اگر علاقه مند به یادگیری یک ساز جدید هستید، نواختن گیتار آکوستیک یک انتخاب عالی است. با داشتن کمی دانش اولیه از مکانیک گیتار، می توانید آهنگ های مورد علاقه خود را در کمترین زمان اجرا کنید. گیتار ها سازهای همه کاره ای هستند و اگرچه تسلط بر آن ها دشوار است، اما هر کسی می تواند تنها با چند ساعت تمرین، شروع به نواختن چند آهنگ ساده کند.

روش 1 از 3: راحت شدن با گیتار

نواختن گیتار آکوستیک

1 . گیتار خود را انتخاب کنید.

اگرچه از قبل می‌دانید که می‌خواهید نواختن گیتار آکوستیک را یاد بگیرید، اما هنوز موارد دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرید. به دنبال بهترین اندازه و قیمت، مناسب برای سبک زندگی خود باشید. از خرید گیتارهای آکوستیک مقرون به صرفه خودداری کنید، زیرا آنها معمولاً ضعیف ساخته می شوند و نواختن آنها بسیار دشوار است. به طور معمول، به دنبال یادگیری نواختن گیتار آکوستیکی با قیمت بالاتر باشید. این گیتارها کیفیت بهتری دارند و صدای بهتری نسبت به گیتارهای ارزان قیمت دارند.
* یک گیتار با اکشن کم پیدا کنید. اکشن به معنای فاصله میان سیم ها تا دسته گیتار است. اکشن بالا به این معنی است که شما باید سیم ها را محکم تر فشار دهید که ممکن است برای مبتدیان دردناک و دشوار باشد. پیدا کردن یک گیتار با اکشن کم، نواختن گیتار آکوستیک را برای شما، بسیار آسان تر و راحت تر می کند.
* همیشه به دنبال خرید گیتار آکوستیک چوبی باشید. اگرچه گاهی اوقات می توانید گیتارهای آکوستیکی را پیدا کنید که از ترکیب مواد مختلف ساخته شده اند، اما صدای آنها به خوبی آکوستیک های چوبی کلاسیک نیست.
* از گیتار سایز ¾ اجتناب کنید، حتی اگر شما یا دستانتان خیلی کوچک به نظر می رسید. صدایی که این سایز از گیتار ایجاد می کند، به خوبی صدای یک گیتار با اندازه کامل نیست. همچنین با تمرین، حتی یک فرد یا کودک خیلی کوچک هم می تواند یک گیتار سایز کامل بنوازد.
* اگر چپ دست هستید، حتما به دنبال خرید یک گیتار مخصوص چپ دست ها باشید. در غیر این صورت، سیم ها برای شما به ترتیب معکوس خواهند بود، و نواختن گیتار آکوستیک برایتان سخت خواهید شد.
* از استفاده از یک گیتار قدیمی یا استفاده شده به جای خرید گیتار نو، نترسید. تا زمانی که ساز سالم باشد و صدای خوبی تولید کند، نواختن گیتار آکوستیک دست دوم مشکلی ندارد. بسیاری از مردم حتی فکر می کنند که این گیتارها صدای بهتری دارند.

2 . آناتومی گیتار خود را یاد بگیرید.

قبل از شروع نواختن گیتار آکوستیک، مهم است که تمام قسمت های اساسی یک گیتار را درک کنید. در حالی که قسمت “بدنه”، پایه گرد بزرگ گیتار، واضح است، دانستن قسمت های دیگر، نواختن گیتار آکوستیک را برای شما بسیار آسان تر می کند.
* دسته گیتار، قسمت باریک و بلند گیتار است که می توانید سیم ها را در آن پیدا کنید. دسته در پایین قرار دارد و صفحه انگشت گذاری (که گاهی اوقات فرت برد نامیده می شود) در بالا قرار دارد. محل صافی که سیم ها را در آن نگه می دارید صفحه انگشت گذاری است.
* سردسته قطعه چوبی انتهای دسته است که گوشی ها در آن قرار دارند. این همان جایی است که سیم ها به پایان می رسند.
* سیم های فرت نوارهای فلزی نازکی هستند که از روی صفحه انگشت گذاری عبور می کنند. فرت به فضایی بین دو سیم فرت گفته می شود. اولین فرت نزدیک‌ترین فرت به سردسته است و وقتی به سمت بدنه گیتار حرکت می‌کنید، تعداد آنها بالا می‌رود.
* پل قطعه کوچک فلزی یا پلاستیکی روی بدنه گیتار است که سیم ها به آن متصل می شوند. درست در کنار سوراخ صدا. اگر نیاز به قرار دادن سیم های جدید روی گیتار خود داشته باشید، از اینجا شروع می کنید.

3 . سیم ها را بشناسید.

ضخیم ترین و کم صداترین سیم، سیم E زیر است. این سیم، ششمین سیم گیتار است. سپس، با دور شدن از E زیر، سیم ها به A، D، G، B و E بم می رسند.
* توجه داشته باشید که چگونه بالاترین سیم، E ضخیم، سیم ششم است. سیم های روی گیتار به سمت بالا شمرده می شوند، یعنی سیم پایینی (نازک ترین سیم)، سیم اول است.

4 . گیتار خود را کوک کنید.

قبل از شروع به نواختن گیتار آکوستیک خود، باید مطمئن شوید که ابتدا گیتار را تنظیم می کنید. اگر گیتار کوک نباشد، موسیقی شما خوب به نظر نمی رسد. حتی اگر یک گیتار کاملاً جدید بخرید، همیشه باید از کوک بودن آن اطمینان حاصل کنید.
* برای کوک کردن گیتار، گوشی های تنظیم روی سردسته را بچرخانید. این گوشی ها برای سفت تر یا شل تر شدن سیم ها به کار می روند، که صدا را تغییر می دهد.
* همیشه کوک کردن گیتار خود را از پایین ترین نت شروع کنید و به سمت بالاترین نت بروید. چرا که هرچه یک سیم ضخیم تر باشد، کمتر احتمال دارد که از کوک خارج شود، همیشه باید با E پایین/زیر شروع کنید. یک تیونر الکتریکی بخرید تا به شما کمک کند نت های مناسب را پیدا کنید. این دستگاه ها با گوش دادن به صدای سیم ها کار می کنند و به شما می گویند که آیا نت زیر یا بم است یا خیر.
* بدون تیونر، می توانید گیتار خود را با استفاده از پیانو یا کیبورد کوک کنید. این سازها برای سال‌های متمادی در کوک باقی می‌مانند و روشی مطمئن برای مطابقت با صدا هستند. کلید مربوط به سیمی را که می‌خواهید در گیتار کوک کنید، روی پیانو بنوازید و گوشی را بچرخانید تا سیم زده شده صدایی شبیه به کلید پیانو بدهد. زمزمه کردن ممکن است کمک کند.

5 . گیتار را طوری تنظیم کنید که بتوانید به راحتی و با شانه، آرنج و مچ آسوده، آن را بنوازید.

هنگامی که گیتار خود را آماده کردید، بدن خود را در موقعیت مناسب برای نواختن گیتار آکوستیک قرار دهید. اگر به تازگی شروع کرده اید، احتمالاً نواختن گیتار آکوستیک در حالت نشسته، برایتان آسان تر از نواختن آن در حالت ایستاده خواهد بود.
* گیتار را روی زانوی دستی که با آن مضراب می زنید، قرار دهید. اگر راست دست هستید، این زانوی راست شما خواهد بود. ممکن است برای شما مفید باشد که انگشتان پایتان را کمی از زمین بلند کنید تا گیتار را در ارتفاع مناسب قرار دهید.
* دسته گیتار را طوری بگیرید که روی انگشت شست شما قرار گیرد و انگشتانتان تا بالای صفحه انگشت گذاری، به دور دسته بپیچند.
* شانه‌ها، آرنج‌ها و مچ‌هایتان را شل نگه دارید. آرنج شما باید نزدیک به بدن شما باشد.

روش 2 از 3: یادگیری آکوردها و نت ها

نواختن گیتار آکوستیک

1 . یاد بگیرید که نت های روی گیتار را بخوانید، جایی که هر فرت یک نیم پرده بالاتر است.

اگر روی فرت سوم سیم بالایی، نت G هستید، پس فرت چهارم یک G# است. سپس پنجمین فرت یک نت A است و به همین ترتیب از طریق نت های A تا G# ادامه دهید. اگرچه داشتن نمودار نت مفید است، اما می توانید با توجه به سیم ها و فرت ها، برخی نت های اولیه را یاد بگیرید.
* برای نواختن نت A، انگشت خود را روی سیم سوم، در فرت دوم قرار دهید.
* برای نواختن نت B، انگشت خود را روی سیم پنجم، فرت دوم قرار دهید.
* برای نواختن نت C، انگشت خود را روی سیم پنجم، فرت سوم قرار دهید.
* برای نواختن نت D، انگشت خود را روی سیم پنجم، فرت پنجم قرار دهید.
* برای نواختن نت E، انگشت خود را روی سیم چهارم، فرت دوم قرار دهید.
* برای نواختن نت F، انگشت اشاره خود را روی سیم ششم، فرت اول قرار دهید.
* برای نواختن نت G، انگشت خود را روی سیم ششم، فرت سوم قرار دهید.
* هنگامی که این نت های مهم را حفظ کردید، روی حفظ کل فرت بورد کار کنید.

2 . آکورد C ماژور را یاد بگیرید.

آکورد سی ماژور را با قرار دادن انگشت اشاره خود روی سیم B در آکورد اول، انگشت وسط خود روی سیم D در فرت دوم و انگشت حلقه خود روی سیم A در فرت سوم، بنوازید.

3 . آکورد A ماژور را بیاموزید.

با قرار دادن انگشت اشاره خود بر روی سیم D در فرت دوم، انگشت وسط خود بر روی سیم G در فرت دوم و انگشت حلقه خود بر روی سیم B در فرت دوم، یک آکورد A ماژور را بنوازید. شما باید انگشتان خود را کمی تکان دهید زیرا همه آنها روی یک فرت نواخته می شوند.

4 . یک آکورد G ماژور اجرا کنید.

انگشت وسط خود را روی سیم A در فرت دوم، انگشت حلقه خود را بر روی سیم E زیر در فرت سوم و انگشت کوچک خود را روی سیم E بالا در فرت سوم قرار دهید.

5 . یک آکورد E ماژور بنوازید.

انگشت اشاره خود را روی سیم G در فرت اول، انگشت وسط خود را روی سیم A در فرت دوم و انگشت حلقه خود را روی سیم D در فرت دوم قرار دهید.

6 . نواختن آکورد D ماژور را یاد بگیرید.

با قرار دادن انگشت اشاره خود بر روی سیم G در فرت دوم، انگشت وسط خود بر روی سیم E بالا در فرت دوم و انگشت حلقه خود بر روی سیم B در فرت سوم، یک آکورد D ماژور را بنوازید.

روش 3 از 3: قرار دادن اصول در کنار یکدیگر

نواختن گیتار آکوستیک

1 . یاد بگیرید که چگونه مضراب بزنید.

پس از یادگیری اینکه چگونه سیم‌ها را برای نت‌ها و آکوردها نگه دارید، قدم بعدی این است که بر مضراب زدن مسلط شوید. مضراب زدن پایه است و می توان آن را به روش های مختلفی انجام داد. در اصل، برای مضراب زدن، دست خود را به سرعت روی سیم ها و در مقابل فضای خالی بدنه گیتار بکشید تا صدا ایجاد شود. می‌توانید از نوک انگشتان، ناخن‌ها یا یک پیک گیتار برای مضراب زدن و در نهایت نواختن گیتار آکوستیک خود، استفاده کنید. اما اکثر مردم شروع کردن با یک پیک گیتار را راحت‌تر می‌دانند.
* الگوهای مضراب زدن بسیار متفاوتی وجود دارند، اما دو مورد از اساسی ترین آنها این هستند که: دست خود را با سرعت زیاد روی سیم ها به جلو و عقب بکشید یا آنها را فقط در یک جهت بکشید.
* اگر در حال نواختن یک آکورد هستید، خود را موظف به مضراب زدن بر روی تمام سیم ها نکنید. در عوض، می‌توانید فقط بر روی سیم‌هایی مضراب بزنید که برای نواختن آکورد نیاز دارید.
* تا زمانی که بتوانید آکوردها را به طور دقیق بنوازید، نیازی نیست که نگران اصلاح الگوی مضراب زدن خود باشید. برای شروع و نواختن آکوردهای دقیق، آهسته نواختن بهتر از این است که سریع مضراب بزنید اما انگشتان خود را در جای نامناسبی قرار دهید یا نت ها را ضعیف بنوازید.
* زخمه زدن سیم زمانی است که شما سیم های منفرد را انتخاب می کنید و به طور کلی برای مبتدیان کمی دشوارتر است. زخمه زدن را برای زمانی بگذارید که مهارت‌های ابتدایی مضراب زدن خود را توسعه دادید.

2 . از یک مترونوم، برای ایجاد ریتم مناسب کمک بگیرید.

توانایی ایجاد ریتم درست، با تمرین به دست می آید و در ابتدا بسیار سخت است. هنگامی که برای اولین بار در حال یادگیری آکوردها هستید، احتمالاً مجبور خواهید بود چندین بار مکث کنید تا انگشتان خود را در موقعیت مناسب قرار دهید، که هیچ مشکلی هم ندارد. اما به مرور زمان، ریتم را با مضراب زدن خود ایجاد کنید تا صدای بهتری به موسیقی خود بدهید. استفاده از مترونوم به شما این اطمینان را می دهد که همیشه هنگام نواختن گیتار آکوستیک خود، به موقع باشید.

3 . آهنگ های ضبط شده را اجرا کنید تا از بهترین ها یاد بگیرید.

اگرچه کنار هم قرار دادن اجرای آکوردها و مضراب زدن به موقع، کار سختی است و ممکن است کمی طول بکشد تا بر آن تسلط پیدا کنید، بهترین راه برای تمرین هر دو، اجرای آهنگ هایی است که از قبل می شناسید. بسیاری از کتاب‌های گیتار ابتدایی، آهنگ‌های کودکانه را برای شروع ارائه می‌دهند، اما شما می‌توانید همچنین آهنگ‌های محبوب را نیز یاد بگیرید.
* به طور آنلاین برای پیدا کردن نت های این آهنگ ها جستجو کنید. احتمالا راهنماهایی را پیدا می کنید که آکوردهایی را که باید اجرا شوند، به شما می گویند و در برخی از سایت ها به شما نشان داده می شود که چگونه آن آکورد خاص را بنوازید.

4 . روزانه تمرین کنید تا مهارت‌هایتان را در نواختن گیتار آکوستیک، در سریع‌ترین زمان ممکن رشد دهید.

مهم ترین کاری که می توانید هنگام یادگیری نواختن گیتار آکوستیک انجام دهید این است که به طور منظم تمرین کنید. این کار به شما کمک می کند تا به شکلی که دستتان باید داشته باشد، مضراب زدن، ایجاد ریتم و یادگیری آهنگ های جدید عادت کنید. به یاد داشته باشید که 20 تا 30 دقیقه تمرین نواختن گیتار آکوستیک در روز، روش بسیار بهتری برای یادگیری نسبت به سه ساعت تمرین، اما فقط در روزهای جمعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *