مترونوم یک ابزار موسیقی است. نوازندگان با استفاده از مترونوم، متوجه می شوند که سرعت ایده‌آل باید چگونه باشد و همچنین به تمرین ریتم نیز کمک می‌کند. مترونوم صدای ریتمیک ثابتی را ارائه می دهد که به نگه داشتن نوازنده یا نوازندگان در زمان مناسب، برای اجرای قطعه کمک می کند. استفاده از مترونوم به عنوان بخشی از تمرین روزانه خود، می تواند به شما کمک کند تا بر یک قطعه موسیقی تسلط داشته باشید و عملکرد خود را بهبود بخشید. این ایده خوبی برای هر نوازنده ای است که طرز استفاده از مترونوم را بداند.

قسمت 1 از 3: انتخاب مترونوم

استفاده از مترونوم

1 . انواع مختلف مترونوم ها را بیاموزید.

مترونوم‌های دیجیتال جیبی، مترونوم‌های مکانیکی کوکی و اپلیکیشن های مترونوم‌ برای گوشی شما وجود دارند، یا حتی می‌توانید تمام تلاش خود را انجام دهید و یک ماشین درام تهیه کنید. بسته به نیاز شما، برخی از سبک های مترونوم عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارند.
* به طور کلی، مترونوم‌های مکانیکی ویژگی‌های اساسی‌تری دارند و برای بسیاری از سازهای کلاسیکی که در ارکستر پیدا می‌کنید، بسیار خوب عمل می‌کنند. مترونوم‌های دیجیتال معمولاً دارای ویژگی‌های زیادی هستند که با توجه به اجرای موسیقی مدرن طراحی شده‌اند.

2 . ویژگی های اضافی مورد نیاز خود را تعیین کنید.

سازي را كه مي نوازيد در نظر بگيريد. انتخاب گسترده ای از مترونوم ها در بازار به دلایل خوبی وجود دارند. بسته به سازی که می نوازید و ترجیحات شخصی شما، ممکن است فقط امکان استفاده از مترونوم های خاصی را داشته باشید. برای مثال، اگر درامر هستید، ممکن است به جک هدفون، خط خروجی یا ویژگی‌های کنترل صدا نیاز داشته باشید.
* اگر ساز زهی دارید که باید کوک شود، ممکن است بخواهید به سراغ استفاده از مترونومی بروید که با تیونر باشد.
* اگر نیاز به استفاده از مترونوم خود در حال حرکت دارید، اپلیکیشن های مترونوم، یا مترونوم های دیجیتال کوچکتر را به جای مترونوم های مکانیکی کوکی بزرگتر انتخاب کنید.
* اگر پیدا کردن نشانه های بصری به شما کمک می کند تا ریتم را پیش بینی کنید و زمان را بهتر نگه دارید، استفاده از مترونوم مکانیکی توصیه می شود. تماشای آونگ در حال حرکت، در حین نواختن می تواند به یک نوازنده کمک کند تا ریتم را ببیند. بیشتر مترونوم های الکترونیکی دارای گزینه ای از دیود یا LED چشمک زن هستند تا بتوانید ریتم را ببینید یا بشنوید.
* مطمئن شوید که مترونومی که انتخاب می‌کنید، مجموعه وسیعی از BPM‌ها را متناسب با نیازهای شما دارد.

3 . قبل از خرید، مترونوم را امتحان کنید.

هنگام تمرین، مترونوم خود را زیاد می شنوید، گاهی اوقات بیش از 100 بار در دقیقه، بسته به سرعت قطعه ای که درحال نواختن آن هستید. درنتیجه مهم است که یک مترونوم را امتحان کنید تا مطمئن شوید که می توانید با صدایی که تولید می کند، کار کنید. برخی از مترونوم های دیجیتال یک بوق دیجیتالی با صدای بلند تولید می کنند، در حالی که بسیاری از آنها صدای تیک تاکی شبیه به یک ساعت با صدای بسیار بلند تولید می کنند.
* سعی کنید استفاده از مترونوم هنگام نواختن را امتحان کنید و مطمئن شوید که صدای آن به شما کمک می کند تا زمان خود را بدون آسیب رساندن به اعصاب یا حواس پرتی از عملکرد خود، حفظ کنید.
* چندین برنامه مترونوم برای گوشی هوشمند به صورت رایگان در برنامه های app store و play store موجود هستند.

قسمت 2 از 3: تنظیم مترونوم

استفاده از مترونوم

1 . سرعت را تنظیم کنید.

بیشتر مترونوم های دیجیتال از BPM یا تعداد ضرب در دقیقه به عنوان راهی برای اندازه گیری سرعت قطعه استفاده می کنند. برخی از مترونوم‌های موجود برای تلفن های همراه، حتی به شما امکان می‌دهند ریتم را بر روی صفحه نمایش خود بزنید تا سرعت مربوطه را دریافت کنند.
* در اکثر مترونوم های کوارتز، BPM در اطراف لبه صفحه نمایش داده می شود. در انتخاب های BPM، کلمات ایتالیایی متناظری وجود دارند که به طور سنتی برای توصیف سرعت استفاده می شوند؛ مانند آلگرو و پرستو.
* در مدل‌های کوکی، شما به سادگی وزنه را به سمت بالای نوار فلزی، بر روی سرعت مورد نظر یا علامتی که روی موسیقی برای تمرین نشان داده شده است حرکت می دهید.

2 . امضای زمان را تنظیم کنید.

بسیاری از مترونوم‌های دیجیتال به شما اجازه می‌دهند تا امضای زمان را تنظیم کنید، اما بیشتر مترونوم‌های کوکی این کار را نمی‌کنند. امضای زمان شامل 2 عدد است که نوشته شده است که چگونه باید یک کسر ریاضی را بنویسید. عدد بالایی تعداد ضربات را در یک اندازه گیری نشان می دهد. عدد پایین نشان دهنده ارزش ضربات است.
* به عنوان مثال، یک قطعه در زمان 4/4 دارای 4 ربع نت در یک مقیاس است، در حالی که یک قطعه در زمان 2/4 دارای 2 ربع نت در یک مقیاس است.
* برخی از قطعات موسیقی ممکن است دارای چندین امضای زمان باشند. برای تمرین آن‌ها با استفاده از مترونوم، باید آنها را به قسمت‌هایی تقسیم کنید و مترونوم را تنظیم مجدد کنید تا با تغییرات امضا زمان مطابقت داشته باشد.

3 . صدا را تنظیم کنید.

تنظیم صدا برای مترونوم و به ویژه برای هر دستگاه دیجیتال مهم است. شما می خواهید میزان صدایی را پیدا کنید که توسط موسیقی از بین نرود، اما زیاد هم نباشد. بسیاری از مترونوم‌های نوسانی یا کوکی امکان کنترل صدا را ندارند، اما نوازندگان می‌توانند حرکت مترونوم را دنبال کنند تا زمان دقیق را حفظ کنند، حتی اگر قادر به شنیدن مترونوم روی موسیقی نباشند. برخی از مترونوم های الکترونیکی نیز دارای یک چراغ LED هستند که به موقع و همزمان با ضربات مترونوم، روشن و خاموش می شود.

قسمت 3 از 3: تمرین با مترونوم

استفاده از مترونوم

1 . قبل از استفاده از مترونوم خود، با نت های موسیقی آشنا شوید.

ابتدا قطعه را بدون توجه به زمان تمرین کنید. هنگامی که نت ها و آکوردها را شناختید و ترتیب نواختن آنها را به خوبی درک کردید، آنگاه می توانید روی اجرای قطعه با ریتم مناسب و با استفاده از مترونوم تمرکز کنید.

2 . آهسته شروع کنید.

تمرین آهسته در نهایت موجب نواختن سریع می شود. مترونوم خود را برای شروع روی 60 یا 80 BPM تنظیم کنید.
قبل از شروع نواختن، چند لحظه به صدای مترونوم گوش دهید. ممکن است بخواهید به پاهای خود ضربه بزنید یا مترونوم را تماشا کنید تا به شما کمک کند زمان را در ذهن خود نگه دارید.

3 . روی مناطق مشکل دار تمرکز کنید.

موسیقی هرگز در کل قطعه به یک اندازه دشوار نیست. بعضی نقاط بیشتر از بقیه برای شما دردسر ایجاد می کنند. از مترونوم با سرعت آهسته استفاده کنید و هربار یک نت را بنوازید تا زمانی که دستان شما با حرکات مورد نیاز بیشتر آشنا شوند.
* همچنین می‌توانید نت‌ها را یکی یکی اضافه کنید تا نقطاتی را که در آن مشکل دارید، تمرین کنید. با اولین نت قطعه شروع کنید. نت را دوباره اجرا کنید، سپس نت دوم را اضافه کنید. متوقف شوید. دوباره با 2 نت اول شروع کنید و نت سوم را اضافه کنید و به همین ترتیب ادامه دهید تا به انتهای قطعه برسید.

4 . سرعت را افزایش دهید.

هنگامی که نسبت به اجرای قطعه با سرعت آرام، احساس راحتی و اطمینان کردید، سرعت را افزایش دهید. افزایش های کوچک بهترین راه هستند. به سراغ حدود 5 BPM بالاتر از تنظیم قبلی بروید. نواختن قطعه را مرور کنید تا زمانی که با سرعت بالاتر راحت باشید. سپس، دوباره سرعت را افزایش دهید. به آرامی سرعت را بالا ببرید تا زمانی که بتوانید آهنگ را با سرعت کامل اجرا کنید.
* مطمئن شوید که به جای نواختن با سرعت بیشتر یا کمتر، با استفاده از مترونوم و با سرعت یکنواخت می نوازید، در غیر این صورت ممکن است یاد بگیرید که قسمت های خاصی از قطعه را با سرعت اشتباه بنوازید.

5 . خودتان را بیازمایید.

هنگامی که احساس کردید بر یک قطعه موسیقی تسلط دارید، می توانید نواختن آن قطعه را همراه با استفاده از مترونوم تمرین کنید. ممکن است در بعضی مناطق عملکردتان به اندازه ای که فکر می کردید، نبوده باشد. برای تبدیل شدن به یک نوازنده بهتر روی آن زمینه ها بیشتر کار کنید.

نکات

* به صدای تیک مترونوم خود گوش دهید، حتی اگر در حال نواختن نیستید. این می تواند به توسعه ساعت داخلی ثابت و منظم شما کمک کند، به خصوص اگر موسیقی چاپ شده را در حین گوش دادن به مترونوم دنبال کنید.
* برخی افراد فکر می کنند که صدای مداوم مترونوم بسیار آزاردهنده است، بنابراین مطمئن شوید که آن را برای مدت طولانی روشن نگذارید چرا که ممکن است برای خانواده یا هم خانه هایتان آزاردهنده باشد.

جمع بندی

در نهایت، استفاده از مترونوم یک راه عالی برای بهبود زمان و ریتم به عنوان یک نوازنده است. چه شما که یک نوازنده مبتدی باشید و یا یک نوازنده با تجربه، گنجاندن استفاده از مترونوم در تمرین روتین روزانه خود، می تواند به شما کمک کند تا روی ریتم بمانید و زمان بندی ثابتی را توسعه دهید. به یاد داشته باشید که آهسته شروع کنید و به تدریج سرعت خود را افزایش دهید. نواختن با امضاهای زمانی مختلف را تمرین کنید. با گذشت زمان و تمرین مداوم، شما قادر خواهید بود با اعتماد به نفس و دقت بنوازید و توانایی های موسیقی شما به طور قابل توجهی بهبود خواهند یافت. بنابراین، از امروز استفاده از مترونوم را شروع کنید و اجرای موسیقی خود را ارتقاء دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *