کاسیو ها (Casios) کیبوردهایی عالی برای شروع مبتدیان هستند و مدل های سبک تر آن می توانند برای حمل و نقل ایده آل باشند. استفاده از کیبورد کاسیو نسبتاً آسان است، اگرچه ممکن است برای استفاده از ویژگی‌های پیچیده‌تر، مانند درس‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده، به کتابچه راهنمای خود مراجعه کنید. هنگامی که در استفاده از کیبورد خود سررشته پیدا کردید، می‌توانید مهارت‌های اساسی نواختن کیبورد کاسیو را یاد بگیرید. سپس می توانید آهنگ ساده “چشمک بزن ستاره کوچولو” را اجرا کنید.

روش 1 از 3: استفاده از کیبورد کاسیو

کیبورد کاسیو

1 . کیبورد را روشن کنید و درجه صدا را تنظیم کنید.

موقعیت دکمه پاور بر روی کیبورد کاسیو، به مدل آن بستگی دارد. معمولاً این دکمه را در سمت چپ یا راست، در یکی از گوشه های کیبورد پیدا خواهید کرد. دکمه‌ها یا دستگیره ‌های درجه صدا معمولاً برچسب‌گذاری می‌شوند و در سمت چپ یا راست قرار می‌گیرند.
* بسیاری از کیبوردهای کاسیو دارای یک LED کوچک در نزدیکی دکمه پاور هستند. هنگامی که کیبورد روشن است، این چراغ روشن می شود تا نشان دهد که برق دارد.
* اگر کیبورد شما روشن نمی شود، سیم برق را بررسی کنید. اگر از پریز برق جدا شده باشد یا سیم آن شل باشد، کیبورد روشن نمی شود.
* اگر کیبورد کاسیو شما با باتری کار می کند و راه اندازی نمی شود، ممکن است به باتری های جدید نیاز داشته باشید. اینها را جایگزین کنید و ببینید آیا کیبورد روشن می شود یا خیر.

2 . در صورت تمایل، صدایی را که می خواهید پخش کنید، انتخاب کنید.

پیش‌فرض بیشتر کیبوردها هنگام روشن شدن برای اولین بار، پیانو است، اما کیبوردهای الکترونیکی می‌توانند صداهای مختلفی را ترکیب کنند. از صفحه عددی (معمولاً در سمت راست) برای تغییر صداهایی که هنگام فشار دادن یک کلید ایجاد می شود، استفاده کنید.
* بیشتر کیبورد ها یک فهرست ساز دارند که در جایی نزدیک صفحه کلید نوشته شده است. این نام سازها (مانند ارگ، ترومپت، و غیره) و تعداد آنها را فهرست می کند.
* اگر کیبورد کاسیو شما فهرست ساز ندارد، شماره ساز را در دفترچه راهنمای خود جستجو کنید. اگر کتابچه راهنمای شما مفقود شده باشد، کاسیو کتابچه راهنمای الکترونیکی رایگان را به صورت آنلاین ارائه می دهد.

3 . برای یادگیری ویژگی‌های کیبورد کاسیو، از کتابچه راهنمای خود کمک بگیرید.

ویژگی هایی که کیبورد کاسیو شما دارد تا حد زیادی به مدل آن بستگی دارد. کیبورد های قدیمی ممکن است ویژگی های کمی داشته باشند، اما کیبوردهای جدیدتر ممکن است دارای درس های برنامه ریزی شده، ویژگی های آکورد خودکار، مترونوم و غیره باشند.
* درس های برنامه ریزی شده اغلب از ویژگی روشن شدن کیبورد استفاده می کنند، که در آن کلیدها تغییر رنگ می دهند تا نشان دهند که قرار است کدام یک را برای اجرای آهنگ فشار دهید.
* ویژگی های آکورد خودکار، آکوردهای ساده را از یک نت ایجاد می کنند. این می تواند یک راه سرگرم کننده برای یادگیری ساختار آکورد های ساده باشد.

4 . صدای نواختن کیبورد کاسیو خود را ضبط کنید تا نوازندگی خود را بهبود بخشید.

به خصوص در ابتدا، شما روی زدن نت های مناسب، موقعیت درست دست و غیره تمرکز خواهید کرد. شما باید حرکات جدید زیادی را باهم هماهنگ کنید، بنابراین بدون گوش دادن به صدای ضبط شده، ممکن است داشتن درک درستی از اینکه این حرکات در کنارهم چگونه صدایی را می سازند، برایتان دشوار باشد.
* دکمه ضبط در اکثر کیبورد های کاسیو قرمز است و با برچسب “Rec” مشخص می شود. به طور کلی، این دکمه را یک بار برای شروع ضبط و دوباره برای توقف آن فشار دهید.
* ویژگی های ضبط از مدلی به مدل دیگر متفاوت هستند. کیبورد کاسیو شما حتی ممکن است حافظه داشته باشد تا بتوانید آهنگ هایی را که واقعاً به آنها افتخار می کنید را ذخیره کنید.

روش 2 از 3: کسب مهارت های اولیه نواختن کیبورد کاسیو

کیبورد کاسیو

1 . با نام کلیدها آشنا شوید.

کلیدها بر اساس نت های موسیقی که پخش می کنند، نامگذاری می شوند. نت‌های موسیقی از حروف A تا G استفاده می‌کنند. هر کلید سفید با یک حرف نامیده می‌شود و حروف بعد از هر هشت کلید سفید تکرار می‌شوند.
* با حرکت به سمت بالای صفحه کلید، نت سفید بعدی بعد از G A است، اما پس از آن الگو به طور معمول ادامه می یابد (A, B, C, D, E, F, G, A, B…) و هنگام حرکت به سمت پایین، برعکس.
* یکی از ساده ترین نت های روی کیبورد برای مکان یابی، C است. به دنبال گروه بندی دو کلید سیاه باشید (احتمالاً چندین گروه دو کلیدی سیاه وجود خواهد داشت). کلید سفید سمت چپ این کلیدهای سیاه همیشه C است.
* نت C در مرکز صفحه کلید، C وسط نامیده می شود. نت C که مستقیماً در بالا قرار دارد، C بالا و نت C که مستقیماً پایین قرار دارد، C پایین است. این الگو برای سایر نت ها نیز صادق است.

2 . نماد انگشت گذاری را تشخیص دهید.

به عنوان یک مبتدی، ممکن است ندانید از کدام انگشت برای اجرای یک نت استفاده کنید. به همین دلیل است که نماد انگشت گذاری در بسیاری از آهنگ های مناسب مبتدیان گنجانده شده است. اعداد بالای نت ها مطابق با انگشتی است که باید برای پخش از آن استفاده کنید، و به شرح زیر است:
* 1 نشان دهنده انگشت شست شماست.
* 2 نشان دهنده انگشت اشاره شما است.
* 3 نشان دهنده انگشت وسط شماست.
* 4 نشان دهنده انگشت حلقه شماست.
* 5 نشان دهنده انگشت کوچک شما است.

3 . با حالت درست پشت کیبورد بنشینید.

شوخی نیست، هرچه وضعیت نشستن شما بهتر باشد، نواختن شما بهتر به نظر می رسد. وضعیت بدنی خوب به شما این امکان را می دهد که هنگام نشستن پشت کلیدها از تمام بدن خود استفاده کنید که صدایی کامل تر و غنی تر ایجاد می کند. صاف بنشینید و شانه های خود را شل نگه دارید.
* پشت و گردن خود را صاف و در یک راستا نگه دارید. اگر آینه ای را در کنار کیبورد خود قرار دهید، ممکن است به شما در بهبود حالت خمیدگی کمک کند.
* باید آنقدر بلند بنشینید که آرنج و بازو آزادانه از شانه آویزان شوند و ساعدتان موازی با زمین باشد.
* فاصله خود را از کیبورد طوری تنظیم کنید که هنگام نواختن، آرنج ها کمی جلوتر از خط مرکزی بدنتان قرار بگیرند.

4 . دستان خود را آرام نگه دارید و کلیدها را به آرامی فشار دهید.

هنگامی که انگشتان را روی کلیدها قرار می دهید، مچ دست خود را هم‌سطح با دستانتان نگه دارید به طوری که تنشی در آن نباشد و ریلکس باشند. انگشتان شما باید کمی خم شوند. کلیدها را با یک حرکت نرم و روان فشار دهید، با حالتی شبیه به پنجه های یک گربه.
* در برخی از کیبوردها وقتی کلیدها به آرامی یا محکم فشار داده می شوند، ممکن است صدا تغییر نکند. این ویژگی به طور کلی به عنوان “اکشن کلید” یا “کلیدهای وزن دار” نامیده می شود.
* حتی اگر صفحه کلید شما اکشن ندارد، باید به هر حال ایجاد فشار مناسب بر روی کلید، هنگام نواختن کیبورد کاسیو خود را تمرین کنید. به این ترتیب، وقتی پشت یک صفحه کلید با کلیدهای وزن دار می نشینید، همچنان صدای عالی خواهید داشت.

5 . نت های موسیقی را در برگه نت پیانو بخوانید.

موسیقی کیبورد به طور کلی با دو مجموعه پنج خطی نمایش داده می شود. مجموعه بالا نشان دهنده نت هایی است که با دست راست شما نواخته می شوند و قسمت پایینی نت هایی هستند که با دست چپ شما نواخته می شوند. هر خط و فاصله برای هر یک از این مجموعه ها نشان دهنده یک نت است.
* در اکثر موسیقی‌های مبتدی، سمت چپ بالای مجموعه خطوط دارای نمادی است که شبیه علامت «&» است. به این کلید سه گانه می گویند. به طور مشابه، قسمت پایین معمولاً با یک “C” به سمت عقب مشخص می شود و کلید باس نامیده می شود.
* خطوط کلید سه گانه، از پایین به بالا، E، G، B، D و F هستند. با شروع مجدد از پایین، فاصله ها نشان دهنده نت های F، A، C و E هستند.
* خطوط کلید باس G، B، D، F و A هستند که از پایین ترین خط شروع می شوند. با حرکت به سمت بالا از فضای پایین، نت ها عبارتند از: A، C، E، و G.

6 . یک گام اکتاو را با دست راست خود پخش کنید.

اکنون وقت آن است که همه این مهارت های اساسی را کنار هم بگذارید و چیزی بنوازید. یک اکتاو گستره‌ای از هشت نت روی صفحه‌کلید است و می‌خواهید این فاصله را روی صفحه‌کلید افزایش دهید. C میانه یک نت مرکزی خوب برای شروع گام شما است:
* انگشتان خود را طوری باز کنید که هر کدام روی یک کلید قرار گیرند و انگشت شست خود را روی C وسط قرار دهید.
* کلیدها را به آرامی فشار دهید. وقتی یک کلید را رها کردید، کلید سفید بعدی را به سمت بالا دنبال کنید.
* هنگامی که به نت سوم به بالا (E) رسیدید، انگشت شست خود را زیر آن قرار دهید تا کلید سفید بعدی (F) را اجرا کنید.
* گام را افزایش دهید، نت ها را فشار دهید تا زمانی که به انگشت کوچک (C بالا) برسید.
* از C بالا به پایین حرکت کنید. در انگشت شست خود (F)، انگشت وسط خود را روی کلید بعدی (E) رد کنید.
* گام را در C وسط تمام کنید.

7 . گام دست راست خود را با یکی از گام های دست چپ خود دنبال کنید.

برای این گام، کمی پایین تر از صفحه کلید شروع می کنید. C را درست زیر C وسط (C پایین) پیدا کنید. به یاد داشته باشید که با جستجوی گروه بندی دو کلید سیاه می توانید نت های C را به راحتی در صفحه کلید پیدا کنید. برای نواختن گام با دست چپ:
* انگشتان خود را با یک انگشت در هر کلید مرتب کنید، به طوری که انگشت کوچک شما از نت C پایین شروع شود.
* گام را افزایش دهید، کلیدها را یکی یکی فشار دهید تا به انگشت شست خود برسید (G).
* برای پخش نت سفید بعدی (A)، انگشت وسط خود را از روی انگشت شست خود رد کنید.
* از افزایش گام در انگشت شست خود (وسط C) خودداری کنید، سپس هر بار یک نت سفید به سمت پایین حرکت کنید.
* انگشت شست خود را زیر انگشت سوم خود (A)، بکشید تا کلید سفید بعدی (G) پخش شود.
* اندازه را کاهش دهید تا به انگشت کوچک (پایین C) برسید.

روش 3 از 3: اجرای “چشمک بزن ستاره کوچولو”

کیبورد کاسیو

1 . دست‌های خود را روی C پایین و وسط قرار دهید.

دست چپ شما با انگشت کوچک در روی C پایین و دست راست شما با شست روی C وسط شروع می‌شود. انگشتان هر دو دست باید هرکدام روی یک کلید سفید قرار گیرند. دست چپ شما C، D، E، F و G پایین را اشغال خواهد کرد. دست راست شما Cمیانی، D، E، F و G.
* هماهنگ کردن حرکات دو دست مختلف، حتی زمانی که این حرکات شبیه به هم باشند، مانند این آهنگ، می تواند دشوار باشد. برای کمک به ریتم خود، همراه با زدن ساز آواز بخوانید.
* ممکن است در ابتدا اجرا کردن با هر دو دست به طور همزمان خیلی سخت باشد. حتی پیانیست‌های با استعداد، در مواقع لزوم، با نواختن جداگانه دست‌ها، موسیقی های دشوار را تمرین می‌کنند.

2 . اولین عبارت را پخش کنید.

هر کجای این آهنگ در هر دست یک نت خواهد داشت. در ادامه، یک اسلش رو به جلو ( / ) نشان دهنده شکست های هجا است. نت های موجود در هر دو دست عبارتند از: C / C / G / G / A / A / G.
* انگشت دست راست: 1 / 1 / 5 / 5 / 5 / 5 / 5 (شما باید انگشت کوچک خود را تا A دراز کنید).
* انگشت گذاری دست چپ: 5 / 5 / 1 / 1 / 1 / 1 / 1 (باید انگشت شست خود را تا A بکشید).

3 . عبارت دوم را دنبال کنید.

نت های هر دو دست عبارتند از: F / F / E / E / D / D / C.
* انگشت دست راست: 4 / 4 / 3 / 3 / 2 / 2 / 1
* انگشت گذاری دست چپ: 2 / 2 / 3 / 3 / 4 / 4 / 5

4 . عبارت آخر را پخش کنید.

دیگر تقریبا کار شما تمام شده است! تا اینجا خیلی خوب پیش آمده‌اید. نت های هر دو دست در آخرین بخش عبارتند از: G / G / F / F / E / E / D.
* انگشت دست راست: 5 / 5 / 4 / 4 / 3 / 3 / 2
* انگشت دست چپ: 1 / 1 / 2 / 2 / 3 / 3 / 4

5 . عبارت آخر را تکرار کنید.

اگرچه کلمات متفاوت هستند، اما این عبارت دقیقاً مانند عبارت قبلی اجرا می شود.

6 . با عبارت اول و سپس دومی به پایان برسانید.

از آن جایی که این آهنگ با همان دو خط، باز و بسته می شود، اینها همان نت ها و انگشت گذاری را خواهند داشت. این آهنگ را تمرین کنید تا زمانی که بتوانید آن را کاملاً اجرا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *