معرفی مقاله نحوه تمیز کردن پیانو:

داشتن پیانوی شخصی یک امتیاز بزرگ است، اما باید مراقب باشید که ساز تمیز و بدون آسیب باقی بماند. با تعمیر و نگهداری و گردگیری منظم، اغلب نیازی به تمیز کردن پیانو به صورت حرفه ای نیست. با این حال، استفاده از محصولات و تکنیک های مناسب هنگام تمیز کردن پیانو، برای جلوگیری از ایجاد آسیب یا خراش بر روی ساز، بسیار مهم است. در این مقاله همراه ما باشید تا تکنینک های تمیز کردن پیانو را مرور کنیم.

قسمت 1 از 3: تمیز کردن کلیدها

تمیز کردن پیانو

1 . کلیدها را گردگیری کنید.

برای تمیز کردن پیانو از گردگیر پر استفاده کنید و با کمی فشار گرد و غبار را از روی کلیدها پاک کنید. حتی گرد و غبار هم می تواند پیانو را خراش دهد، بنابراین هنگام تمیز کردن پیانو، با آن بسیار ملایم رفتار کنید. هنگام تمیز کردن پیانو، مطمئن شوید که حواستان به تمام گوشه ها و درز ها نیز باشد، مانند بین کلیدها.
* پیانو را هر دو روز یکبار گردگیری کنید تا از نشستن گرد و غبار روی پیانو و راه یافتن آن به صفحه صدا و مکانیسم اکشن جلوگیری کنید.

2 . کلیدهای عاج را تمیز کنید.

یک پارچه سفید تمیز ساخته شده از مواد نرم و بدون پرز مانند فلانل یا میکروفیبر، برای تمیز کردن پیانو پیدا کنید. پارچه را با آب تمیز خیس کنید و سپس تا جایی که ممکن است آب آن را خارج کنید. هر بار چند کلید را با مالش ملایم با پارچه مرطوب در جهت عقب به جلو تمیز کنید. قبل از تمیز کردن کلیدهای بیشتر، بلافاصله با یک پارچه خشک روی کلیدهای قبلی را تمیز کنید تا آب اضافی آن را پاک کنید.
* برای تمیز کردن پیانو از پارچه های درشت، مواد مصنوعی و دستمال کاغذی که همگی باعث خراشیدن کلیدها می شوند، خودداری کنید. از مواد و پارچه های رنگی استفاده نکنید، زیرا می توانند رنگ را به پیانو منتقل کنند.
* هنگام تمیز کردن پیانو از حرکت پهلو به پهلو استفاده نکنید، زیرا این کار می تواند کثیفی و رطوبت را وارد فضای بین کلیدها کند.
* برای شناسایی کلید های عاج، به دنبال رگه هایی در جهت کلید ها، تاب برداشتگی ها و سطح صیقلی مات باشید.

3 . کلیدهای پلاستیکی را تمیز کنید.

از آنجایی که کلیدهای پلاستیکی مصنوعی هستند و مانند عاج متخلخل نیستند، در صورت لزوم می توانید آنها را با محصولات تمیزکننده اضافی تمیز کنید. کلیدهای پلاستیکی همیشه کاملاً مسطح و صاف خواهند بود و مانند کلیدهای عاج هیچ رگه یا تاب خوردگی نخواهند داشت. برای تمیز کردن پیانویی که دارای کلیدهای پلاستیکی است، به یک پارچه مرطوب با آب و محلول تمیزکننده، یک پارچه مرطوب فقط با آب و یک پارچه خشک نیاز دارید.
* یک کاسه کوچک را با آب تمیز و چند قطره مایع ظرفشویی یا سرکه پر کنید. محلول را مخلوط کنید، سپس یک پارچه فلانل سفید تمیز یا پارچه میکروفیبر را در آن فرو کنید.
* آب اضافی را خارج کنید و چند کلید را با حرکت پشت به جلو به آرامی مالش دهید.
* پارچه ای که با آب تمیز مرطوب است را بردارید و روی آن کلیدها بروید تا محلول تمیز کننده اضافی را پاک کنید.
* با پارچه خشک بر روی کلیدها بکشید. این کار را با چند کلید دیگر تکرار کنید تا تمام کلیدها تمیز و خشک شوند.

قسمت 2 از 3: تمیز کردن کیس و صفحه صدا

تمیز کردن پیانو

1 . رویه پیانو را تمیز کنید.

قسمت بیرونی پیانو را با یک پارچه مرطوب تمیز به آرامی مالش دهید. در قسمت های کوچک کار کنید و سپس آن قسمت های کوچک را با یک پارچه خشک، خشک کنید. به جای حرکات دایره ای، از حرکات مستقیم در جهت رگه های چوب استفاده کنید. این کار از ایجاد علائم چرخشی جلوگیری می کند.
* حتما از پارچه های غیر ساینده مانند پنبه یا میکروفیبر استفاده کنید. این فرآیند گرد و غبار را از روی کیس پاک می کند و کثیفی، لکه ها و اثر انگشت را از بین می برد.
* مطمئن شوید که پارچه فقط کمی مرطوب است. در واقع نمی خواهید که پارچه مرطوب رطوبت قابل مشاهده ای از خود به جا بگذارد.

2 . فقط در صورت لزوم، سطح پیانو را پولیش بزنید.

هنگامی که پولیش لازم است، مقدار کمی پولیش پیانو را مستقیماً روی یک پارچه نرم و بدون پرز بمالید. بخش کوچکی از پیانو را به آرامی در جهت رگه ها مالش دهید. در گوشه‌ها و لبه‌ها، جایی که فقط لایه نازکی از پوشش وجود دارد، ظریف کار کنید. سپس پولیش اضافی را با استفاده از یک پارچه تمیز پاک کنید.
* مهم است که از پولیش خاصی استفاده کنید که برای پیانوها بی خطر است، و فقط زمانی پولیش بزنید که پیانو واقعاً نیاز به تمیز کردن کامل و براق کردن دارد یا خراش های ظریفی دارد که باید پر شوند. پولیش در واقع می تواند به رویه پیانو آسیب برساند و اگر به داخل آن وارد شود می تواند به اجزای اکشن آسیب برساند.
* اگر پیانوی شما دارای روکش لاکی است از پولیش های با براقیت بالا استفاده نکنید، زیرا روکش های لاکی به منظور براق شدن ساخته نشده اند. در عوض، از محصولی با روکش ساتن استفاده کنید. بر روی سطوح پلیمری فقط از پولیش های با براقیت بالا استفاده کنید.
* از پولیش معمولی مبلمان خانگی استفاده نکنید، از محصولات حاوی سیلیکون خودداری کنید، از محصولات حاوی روغن لیمو اجتناب کنید و محصولات هواپخش (آئروسل) را روی پیانو یا نزدیک به آن اسپری نکنید، زیرا می توانند به بیرون و داخل پیانو آسیب برسانند.

3 . گرد و غبار را از صفحه صدا پاک کنید.

چه یک پیانوی گرند داشته باشید و چه یک پیانوی دیواری، می‌توانید با دور کردن گرد و غبار و خاک انباشته شده، صفحه صدا را تمیز کنید. برای انجام این کار، یا از خلاء در معکوس یا یک قوطی هوای فشرده استفاده کنید. با این حال، مهم است که این کار را فقط در صورتی انجام دهید که در تمیز کردن فضای داخلی پیانو تجربه داشته باشید، زیرا آسیب رساندن به سیم ها و دمپرها بسیار آسان است. اگر شک دارید، برای تمیز کردن پیانوی خود، با یک متخصص تماس بگیرید. برای اینکه خودتان تمیز کردن پیانو را انجام دهید:
* خلاء یا نازل هوای فشرده را در فاصله چند سانتی متری از سطح صفحه صدا نگه دارید و از ضربات عمودی در جهت سیم ها برای پاک کردن گرد و غبار استفاده کنید.
* مطمئن شوید که سیم ها یا دمپرها را با نازل خلاء، قوطی هوا یا انگشتان خود لمس نکنید.
* گرد و غبار و کثیفی را به گوشه ای از پیانو برسانید و سپس از جاروبرقی در حالت مکش برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

4 . به عنوان روش جایگزین، برای تمیز کردن پیانو با یک نظافتچی حرفه ای تماس بگیرید.

یک حرفه ای ابزار، تجربه و دانش لازم برای تمیز کردن قطعات اکشن پیانوی شما را بدون آسیب رساندن به اجزای ظریف و حساس دارد.
* نظافتچی های حرفه ای فقط چیزهایی را که می بینند تمیز نمی کنند، بلکه کلیدها و سایر قسمت ها را نیز جدا می کنند تا به گرد و غبار و کثیفی در هر گوشه و کناری دسترسی پیدا کنند.

قسمت 3 از 3: تمیز نگه داشتن پیانو

تمیز کردن پیانو

1 . قبل از نواختن دست های خود را بشویید.

دست ها و انگشتان کثیف و روغنی عامل اصلی کثیف شدن پیانو شما هستند، بنابراین برای نمیز نگه داشن پیانوی خود؛ همیشه قبل از نواختن دست های خود را به خوبی بشویید و خشک کنید.
* برای شستن صحیح دست ها، آن ها را زیر آب جاری خیس کنید و صابون اضافه کنید. دست های خود را حداقل 20 ثانیه صابون بزنید؛ جلو، پشت، بین انگشتان و زیر ناخن ها را فراموش نکنید. سپس دستانتان را با آب جاری بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید.

2 . از پیانو در برابر عناصر محافظت کنید.

آفتاب، رطوبت و گرما و سرمای شدید می تواند به پیانوی شما آسیب برساند، سن آن را بالاتر ببرد و سطح آن را محو کند. پیانو را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و آن را در اتاقی با دما و رطوبت کنترل شده نگهداری کنید.
* پیانو را در نزدیکی دریچه یا منفذی قرار ندهید و آن را در اتاقی که مستعد رطوبت است نیز قرار ندهید.

3 . اشیاء را مستقیماً بدون محافظ بر روی پیانو قرار ندهید.

اگر روی پیانوی خود اشیایی دارید، مانند لامپ یا مترونوم، مطمئن شوید که آنها را روی پایه نمد محافظی قرار دهید که سطح پیانو را خراش ندهد.
* هرگز نوشیدنی، غذا یا مایعات را بالای پیانو قرار ندهید و هرگز اجازه ندهید پیانو با وینیل یا کائوچو تماس پیدا کند.

4 . زمانی که از آن استفاده نمی کنید درب پیانو را ببندید.

هر زمان که از پیانو استفاده نمی شود، مطمئن شوید که درب آن کلیدها را می پوشاند. این کار آنها را از آفتاب، گرد و غبار، کثیفی، و ریخت و پاش محافظت می کند.

هشدار
هرگز برای تمیز کردن پیانوی خود، مواد شوینده را مستقیماً روی کلیدهای پیانو اسپری نکنید، زیرا ممکن است به فضای بین کلیدها وارد شود و به سیم های زیر آن آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *