پیانو ساز ظریفی است که باید حداقل سالی یک بار و ترجیحاً سالی دو بار کوک شود. اگر وسوسه شدید که کوک کردن پیانوی خود را خودتان انجام دهید، به خاطر داشته باشید که این کاری است که به زمان و تلاش بسیار زیادی نیاز دارد (شما در مورد کوک کردن بیش از 200 سیم در مقابل 6 سیم گیتار صحبت می کنید)، یک گوش قوی و صبر زیادی برای یادگیری نحوه کوک کردن پیانو لازم است.

قسمت 1 از 2: خرید ابزار تنظیم

کوک کردن پیانو

1 . از فروشگاه های تخصصی آنلاین خرید کنید.

پیدا کردن ابزارهای کوک پیانو ممکن است سخت باشد و ممکن است در مکان‌های خرده‌فروشی که معمولاً می توانید وسایل ساز را پیدا ‌کنید، در دسترس نباشند. ممکن است بتوانید ابزارهای باکیفیت را به صورت حضوری در یک فروشگاه تخصصی پیانو پیدا کنید.
* خرده فروشان آنلاین ابزارهای تنظیم پیانو را ارائه می دهند، اما اگر می خواهید مطمئن شوید که محصولی با کیفیت دریافت می کنید، ممکن است لازم باشد کمی تحقیق بیشتری انجام دهید. نام سازنده را جستجو کنید و نظرات را با دقت بخوانید.

2 . یک اهرم کوک پیانو بگیرید.

اهرم کوک پیانو را می‌توان چکش، آچار یا کلید نیز نامید. این شاید مهم‌ترین ابزار در کیت ابزار کوک پیانو شما باشد، پس آماده باشید که برای به دست آوردن ابزاری با کیفیت، کمی پول بیشتری خرج کنید.
* به دنبال مدلی با برچسبی مانند «استودینت» باشید. اینها ابزارهای حرفه ای هستند که برای مبتدیان طراحی شده اند.
* به طور کلی قیمت نشانگر کیفیت است. هنگام خرید اهرم تنظیم، زمان چانه زدن سر قیمت نیست. بهترین اهرمی را که می توانید، با در نظر گرفتن بودجه خود دریافت کنید.

کوک کردن پیانو

3 . اندازه سری مناسب را انتخاب کنید.

اهرم های تنظیم دارای سر هایی با اندازه های مختلف هستند. یک سری بزرگتر، پین را بیشتر به سمت پایین می برد و باعث شل شدن می شود، در حالی که یک سری کوچکتر پین را بلندتر و محکم تر می کند. اگر مطمئن نیستید که چه اندازه ای را انتخاب کنید، شماره 2 را انتخاب کنید. این اندازه استاندارد صنعتی است و روی اکثر پیانوها کار خواهد کرد.
* اندازه سری کوچکتر، شماره 1، در برخی از مدل های پیانوی اروپایی استفاده می شود. برخی از تیونرهای حرفه ای، شماره 1 را ترجیح می دهند زیرا کنترل بیشتری به آنها می دهد، اما شروع با شماره 2 بسیار آسان تر است.
* هنگام تعویض یک پین آسیب دیده، ممکن است از سری شماره 3 استفاده شود زیرا قسمت بیشتری از پین را می گیرد.

4 . روی یک تیونر کروماتیک با کیفیت سرمایه گذاری کنید.

یک تیونر الکترونیکی یک صدای مرجع برای شما فراهم می کند تا نت را خیلی زیر یا خیلی بم تنظیم نکنید. شما به یک تیونر پیانو نیاز دارید، نه یک تیونر گیتار، زیرا تیونرهای گیتار تمام نت های مورد نیاز شما برای کوک کردن پیانو را تشخیص نمی دهند.

5 . اگر بودجه شما محدودتر است، نرم افزار کوک کردن پیانو را امتحان کنید.

تعداد زیادی از شرکت‌ها هستند که نرم‌افزار کوک کردن پیانو را ارائه می‌کنند؛ که ممکن است کنترل بیشتری نسبت به تیونر کروماتیک به شما بدهد. خیلی از این برنامه‌ها معمولاً فروشی هستند، اما ممکن است بتوانید قبل از خرید، از یک دوره آزمایش رایگان استفاده کنید.
* با هر نرم افزاری، ممکن است برای دریافت بهترین نتایج به یک میکروفون خارجی نیاز داشته باشید. به میکروفون داخلی لپ تاپ خود تکیه نکنید.

6 . خرید انواع مختلفی از میوت ها (mutes).

برای شروع، حداقل 6 یا 7 اندازه و نوع مختلف از میوت ها را تهیه کنید. برخی از میوت هایی که به خوبی با سیم‌های پایین‌تر کار می‌کنند، ممکن است اصلاً برای کار روی سیم‌های بلندتر و کوتاه‌تر سمت سه‌ سیمه پیانو مناسب نباشند.
* خود میوت ها نسبتاً ارزان هستند. چند میوت لاستیکی استاندارد و همچنین انبرک پلاستیکی و نوارهای نمدی تهیه کنید.

قسمت 2 از 2: کوک کردن پیانو

کوک کردن پیانو

1 . ابزارهای اولیه را برای حذف پنل های خارجی پیانو جمع آوری کنید.

برای کوک کردن پیانو، باید آن را (تا حدی) از هم جدا کنید تا به سیم‌ها برسید. پیانوی خود را بررسی کنید و تعیین کنید که برای جدا کردن آن به چه اندازه پیچ گوشتی یا ابزار دیگری نیاز دارید.
* انتظار داشته باشید که داخل پیانو پر از گرد و خاک باشد. یک گردگیر پر یا چند پارچه کهنه احتمالاً مفید خواهد بود.
* همچنین ممکن است بخواهید از یک چراغ قوه قوی یا منبع نور دیگری استفاده کنید. مهم نیست که اتاقی که در آن کار می‌کنید چقدر روشن است، وقتی وارد پیانو می‌شوید برای دیدن مشکل خواهید داشت.

2 . با سیم ها و پین ها آشنا شوید.

قبل از شروع کار بر روی پیانو، کمی آن را با پنل های خاموش بنوازید. توجه کنید که کدام سیم ها مربوط به کدام کلیدها هستند، تا بعداً سیم اشتباهی را کوک نکنید.
* قبل از تلاش برای کوک کردن پیانو، داشتن درک مناسب از تئوری موسیقی، نسبتاً ضروری است. شما باید حداقل اکتاوها و روابط نت ها را درک کنید، زیرا قرار نیست هر نت را با صدای عالی تنظیم کنید. بلکه نت ها را بر اساس مفهومی به نام هارمونیک، نسبت به یکدیگر تنظیم می کنید.

3 . با C میانی شروع کنید.

کوک رایج برای اکثر پیانوها A440 است، به این معنی که A4 طوری تنظیم شده است که امواج صوتی با فرکانس 440 هرتز ارتعاش کنند. این آهنگ صدای استاندارد در بیشتر کشورهای جهان غرب است، اگرچه کوک اروپایی اغلب کمی بالاتر در 442 هرتز است.
* یک نت سه‌گانه میانی، مانند A میانی، معمولاً 3 سیم در هر نت دارد. 2 سیم اول را بی صدا کنید تا فقط سیم سوم شنیده شود. آن سیم را طوری تنظیم کنید که با آهنگ تیونر کروماتیک شما مطابقت داشته باشد، سپس 2 سیم دیگر را مطابق با آن سیم کوک کنید.
* سیم های دیگر هم‌صدا نامیده می شوند. هنگام کوک کردن هم‌صدا ‌ها، این کار را با گوش انجام دهید – با استفاده از نرم‌افزار کوک کردن پیانو یا تیونر کروماتیک خود، هم‌صدا ها را تنظیم نکنید.

کوک کردن پیانو

4 . برای کوک کردن سیم، پین را بچرخانید.

اهرم تنظیم خود را در بالای پین قرار دهید و یک حرکت بسیار جزئی برای چرخاندن پین انجام دهید. شما فقط می توانید کوچکترین حرکات را انجام دهید، وگرنه ممکن است سیم را پاره کنید. بنابراین ممکن است بخواهید ابتدا تمرین کنید تا کنترل خوبی بر ابزار خود داشته باشید.
* اگر پین را به راست بچرخانید (در جهت عقربه های ساعت)، پین را بالا می آورید. اگر پین را به سمت چپ بچرخانید (در خلاف جهت عقربه های ساعت)، پین را پایین می آورید.
* از تکان دادن یا محکم چرخاندن پین ها خودداری کنید. اگر پین ها شل شدند یا آسیب دیدند، باید با یک متخصص تماس بگیرید و آن را تعمیر کنید. در حین انجام این کار دست های ثابت مهم هستند.
* یک چرخش خیلی کوچک انجام دهید، سپس صدا را بررسی کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که صدای سیم و آهنگی که از تیونر کروماتیک یا برنامه نرم افزاری خود دریافت می کنید، هماهنگ باشند.

5 . پین را تنظیم کنید.

هنگامی که آهنگ مناسب را پیدا کردید، باید پین را تنظیم کنید تا دوباره به راحتی از کوک خارج نشود. پین را با یک چرخش مختصر در جهت عقربه‌های ساعت سفت کنید، سپس آن را حتی با حساسیت بیشتر، کمی در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا آن را به عقب شل کنید و به گام صحیح برسید.
* برای درست انجام دادن این حرکت ظریف، به تمرین زیادی نیاز است. انتظار نداشته باشید اولین پیانویی که کوک می کنید همینطور بماند. بعد از اینکه چندین پیانو را کوک کردید (یا یک پیانو را چندین بار کوک کردید)، تسلط بهتری بر نحوه تنظیم صحیح پین خواهید داشت.

6 . نسبت به اولین نت کوک شده در اکتاو کوک کنید.

هنگامی که A میانی را دارید، از A میانی برای کوک کردن A پایین استفاده کنید. سپس از A پایین برای کوک کردن نت یک پنجم بالا و غیره استفاده کنید. با استفاده از این فواصل در امتداد صفحه کلید حرکت کنید تا زمانی که کل پیانو کوک شود.
* معمولاً متوجه خواهید شد که لازم نیست همه نت ها را کوک کنید، مگر اینکه با پیانویی کار می کنید که به شدت نادیده گرفته شده و سال هاست کوک نشده است.

7 . پیشرفت خود را با فواصل سوم اصلی بررسی کنید.

همانطور که پیش می روید، فواصل را بررسی کنید و مطمئن شوید که درست به نظر می رسند. اگر چیزی زیرتر یا بم‌تر به نظر می رسد، می توانید به عقب برگردید و قبل از حرکت آن را اصلاح کنید.
* همانطور که در میان نت‌ها حرکت می‌کنید، به مرور بیشتر و بیشتر نت‌ها را به‌جای اتکا به نرم‌افزار یا تیونر کروماتیک خود، با گوش تنظیم می‌کنید. اگر هر نت را با استفاده از تیونر کروماتیک خود کوک کنید، زمانی که به نت اصلی برگردید، صدا بمل به نظر خواهد رسید.
* با به دست آوردن تجربه، کوک کردن پیانو با استفاده از گوش، آسان تر می شود. اگر قصد دارید خود را به عنوان یک تیونر پیانو تبلیغ کنید، مهم است که قبل از اینکه بخواهید این کار را برای دیگران انجام دهید، تمرین زیادی برای کوک کردن پیانو های مختلف انجام دهید.

8 . بعد از اتمام کار پیانو را بنوازید.

قبل از اینکه پنل ها را تعویض کنید، پیانو را خیلی سریع بنوازید تا مطمئن شوید که صدای آن خوب است و همه نت ها کوک هستند. به خصوص اگر این اولین بار است که این کار را انجام می دهید، ممکن است متوجه شوید که باید به عقب برگردید و کمی بیشتر روی برخی از جاها کار کنید.
* حتی برای تیونرهای حرفه ای، برخی از پیانوها ممکن است چندین روز طول بکشد تا درست کوک شوند، به خصوص اگر مدت زیادی است که کوک نشده اند یا به شدت نواخته شده اند. اگر می خواهید پیانو را کوک کنید، صبر بسیار کلیدی است.

نکات
* اگر پیانوی نادیده گرفته‌شده‌ای را که سال‌ها کوک نشده است را کوک می‌کنید، ممکن است لازم باشد هر چند روز یک‌بار دوباره آن را کوک کنید تا نهایتاً صدای آن تثبیت شود.
* یک تیونر حرفه ای کاری بیشتر از کوک کردن پیانوی شما انجام می دهد. آنها همچنین نمد را روی چکش ها سرویس می دهند و عملکرد چکش ها و کلیدها را تنظیم می کنند. این خدمات نیاز به ابزار و آموزش اضافی دارند.
* اگرچه شما ممکن است در کوک کردن پیانوی خود به تنهایی موفق شوید، اما همچنان می توانید از یک تکنسین حرفه ای پیانو بخواهید هر چند سال یکبار نگاهی به پیانوی شما بیندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *