چه رویای نواختن کیبورد حرفه ای را داشته باشید، چه بخواهید دوستان و خانواده خود را در خانه تحت تاثیر قرار دهید، یادگیری نواختن کیبورد می تواند یک تلاش مفید باشد. قبل از اینکه موتزارت بعدی شوید، باید برخی از اصول اولیه نواختن کیبورد را یاد بگیرید، مانند نحوه صحیح نشستن پشت کیبورد و کلیدهای مختلف آن. با تمرین کافی، می توانید یاد بگیرید که آهنگ های مورد علاقه خود را روی کیبورد بنوازید و حتی شاید چند آهنگ هم خودتان بنویسید.

قسمت 1 از 3: قرار گرفتن در حالت مناسب

نواختن کیبورد

1 . روی یک نیمکت کیبورد طوری بنشینید که در وسط کیبورد قرار داشته باشید.

عدم وجود تکیه گاه پشتی و دستگیره های تنظیم ارتفاع روی نیمکت کیبورد، به شما کمک می کند تا در حین نواختن کیبورد، حالت مناسب خود را حفظ کنید. می‌توانید نیمکت کیبورد را به‌صورت آنلاین خریداری کنید که قیمت آن از حدود چند صد هزار تومان شروع می‌شود.
* اگر به نیمکت کیبورد دسترسی ندارید، سعی کنید یک نیمکت یا چهارپایه کوتاه پیدا کنید که بتوانید از آن استفاده کنید.

2 . طوری بنشینید که زانوهایتان کمی در زیر کیبورد قرار بگیرند.

هنگام نواختن کیبورد، پاهای خود را صاف روی زمین نگه دارید. در صورت نیاز، نیمکت کیبورد را تنظیم کنید.

3 . دستانتان را مقابل خود، روی کیبورد قرار دهید.

برای نواختن کیبورد، انگشتان شما باید روی کلیدهای سفید قرار گیرند و کف دستتان باید از کیبورد آویزان باشد. دستان خود را آرام نگه دارید، انگشتان خود را کمی به سمت پایین خم کنید تا هر دو دست به شکل “C” در بیایند. آرنج شما باید در همان ارتفاع کیبورد، معلق باشد.

4 . برای نواختن کیبورد صاف و با آرامش بنشینید.

شما می خواهید بدون تنش، خود را در وضعیت بدنی مناسب نگه دارید. در صندلی خود به جلو حرکت کنید، طوری که فقط از نیمه جلوی نیمکت استفاده کنید.
* برای قرار گرفتن در وضعیت مناسب، سعی کنید نفس عمیق بکشید و شانه های خود را به سمت گوش هایتان بالا بیاورید. در حین بازدم، به آرامی اجازه دهید شانه هایتان به جای خود برگردند.

قسمت 2 از 3: اصول اولیه نواختن کیبورد

نواختن کیبورد

1 . الفبای موسیقی را یاد بگیرید.

در الفبای موسیقی هفت نت وجود دارد: A, B, C, D, E, F, G. این نت ها به ترتیب، از چپ به راست، روی کلیدهای سفید کیبورد قرار می گیرند. پس از کلیدهای G، الفبای موسیقی با A شروع می شود. با کمک نوار چسب، بر روی کلیدها برچسب بزنید. روی هر تیکه ای از نوار چسب، یکی از هفت نت را بنویسید و کلیدهای کیبورد را علامت گذاری کنید.
* برای پیدا کردن یکی از کلیدهای نت A، به دنبال یک گروه سه تایی کلید سیاه روی کیبورد بگردید. کلید A کلید سفید، بین کلید سیاه دوم و سوم است.

2 . نواختن نت های کامل، نت های یک دوم و نت های یک چهارم را تمرین کنید.

هر کدام از این نت ها، در صفحه نت موسیقی، نماد متفاوتی دارند که با آن شناسایی می شوند. همچنین هرکدام به‌طور متفاوتی نواخته می‌شوند. نت‌های کامل، که به صورت دایره‌های خالی مشخص شده‌اند، به مدت چهار ضرب، نواخته می‌شوند. نت های یک دوم، که به صورت دایره‌های خالی با بازوهای کشیده به سمت بالا مشخص شده‌اند، به مدت دو ضرب نواخته می‌شوند. و نت‌های یک چهارم، که به صورت دایره‌های پر شده با بازوهای کشیده به سمت بالا مشخص شده‌اند، به مدت یک ضرب نواخته می‌شوند.
* برای تمرین نواختن کیبورد، نواختن یک نت کامل C را امتحان کنید. کلید سفید C را پیدا کنید و آن را با انگشت خود فشار دهید. کلید را نگه دارید و تا چهار بشمارید. سپس کلید را رها کنید.
* همچنین، نواختن نت E یک دوم را نیز امتحان کنید. کلید سفید E را پیدا کنید و آن را به مدت دو ثانیه فشار دهید.

3 . با گام سی ماژور آشنا شوید.

گام های کیبورد، مجموعه ای از نت ها هستند که یک قطعه موسیقی را تشکیل می دهند. یکی از رایج ترین گام ها، سی ماژور است.
* برای نواختن گام سی ماژور، نت C را روی کیبورد پیدا کنید (C اولین کلید سفید، در سمت چپ گروه دو کلید سیاه است) و آن را بنوازید. حالا کلید سفید بعدی را در سمت راست بنوازید که نت D است و سپس کلید سفید بعدی، نت E را بزنید و به نواختن کلیدهای سفید بعدی به همین ترتیب ادامه دهید تا به نت B برسید (آخرین نت، قبل از نت C بعدی). به همین راحتی شما توانستید گام سی ماژور را بنوازید.

4 . نواختن آکورد C را تمرین کنید.

هرگاه دو نت یا بیشتر، به صورت همزمان به صدا درآیند، یک آکورد را تشکیل می دهند. آکوردهای مختلفی وجود دارند که می توان آنها را نواخت اما برخی ها ساده تر از بقیه هستند. یک آکورد سه نت اصلی، که می توانید با آن تمرین کنید، آکورد C است.
* نواختن آکورد C را با دست راست خود تمرین کنید. انگشت شست خود را روی نت C قرار دهید (به یاد داشته باشید که می توانید C را با جستجوی اولین کلید سفید در سمت چپ گروهی متشکل از دو کلید سیاه، پیدا کنید). انگشت وسط خود را روی نت E، و انگشت کوچک خود را روی نت G قرار دهید. هر سه نت را همزمان فشار دهید تا آکورد نواخته شود.

5 . نواختن آکورد F را تمرین کنید.

آکورد F یکی دیگر از آکوردهای پایه سه نت است که در گام سی ماژور نواخته می شود. برای تمرین نواختن آکورد F:
* با استفاده از دست چپ، انگشت کوچک خود را روی نت F قرار دهید (با جستجوی اولین کلید سفید در سمت چپ گروهی متشکل از سه کلید سیاه می توانید F را پیدا کنید)، انگشت وسط خود را روی نت A و انگشت شست خود را روی نت C قرار دهید. اکنون انگشتانتان را فشار دهید و هر سه نت را همزمان بنوازید.

قسمت 3 از 3: راه های پیشرفت

نواختن کیبورد

1 . هر روز نواختن کیبورد را تمرین کنید.

سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز برای تمرین نواختن کیبورد و تقویت مهارت های خود در نظر بگیرید. روی حفظ کردن جایگاه همه نت‌ها روی کیبورد، کار کنید و سعی کنید آکوردها و گام‌های پیچیده‌تری را بنوازید. می توانید از آموزش های آنلاین استفاده کنید، یا یک معلم حرفه ای کیبورد استخدام کنید تا شخصاً به شما کمک کند‌‌‌ نواختن کیبورد را تمرین کنید.

2 . نت خوانی را تمرین کنید.

هنگامی که اصول اولیه نواختن کیبورد را یاد گرفتید، می توانید شروع به تمرین آهنگ های واقعی روی کیبورد کنید. خواندن نت ها در ابتدا سخت خواهد بود، اما زمانی که نمادهای موسیقی را به خوبی یاد بگیرید، سریعتر خواهید بود. برخی از آهنگ های مناسب برای مبتدیان که می توانید امتحان کنید عبارتند از:
* “سرود شادی” اثر بتهوون.
* “والس زیبای خفته” اثر چایکوفسکی.
* «سرگرم ساز» اثر اسکات جاپلین.

3 . سعی کنید خودتان آهنگ بنویسید.

هنگامی که متوجه شدید که نت ها، گام ها، آکوردها و نمادهای موسیقی چگونه کار می کنند، می توانید شروع به ترانه سرایی کنید. آهنگ های شما لازم نیست پیچیده باشند. فقط موسیقی هایی را بنویسید که بتوانید در سطح مهارت فعلی خود آنها را بنوازید. تمرین موسیقی که خودتان نوشته اید، لذت بخش تر خواهد بود.
* برای شروع آهنگسازی، با آزمایش چند نت و آکورد شروع کنید. وقتی چیزی را پیدا کردید که دوستش دارید، نت ها را یادداشت کنید و سعی کنید بقیه آهنگ را از آنجا بسازید.

4 . تنظیمات مختلف صدا را روی کیبورد خود آزمایش کنید.

یکی از مزایای نواختن کیبورد این است که دارای انواع صداهای منحصر به فرد داخلی است که می توانید با آن ها بازی کنید. سعی کنید تنظیمات کیبورد خود را از “پیانو” به “ارگ” یا “هارپسیکورد” تغییر دهید. چند نت و آکورد را اجرا کنید و ببینید کدام سازهای داخل کیبورد را بیشتر دوست دارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *