گیتار الکتریک امروزه یکی از رایج ترین سازهای موسیقی راک است. اگر علاقه مند به یادگیری نواختن گیتار الکتریک هستید، باید بدانید که تقریباً در همه ژانرهای راک، از پاپ تا پانک و دث متال از این ساز استفاده می شود. اگر تجربه موسیقی ندارید، یادگیری نواختن گیتار الکتریک ممکن است برایتان کمی ترسناک به نظر برسد. با این حال، با شروع با اصول اولیه، یادگیری آکوردهای پایه و تمرین روزانه، می توانید در کمترین زمان نواختن گیتار الکتریک را یاد بگیرید!

روش 1 از 3: نگه داشتن و نواختن گیتار

نواختن گیتار الکتریک

1 . بدنه گیتار را در بالای ران غالب خود متعادل کنید تا بتوانید آن را نگه دارید.

برای نواختن گیتار الکتریک در حالت نشسته، پای غالب خود را کمی به سمت جلو حرکت دهید و زانوی خود را خم کنید تا بتوانید پای خود را صاف روی زمین قرار دهید. گیتار را روی ران خود قرار دهید، طوری آن را جهت دهید که سیم ها پشت به شما باشند و سر (نوک کوچک گیتار در انتهای دسته) آن در جهت مخالف سمت غالب شما باشد.
* گیتار را در حالت عمودی نگه دارید و پشت آن را به اندازه ای به خود نزدیک کنید که در حالی که گیتار روی ران شما قرار گرفته، با شکم و سینه شما تماس داشته باشد.
* از دست غیر غالب خود برای گرفتن دسته گیتار استفاده کنید. دسته قطعه چوبی بلندی است که سر گیتار را به بدنه متصل می کند.
* اگر در تنظیم تعادل گیتار مشکل دارید، یک بند به گیتار وصل کنید و آن را روی شانه خود قرار دهید تا بتوانید راحت تر گیتار را در حالت عمودی نگه دارید.

2 . با انگشت شست و اشاره خود دسته را بگیرید.

با انگشت شست و اشاره دست غیر غالب خود یک شکل “V” ایجاد کنید و دسته گیتار را در آن “V” قرار دهید تا ثابت شود. هنگامی که می خواهید گیتار را بنوازید، انگشت شست خود را به طور صاف به پشت دسته فشار دهید و از نوک انگشتان خود برای فشار دادن سیم ها استفاده کنید.
* از غلاب کردن انگشت شست خود در بالای دسته خودداری کنید، حتی اگر گرفتن گیتار به این شکل طبیعی تر به نظر می رسد. انجام این کار باعث می‌شود که گیتار را با نیروی بیش از حد در دست بگیرید و دسترسی انگشتان شما را به فرت ها محدود می کند.
* سمت صاف دسته فرت بورد نامیده می شود زیرا با خطوط فلزی منبت کاری شده است که نشان می دهد انگشتان خود را برای نواختن نت های خاص کجا قرار دهید.

نواختن گیتار الکتریک

3 . نام ها و اعداد سیم های مختلف گیتار را به خاطر بسپارید.

سیم‌های گیتار به ترتیب از ضخیم‌ترین تا باریک‌ترین، E، A، D، G، B و e نام‌گذاری می‌شوند. اعداد سیم ها نیز از نازک ترین تا ضخیم ترین شماره گذاری می شوند به طوری که سیم e را سیم اول و سیم E را سیم ششم می نامند.
* گام صدا در گیتار از سیم اول به سیم ششم نزول می‌کند، بنابراین سیم E کمترین گام صدا را دارد، در حالی که سیم e بالاترین گام صدا را دارد.
* مهم است که نام و شماره سیم های گیتار خود را به خاطر بسپارید تا بتوانید برگه نت های موسیقی را بخوانید و در مورد نت های خاص صحبت کنید.
* سعی کنید برای به خاطر سپردن نام سیم های گیتار از یک جمله حفظی استفاده کنید.

4 . با دست خود پیک گیتار را محکم نگه دارید اما طوری که به دستتان فشار وارد نشود و احساس راحتی داشته باشید.

پیک یک قطعه پلاستیکی کوچک است که برای مضراب زدن گیتار یا نواختن نت‌های جداگانه استفاده می‌شود. برای نگه داشتن پیک، آن را بین انگشت شست و اشاره دست غالب خود بگیرید و آن را طوری جهت دهید که عمود بر مشت شما باشد. دست شما باید به اندازه‌ای محکم باشد که پیک را در حین نواختن نگه دارد، اما نه آنقدر محکم که برایتان اذییت کننده باشد.
* انگشت شست و اشاره شما باید حدود ⅔ از پیک را بپوشانند و کمی بیشتر از ⅓ آن را از دست شما خارج کنند.
* برای نواختن گیتار الکتریک لزوماً نیازی به استفاده از پیک نیست، اما اگر از آن استفاده می‌کنید، حتماً باید پیک را به شکلی راحت و مناسب نگه دارید.

5 . بدون انگشت گذاری بر روی فرت ها، گیتار را بنوازید، تا مضراب زدن را تمرین کنید.

از دست غالب خود برای زدن هر 6 سیم به صورت همزمان به سمت پایین استفاده کنید و این کار را تا زمانی انجام دهید که طبیعی به نظر برسد و به آن عادت کنید. هنگامی که با مضراب زدن به سمت پایین راحت شدید، زدن 6 سیم با حرکت به سمت بالا را نیز تمرین کنید.
* اگر نمی‌خواهید در حین تمرین مضراب زدن خود، صدایتان زیادی بلند باشد، می‌توانید به سادگی، با قرار دادن انگشتان دست دیگر خود بر روی سیم‌ها، آنها را «بی صدا» کنید تا هنگام مضراب زدن صدایی تولید نشود.
* به جای بالا و پایین بردن کل بازو، با حرکت دادن مچ دست خود به سمت بالا و پایین، بر روی گیتار مضراب بزنید. این کار باعث می شود که مضراب زدن شما در انرژی کارآمدتر باشد و خطر آسیب دیدگی شما در دراز مدت کاهش یابد.
* پس از اجرای ضربات پایین و بالا به صورت جداگانه، سعی کنید گیتار را با الگوی ضربات پایین-بالا-پایین-بالا بزنید تا زمانی که بر این کار مسلط شوید.

6 . تمرین همزمان مضراب زدن و انگشت گذاری بر روی سیم ها.

برای نواختن یک نت روی گیتار، انگشت خود را بین فرت های روی صفحه انگشت گذاری به سمت پایین فشار دهید. به این می گویند “انگشت گذاری”. در حالی که 1 یا چند سیم را با دست خود فشار می دهید، با دست دیگر خود بر روی گیتار مضراب بزنید. این به شما کمک می کند تا به انجام همزمان 2 کار جداگانه با دستان خود عادت کنید.
* خود فرت ها را فشار ندهید، زیرا به جای نتی که می خواهید اجرا کنید، صدای وزوز تولید می شود.
* سیم ها را فقط به اندازه ای که لازم است فشار دهید تا یک نت تمیز ایجاد شود. اگر خیلی کم فشار دهید، سیم صدای وزوز ایجاد می کند. با این حال، فشار دادن بیش از حد به پایین، تنها فشار بیشتری را به انگشتان شما وارد می کند.
* هنوز نیازی به نگرانی درمورد نواختن آکورد ها ندارید. در ابتدا فقط روی تسلط بر انجام حرکات اولیه تمرکز کنید!

7 . برای کنترل درد انگشتان، نوک انگشتان خود را در آب یخ یا الکل قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید.

اگرچه انگشتان شما در شروع تمرین نواختن گیتار الکتریک قطعاً درد خواهند داشت، اما این درد پس از گذشت زمان کافی از بین خواهد رفت. برای به حداقل رساندن تجربه درد انگشت، از آب یخ یا درمان های الکلی استفاده کنید. مکرراً به خود یادآوری کنید که درد موقتی است تا شما را از ادامه دادن یادگیری نواختن گیتار الکتریک دلسرد نکند.
* در نوک انگشتان شما در نهایت پینه هایی ایجاد می شود که به طور موثری باعث کم شدن درد در هنگام نواختن گیتار الکتریک می شود. رشد پینه ها معمولاً حداقل یک یا 2 ماه طول می کشد، بنابراین اگر فوراً رشد نکردند، ناامید نشوید!
* سعی کنید 3 بار در روز به مدت یک هفته، به انگشتان خود الکل بمالید تا پینه ها را به رشد سریع تر تشویق کنید.

روش 2 از 3: تسلط بر آکوردهای گیتار

نواختن گیتار الکتریک

1 . با یادگیری نواختن یک آکورد اولیه با پوزیشن ساده شروع کنید.

آکورد یک گروه هارمونیک است که از 3 یا چند نت جداگانه تشکیل شده است. آکوردهای موقعیت اول، مانند آکورد C، آکورد A، و آکورد G، ساده ترین ها برای نواختن هستند، بنابراین یکی از این آکوردها باید اولین آکوردی باشد که یاد می گیرید.
* توجه داشته باشید که وقتی آکوردهای خاصی را می نوازید، هر 6 سیم گیتار را نمی زنید. به عنوان مثال، هنگامی که آکورد C را می نوازید، فقط 5 سیم پایین را می نوازید و سیم E را به طور کامل نادیده می گیرید.
* برای آکورد، ابتدا قرار دادن صحیح انگشت روی فرت بورد را تمرین کنید. هنگامی که با فشار دادن انگشت خود بر روی سیم و ایجاد نت های مناسب راحت شدید، همزمان روی مضراب زدن نیز کار کنید.

2 . نحوه نواختن 3 آکورد ساده دیگر را پس از تسلط بر آکورد 1 بیاموزید.

تقریباً هر آهنگی که امیدوارید با گیتار الکتریک بنوازید حداقل شامل 4 آکورد مختلف خواهد بود، بنابراین برای نواختن گیتار به خوبی، باید بر بیش از 1 آکورد مسلط شوید. قبل از پرداختن به چیزهای پیچیده تر، روی یادگیری سایر آکوردهای اولیه کار کنید.
* به عنوان مثال، اگر اولین آکوردی که نواختن آن را یاد گرفتید آکورد C بود، 2 آکورد بعدی که نواختن آنها را یاد می گیرید احتمالاً باید آکورد D و آکورد G باشند.
* ابتدا همان روند یادگیری نحوه صحیح قرار دادن انگشت روی فرت برد را یاد بگیرید، سپس در حالی که نت های درست را فشار می دهید، مضراب زدن و نواختن گیتار را تمرین کنید.

3 . تغییر از یک آکورد به آکورد دیگر را تمرین کنید.

انگشتان خود را برای آکورد 1 در موقعیت مناسب قرار دهید، سپس آنها را در موقعیتی برای یک آکورد دیگر حرکت دهید. این روند را تکرار کنید تا بتوانید به سرعت بین 2 آکورد جابجا شوید. سپس، آکورد سوم را به ترکیب اضافه کنید و تا جایی که می توانید به تغییر مکان انگشت خود، به سرعت، ادامه دهید.
* در نهایت به جایی خواهید رسید که می توانید به سرعت از یک آکورد به آکورد دیگری تغییر کنید، بدون اینکه حتی به آن فکر کنید (این دقیقاً همان کاری است که برای نواختن گیتار الکتریک باید انجام دهید!).

نواختن گیتار الکتریک

4 . آکوردهای پیچیده تر را به کارنامه خود اضافه کنید.

هنگامی که بقیه آکوردهای ساده گیتار، مانند آکوردهای D و E را یاد گرفتید، کار بعدی این است که نحوه نواختن آکوردهای Barre را یاد بگیرید. آکوردهای Barre با استفاده از انگشت اشاره شما برای فشار دادن تمام نت ها روی یک فرت اجرا می شوند. اگر چه آنها چالش برانگیزتر هستند، اما آکوردهای Barre برای پخش طیف گسترده ای از آهنگ ها بسیار مهم هستند.
* برخی از مهم ترین آکوردهای Barre برای یادگیری نحوه نواختن گیتار الکتریک، آکورد E ماژور، آکورد E مینور، آکورد A ماژور و آکورد A مینور هستند.
* هنگامی که با نواختن 1 یا چند آکورد Barre راحت شدید، تغییر بین آنها را تمرین کنید و از یک آکورد Barre به یک آکورد ساده روی فرت بورد حرکت کنید.

روش 3 از 3: تمرین و پایبندی به یک برنامه

نواختن گیتار الکتریک

1 . برای یادگیری نواختن گیتار الکتریک، یک برنامه تمرینی روزانه ایجاد کنید و به آن پایبند باشید.

یادگیری نواختن گیتار الکتریک به خوبی، چیزی است که نیاز به فداکاری دارد. با این حال، لازم نیست تمام وقت خود را به تمرین اختصاص دهید. به سادگی هر روز 15 تا 30 دقیقه را برای تمرین نواختن گیتار الکتریک اختصاص دهید و متعهد شوید که هر اتفاقی هم که بیفتد، به انجام این برنامه پایبند بمانید.
* از این زمان تمرین، برای کار روی آکوردهایی که قبلاً یاد گرفته اید استفاده کنید و آکوردهای جدیدی را به ترکیب اضافه کنید. هنگامی که آکوردهای کافی را شناختید، سعی کنید نواختن یک آهنگ کامل را یاد بگیرید!
برخی از نمونه‌های آهنگ‌های گیتار آسان برای مبتدیان عبارتند از: «Love Me Do» از گروه بیتلز، «Proud Mary» از کریدنس کلیرواتر ریوایول و «Sweet Caroline» از نیل دایمند.

2 . از کتاب های موسیقی برای یادگیری آکوردها و تکنیک های جدید استفاده کنید.

اگر فقط به دنبال آکوردهای جدید برای یادگیری هستید، می‌توانید کتاب‌هایی را که شامل آکوردهای گیتار در بسیاری از آهنگ‌های معروف و محبوب هستند، تقریباً در هر فروشگاه موسیقی یا خرده‌فروشی کتاب خریداری کنید. بسیاری از کتاب‌های موسیقی همچنین شامل نکات و تکنیک‌های مفیدی برای نواختن گیتار الکتریک هستند که ممکن است در تمرین به تنهایی با آن‌ها مواجه نشده باشید.
* برخی از کتاب‌ها همچنین شامل ابزارهای چندرسانه‌ای مفیدی مانند سی‌دی هستند که یادگیری تکنیک‌های جدید در نواختن گیتار الکتریک را آسان‌تر می‌کنند.

3 . برای یافتن برگه ها و آموزش های موسیقی آهنگ ها، از وب سایت های موسیقی دیدن کنید.

وب‌سایت‌هایی مانند https://www.ultimate-guitar.com و https://www.gotabs.com دارای پایگاه داده بزرگی از برگه های موسیقی و شکل‌های ساده‌شده نت‌نویسی موسیقی هستند که به شما می‌گویند چگونه آهنگ‌های مختلف را روی گیتار بنوازند. برای کمک بیشتر، آموزش‌های ویدیویی زیادی نیز در وب‌سایت‌هایی مانند YouTube وجود دارند که در آنها نوازندگان گیتار با تجربه تر، نکاتی را در مورد نحوه نواختن گیتار الکتریک و یا اجرای آهنگ از ابتدا تا انتها ارائه می‌دهند.
* اگر نمی‌توانید نت‌های سنتی موسیقی را بخوانید، جدول بندی ‌های گیتار راه آسان‌تری برای خواندن آکوردها هستند. این جدول بندی ‌ها از 6 خط افقی برای نمایش سیم‌های گیتار و اعداد آنها در آن خطوط استفاده می‌کنند تا نشان دهند که برای نواختن آکورد چه فرت هایی را باید فشار دهید.

نواختن گیتار الکتریک

4 . یک هدف واقع بینانه تعیین کنید که بتوانید با انجام تمرینات هفتگی، به آن برسید.

به عنوان مثال، سعی کنید هر هفته 2 تا 3 آکورد جدید یاد بگیرید یا بتوانید بین 2 آکورد، بدون نقص جابجا شوید. هر هدفی که تعیین می کنید، مطمئن شوید که مشخص و قابل دستیابی است. هدف شما همچنین باید قابل اندازه گیری باشد تا بدانید چه زمانی به آن رسیده اید.
* برای مثال، اگر هدف شما یادگیری 2 آکورد جدید است، می توانید به راحتی قضاوت کنید که آیا 2 آکورد جدید را بعد از 7 روز یاد گرفته اید یا نه. با این حال، اگر هدفی مانند «تمرین آکوردهای جدید» تعیین کنید، تشخیص اینکه آیا واقعاً تا پایان هفته به این هدف دست یافته اید یا خیر، دشوارتر است.

نکات
* تعدادی از اجزای گیتار الکتریک وجود دارند که در گیتارهای آکوستیک نمی‌توانید آنها را پیدا کنید، از جمله: دکمه‌های تنظیم درجه صدا، ترمولو و جک خروجی. دکمه های تنظیم درجه صدا صفحه های کوچک روی بدنه گیتار الکتریک هستند که به شما امکان می دهند صدای گیتار خود را کم و زیاد کنید. ترمولو برای بالا و پایین بردن گام یک نت بعد از پخش آن استفاده می شود. جک خروجی جایی است که گیتار الکتریک خود را به یک آمپلی فایر متصل می کنید.
* قبل از شروع نواختن گیتار الکتریک، مطمئن شوید که به درستی کوک شده است! برای کوک کردن گیتار الکتریک خود می توانید از تیونر گیتار الکتریک یا از یک پیانو استفاده کنید.
* اگر در حفظ ریتم در حین مضراب زدن خود مشکل دارید، نواختن گیتار الکتریک با مترونوم روش خوبی برای تمرین مضراب زدن با یک سرعت خاص است.

هشدارها
اگر به تازگی نواختن گیتار الکتریک را شروع کرده اید و در مجاورت افراد دیگر زندگی می کنید، از نواختن گیتار با صدای بلند خودداری کنید، زیرا ممکن است هم اتاقی ها یا همسایگان شما را آزار دهد. وقتی در جایی تمرین می‌کنید که دیگران می توانند صدای شما را بشنوند، به جای تقویت‌کننده، از هدفون استفاده کنید.

جمع بندی

به خاطر برداشتن اولین قدم ها برای تبدیل شدن به یک ستاره راک در گیتار الکتریک، به شما تبریک می گوییم! در طول این مقاله، جنبه‌های مختلف نواختن این ساز باورنکردنی و نحوه تسلط بر تکنیک‌های ضروری را بررسی کردیم. با اجرای نکات کلیدی گفته شده، در کمترین زمان ممکن قادر خواهید بود تا آهنگ های مورد علاقه خود را اجرا کنید و شاید حتی کمی بعد بتوانید آهنگ های خودتان را بسازید و تبدیل به یک گیتاریست ماهر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *