فرقی نمی‌کند که نوازندگی پیانو را تازه شروع کرده‌اید یا به‌طور حرفه‌ای پیانو می‌نوازید – هر کسی برای بهبود مهارت‌های نوازندگی پیانوی خود جا دارد. اگر فقط برای سرگرمی می خواهید بنوازید، ممکن است نخواهید بسیاری از کارهایی را که برای یادگیری ساز انجام می شود، انجام دهید. اما ساختن این اصول به شما امکان می دهد قطعات بیشتری را که از آنها لذت می برید، با تلاش کمتری بنوازید. یادگیری موسیقی از طریق چشم خوانی و تسلط بر تکنیک مناسب نه تنها به شما کمک می کند تا آهنگ های جدید را انتخاب کنید، بلکه تضمین می کند که می توانید برای سال های طولانی از نوازندگی پیانو لذت ببرید.

روش 1 از 3: مدیریت زمان تمرین شما

نوازندگی پیانو

1 . یک برنامه تمرینی ثابت ایجاد کنید.

مدت زمانی که می نوازید و تعداد جلسات تمرینی که در هفته می گذرانید تا حدی به سن، دامنه توجه و جدیت شما در یادگیری نوازندگی پیانو بستگی دارد. با این حال، نکته مهم برای پیشرفت در نوازندگی پیانو، این است که با زمان تمرین خود سازگار باشید تا عادت به نواختن پیانو را در خود ایجاد کنید.
* برای مثال، اگر با یک معلم کلاس هفتگی دارید، ممکن است بخواهید 6 روز در هفته به مدت روزی یک ساعت تمرین کنید، سپس هر هفته یک جلسه تمرین 30 دقیقه ای قبل از کلاس خود برنامه ریزی کنید.
* از طرف دیگر، اگر فقط برای سرگرمی و به تنهایی نوازندگی پیانو را یاد می گیرید، ممکن است تصمیم بگیرید 3 روز در هفته و به مدت روزی 30 دقیقه تمرین کنید.
* بچه‌های کوچک‌تر معمولاً با زمان‌های تمرین کوتاه‌تر، بیشتر یاد می‌گیرند. اگر مشکلات تمرکز یا نقص توجه دارید، ممکن است متوجه شوید که شما نیز از زمان‌های کوتاه‌تر تمرین نوازندگی پیانو در روز، بیشتر بهره می‌برید. اگر در نهایت می خواهید بیشتر تمرین کنید، به سادگی چندین تمرین کوتاه تر در طول روز برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، ممکن است یک تمرین 15 دقیقه ای در صبح، یک تمرین 15 دقیقه ای در بعد از ظهر یا اوایل عصر و سپس یک تمرین 15 دقیقه ای دیگر در شب داشته باشید.
نکته: برای تمرین نوازندگی پیانو، زمانی از روز را انتخاب کنید که تمرکز شما در بهترین حالت باشد. اگر فرد صبحگاهی هستید، ممکن است از مطالعه اول صبح بهره بیشتری ببرید. با این حال، اگر بیشتر شب زی هستید، ممکن است تمرکز کردن در ساعات اولیه برای شما دشوارتر باشد.

2 . هر جلسه تمرین نوازندگی پیانو را با گرم کردن، به کمک نواختن یک قطعه شروع کنید.

گام های پایه راه خوبی برای گرم کردن برای شروع کلاس پیانو هستند. همچنین ممکن است به دنبال اتودها باشید، که قطعات کلاسیکی هستند که برای تمرین نوشته شده اند (کلمه “étude” فرانسوی به معنای “مطالعه” است). نواختن بسیاری از این قطعات کوتاه در واقع سرگرم کننده است و آنها برای کمک به گرم کردن انگشتان شما و آماده کردن شما برای نواختن قطعات پیچیده تر طراحی شده اند.
* اگر مدتی است که در حال نواختن بوده اید، ممکن است از آهنگ ساده تری که قبلاً بر آن مسلط شده اید، نیز برای گرم کردن استفاده کنید. شروع تمرین نوازندگی پیانو خود را با نواختن چیزی آشنا که در حال حاضر در آن مهارت دارید و اعتماد به نفس خوبی به شما می دهد، شروع کنید، تا وارد تمرین شوید.

3 . قطعات را به اهداف کوتاه مدت تقسیم کنید.

اگر روی آهنگ کوتاه‌تر و ساده‌تری کار می‌کنید، ممکن است بتوانید در یک جلسه تمرین نوازندگی پیانو، به آن مسلط شوید. با این حال، هنگامی که به قطعات طولانی تر و پیچیده تر پیشرفت کردید، ممکن است متوجه شوید که اگر سعی کنید همه آنها را به یکباره یاد بگیرید، دچار مشکل می شوید. با تمرین قسمت های قابل کنترل قطعه شروع کنید، سپس آن قسمت ها را کنار هم قرار دهید. پیشرفت قابل اندازه گیری اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند نوازندگی پیانو را به صورت کارآمدتر یاد بگیرید.
* به عنوان مثال، اگر یک قطعه دارای 8 صفحه نت باشد، ممکن است هدف خود را یادگیری یک صفحه در هر جلسه تمرین، تعیین کنید. وقتی صفحه آخر را یاد گرفتید، باید بتوانید کل آهنگ را از ابتدا تا انتها اجرا کنید.
* اگر با یک قسمت مخصوصاً دردسرساز مواجه شدید که مجبور شدید با آن دست و پنجه نرم کنید، ممکن است نیاز داشته باشید که قطعه را حتی بیشتر از این هم بشکنید. هر بار آن را اندازه بگیرید، سپس یک خط کامل را اجرا کنید، سپس خط بعدی را اضافه کنید و به همین ترتیب پیش بروید.

4 . برای کنترل سرعت خود از مترونوم استفاده کنید.

هنگامی که با آهنگ جدیدی روبرو می شوید، با اجرای آن بسیار کندتر از سرعت طبیعی شروع کنید. این به شما امکان می دهد تا نت ها را در اولین بار به درستی اجرا کنید. هنگامی که چند بار قطعه را به آرامی و بدون خطا اجرا کردید، می توانید به تدریج سرعت را افزایش دهید تا زمانی که آهنگ را با سرعت طبیعی آن اجرا کنید.
* این روش تمرینی به شما کمک می‌کند از خطاهای تکراری که پس از اینکه سعی می‌کنید یک آهنگ را بارها با سرعت بیشتری اجرا کنید، در ذهنتان حک می‌شوند، اجتناب کنید. اگر متوجه شدید که مهم نیست چند بار یک آهنگ را اجرا می کنید، همیشه به نظر می رسد که یک نت خاص را از دست داده اید، ممکن است آن را خیلی سریع تمرین کرده باشید. سرعت تمرین را کم کنید و روی آن مسیر دشوار تمرکز کنید تا زمانی که حافظه عضلانی را که باعث می‌شود آن انگشت را به سمت نت اشتباه ببرید، اصلاح کنید.

5 . حواس پرتی ها را در طول تمرین از خود دور کنید.

مکانی نسبتاً ساکت را برای تمرین انتخاب کنید که در آن احتمال حواس پرتی برای شما وجود نداشته باشد و تمام اعلان‌ها را در دستگاه‌های الکترونیکی خود خاموش کنید تا وسوسه نشوید که آنها را بررسی کنید. اگر به استراحت نیاز دارید، 5 دقیقه برای ایستادن و انجام حرکات کششی یا راه رفتن در اطراف اتاق وقت بگذارید، سپس به تمرین خود ادامه دهید.
* اگر با افراد دیگری در خانه زندگی می کنید، به آنها اطلاع دهید که قرار است هر روز چه زمانی تمرین کنید و مطمئن شوید که آنها متوجه می شوند که در این مدت نباید مزاحم شما شوند. اگر دری وجود دارد که می‌توانید آن را ببندید تا خود را از بقیه اعضای خانه جدا کنید، این کار را انجام دهید – این به بقیه اجازه می‌دهد بدون نگرانی از اینکه حواس شما را پرت می‌کنند، به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهند.

6 . آهنگ هایی را انتخاب کنید که از اجرای آنها لذت می برید.

تمرکز بر آهنگ هایی که دوست دارید، به شما کمک می کند انگیزه تمرین را حفظ کنید. اگر معلم پیانو دارید، بدون شک قطعات خاصی را به شما اختصاص می دهند تا یاد بگیرید. با این حال، این بدان معنا نیست که یک یا دو قطعه ای را که می خواهید یاد بگیرید، نمی توانید به زمان تمرین خود اضافه کنید.
* تقریباً هر آهنگ محبوبی که فکرش را بکنید اقتباسی از پیانو دارد، حتی اگر در آهنگ اصلی پیانویی وجود نداشته باشد. بسیاری از این آهنگ‌ها دارای نسخه‌های متعدد هستند، بنابراین می‌توانید آهنگ را یاد بگیرید، چه در سطح ابتدایی باشید چه متوسط و چه پیشرفته. به عنوان مثال، اگر موسیقی فیلم “یخ زده” را دوست دارید، می توانید نت های موسیقی آن را پیدا کنید و نواختن آن را یاد بگیرید.
* اگر آهنگی را می نوازید که دوست دارید، ممکن است وسوسه شوید که زمان تمرین خود را بگذرانید تا بتوانید به تمرین آن ادامه دهید. با این حال، اگر از انجام این کار خودداری کنید، بهتر است. اگر نظم و انضباط را حفظ کنید و در زمان برنامه ریزی شده خود توقف کنید، این هیجان را حفظ خواهید کرد تا در جلسه تمرین بعدی به قطعه برگردید.
* آهنگ های سبک ها و ژانرهای مختلف را امتحان کنید تا سبک مورد علاقه خود را در نوازندگی پیانو پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر در حال مطالعه پیانو کلاسیک هستید، ممکن است بخواهید برخی از قطعات جاز یا پاپ را امتحان کنید.

روش 2 از 3: مهارت چشم خوانی خود را توسعه ببخشید

نوازندگی پیانو

1 . الفبای موسیقی را یاد بگیرید.

موسیقی کمتر از زبانی که شما به آن صحبت می کنید، زبان نیست. اگر می خواهید به زبان موسیقی مسلط شوید، از الفبای موسیقی شروع کنید و آنقدر تمرین کنید که آن را به همان اندازه که الفبای زبان گفتاری خود را می دانید، بدانید.
* فلش کارت های ساده خوب هستند و با استفاده از آنها می توانید خودتان روی هر یک از نت ها تمرین کنید. ممکن است بتوانید آنها را به صورت آنلاین خریداری کنید، یا می توانید به راحتی، خودتان آنها را با کاغذ و ماژیک درست کنید.
* مطمئن شوید که تمام نت خوانی ‌های اولیه را نیز در گروه موسیقی درک می‌کنید. فلش کارت ها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا آنها را به خاطر بسپارید.

2 . امضاهای کلیدی رایج را به خاطر بسپارید.

امضاهای کلیدی اساسا میانبرهایی هستند که به شما می گویند چه نت هایی را باید اجرا کنید. اگر امضای کلیدی را تشخیص دهید، به طور خودکار متوجه خواهید شد که چه زیر و بم هایی در راه است.
* می‌توانید با استفاده از فلش کارت‌ها روی امضاهای کلیدی تمرین کنید، به همان روشی که الفبای موسیقی را یاد گرفتید.
* برای اتصال امضای کلیدی به صدا، سعی کنید گام را در آن کلید اجرا یا زمزمه کنید. تمرین گام در هر کلید همچنین به شما کمک می کند تا حافظه عضلانی خود را توسعه دهید، به طوری که وقتی امضای کلید را می بینید، انگشتان شما به طور خودکار متوجه می شوند که کدام نت ها را باید اجرا کنید.

3 . سعی کنید آهنگی را که به آن گوش می دهید، رونویسی کنید.

رونویسی یک آهنگ با گوش، نه تنها به شما کمک می کند تا به زبان موسیقی مسلط تر شوید، بلکه به شما کمک می کند تا گوش خود را آموزش دهید. با یک آهنگ نسبتا آهسته شروع کنید، سپس به سراغ آهنگ‌های سریع‌تر بروید.
* در ابتدا آهنگ هایی را انتخاب کنید که در آنها پیانو تنها ساز در حال نواخته شدن باشد. چند نوار را پخش کنید، سپس آهنگ را مکث کنید و سعی کنید آنچه را که شنیدید روی یک تکه کاغذ خالی بنویسید.
* هنگامی که یک آهنگ کامل را رونویسی کردید، با برگه نت موسیقی خود پشت پیانو خود بنشینید و آنچه نوشته اید را اجرا کنید. نت ها یا قسمت هایی را که اشتباه کرده اید برجسته کنید، سپس به عقب برگردید و دوباره گوش دهید. ادامه دهید تا زمانی که آن را درست انجام دهید.

4 . نت های راهنما را شناسایی کنید تا به شما در درک سریع نت های دیگر کمک کند.

نت‌های راهنما، مانند C میانی، نت‌هایی هستند که می‌توانید فوراً از هر قطعه موسیقی انتخاب کنید. اگر هنگام نگاه کردن به یک صفحه موسیقی، نت ‌های راهنمای خود را ببینید، می‌توانند به شما کمک کنند تا نت‌های دیگر را بر اساس ارتباط آن نت‌ها با نت‌های راهنما شناسایی کنید.
* اگر یک قطعه موسیقی پیچیده دارید که چندین اکتاو را در بر می گیرد، داشتن چند نت راهنما می تواند بسیار مفید باشد.
* جستجوی نت ‌های راهنما همچنین به شما امکان می‌دهد قبل از اجرای آهنگ، آن را درک کنید، حتی اگر مهارت‌های چشم خوانی خاصی ندارید. شما قبلاً آن نشانگرها را گذاشته‌اید و می دانید که نت‌های دیگر در اطراف آن نشانگرها بالا می‌روند یا پایین می آیند.

5 . با امضاهای زمانی مختلف آشنا شوید.

امضای زمان آهنگ در ابتدا یادداشت می شود و هر زمان که تغییر می کند دوباره یادداشت می شود. در آهنگ های کلاسیک ساده، امضای زمان معمولاً تغییر نمی کند. با این حال، در موسیقی جاز و پاپ بیشتر با این مورد مواجه خواهید شد.
* ریتم امضاهای زمانی مختلف را به خاطر بسپارید، بنابراین اگر چیزی را در زمان 4/4 یا 2/4 مشاهده کنید، به طور خودکار می دانید که نت ها چگونه جریان می یابند. ضربه زدن با ریتم را روی میز یا کنار پیانو تمرین کنید.
نکته: آهنگ‌هایی را که از قبل می‌شناسید، با امضاهای زمانی مختلف تمرین کنید. این تمرینات می توانند به شما کمک کند تا در مورد تنظیم و آهنگسازی چیزهای جدید بیاموزید.

6 . قطعاتی را انتخاب کنید که با آنها آشنا نیستید تا مهارت های خود را آزمایش کنید.

اگر یک آهنگ را ده ها بار اجرا کرده باشید، ممکن است فکر کنید که در حال چشم خوانی هستید، در حالی که در واقعیت، حداقل تا حدی به آشنایی و حافظه عضلانی متکی هستید. به دنبال آهنگی باشید که قبلاً ندیده اید یا نشنیده اید و نت های آن را بخوانید.
* قبل از اینکه برای اجرا پشت پیانو بنشینید به موسیقی نگاه کنید. هنگام خواندن نت ها، آنها را به آرامی زمزمه کنید یا تصور کنید که در ذهن شما پخش می شوند. سپس آن را روی پیانو بنوازید و ببینید چقدر خواندن شما به صدای واقعی نزدیک است.
* به خاطر داشته باشید که ممکن است کمی طول بکشد تا به نقطه ای برسید که بتوانید یک برگه نت های موسیقی را همانطور که یک کتاب را می خوانید، بخوانید. وقت خود را صرف کنید و هر روز کمی تمرین کنید، همانطور که در زمان یادگیری زبان انجام می دادید.
نکته: این را با یادگیری خواندن یک زبان مقایسه کنید. شما یاد گرفتید که چگونه کتاب بخوانید؛ نه با خواندن مکرر همان کتاب ها، بلکه با خواندن کتاب های جدید. به همین ترتیب، شما فقط می توانید با خواندن موسیقی های متفاوتی که قبلاً هرگز ندیده اید، در چشم خوانی تسلط پیدا کنید.

روش 3 از 3: توسعه تکنیک شما

نوازندگی پیانو

1 . موقعیت نیمکت پیانوی خود را بررسی کنید.

نشستن خیلی نزدیک یا خیلی دور از پیانو می تواند تکنیک شما را خراب کند و نواختن آن را بسیار دشوارتر کند. به همین ترتیب، وضعیت نامناسب می تواند حرکات شما را محدود کند و توانایی شما را برای نواختن قطعات سخت تر، بدون ایجاد ناراحتی محدود کند.
* روی لبه نیمکت پیانو بنشینید و آن را به جلو یا عقب حرکت دهید تا زمانی که، وقتی دستانتان روی کلیدها قرار دارند، آرنج‌هایتان کمی جلوتر از شانه‌هایتان قرار بگیرد.
* اگر ستون فقرات خمیده یا ناتوانی مرتبط با آن دارید، ممکن است نتوانید بدون درد، به همان موقعیتی که یک فرد توانمند دارد، دست پیدا کنید. تا جایی که می توانید تکنیک را تطبیق دهید و روی به حداقل رساندن ناراحتی تمرکز کنید و در عین حال توانایی خود را در نوازندگی پیانو به حداکثر برسانید.
* مطمئن شوید که مچ دست‌هایتان، به جای خم شدن، مستقیماً از بازوهایتان کشیده می‌شوند. خم کردن مچ دست می تواند باعث ایجاد تنش و فشار عضلانی شود که در نهایت می تواند منجر به آسیب شود.
نکته: بدن خود را آرام نگه دارید. تنش، توانایی نوازندگی پیانو شما را مهار می کند. در حین نواختن، مرتباً بدن خود را بررسی کنید تا مکان‌هایی را که در آن تنش دارید شناسایی کنید و ماهیچه‌ها را در آنجا شل کنید.

2 . قطعات را زود به خاطر بسپارید تا بعد بتوانید روی تکنیک تمرکز کنید.

اگر یک قطعه پیانو را همزمان با یادگیری آن به خاطر بسپارید، دیگر نگران خواندن نت یا فکر کردن به نت ها نخواهید بود. در عوض، می‌توانید روی وضعیت بدن و نحوه نواختن نت‌ها تمرکز کنید.
* بعد از اینکه یک قطعه را حفظ کردید، می توانید واقعاً موسیقی را احساس کنید. حتی بدون نت، شما توانایی بصری را برای دانستن زمان زدن پدال ها، زمان نواختن با صدای بلند یا آهسته و نحوه تأکید بر عبارات خاص در موسیقی ایجاد خواهید کرد.
* زمانی که مجبور نیستید به این فکر کنید که کدام نت ها را اجرا کنید، می توانید راحت تر روی سرعت و ریتم خود کار کنید.

3 . نقاط ضعف فنی خود را شناسایی کنید.

حتی با تجربه ترین نوازندگان حرفه ای پیانو نیز نقاط ضعفی دارند. به جای تلاش برای دور زدن آنها، راه هایی برای به چالش کشیدن آنها و بهبود آن قسمت ها پیدا کنید تا زمانی که دیگر نقاط ضعفی نباشند که شما را محدود کنند.
* به عنوان مثال، اگر دست چپ شما در مقایسه با دست راست شما ضعیف تر یا کندتر است، تمرینات تقویتی و مهارتی را انجام دهید که روی دست چپ شما متمرکز باشد. دست چپ خود را تا سطح دست راست خود بالا بیاورید و سپس می توانید به تقویت هر دو دست ادامه دهید.
* اگر حرکات خاصی بیشترین دردسر را به شما می‌دهند، آن‌ها را بارها و بارها تمرین کنید تا زمانی که آن حرکات در شما تبدیل به عادت شوند.
* به جای اجتناب از قطعاتی که به شدت به مهارت هایی که باید روی آنها کار کنید، متکی هستند، قطعاتی را انتخاب کنید که به طور خاص نقاط ضعف شما را به چالش می کشد و شما را تشویق به پیشرفت می کنند. در حالی که ممکن است در ابتدا برای شما دشوار باشد، این قطعات به شما کمک می کنند تا مهارت های نوازندگی خود را بهبود بخشید.

4 . زمانی که از پیانو دور هستید روی شکل دست های خود کار کنید.

بسیاری از مبتدیان با انگشتان صاف پیانو می نوازند، که می تواند مانع از توانایی شما برای نواختن قطعات پیچیده تر در آینده شود. هنگامی که این عادت را در خود ایجاد کردید، خلاص شدن از آن دشوار است. با این حال، اگر زمانی که پای پیانو نیستید به طور منظم حلقه کردن انگشتانتان را تمرین کنید، انگشتانتان یاد می‌گیرند که به طور طبیعی در این حالت قرار بگیرند.
* یک توپ را در کف دست خود نگه دارید و انگشتان خود را دور آن حلقه کنید تا شکلی را که باید هنگام نواختن پیانو ایجاد کنید، شبیه سازی کنید. شما همچنین می توانید یک توپ استرس را فشار دهید، که به تقویت تمام ماهیچه های کوچک در دست ها و انگشتان شما کمک می کند.
* اگر مرتباً تایپ می کنید، سعی کنید هنگام تایپ کردن، دست خود را در موقعیت صحیح نواختن پیانو نگه دارید. این به شما کمک می کند تا عادت به ساخت آن شکل را پیدا کنید.

5 . از تمرینات دست و انگشتان برای ساختن عضلات و مهارت استفاده کنید.

تمریناتی که عضلات دست و ساعد شما را بهبود می بخشد، مهارت های نوازندگی پیانوی شما را نیز بهبود می بخشد، به ویژه توانایی شما در حرکت سریع تر انگشتان. بسیاری از نوازندگان پیانو با تمرینات هانون شروع می کنند تا مهارت های خود را بهبود بخشند.
* برای شروع، می توانید 20 تمرین مختلف هانون را به صورت رایگان در https://www.hanon-online.com/ دانلود کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگرچه تمرینات هانون می تواند برای مبتدیان عالی باشد، اما محدودیت هایی دارد و به شما در به دست آوردن بسیاری از تکنیک های پیانو که می تواند نواختن شما را بهبود بخشد، کمک نمی کند.
* تمرینات دور از پیانو که برای تقویت دست و ساعد طراحی شده اند نیز به نواختن پیانو شما کمک می کند. به عنوان مثال، ممکن است به دنبال تمرینات دست و ساعد باشید که برای صخره نوردان طراحی شده است.
* پیانو بهترین ساز برای اشخاصی با انگشتان بلند و دست های بزرگ است. با این حال، داشتن اندازه یا شکل دستی که کمتر ایده آل باشد نیز، به این معنی نیست که نمی توانید در ساز مهارت داشته باشید. الگوهای انگشت گذاری زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *