در این مقاله به بررسی چگونگی نواختن ترومبون می پردازیم. ترومبون یکی از عمیق ترین و قوی ترین سازهای سمفونیک است. این ساز برنجی خواه به صورت سمفونی، گروه مارش، گروه برنجی، گروه کنسرت یا گروه جاز باشد، همیشه شنیده می شود و از آن لذت می بریم. نواختن ترومبون آسان نیست، اما با کمی تمرین و اشتیاق، در راه تبدیل شدن به یک نوازنده قدرتمند خواهید بود!

قسمت 1 از 4: مونتاژ ترومبون

نواختن ترومبون

1 . قطعه دهانی را به گیرنده آن وصل کنید.

گیرنده قطعه دهانی، به بالای لوله کشویی اصلی متصل می شود – نوک قطعه فلزی U شکل که به موازات قسمت شیپوری ترومبون قرار دارد. برای شروع نواختن ترومبون، قطعه دهانی را در گیرنده قرار دهید و در حین اعمال کمی فشار، آن را بچرخانید تا جا برود. فقط مراقب باشید که قطعه دهانی را به زور و با فشار دادن، وارد گیرنده نکنید وگرنه ممکن است گیر کند!
* هرگز سعی نکنید قطعه دهانی را با فشار کف دست خود در گیرنده قرار دهید – مطمئناً باعث گیر کردن آن می شود.

2 . 2 سر قسمت شیپوری را به 2 سر لوله کشویی تنظیم وصل کنید.

پشت لوله کشویی تنظیم، کوچکترین بخش U شکل ترومبون است که یک نوار عمودی از آن عبور می کند. 2 انتهای پیچ آن را با 2 انتهای آشکار متصل به قسمتی از ترومبون، که حاوی بخش شیپوری است، تراز کنید. حال، این بخش ها را با هم فشار دهید.
* خیلی محکم فشار ندهید – فشار با قدرت متوسط، تنها چیزی است که برای اتصال بخش شیپوری به لوله کشویی تنظیم نیاز دارید.

3 . قسمت شیپوری را به لوله کشویی اصلی وصل کنید.

برای نواختن ترومبون، بخش شیپوری را در سمت چپ خود نگه دارید به طوری که شیپور نزدیک به شما باشد. لوله کشویی اصلی را در دست راست خود نگه دارید – قطعه ای که قسمت دهانی به آن وصل شده است – به طوری که طرف بلندتر به سمت شما و سمت کوتاهتر پشت به شما باشد. لوله کشویی را روی زمین قرار دهید و انتهای کوچک بخش شیپوری – قسمتی که شیپور نیست – را به انتهای بلندتر بخش قطعه دهانی که باید نزدیک‌ترین قسمت به شما باشد، وصل کنید. قطعات را باهم بچرخانید، تا لوله کشویی اصلی با شیپور زاویه قائمه ایجاد کند.
* دو تا از انگشتان خود را روی لبه شیپور قرار دهید – این فاصله ای است که باید بین قطعه دهانی و شیپور باشد.
* هنگامی که بخش دهانی را به درستی تراز کردید، پیچ شست را سفت کنید.

قسمت 2 از 4: نگه داشتن ترومبون

نواختن ترومبون

1 . ترومبون را با دست چپ خود و با گرفتن مفصل پیچ نگه دارید.

محل اتصال پیچ در زیر شیپور قرار دارد. آن را با دست چپ خود محکم بگیرید – با استفاده از این روش می توانید هنگام نواختن ترومبون، آن را نگه دارید. اکنون با دست چپ خود شکل تفنگ بسازید، انگشت اشاره خود را به گونه ای دراز کنید که دهانه را لمس کند و انگشت شست خود را به دور نزدیک ترین میله بپیچید.
* از 3 انگشت باقیمانده خود برای گرفتن نوار عمودی، زیر انگشت اشاره خود استفاده کنید.
* زمانی که ساز را نمی‌نوازید، مطمئن شوید که لوله کشویی قفل شده است. اگر آن را باز بگذارید، لوله کشویی ممکن است بیفتد و آسیب ببیند. قفل کشویی معمولاً در ناحیه ای قرار می گیرد که لوله کشویی اصلی به بخش شیپور متصل می شود.

2 . قسمت متحرک لوله کشویی را به آرامی با دست راست خود بگیرید.

از نوک انگشتان اشاره و میانی و انگشت شست خود برای گرفتن لوله کشویی اصلی استفاده کنید. این دستی است که از آن برای حرکت دادن لوله کشویی اصلی به جلو و عقب استفاده می کنید. باز هم، مطمئن شوید که لوله کشویی قفل شده است – یک فرورفتگی کوچک در لوله کشویی می تواند باعث گیرکردن و غیرقابل حرکت شدن آن شود.
* دست راست و شانه های خود را شل کنید.
* همیشه با دست چپ خود ترومبون را محکم بگیرید، حتی زمانی که دست راست خود را شل می کنید.

3 . هنگام نواختن ترومبون بدن خود را متمرکز نگه دارید.

این کار قفسه سینه و معده شما را شل می کند، که به دیافراگم شما اجازه می دهد هوای بیشتری را در خود جای دهد و به شما کمک می کند سریعتر دم را انجام دهید. اگر نواختن ترومبون را نشسته انجام می دهید، تا جایی که امکان دارد در قسمت عقب صندلی بنشینید و همیشه پشت خود را به پشتی صندلی تکیه دهید. نشستن روی لبه صندلی هنگام نواختن ترومبون، جریان هوا در ریه های شما را محدود می کند.
* تا حد امکان از نشستن خودداری کنید.
* اگر نشسته اید، در حالی که بدن خود را در مرکز نگه می دارید، پاهای خود را محکم روی زمین قرار دهید.

قسمت 3 از 4: نواختن ترومبون

نواختن ترومبون

1 . لب های خود را به شکل حرف انگلیسی “o” دربیارید و داخل قطعه دهانی بدمید.

قطعه دهانی کوچک را وسط لب خود نگه دارید. حالا لب‌هایتان را محکم روی آن فشار دهید، نفس عمیق بکشید و درون آن بدمید. گوشه های لب خود را سفت نگه دارید و مرکز لب خود را شل نگه دارید. آنقدر محکم به درون قطعه دهانی بدمید که احساس کنید لب هایتان می لرزد و صدای دمیدن خود را می شنوید.
* هنگام دمیدن هوا، یک سوراخ کوچک در مرکز لب های خود ایجاد کنید.
* هنگام نواختن ترومبون گونه های خود را پف نکنید – این کار باعث تنگی نفس شما می شود و نت های شما خشن و پراکنده به نظر می رسند.

2 . هنگام نواختن ترومبون، با سفت کردن لب های خود، نت های “تی” را با صدای بلندتر اجرا کنید.

گام های بالاتر نت ها، با ارتعاشات سریع تر لب‌ها‌ ایجاد می شوند که با سفت کردن لب‌های شما در حین دمیدن ایجاد می‌شوند. برای سفت کردن لب‌هایتان، گوشه‌های دهانتان را به سمت عقب بکشید تا وقتی نواختن ترومبون را با صدای بلندتر انجام می دهید، محکم‌تر شوند. فک شما باید به طور طبیعی بالا بیاید و هوایی که می دمید باید با حرکت رو به پایین حرکت کند. صدای نهایی باید «تی» باشد.
* مطمئن شوید که هنگام نواختن ترومبون و اجرای نت های بلند آرام بمانید و هوای سریع تری را در ساز بدمید. هیچ چهره عجیب و غریبی را که باعث تنش در صدا شود، ایجاد نکنید.
* فشار دادن لب ها به قطعه دهانی برای ایجاد نت های بالاتر ممکن است طبیعی بنظر برسد – در مقابل این وسوسه مقاومت کنید، زیرا بعداً به مشکلاتی منجر می شود.

3 . هنگام نواختن ترومبون، با شل کردن لب‌هایتان، نت‌های «تای» را با صدای پایین‌تر اجرا کنید.

نت‌های پایین تر با ارتعاش‌های آهسته‌تر لب ایجاد می‌شوند که با شل شدن مرکز لب‌ها و افتادن فک انجام می‌شود. با این حال، جریان هوا هنوز باید نسبتاً سریع و ثابت بماند. برای حفظ صدایی با کیفیت خوب، باید هوای بیشتری نسبت به نت‌های بلندتر بازدم کنید. به خاطر داشته باشید که ترومبون‌ها – به‌ویژه ترومبون‌های باس یا ترومبون‌های تنور با اتصالات ماشه‌ای – به دلیل وجود لوله‌های اضافی، به هوای بسیار بیشتری برای پخش یک نت خوب نیاز دارند.
* وقتی برای اولین بار شروع به اجرای رجیستر پایین می کنید، ممکن است برایتان بسیار چالش برانگیز باشد. برای عملکرد خوب، افزایش ظرفیت ریه کلیدی است.

4 . برای اجرای بلندتر، محکم تر و «بازتر» بدمید.

فک خود را رها کنید و لب های خود را کمی از هم جدا کنید تا صدایی گردتر و برنجی تر به دست آورید. همیشه به یاد داشته باشید که نواختن ترومبون به صورت “باز” به معنای شل کردن لب ها نیست.

5 . 3 موقعیت اول لوله کشویی(اسلاید) را یاد بگیرید.

موقعیت اول زمانی است که اسلاید تقریباً تا آخر داخل است. موقعیت دوم کمی بیشتر از نیمه راه بین 1 و 3 است. باز هم، این موقعیت متفاوت خواهد بود، اما هر چه نت بالاتر باشد، اسلاید نیز بالاتر خواهد بود. جایگاه سوم کمی بعد از شیپور است، اما بسته به رجیستری که نت در آن نواخته می شود، متفاوت خواهد بود.
* هنگام بازگشت به موقعیت اول، مطمئن شوید که اسلاید را به داخل فشار نمی دهید.

6 . چهار موقعیت باقیمانده روی اسلاید را تمرین کنید.

موقعیت چهارم درست پشت شیپور قرار دارد و موقعیت پنجم کمی قبل از موقعیت چهارم قرار دارد. در موقعیت ششم تقریباً اسلاید تماماً بیرون است – نزدیک به موقعیت هفتم – و موقعیت هفتم کاملاً بیرون است.
* روی اکثر ترومبون ها، یک لبه یا علامت گذاری در جایی که موقعیت هفتم قرار میگیرد، وجود دارد.
* موقعیت ها ممکن است بسته به نوع ترومبونی که می نوازید، کمی متفاوت باشند.

قسمت 4 از 4: بهبود مهارت های نواختن ترومبون

نواختن ترومبون

1 . با تمرین منظم، دامنه نت های خود را افزایش دهید.

سعی کنید روزی یک بار به مدت حداقل 30 دقیقه تمرین کنید. انعطاف پذیری لب های خود را با حرکت از یک نت به یک نت بالاتر و به عقب افزایش دهید. با حفظ صدای یکنواخت، به تدریج سریعتر حرکت کنید.
* تمرینات گام را به طور منظم انجام دهید.
* به یاد داشته باشید که کتاب های تکنیک نواختن ترومبون در اکثر فروشگاه های موسیقی موجود هستند. اگر در مورد یادگیری نواختن ترومبون جدی هستید، آنها را بررسی کنید!

2 . ظرفیت ریه خود را افزایش دهید.

نت های بلند را تمرین کنید تا ظرفیت ریه خود را افزایش دهید. راه های دیگر برای افزایش ظرفیت ریه دویدن، دوچرخه سواری و شنا هستند. به طور کلی، هر فعالیت قلبی عروقی برای نواختن ترومبون شما مفید خواهد بود.
* برخی تمرینات تنفسی عمومی را تمرین کنید.

3 . تا جایی که می توانید قطعات جدید را برای نواختن پیدا کنید.

بعد از اینکه با نواختن تمام قطعات ترومبونی که می شناسید راحت شدید، قطعات بیشتری بیابید! به آهنگ های Joe Alessi, Christian Lindberg, یا Wycliffe Gordon گوش دهید و دیسکوگرافی آنها را یاد بگیرید. نت های ترومبون را به صورت آنلاین جستجو کنید و سعی کنید تا جایی که می توانید قطعات جدید را یاد بگیرید.
* به آهنگ هایی گوش دهید که در آنها ترومبون نواخته می شود و اگر چیزی را می شنوید که دوست دارید، آن را یاد بگیرید!
* نت آهنگ را به صورت رایگان از اینجا دانلود کنید: https://www.8notes.com/trombone/.

4 . برای رویدادها و دروس منظم به انجمن بین المللی ترومبون (ITA) بپیوندید.

پس از پیوستن به ITA، به لیستی از رویدادها و مسابقات برای نوازندگان ترومبون مانند خودتان دسترسی دارید. علاوه بر این، شما به بخش ویدیوی آنها دسترسی پیدا می‌کنید، که درس‌ها، مصاحبه‌ها، آهنگ های موسیقی و موارد دیگر را ارائه می‌دهد.
* عضویت دانشجویی را برای ارزان ترین گزینه انتخاب کنید. برای بسته‌های جامع‌تر، بسته کتابخانه، اهداکننده، حامی یا مادام العمر را انتخاب کنید.
* از وب سایت ITA در اینجا دیدن کنید: https://www.trombone.net/.

5 . برای یادگیری راحت در خانه، می توانید ویدیو های آموزش نواختن ترومبون را در YouTube را تماشا کنید.

یوتیوب ویدیوهای آموزش نواختن ترومبون زیادی را از متخصصان با تجربه ارائه می دهد. به عنوان مثال، آقای گلین هفت درس ارائه می دهد که همه چیز را از پنج نت اول گرفته تا تکنیک هایی مانند زبان زنی و لغزشی را پوشش می دهد. دروسی برای یادگیری در محیط خانه ارائه و طراحی شده اند. اکثر ویدیوها کمتر از پنج دقیقه هستند و ساده اما مؤثر هستند.
* در کانال هایی مشترک شوید که درس های نواختن ترومبون را ارائه می دهند که به نظر شما مفیدتر است.

نکات
* سعی کنید اسلاید خود را سوراخ نکنید! آنها خیلی راحت آسیب می بیند.
* به ترومبونیست های حرفه ای مانند Joe Alessi, Christian Lindberg, یا Wycliffe Gordon گوش دهید. گوش دادن به یک حرفه ای به شما ایده می دهد که چگونه می توانید روی ترومبون صدا ایجاد کنید.
* تمرین! سعی کنید هر روز حداقل 30 دقیقه یا حدود 210 دقیقه در طول هفته تمرین کنید. سعی کنید زمان تمرین را پخش کنید، اما اگر نیاز به انجام تمرین زیادی در یک روز دارید، خوب است. اگر می توانید کارهای بیشتری انجام دهید، عالی است!

هشدارها
* هنگام نواختن، قطعه دهانی را به لب های خود گیر ندهید. با گذشت زمان، این می تواند باعث ایجاد زخم شود که در نهایت توانایی های اجرایی شما را کاهش می دهد.
* خودتان را مجبور نکنید که به موقعیت خاصی بروید وگرنه بازوهایتان آسیب می بیند. بسیاری از نوازندگان مبتدی – به خصوص جوانترها – نمی توانند به جایگاه ششم یا هفتم برسند. اگر نمی توانید، اشکالی ندارد.
* هنگام زمین گذاشتن شیپور، اجازه ندهید روی لوله های کشویی(اسلاید ها) قرار گیرد. در نهایت، این باعث تاب برداشتن آن می شود.
* هرگز از “براسو” روی ساز برنجی استفاده نکنید. این لاک را از بین می برد و باعث فرسایش فلز می شود. می توانید لاک ساز را از اکثر فروشگاه های موسیقی یا متخصصان سازهای برنجی خریداری کنید.
* همیشه قبل از نواختن ترومبون، دهان خود را با آب بشویید تا از شر هر غذایی که ممکن است در دهان شما باشد خلاص شوید.
* هنگام نواختن ترومبون، آب نبات، آدامس یا هر نوع غذای دیگری نخورید.
* در حالی که پیوست F برای مبتدیان عالی است، همیشه از گیره در حد اعتدال استفاده کنید. پیوست F برای قطعات موسیقی خاص و موقعیت های متناوب مفید است، اما بسیاری از هنرجویان از پیوست F به عنوان تکیه گاه استفاده می کنند. برخی از نوازندگان از این پیوست استفاده می‌کنند تا امکان نواختن یک کلید در نت‌های رجیستر پایین‌تر در جایگاه هفتم را فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *