معرفی مقاله آموزش کوک کردن یوکلله:

همه ما آن صدا را می شناسیم – شما یوکلله خود را از جعبه آن بیرون می آورید و بر روی آن مضراب می زنید و متوجه می شوید که به طرز وحشتناکی ناهماهنگ و از کوک خارج است. اکنون زمان کوک کردن یوکلله شما فرا رسیده است! اگر پیش زمینه موسیقی نداشته باشید، ممکن است ایده کوک کردن یک ساز برایتان ترسناک به نظر برسد، اما با کمی دانش در مورد سیم ها و ابزارهای مناسب، کوک کردن یوکلله بسیار آسان خواهد بود. در این مقاله، کارهایی که همه سیم‌ها و گوشی‌های کوک روی یوکلله شما انجام می‌دهند را بررسی می‌کنیم، سپس به شما نشان می‌دهیم که چگونه آنها را با تیونر، صفحه کلید و حتی با گوش تنظیم کنید. پس بیایید شروع کنیم.

چیزهایی که باید بدانید
* گوشی کوک مربوط به هر سیم را بچرخانید تا سیم را سفت کنید (گام را بالا ببرید) یا سیم را شل کنید (گام را پایین بیاورید) تا زمانی که سیم باز در گام صحیح طنین انداز شود.
* از یک تیونر الکترونیکی یا برنامه تنظیم استفاده کنید تا ببینید آیا هر سیم خیلی پایین (زیر) یا خیلی بالا (بم) است یا خیر. همه سیم ها را یک به یک تنظیم کنید تا زمانی که برنامه بگوید که آنها همه هماهنگ و کوک هستند.
* اگر پیانو یا کیبورد دارید، می توانید از آنها به عنوان مرجع برای کوک کردن یوکلله استفاده کنید، کلیدهایی را که مطابق با سیم های یوکلله شما هستند، بزنید. سپس، هر سیم را طوری تنظیم کنید که با صدای پیانو مطابقت داشته باشد.
* اگر به گوش خود اطمینان دارید، سیم های خود را نسبت به یکدیگر کوک کنید.

روش 1 از 3: استفاده از تیونرها یا ابزارهای مرجع

کوک کردن یوکلله

1 . برای کوک کردن یوکلله از یک تیونر گیره دار استفاده کنید یا یک برنامه تنظیم رایگان دانلود کنید.

استفاده از تیونر سریع ترین و ساده ترین راه برای مبتدیان برای کوک کردن یوکلله خود است. تیونر را روشن کنید یا برنامه را باز کنید، سپس یکی از سیم های باز خود را بزنید. تیونر به آهنگ گوش می دهد و به شما می گوید که زیر (خیلی بالا) یا بم (خیلی پایین) است. اگر گام زیر است، سیم را با چرخاندن گوشی کوک مربوطه شل کنید. اگر بم است، گوشی کوک را برعکس بچرخانید تا سیم سفت شود. هنگامی که یک سیم کوک شد، این روند را برای بقیه تکرار کنید.
* اگر نام نتی که در برنامه تیونر ظاهر می شود با نام سیم مطابقت نداشته باشد، به این معنی است که سیم به شدت ناهماهنگ و از کوک خارج است. برای مثال، اگر سیم E خود را کوک می‌کنید اما تیونر «D» را نشان می‌دهد، به این معنی است که سیم آنقدر شل است که نت متفاوت و پایین‌تری به صدا در می‌آید.
* برنامه های محبوب برای کوک کردن یوکلله برای تلفن هوشمند شما عبارتند از Tunefor Ukulele (iOS) و UkuleleWave (Android).
* برخی از تیونرها همچنین می توانند گام ها را حفظ کنند. اگر از این ویژگی استفاده می کنید، نت مربوط به یک سیم (به عنوان مثال، A4) را حفظ کنید و آن سیم را تا زمانی تنظیم کنید که با صدای تیونر مطابقت داشته باشد.

2 . نت های G, C, E و A را روی پیانو بنوازید و سیم های خود را هماهنگ با آنها کوک کنید.

کلیدی را روی پیانو پیدا کنید که مطابق با یک سیم روی یوکلله شما باشد. کلید پیانو را فشار دهید تا صدای مناسب را بشنوید، سپس سیم باز منطبق را بر روی یوکلله خود بزنید تا بشنوید که صدای آنها یکسان است یا خیر. اگر صدا بلندتر به نظر می‌رسد، گوشی کوک سیم را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شل شود و گام را پایین بیاورید تا مطابقت پیدا کند. اگر صدا پایین تر است، سیم را سفت کنید تا گام را بالا ببرد تا زمانی که صدای آن نت در یوکلله، با نت مربوطه در پیانو منطبق شود.
* اگر صفحه کلید شما دارای یک پدال ثابت (sustain) است، پس از زدن کلید، آن را با پای خود فشار دهید تا نت طنین بیشتری داشته باشد. این باعث می شود که مقایسه گام ها آسان تر شود.
* اگر در صدا، صدای “ضربان مانندی” را می شنوید، به این معنی است که 2 گام با یکدیگر هماهنگ نیستند. اگر صدای ضربان مانند تندتر شود، نت‌ها بیشتر از کوک خارج می‌شوند. وقتی ضربان آهسته می‌شود، نت‌ها در کوک به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند.
* در اینجا مکان‌های سیم‌های یوکلله روی یک صفحه‌کلید پیانو در اندازه کامل آمده است:
* G4 (سیم G/سیم 4): G چهارم از سمت چپ صفحه کلید، یا کلید سفید شماره 28.
* C4 (سیم C/سیم 3): C چهارم از سمت چپ صفحه کلید، یا 24امین کلید سفید.
* E4 (سیم E/سیم 2): چهارمین E از سمت چپ صفحه کلید یا کلید سفید 26ام.
* A4 (سیم A/سیم 1): پنجمین A از سمت چپ صفحه کلید یا بیست و نهمین کلید سفید.

3 . برای نواختن نت های مرجع، یک استوانه تنظیم کروماتیک یوکلله را امتحان کنید.

یک استوانه کروماتیک دایره‌ای به شما امکان می‌دهد تمام 12 نت موجود در 1 اکتاو را بنوازید، در حالی که یک استوانه یوکلله فقط 4 نت سیم‌های یوکلله را می‌نوازد. در هر یک از ابزارها، در لوله یا دهانه مربوط به سیم یوکلله ای که می‌خواهید کوک کنید، بدمید، بر روی سیم مضراب بزنید، و سپس گوشی کوک را تا زمانی تنظیم کنید که گام سیم با استوانه مطابقت داشته باشد.
* این روش شبیه به روش استفاده از پیانو برای کوک کردن یوکلله است، با این تفاوت که شما به جای ضربه زدن به یک کلید روی صفحه کلید، برای ایجاد یک گام مرجع، به ساز می دمید.

4 . یک دیاپازون را به یکی از سیم های یوکلله بزنید.

دیاپازون یک ابزار فلزی 2 شاخه است که هنگام ضربه زدن می لرزد و گام خاصی از خود ساطع می کند. اگر دیاپازون هایی دارید که برای هر سیم تنظیم شده‌اند، یکی یکی به هر شاخه ضربه بزنید و سیم مربوطه را تا زمانی تنظیم کنید که گام آن با شاخه مطابقت داشته باشد. اگر فقط 1 دیاپازون دارید، از آن برای کوک کردن 1 سیم استفاده کنید، سپس بقیه را نسبت به آن یکی کوک کنید.
* با یک جسم نرم اما سفت، مانند یک چکش کوچک لاستیکی، بر روی دیاپازون بزنید یا با استفاده از دیاپازون به زانوی خود ضربه بزنید.
* بیشتر دیاپازون ها روی A4 تنظیم شده‌اند، زیرا این گام استاندارد برای ارکسترها، گروه‌های کنسرت، و بیشتر گروه‌ها و سازها است.
* دیاپازون ها، که هرکدام فقط می‌توانند یک صدا بسازند، این روزها برای موسیقی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، زیرا یک تیونر الکترونیکی می‌تواند هر صدایی را تولید یا آنالیز کند.

روش 2 از 3: کوک کردن یوکلله توسط گوش

کوک کردن یوکلله

1 . ابتدا سیم C خود را با تیونر یا یک صدای مرجع تنظیم کنید.

از آنجایی که سیم C (سیم 3) پایین ترین سیم روی یوکلله است، از اینجا شروع کنید تا پایه کوک را برای سیم های دیگر و بالاتر بسازید. یک C میانی (C4) را روی صفحه کلید، استوانه تنظیم، یا دیاپازون اجرا کنید و گوشی کوک را مطابق با آن تنظیم کنید، یا گوشی کوک را تنظیم کنید تا زمانی که یک تیونر الکترونیکی یا برنامه تنظیم نشان دهد که سیم C کوک است.
* هنگام کوک کردن سیم ها نسبت به یکدیگر، سیم C لازم نیست دقیقاً مانند C4 به صدا درآید. می تواند کمی خارج از کوک دقیق باشد، اما تا زمانی که سیم های دیگر را در ارتباط با آن کوک کنید، همه آنها با هم هماهنگ خواهند بود (هرچند با سازهای دیگر در تضاد خواهند بود!).

2 . یک نت E را روی سیم C کوک شده اجرا کنید.

انگشت خود را روی فرت چهارم روی سیم C قرار دهید تا E بالای C وسط (E4) را بنوازید. گامی که می شنوید همان گامی است که سیم E شما (سیم 2) باید داشته باشد.

3 . سیم E را طوری تنظیم کنید که با فرت چهارم E در سیم C مطابقت داشته باشد.

برای مرجع، یک E را روی سیم C اجرا کنید، سپس گوشی کوک سیم E را تا زمانی که با صدای سیم باز E مطابقت داشته باشد، تنظیم کنید. هر دو سیم را چندین بار پشت سر هم بنوازید تا تفاوت‌ها در صدا را واضح‌تر بشنوید.

4 . بر روی سیم E که در کوک است، یک G را اجرا کنید.

فرت سوم را روی سیم E (سیم 3) فشار دهید تا G بالاتر از C میانی (G4) را بسازید. این همان گام و صدایی است که سیم G شما (سیم 4) خواهد داشت.

5 . سیم G را طوری تنظیم کنید که با G فرت سوم روی سیم E مطابقت داشته باشد.

برای مرجع، یک G را روی سیم E اجرا کنید، سپس گوشی کوک سیم G را تا زمانی تنظیم کنید که گام سیم باز G، با آن منطبق شود. هر دو سیم را چندین بار پشت سر هم بنوازید تا تفاوت های ظریف در زیر و بم صدای آنها را بشنوید.

6 . بر روی سیم کوک شده G, یک A را اجرا کنید.

انگشت خود را روی فرت دوم سیم G کوک شده قرار دهید تا A بالای C میانی (A4) را داشته باشید. این همان گامی است که سیم A شما (سیم 1) در آن خواهد بود.
* در غیر این صورت، همان A را با فشار دادن فرت پنجم روی سیم E بنوازید.

7 . سیم A را طوری تنظیم کنید که با فرت دوم A در سیم G مطابقت داشته باشد.

برای مرجع، یک A را روی سیم G اجرا کنید، سپس گوشی کوک سیم A را تنظیم کنید تا سیم باز A، با آن مطابقت داشته باشد. هر دو را چند بار پشت سر هم اجرا کنید تا مطمئن شوید که یکسان هستند. هنگامی که سیم A کوک شد، شما آماده هستید تا یوکلله خود را بنوازید.

روش 3 از 3: راهنمای سیم ها و پیچ های یوکلله

کوک کردن یوکلله

1 . نام ها و مکان های هر سیم را به خاطر بسپارید.

هنگامی که یوکلله خود را در موقعیت نواختن نگه می دارید، سیم ها از پایین به بالا از 1 تا 4 شماره گذاری می شوند. سیم 1 (نزدیکترین سیم به زمین) سیم A است، سیم 2 سیم E است، سیم 3 سیم C، و سیم 4 (دورترین سیم از زمین) سیم G است.
* این مکان‌های سیم برای یوکلله های استاندارد راست‌ دست (سازهایی که در آنها آکوردها را روی فرت‌بورد با دست چپ خود می‌نوازید و سیم‌ها را با دست راست خود می‌نوازید) است. برخی از چپ‌ دست ها یوکلله را برعکس نگه می‌دارند که ترتیب سیم‌ها را وارونه می‌کند.

2 . با زیر و بمی صدای هر سیم آشنا شوید.

رایج ترین یوکلله ها (یوکلله های سوپرانو و تنور) 4 سیم خود را با نت های G4 (سیم 4)، C4 (سیم 3)، E4 (سیم 2) و A4 (سیم 1) کوک می کنند. C4 یا «C میانی» به کلید نت C در وسط کیبورد پیانو (چهارمین C از سمت چپ) اشاره دارد. G4، E4، و A4 همگی به G، E و A بالای C میانی اشاره دارند.
* سیم C پایین ترین سیم روی یوکلله است. سیم E دومین سیم پایین است و پس از آن سیم G قرار دارد. سیم A پر صداترین سیم یوکلله است.
* برخی از نوازندگان ترجیح می‌دهند سیم G را 1 اکتاو پایین بیاورند تا صدای آن شبیه G3 باشد (G زیر C میانی). این به ساز صدایی شبیه به گیتار می دهد.
* از طرف دیگر، برخی از نوازندگان کوک کردن یوکلله خود را به طور کلی در یک گام بالاتر انجام می دهند، تا نت‌ها A، D، F# و B باشند. این صدایی کمی روشن‌تر تولید می‌کند و در اوایل قرن بیستم رایج بود.

3 . پیچ کوک مربوط به هر سیم را پیدا کنید.

یوکلله را طوری نگه دارید که صفحه فرت (صفحه انگشت گذاری) رو به شما باشد و به سمت بالا باشد، سپس به 4 پیچ بیرون زده از سر یوکلله نگاه کنید (قسمت جعبه مانند در انتهای صفحه فرت ها). پایین سمت چپ 4 گوشی، سیم G را کوک می کند، گوشی بالا سمت چپ سیم C را کوک می کند، گوشی بالا سمت راست سیم E را کوک می کند، و گوشی پایین سمت راست سیم A را کوک می کند.
* گوشی ها را بچرخانید تا هر سیم سفت یا شل شود. وقتی سیمی را سفت می کنید، گام آن بالا می رود. وقتی سیمی را شل می کنید، گام آن پایین می آید.
* در بیشتر ساز ها، گوشی ها را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سیم ها باز شوند و در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سفت شوند. ممکن است جهت روی برخی از سیم ها بسته به نحوه سیم گذاری آنها تغییر کند.
* مراقب باشید که سیم ها را بیش از حد سفت نکنید، در غیر این صورت ممکن است آنها را پاره کنید. بیشتر نوازندگان گوشی های کوک یوکلله خود را شل می کنند و سپس سیم را به سمت بالا کوک می کنند تا از این امر جلوگیری کنند.

4 . فرت ها را پیدا کنید.

فرت ها نوارهای نازکی از سیم روی تخته فرت هستند که عمود بر سیم ها قرار دارند. آنها به شما نشان می دهند که کجا باید انگشتان خود را روی سیم فشار دهید تا زیر و بم های مختلف در صدا ایجاد کنید. فرت‌ها از روی شیطانک شماره‌گذاری می‌شوند (محل اتصال سردسته و تخته فرت)، و نزدیک‌ترین فرت به شیطانک، شماره 1 است.
* هر فرت گام سیم را با فاصله ای به نام نیم پرده افزایش می دهد. در موسیقی غربی، نیم پرده، کوچکترین فاصله ممکن بین ۲ نت است.
* سازهای زهی ضربی، مانند یوکلله و گیتار، دارای فرت هستند، در حالی که سازهای زهی آرشه ای، مانند ویولن یا ویولن سل، فاقد فرت هستند.

نکات
* هنگام نواختن با دیگر نوازندگان یوکلله، تصمیم بگیرید که کدام یوکلله “مرجع” است و کوک کردن یوکلله های دیگر را نسبت به آن انجام دهید تا همه آنها با یکدیگر هماهنگ باشند.
* تغییرات دما یا رطوبت می توانند بر تنظیم یوکلله شما تأثیر بگذارند. در نظر بگیرید که یک مرطوب کننده یا دستگاه بخور برای کیس یوکلله خود تهیه کنید تا بعد از تنظیم کردن یوکلله، به در کوک ماندن آن کمک کند.
* یوکلله های کاملاً جدید ممکن است بیشتر از آنهایی که استفاده شده اند از کوک خارج شوند. پس از حدود ۲ هفته استفاده، سیم‌ها برای مدت طولانی‌تری کوک می‌مانند.

هشدارها
* مراقب باشید سیم های خود را بیش از حد سفت نکنید، زیرا ممکن است باعث پاره شدن آنها شود. به جای کوک کردن به بالا (سفت کردن سیم ها) تا حد امکان به پایین کوک کنید (سیم ها را شل کنید).
* اگر یوکلله شما به طور مداوم از کوک خارج می شود، ممکن است نیاز به گوشی های کوک جدید یا تعمیر دیگری داشته باشد. آن را به یک تعمیرگاه ابزارآلات موسیقی ببرید تا توسط یک متخصص بررسی شود.

جمع بندی

در این مقاله، راهنمای کوک کردن یوکلله برای مبتدیان را بررسی کردیم. کوک کردن یوکلله یک قدم مهم در تولید صدایی هماهنگ و دلنشین است، و در این مقاله به تکنیک ها و روش های اساسی برای دستیابی به کوک دقیق پرداختیم. از درک انواع مختلف کوک‌های یوکلله گرفته تا استفاده از تیونرهای الکترونیکی یا برنامه‌های تنظیم یا دیاپازون. امیدواریم اکنون به عنوان یک مبتدی، دانش لازم را برای اطمینان از تنظیم صحیح یوکلله خود داشته باشید. با پیروی از دستورالعمل های گام به گام و تمرین منظم، نوازندگان مشتاق یوکلله می توانند گوش خود را برای کوک کردن یوکلله تقویت کنند و تجربه کلی نواختن خود را افزایش دهند. با استفاده از این مهارت جدید، مبتدیان می توانند با اطمینان خاطر سفر موسیقی خود را با یک یوکلله به خوبی تنظیم شده شروع کنند و از ملودی های لذت بخشی که ارائه می دهد، لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *