معرفی مقاله راهنمای انتخاب ساز

یادگیری نواختن ساز یکی از جالب ترین کارهایی خواهد بود که تا به حال انجام داده اید. چه به تازگی مدرسه را شروع کرده باشید، چه تصمیم گرفته باشید که در یک گروه بنوازید، یا تصمیم گرفته اید که نواختن موسیقی را اکنون که بچه ها بزرگ شده اند یاد بگیرید، این یک فعالیت سرگرم کننده، با ارزش و مهیج است. اگر از قبل نمی‌دانید که چه سازی را می‌خواهید بنوازید، در شرایط خوبی هستید. این بدان معناست که هرچیزی ممکن است! در ادامه، توصیه های مفید در مورد انتخاب ساز مناسب شما آمده است.

روش 1 از 3: انتخاب یک گونه

انتخاب ساز

1 . ابتدا با پیانو شروع کنید.

پیانو یک ساز شروع بسیار رایج است؛ زیرا با آن، به راحتی می توان موسیقی را درک کرد. فارغ از اینکه جوان هستید یا پیر، اگر می‌خواهید یک ساز را یاد بگیرید، پیانو یا کیبورد انتخاب ساز عالی است؛ چراکه در بسیاری از فرهنگ‌ها و سبک‌های موسیقی رایج است.
از گوناگونی های دیگر پیانو، که می‌توانید بعداً به کارنامه خود اضافه کنید، ممکن است شامل ارگ و سینتی سایزر باشد.

2 . نواختن گیتار را امتحان کنید.

از کلاسیک گرفته تا دث متال، یادگیری نواختن گیتار درها را به سوی موسیقی و سبک های جدیدتر باز می کند. این ساز بیش از هر ساز دیگری بر فرهنگ پاپ تأثیر گذاشته است و تقریبا در همه جا، به عنوان اولین انتخاب ساز برای یادگیری، فوق العاده محبوب است. یک گیتار آکوستیک بردارید تا متحرک بمانید، یا پسرعموی برقی آن را امتحان کنید تا همسایه هایتان را عصبانی کنید. پس از تسلط بر اصول اولیه گیتار، می توانید به سراغ سازهای شش سیم دیگری بروید:
* ماندولین
* بانجو
* یوکلله
* وقتی برای اولین بار شروع به یادگیری گیتار می کنید، آهسته پیش بروید و به خودتان سخت نگیرید. حدود 20 تا 30 دقیقه تمرین در روز برای مبتدیان مناسب است.

3 . انتخاب ساز زهی کلاسیک را در نظر بگیرید.

یکی از حرفه های قابل پیشرفت و بادوام، در اجرای موسیقی، نواختن سازهای زهی کلاسیک، در ارکسترها است. اگر به صداهای کلاسیک علاقه دارید، انتخاب سازهای زهی ممکن است برای شما مناسب باشد. در حالی که آنها ممکن است شهرت خسته کننده‌ای داشته باشند، اما هنوز هم در موسیقی محلی و سایر آهنگ ها، در سراسر جهان استفاده می‌شوند. زهی های کلاسیک عبارتند از:

* ویولن: این ساز به طور کلی در دنیای زهی ها، به عنوان ساز مادر شناخته می شود. برد بسیار خوبی دارد، در دست گرفتن آن آسان است و صدای آن، به نحوی عالی، رسا و پرمعنی است که کمتر ساز دیگری را می توان همانند آن یافت.

* ویولا: تا حدودی بزرگتر از یک ویولن است و تن صدای آن عمیق تر و تیره تر است. بنابراین، اگر واقعاً طرفدار نت‌های زیر و جیغ جیغی نیستید، ویولا می‌تواند انتخاب ساز بهتری باشد. همچنین اگر بازوهای بلندتر و دست‌های بزرگ‌تری دارید، نواختن ویولا برای شما راحت‌تر است.

* ویولن سل: ویولن سل بسیار بزرگتر از ویولن و ویولا است و باید در حالت نشسته و هنگامی که ساز بین دو زانو قرار دارد، نواخته شود. آهنگ صدای غنی و عمیق شبیه به صدای مردانه دارد و با اینکه نمی تواند به رفعت ویولن یا ویولا برسد، بی نهایت برای نواختن مناسب است.

* کنترباس: بزرگ‌ترین و بم ترین ساز زهی آرشه ای ارکستر است که یا به وسیله آرشه و یا از طریق زخمه زدن نواخته می شود. کنترباس نه‌ تنها در موسیقی کلاسیک غربی، بلکه در دیگر سبک های موسیقی مانند جاز، بلوز و راک اند رول نیز کاربرد دارد.

نکته تخصصی از مربی باتجربه ویولن
بچه ها را تشویق کنید تا سازهای کلاسیک را امتحان کنند! به گفته دالیا میگل، یک معلم ویولن: “ویولن یک ساز عالی برای بچه ها برای یادگیری است، زیرا بسیار کاربردی است. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. این یکی از پیچیده ترین سازها است، اما به عنوان یک معلم، می توانید آن را برای کودکان بسیار سرگرم کننده و آسان بسازید.”

4 . با ساز های بادی برنجی آشتی کنید!

هر دو نوع سازهای برنجی ساده و پیچیده، اساساً لوله های فلزی بلندی هستند که دارای دریچه ها و دکمه هایی هستند که گام را تغییر می دهند. در این دسته از سازها تولید صدا از طریق ارتعاش لب‌های نوازنده در درون کاسه دهنی حاصل می‌شود.
آنها در انواع گروه‌ها، ارکسترها، کنسرت ها، گروه‌های جاز، موسیقی نظامی، و به عنوان همراهی برای موسیقی R&B و سول قدیمی استفاده می‌شوند. سازهای برنجی که می توانید در انتخاب ساز خود در نظر بگیرید، عبارتند از:
* شیپور
* ترومبون
* توبا
* فرنچ هورن
* ساکسیفون
* آلتو هورن
* فلوگل هورن

5 . سازهای بادی چوبی را هم فراموش نکنید.

در انتخاب ساز خود، سازهای بادی چوبی را درنظر بگیرید. مانند سازهای برنجی، سازهای بادی چوبی نیز، با دمیدن در آنها نواخته می شنود. برخلاف سازهای برنجی، بادی‌های چوبی از طریق نی‌هایی نواخته می‌شوند که با دمیدن بر روی آن‌ها به ارتعاش در می‌آیند (به جز فلوت – این ساز بدون نی است). نواختن این سازها نیازمند افزایش استقامت است زیرا شما مدام در آنها می دمید. آنها انواع مختلفی از آهنگ های زیبا را می سازند و سازهای بسیار متنوعی برای نواختن موسیقی جاز یا کلاسیک هستند. سازهای بادی چوبی عبارتند از:
* فلوت، پیکولو
* ساکسیفون
* کلارینت
* سازدهنی
* اُکارینا

6 . با استفاده از سازهای کوبه ای ریتم بگیرید.

حفظ وقت اکثر گروه های موسیقی، کار نوازندگان کوبه ای است. در برخی از گروه‌ها، این کار روی یک درام کیت ارائه می‌شود، در حالی که گروه‌های جاز دیگر دارای طیف وسیع‌تری از سازها هستند که معمولا با دست یا چوب به آن می‌کوبند. سازهای کوبه ای عبارتند از:
* درام
* بانگو
* تیمپانی
* کالیمبا

7 . در انتخاب ساز، آلات موسیقی جدید را در نظر بگیرید.

امروزه تقریبا می توان گفت که مردم با هرچیزی موسیقی می سازند. ممکن است آن مرد را، با سطل های رنگ 5 گالنی و درب قابلمه، در گوشه خیابان دیده باشید که ریتم را درهم می درد.
نواختن را در نظر بگیرید:
‏* iPad. اگر یکی از آنها را دارید، احتمالاً می‌دانید که برخی از آلات موسیقی واقعاً شگفت‌انگیزی وجود دارند که دسته‌بندی را به چالش می‌کشند. روی صفحه ضربه بزنید و صدایی از یک گودال آبی در پس زمینه سبز بیرون می آید. بر روی برنامه‌ها ضربه بزنید، و اکنون در حال نواختن یک سینتی سایزر قدیمی دهه 80 هستید که از سازهای کنونی نیز صدای بهتری دارد.
* چند تا میز گردان دارید؟ برای اینکه یک دی جی عالی باشید نیاز به مهارت و تمرین زیاد دارید و هر کسی که به شما بگوید این موسیقی نیست، اشتباه می کند.

8 . این لیست را بررسی کنید.

همانطور که می بینید، بیشتر از آن چیزی که فکرش را بکنید، انواع سازهای ایرانی زیبا وجود دارند. برخی از آنها در زیر فهرست شده‌اند:
* کمانچه
* دیوان
* تار
* دوتار
* سه تار
* عود
* تنبور
* رباب
* قانون
* چنگ
* سنتور
* کمانچه
* قیچک
* تنبک
* دایره

روش 2 از 3: انتخاب ساز مناسب

انتخاب ساز

1 . قبل از تصمیم گیری، سعی کنید سازهای مختلف را آزمایش و تجربه کنید.

دست خود را روی سازهای متفاوت بگذارید و با هرکدام چند نت اجرا کنید. قطعاً قادر نخواهید بود موسیقی اجرا کنید، اما این کار به شما ایده می دهد که آیا این انتخاب ساز برای شما سرگرم کننده است یا خیر، و آیا این ساز ارزش وقت گذاشتن را دارد؟ می توانید با سازهای اطرافیانتان شروع کنید.

2 . احتمالات را درنظر بگیرید.

اگر می خواهید در یک گروه موسیقی اجرا کنید، بررسی کنید و ببینید که گروه مدنظر شما شامل چه سازهایی است.
* می توانید تصمیم گیری خود را از انتخاب سازهای موجود در گروه شروع کنید. یا می‌توانید از رهبر گروه بپرسید که کدام سازها کم است. اگر بتوانید جای خالی را پر کنید، بسیار سپاسگزار خواهد بود.

3 . در انتخاب ساز مناسب، اندازه را در نظر بگیرید.

خیلی از سازها در اندازه های متفاوتی ارائه می شوند و باید ساز سایز مناسب خود را پیدا کنید. زیرا اگر ساز برایتان زیادی کوچک یا بزرگ باشد نواختن آن دشوار خواهد بود.
* اگر می خواهید برای کودکتان ساز تهیه کنید، مهم است که اندازه و سن او را درنظر بگیرید. برخی از سازها، مثل ترومپت، برای یک کودک زیادی بزرگ هستند. همچنین اگر کودک شما هنوز دندان‌هایش را از دست می‌دهد، ممکن است نواختن برخی سازهای برنجی برایش سخت باشد، زیرا دندان‌هایش هنوز خیلی قوی نشده‌اند.

روش 3 از 3: پیدا کردن روش مناسب

انتخاب ساز

1 . شروع به یادگیری سازی کنید که دوستش داشته باشید.

وقتی به رادیو، اسپاتیفای، یا آهنگ های مورد علاقه تان گوش می دهید، شنیدن چه چیزی به طور غریزی شما را خوشحال و سرحال می کند؟
* آیا همیشه در امتداد یک خط مبدا روی میز میزنید؟ یا خود را درحال نواختن دیوانه وار یک گیتار خیالی می بینید؟ در این صورت، شاید بهتر است به سازهای زهی نگاه کنید.
* آیا در تصور خود، در حالی که بر روی درامی خیالی می کوبید، دائما انگشتان خود را روی میز می کوبید؟ اینها همه سرنخ‌های خوبی هستند و در «انتخاب ساز طبیعی» شما کمک کننده هستند، و شامل ضربه زدن به چیزها با چوب، دست یا هر دو است!

2 . سازی را بنوازید که مناسب موقعیت شما باشد.

ممکن است شما تمایل طبیعی به درام داشته باشید، اما صاحب خانه یا همسایه های شما تحمل صدای بلند را نداشته باشند، در این صورت میتوانید به سراغ درام های دیجیتالی بروید که فقط از طریق هدفون می توانید آن ها را بشنوید، یا دوباره به نیازهای خود فکر کنید، و با چیزی ملایم تر شروع کنید. همچنین باید فضای زندگی و تمرین خود را نیز درنظر بگیرید، ممکن است شما برای پیانو، فضای کافی نداشته باشید در این صورت باید به سراغ یک انتخاب ساز کوچکتر مثل کیبورد یا ارگ بروید.

3 . فقط یکی را انتخاب کنید.

در حالی که می توانید در مورد انتخاب ساز بسیار تحلیل گر باشید، روش دیگری برای امتحان کردن وجود دارد که مزایای زیادی دارد. چشمان خود را ببندید و 5 ساز اولی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. حالا به آنچه نوشتید نگاه کنید.
* یکی از آن ها ساز انتخابی و مناسب شماست. به سراغ اولین مورد از بالای صفحه بروید: ممکن است چیزی باشد که واقعاً می خواهید بنوازید، یا ممکن است فقط چیزی باشد که شما یادگیری موسیقی را با آن مرتبط می دانید.
* با هر انتخاب متوالی، بیشتر روی آنچه می خواهید متمرکز می شوید. با انتخاب پنجم، ممکن است به پاسخ خود رسیده باشید. این یک انتخاب ساز مطمئن است، زیرا همه سازهایی که نوشتید، سازهایی هستند که از آنها لذت خواهید برد، اما کدام یک بهترین انتخاب است؟ همه چیز به این بستگی دارد که چه کسی هستید و چگونه می خواهید نواختن را یاد بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *