ها نیز توجه کنید، نیاز به تمرین دارید. در حین تمرین، آهسته پیش بروید تا مغزتان به انجام چند کار به صورت همزمان، عادت کند.
* پدال زدن اولیه زمانی است که قبل از نواختن نت، از پدال استفاده می کنید. این صدایی عمیق و غنی تولید می کند زیرا دمپرها قبل از نواختن یک نت از کلیدها جدا می شوند، بنابراین سیم ها اجازه ارتعاش و ایجاد صدا را دارند.
* هنگام پخش همزمان یک نت، از پدال های پای پیانو استفاده کنید تا صدای آن را برجسته کنید.
* وقتی نت‌ها را در حالی که پدال دمپر را نگه می‌دارید می‌نوازید، حجم صدا را جمع می‌کنید زیرا سیم‌ها توسط دمپرها بی صدا نمی‌شوند، که باعث می‌شود صدای اوج بلندتر با تداوم آن بیشتر شود.
* برای کمک به حفظ کیفیت و یکپارچگی صدا، اغلب پدال را تغییر دهید یا آن را رها کنید و سپس دوباره درگیر کنید. نگه داشتن یک پدال می تواند صدا و هارمونی را نامفهوم یا مختل کند.

پدال های پای پیانو

3. وقتی هیچ علامتی وجود ندارد، از اختیار خود استفاده کنید.

ممکن است با یک قطعه موسیقی مواجه شوید که فاقد علامت پدال های پای پیانو باشد. هنگام تمرین قطعه، به لحن و تم کلی موسیقی توجه کنید. یک آهنگ سریع ممکن است به پدال دمپر نیاز زیادی نداشته باشد، در حالی که یک قطعه غم انگیز ممکن است از پدال دمپر و همچنین پدال نرم برای ایجاد یک اثر مالیخولیایی بهره مند شود.

نکات
* تمرین با استفاده از پدال به گوش شما آموزش می دهد که بتواند موسیقی را که می نوازید با صداها و پویایی پیچیده، بهتر کند.
* گام ها را بنوازید و هر بار از یک پدال متفاوت برای مقایسه اثرات آنها استفاده کنید.
* برای پوشاندن قسمت هایی که نمی توانید لگاتو بنوازید، از پدال استفاده نکنید. این کار صدا را تار می کند و در نهایت به پدال تکیه می کنید و یکپارچگی موسیقی را از بین می برید. پدال انبوهی از اشتباهات را پنهان می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *