آمپلی فایر گیتار یا همان تقویت کننده، قطعه ای از تجهیزات الکترونیکی است. استفاده از آمپلی فایر، گیتار الکتریک را تقویت می کند تا صدایی با حجم بالاتر تولید کند. آمپلی فایر های گیتار برای تقویت سیگنال الکتریکی از پیکاپ گیتار شما طراحی شده اند. یادگیری نحوه استفاده از آمپلی فایر گیتار ساده است و در کمترین زمان می توانید آهنگ رویایی خود را بسازید. هر آمپلی فایر صدای منحصر به فرد (شخصیت صدای) خود را دارد و همه آمپلی فایرها دارای چندین دکمه تنظیم هستند تا بتوانید صدا را به دلخواه خود تغییر دهید.

روش 1 از 3: تقویت آمپلی فایر و راه اندازی گیتار خود

استفاده از آمپلی فایر

1 . کابل برق آمپلی فایر را وصل کنید.

تمام آمپلی فایرهای گیتار و بیس از کابل برق یکسانی استفاده می کنند. اکثر کابل های برق را می توان از خود آمپلی فایر جدا کرد. اگر کابل شما جدا شده است، انتهای ماده را به آمپلی فایر وصل کنید. طرف ماده به جای شاخک هایی که بیرون زده باشند، دارای سوراخ هایی است. سپس انتهای نر کابل را به پریز برق وصل کنید.
* برای محافظت از آمپلی فایر خود، از یک محافظ برق استفاده کنید. همچنین، محافظ های برق زمانی که شما شروع به ساختن آهنگ خود و آزمایش پدال های افکت کنید، نیز مفید خواهند بود.
* مطمئن شوید که سوکت پریز سه شاخه است. اگر این کار را نکنید، خطر برق گرفتگی وجود خواهد داشت.

2 . در صورت لزوم یک محفظه و سر جداگانه تنظیم کنید.

بسیاری از آمپلی فایر هایی که خریداری می کنید در واقع ترکیبی از یک تقویت کننده و یک بلندگو در یک “جعبه” هستند. به اینها “آمپلی فایر های ترکیبی” می گویند و استفاده از آمپلی فایر های ترکیبی بسیار رایج است. اگر از طرف دیگر، با یک جزء تقویت کننده جداگانه کار می کنید، راه اندازی شما به مجموعه ای از بلندگوها، معمولاً به شکل محفظه، نیاز دارد. کابل یک چهارم اینچی را از پشت وارد محفظه کنید.
* محفظه بلندگو (یا کابینت اسپیکر) جسم جعبه مانندی است که یک یا چند بلندگو را در خود جای می دهد. یک گیتار تقویت شده معمولاً این بلندگوها را تامین می کند.
* بیشتر آمپلی فایر های ترکیبی همچنین به شما این امکان را می دهند که از بلندگوی داخلی استفاده کنید یا به سراغ کابینت اسپیکرهای بزرگتر بروید.

3 . گیتار خود را به آمپلی فایر وصل کنید.

برای استفاده از آمپلی فایر خود و متصل کردن آن به گیتار، یک کابل صوتی یک چهارم اینچی (6 میلی متر) را از جک خروجی گیتار به جک ورودی روی آمپلی فایر وارد کنید. همیشه آمپلی فایر را در حالتی که خاموش است وصل کنید و از روشن کردن آمپلی فایر در مواقعی که به برق وصل نیست خودداری کنید. این امر می تواند به اجزای آمپلی فایر آسیب برساند.
* برخی از آمپلی فایر ها ممکن است بیش از 1 جک ورودی داشته باشند که این ورودی ها نماینده گزینه‌های مختلف “کانال” باشند که شما بتوانید انواع مختلف آنها را امتحان کنید؛ برای مثال، صدا در کانال 1 ممکن است تمیز و واضح باشد و در کانال 2 مخدوش‌تر یا داری قطع و وصلی باشد.

4 . برای استفاده از آمپلی فایر، آن را روشن کنید.

دو نوع آمپلی فایر وجود دارد: آمپلی فایر solid state و آمپلی فایر tube. آمپلی فایر های solid state دارای یک دکمه ساده یا کلید برای روشن کردن آنها هستند. آمپلی فایر هایی که از مداربندی لامپی استفاده می کنند، اغلب دارای 2 کلید هستند: یکی با برچسب “Power” و دیگری با برچسب “Standby”. برای استفاده از آمپلی فایر tube یا لامپی، هر دو سوئیچ را روشن کنید تا صدا ایجاد شود.
* آمپلی فایر های لامپی بیشتر طول می کشد تا صدا تولید کنند؛ زیرا قبل از شروع استفاده از آمپلی فایر، به زمان نیاز است تا لامپ ها گرم شوند. سوئیچ Standby برای گرم نگه داشتن آمپلی فایر بکار می رود و آمپلی فایر را در زمان استراحت های کوتاه حین نواختن، آماده به کار نگه می دارد.
* دکمه Power گاهی اوقات در قسمت جلوی آمپلی فایر قرار دارد و به وضوح برچسب گذاری شده است. اما گاهی اوقات نیز کلید Power بالای آمپلی فایر یا حتی پشت آن قرار می گیرد.
* اگر در مکان یابی کلیدهای برق روی آمپلی فایر خود مشکل دارید، در یک مکان روشن، جلو و پشت آمپلی فایر را به خوبی بررسی کنید.
* اگر قبل از اجرای نمایش روی صحنه در حال بارگیری تجهیزات خود هستید، فقط کلید Power را روشن کنید. این باعث می شود که لامپ های روی آمپلی فایر شما قبل از زمان نمایش گرم شوند. وقتی که آماده اجرا و استفاده از آمپلی فایر بودید، می توانید کلید Standby را بچرخانید.

روش 2 از 3: تنظیم آهنگ و درجه صدای آمپلی فایر

استفاده از آمپلی فایر

1 . درجه صدای آمپلی فایر گیتار خود را تنظیم کنید.

هنگام استفاده از آمپلی فایر هایی با چیدمان ساده، خواهید دید که آنها دارای یک دکمه volume یا تنظیم درجه صدای واحد هستند. معمولاً، 2 دکمه را خواهید دید که دارای برچسب های “Pre” و “Post” یا “Drive” و “Master” هستند. اولین دکمه در هر یک از این جفت‌ها، سیگنال را قبل از ورود به مرحله تقویت قدرت تنظیم می‌کند، در حالی که دکمه دوم، سیگنال را پس از تقویت قدرت، تنظیم می‌کند. روی صفحه کلید صدای اصلی خود از حدود 2 شروع کنید.

2 . از میزان صدا برای تأثیرگذاری بر آهنگ استفاده کنید.

دکمه Pre یا Drive تأثیر بسیار چشمگیری بر صدای کلی گیتار شما خواهد داشت. دکمه Pre به شما امکان می دهد صدایی مخدوش تولید کنید. این به این دلیل است که مرحله تقویت توان نمی‌تواند سیگنال‌های ورودی را از یک سطح خاص عبور دهد. دکمه “Pre” را بالاتر بچرخانید تا به سیگنال تحریف شده برسید.
* دکمه Post یا Master تأثیر چشمگیر کمتری بر تن صدا دارد، اما حجم کلی آمپلی فایر را کنترل می کند. دکمه Post بر اعوجاج سیگنال تأثیر نمی گذارد. اگر دکمه Pre در درجه بالایی تنظیم شده است، دکمه Post را در درجه پایین قرار دهید تا صدایی تحریف شده و معقول با قابلیت شنیده شدن به دست آورید. اگر دکمه pre در درجه پایین تنظیم شده است، دکمه را به سمت درجه بالاتر بچرخانید تا صدای تمیز و واضحی ایجاد شود.

3 . EQ صدای گیتار خود را تنظیم کنید.

همه آمپلی فایرهای گیتار حاوی نوعی اکولیزاسیون (EQ) هستند که اغلب به صورت فرکانس‌های باس، میانی و بالا هستند. برای یافتن صدایی که از آن لذت می برید، هنگام استفاده از آمپلی فایر خود، EQ را آزمایش کنید. این اصطلاح از صفحه ساعت می آید.
* برخی از آمپلی فایر ها یکسان سازی یک دستگیره با برچسب “tone” را ساده می کنند. دستگیره را در درجه بالا تنظیم کنید تا فرکانس بالاتری تولید کند و در نهایت صدای روشن تری به گیتارتان بدهد.
* برای تأکید بر فرکانس‌های پایین که صدای گرم‌تر و تیره‌تری ایجاد می‌کنند، دستگیره را به موقعیت پایین‌تری ببرید.

4 . در صورت امکان، بین کانال ها جابجا شوید.

برخی از آمپلی فایر های گیتار دارای دکمه ای با عنوان “کانال” یا “Channel” هستند. این دکمه برای جابه‌جایی بین کانال‌های تمیز و مخدوش استفاده می‌شود که راه سریعی را برای افزایش سطح اعوجاج در اختیار شما قرار می‌دهد. فشردن این دکمه همان اثری را دارد که اگر دکمه Pre را بالا ببرید و دکمه Post را پایین بیاورد ایجاد می شود.
* برخی از آمپلی فایرهای گیتار دارای یک پدال برای جابه‌جایی بین کانال‌ها هستند.

5 . از Gain روی آمپلی فایر استفاده کنید.

دستگیره Gain روی آمپلی فایر شما برای افزایش اعوجاج صدای گیتار طراحی شده است. در نتیجه، دکمه Gain صدا را نیز افزایش می دهد. همه آمپلی فایر های گیتار با تنظیمات Gain عرضه نمی شوند. برخی از گیتاریست‌ها برای این افکت ارزش زیادی قائل هستند؛ به طوری که چندین پدال را خریداری می‌کنند که صدا را مانند پدال‌های افکت‌های اوردرایو و اعوجاج تولید می‌کنند.
* اگر موسیقی راک یا بلوز می نوازید، Gain به طور ویژه ای مفید است.
* برخی از نوازندگان دوست دارند که میزان Gain آمپلی فایر را درست قبل از تکنوازی گیتار افزایش دهند.

6 . با چند آمپلی فایر متفاوت بنوازید.

قبل از انتخاب قطعی یک آمپلی فایر، باید به یک فروشگاه موسیقی سر بزنید و چندین آمپلی فایر مختلف را امتحان کنید. هر مدل و برند صدای منحصر به فردی دارد که ارزش آزمایش کردن را دارد. تفاوت را در “صدای آمریکایی” با برندهایی مانند Fender و “صدای بریتانیایی” با برندهایی مانند Marshall و Vox خواهید دید.
* برخی از نوازندگان گیتار حتی ترجیح می دهند که با یک آمپلی فایر باس بنوازند.
* تعیین کنید که آیا صدای آمپلی فایر tube را نسبت به آمپلی فایر های solid state بیشتر دوست دارید یا بالعکس. آمپلی فایر های لامپی تمایل به ایجاد لحن کلاسیک و گرم تری در نواختن شما دارند، اما نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری نیز دارند.

روش 3 از 3: افزودن جلوه های دیگر به آمپلی فایر شما

استفاده از آمپلی فایر

1 . سایر کنترل های روی آمپلی فایر گیتار خود را آزمایش کنید.

بسیاری از آمپلی فایر ها دارای کنترل‌های اضافی هستند؛ مانند مواردی برای جلوه‌های ویژه، از جمله: کر، ترمولو، تاخیر و ریورب. البته توجه داشته باشید که اغلب می‌توانید با استفاده از پدال‌های افکت برای ایجاد این افکت‌ها، به صدایی با کیفیت بالاتر دست پیدا کنید.
* متداول ترین افکتی که مجهز به آمپلی فایر است Reverb است. افکت Reverb با شبیه‌سازی موج صوتی که از سطوح مختلف جهش می‌کند، صدایی با حجم بیشتر تولید می‌کند.
* افکت Reverb ظریف اما قدرتمند است و می توان از آن برای طیف وسیعی از صداها استفاده کرد.

2 . از پدال های اضافی استفاده کنید.

دنیای پدال‌های گیتار (که به آن پدال‌های افکت یا stomp box نیز می‌گویند) تقریباً بی‌پایان است. همه کاره ترین پدال ها، تاخیر، اعوجاج و فشرده سازی هستند. پدال های افکت معمولاً توسط یک باتری 9 ولتی تغذیه می شوند و باید بین گیتار و آمپلی فایر شما در زنجیره قرار گیرند. گیتار خود را به یک سر (ورودی) و آمپلی فایر را به سر دیگر (خروجی) وصل کنید، سپس از پای خود برای فعال کردن افکت در حین نواختن استفاده کنید.
* برای بهتر ایده گرفتن، در مورد افکت ها و تنظیمات تقویت کننده که ضبط های مورد علاقه شما استفاده می کنند، به صورت آنلاین جستجو کنید.
* راک کلاسیک/هارد از اعوجاج/اوردرایو، فلنجر یا فاز، واه و تاخیر استفاده می کند.
* گیتار بلوز از انواع اوردرایوها و پدال های شبیه ساز آمپلی فایر استفاده می کند.
* گیتار کانتری از ترمولو و ریورب استفاده می کند.
* Shoegaze تقریباً از هر پدالی که می توانید تصور کنید استفاده می کند، اما به ویژه از ریورب، اعوجاج، فاز، تاخیر، کر و لرزش استفاده می کند.

3 . آمپلی فایر خود را ارتقا دهید.

هنگامی که درک درستی از نیازهای گیتار خود پیدا کردید، می توانید روی استفاده از آمپلی فایری که مناسب شما باشد سرمایه گذاری کنید. اگر با یک آمپلی فایر تمرینی کوچک می نوازید، بهترین ارتقایی که باید در نظر بگیرید، آمپلی فایر لامپی ترکیبی است. برای استفاده از آمپلی فایرهای لامپی ترکیبی، معمولاً می‌توانید با یک بلندگوی 12 اینچی کار خود را پیش ببرید، اما بسیاری از افراد دو بلندگوی 12 اینچی را ترجیح می‌دهند.
* آمپلی فایر های کلاسیک ترکیبی لامپی توسط Marshall، Fender و Vox ساخته می شوند.
* همچنین می توانید به یک stack ارتقا دهید که از یک سر گیتار (یا بیس) و یک محفظه متشکل از دو تا چهار بلندگو تشکیل شده است.

نکات
اگر می‌خواهید از گیتار خود آهنگ‌های متنوعی تولید کنید، می‌توانید استفاده از آمپلی فایر مدلینگ را مدنظر قرار دهید. این آمپلی فایرها سعی می‌کنند صدای بسیاری از آمپلی‌فایرهای خاص را شبیه‌سازی کنند و به شما امکان انتخاب بین آن‌ها را می‌دهند.

جمع بندی

تبریک می گویم! شما سفری را آغاز کرده اید تا با یادگیری نحوه استفاده از آمپلی فایر، از پتانسیل واقعی گیتار خود استفاده کنید. در طول این مقاله، ما جنبه‌های مختلفی را پوشش دادیم، از عملکردهای اصلی یک آمپلی فایر گرفته تا تکنیک‌های پیشرفته‌ای که می‌توانند نواختن شما را به ارتفاعات جدیدی ارتقا دهند. با اجرای نکات کلیدی گفته شده، به راحتی در استفاده از آمپلی فایر خود تبدیل به استاد خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *