ترومپت یک ساز برنجی محبوب برای نوازندگان جاز، کلاسیک و حتی راک است. مانند همه سازها، تسلط بر نواختن ترومپت نیز نیازمند زمان، تمرین و فداکاری است. سفر یادگیری نواختن ترومپت خود را با یادگیری موقعیت مناسب دهان برای تولید نت‌های تمیز شروع کنید. سپس با یادگیری ترکیبات مختلف پیستون، اولین گام‌های خود را اجرا کنید. هنگامی که شروع به پیشرفت کردید، با یادگیری خواندن موسیقی، اجرای آهنگ و ترکیب تکنیک های پیشرفته در مجموعه مهارت های خود، سطح نوازندگی خود را ارتقا دهید.

قسمت 1 از 4: استفاده از موقعیت درست لب

نواختن ترومپت

1 . برای نواختن ترومپت، لب های خود را به هم فشار دهید و گوشه های دهان خود را سفت کنید.

ایجاد صدا از ساز ترومپت به چیزی بیش از دمیدن هوا در آن نیاز دارد. برای ایجاد بهترین صدا، از تکنیک مناسب لب استفاده کنید. با گفتن حرف M شروع کنید و درست زمانی که لب‌هایتان یکدیگر را لمس می‌کنند، آنها را به‌هم بچسبانید. سپس گوشه های دهان خود را سفت کنید. این موقعیت دهان مناسب برای شروع نواختن ترومپت است.
* لب های خود را جمع نکنید. دهان خود را صاف نگه دارید.
* فک خود را شل نگه دارید و دندان های خود را به هم فشار ندهید.

2 . هوا را از طریق لب های خود با فشار بیرون دهید تا صدای وزوز ایجاد شود.

این وزوز، صدای ترومپت را تولید می کند. از دیافراگم خود استفاده کنید و در‌حالی که لب های خود را منقبض نگه می دارید، هوا را از طریق لب ها به بیرون فشار دهید. با ارتعاش لب هایتان صدای وزوز تولید کنید.
* تصور کنید می خواهید صدای وزوز پشه ای را تقلید کنید، این دقیقا همان صدایی است که شما می خواهید.
* موقعیت لب های خود را مانند زمانی که هوا را بیرون می دهید، تغییر ندهید. لب هایتان را کنار هم نگه دارید تا ارتعاش و وزوز کنند.
* از پف کردن گونه های خود، خودداری کنید.
* اگر در تولید این صدا مشکل دارید، ابتدا لب های خود را مرطوب کنید. چراکه با لب های خشک، این کار به خوبی انجام نمی‌شود.

3 . هنگامی که قطعه دهانی در شیپور نیست، در آن بدمید.

هنگامی که توانستید به راحتی با لب هایتان صدای وزوز را ایجاد کنید، حس دمیدن در دهانه شیپور را تجربه کنید. قطعه دهانی را بردارید و به آرامی آن را روی لب های خود فشار دهید. همان موقعیت دهان را مانند قبل حفظ کنید. سپس با لب های خود در قطعه دهانی وزوز کنید.
* قطعه دهانی به خودی خود صدای زیادی تولید نمی کند، بنابراین اگر نت ها هنوز صدای خوبی ندارند نگران نباشید.
* قطعه دهانی به راحتی جدا می شود. فقط کمی آن را بچرخانید و به آرامی بکشید و به درستی بیرون خواهد آمد. برای بازگرداندن آن نیز همین کار را انجام دهید. به آن ضربه وارد نکنید وگرنه ممکن است گیر کند.

قسمت 2 از 4: نگه داشتن ترومپت

نواختن ترومپت

1 . دست چپ خود را به دور بدنه ترومپت حلقه کنید.

هنگام نواختن ترومپت، از دست چپ خود برای نگه داشتن ساز و از دست راست برای کار کردن با پیستون‌ها استفاده کنید. انگشت شست خود را در حلقه متصل به اولین پیستون ترومپت، نزدیک به قطعه دهانی قرار دهید. سپس انگشت اشاره و وسط خود را به دور قسمت لوله حلقه بپیچید. انگشت کوچک خود را در حلقه پشت لوله ها قرار دهید.
* برای نواختن ترومپت، آن را محکم اما ملایم نگه دارید. ساز را فشار ندهید.

2 . دست راست خود را در امتداد پیستون‌های ترومپت قرار دهید.

سپس انگشت اشاره، وسط و انگشت حلقه خود را به ترتیب روی پیستون‌های اول، دوم و سوم قرار دهید. انگشت کوچک خود را روی حلقه کوچک پشت پیستون‌ها قرار دهید. انگشت کوچک خود را خیلی به داخل فشار ندهید، فقط به آرامی آن را در حلقه قرار دهید.
* به هیچ عنوان نیاز نیست برای نواختن ترومپت، آن را با زور و سختی نگه دارید و به آن فشار وارد کنید. ترومپت را با دست چپ خود نگه دارید و از دست راست فقط برای کنترل پیستون‌ها استفاده کنید.

3 . ترومپت را به آرامی جلوی لب های خود نگه دارید.

ترومپت را بر روی لب های خود فشار ندهید وگرنه نمی توانید با لب های خود به درستی کار کنید. ترومپت را محکم نگه دارید و به آرامی اجازه دهید قطعه دهانی لب های شما را لمس کند. آن را به لب های خود فشار ندهید.
* هنگام نواختن ترومپت و بالا نگه داشتن آن، شانه های خود را شل نگه دارید.
* اگر سعی می کنید بنوازید اما صدای ترومپت خیلی ضعیف است یا اصلا صدایی وجود ندارد، ممکن است لب های شما خیلی از ساز دور باشند. قطعه دهانی را به لب های خود نزدیک کنید و دوباره امتحان کنید.

قسمت 3 از 4: اجرای اولین نت

نواختن ترومپت

1 . برای ایجاد نت C، بدون فشار دادن هیچ یک از پیستون‌ها، درون ترومپت بدمید.

قبل از شروع یک نفس عمیق بکشید. حالت لب ها را مانند قبل به خود بگیرید، ترومپت را به آرامی جلوی دهان خود بگیرید و با لب های خود وزوز ایجاد کنید. در یک ترومپت معمولی (B flat)، این کار یک نت C تولید می کند. قبل از توقف برای نفس کشیدن، نت را تا جایی که می توانید نگه دارید.
* اگر صدا ضعیف است، ممکن است به جای وزوز کردن، لب های خود را جمع کرده باشید. موقعیت دهان خود را دوباره تنظیم کنید و دوباره نواختن ترومپت را امتحان کنید.
* صدای این نت، احتمالاً اوایل خشن و متلاطم به نظر می رسد. نگران نباشید، شما تازه نواختن ترومپت را شروع کرده اید. برای پیشرفت در نواختن ترومپت خود، به تمرین ادامه دهید.
* نواختن ترومپت بدون فشار دادن هیچ پیستونی را، حالت آزاد می گویند.

2 . برای نواختن نت G، لب‌هایتان را سریع‌تر به ارتعاش درآورید.

یکی دیگر از نت هایی که می توانید در حالت آزاد اجرا کنید، نت G است. با به ارتعاش درآوردن بیشتر لب های خود، این نت را اجرا کنید. هوای بیشتری را به بیرون فشار دهید تا لب‌هایتان سریع‌تر ارتعاش کنند. این کار گام نت را افزایش می دهد و G را تولید می کند.
* نت های C و G را بلافاصله پس از یک‌دیگر اجرا کنید تا بتوانید تفاوت بین این دو را بشنوید. به احساس خود هنگام ارتعاش لب ها برای ایجاد هر نت، توجه کنید. حافظه عضلانی بسازید تا بتوانید اجرای هر دو نت را بدون فکر کردن انجام دهید.

3 . برای اجرای نت D، پیستون های اول و سوم را فشار دهید.

پس از تسلط بر دو نت اول خود در حالت آزاد نواختن ترومپت، به سراغ نواختن نت ها با موقعیت های انگشت گذاری بروید. برای ایجاد نت D، با همان نیرویی که برای ایجاد نت C انجام دادید، به درون ترومپت بدمید و پیستون های اول و سوم را فشار دهید.

4 . با فشار دادن پیستون های اول و دوم یک نت E اجرا کنید.

نت کامل بعدی بالای نت D، نت E است. این نت را با فشار دادن پیستون های اول و دوم و دمیدن با همان نیرویی که برای نت C انجام دادید، اجرا کنید.

5 . برای اجرای نت F، اولین پیستون را نگه دارید.

آخرین نتی که می توانید با همان سطح ارتعاش نت C تولید کنید، نت F است. فقط اولین پیستون را نگه دارید و برای ایجاد این نت به درون ترومپت بدمید.

6 . برای ایجاد یک نت A، لب های خود را بیشتر ارتعاش دهید.

برای ایجاد دو نت بعدی، با همان نیرویی که برای نت G استفاده می‌کنید، در ترومپت بدمید. برای اجرای یک نت A، در حالی که از نیروی دمیدنی برابر با نیروی اجرای نت G استفاده می کنید، پیستون اول و دوم را فشار دهید.

7 . برای اجرای یک نت B، پیستون دوم را فشار دهید.

آخرین نت طبیعی در هنگام نواختن ترومپت، نت B است (البته شما می توانید اکتاوهای مختلف را بنوازید). با همان نیرویی که برای اجرای نت G می‌دمید، در ترومپت بدمید، سپس فقط پیستون دوم را برای اجرای این نت فشار دهید.

8 . هر هفت نت را به ترتیب اجرا کنید.

پس از نواختن هر نت به صورت جداگانه، شروع به پیوستن آنها به یکدیگر کنید. از نت C شروع کنید و به سمت نت B پیش بروید و هر نتی میان این دو را نیز، اجرا کنید. در ابتدا بین اجرای هر نت توقف کنید تا نفس بکشید. سپس روی روان‌تر کردن این الگو، با مکث های کمتری در این بین، کار کنید.
* وقتی در بالا بردن گام مهارت کافی پیدا کردید، سعی کنید آن را به طور معکوس از آخر به اول اجرا کنید. این‌بار از نت B شروع کنید و به نت C برگردید.
* سپس الگو را بهم بریزید و نت ها را باهم مخلوط کنید. نت ها را به ترتیب مختلفی اجرا کنید. ببینید کدام ترکیب ها از نت ها خوب به نظر می رسند و آهنگ های خود را بسازید.

9 . نت های بمل و دیز را هنگام نواختن ترومپت خود، مخلوط کنید.

نت های بمل و دیز در نیمه راه بین نت های کامل در الفبای موسیقی قرار دارند. الگوهای مختلف دمیدن و موقعیت‌های انگشتان، نت های بمل و دیز را ایجاد می کنند. این الگوها را بیاموزید تا مهارت های نوازندگی خود را گسترش دهید.
* در نت نویسی موسیقی، علامت ♯ به معنای دیز، ♭ به معنای بمل و ♮ به معنای نت طبیعی است.
* برای ایجاد C# یا همان (D♭)، هر سه پیستون را فشار دهید. برای ایجاد نت D# یا همان (E♭)، پیستون دوم و سوم را فشار دهید. برای ایجاد نت F# یا همان (G♭)، فقط پیستون میانی را فشار دهید. برای ایجاد هر سه، از نیروی دمیدنی برابر با نیروی دمیدن نت C استفاده کنید.
* برای ایجاد نت G# یا همان (A♭)، پیستون های دوم و سوم را فشار دهید. برای ایجاد نت A# یا همان (B♭)، اولین پیستون را فشار دهید. برای اجرای هر دوی این نت ها از نیروی دمیدنی برابر با نیروی دمیدن نت G استفاده کنید.

قسمت 4 از 4: پیشرفت مهارت های نواختن ترومپت

نواختن ترومپت

1 . نت خوانی را یاد بگیرید.

نت خوانی و توانایی خواندن موسیقی، دانش موسیقی شما را افزایش می دهد و یادگیری آهنگ ها را بسیار آسان تر می کند. یک راهنمای خوب آنلاین پیدا کنید یا با معلمی کار کنید تا مهارت های خواندن موسیقی خود را توسعه دهید. سپس هر آنچه را که خوانده اید با نواختن آن بر روی ترومپت خود تمرین کنید.
* منابع زیادی به صورت آنلاین وجود دارند که نحوه نت خوانی و خواندن موسیقی را به شما آموزش می دهند.
* برای آموزش بیشتر، سعی کنید از یک استاد موسیقی درس بگیرید.

2 . آهنگ های آسانی برای اجرا پیدا کنید.

بعد از اینکه نت ها و گام ها را یاد گرفتید، بهترین راه برای پیشرفت، کنار هم قرار دادن آن نت ها برای اجرای آهنگ است. به دنبال چند آهنگ و ملودی آسان به طور آنلاین باشید تا بتوانید به ترتیب نواختن نت های مختلف را تمرین کنید. سپس به سراغ آهنگ های سخت تری مانند قطعات جاز و بلوز بروید.
* برخی از آهنگ های محبوب و آسان برای نواختن ترومپت عبارتند از: “تولدت مبارک”، “سرود شادی”، “Kum Ba Yah” و “Frère Jacques”.
* لازم نیست آهنگ ها شامل ساز ترومپت باشند تا بتوانید آنها را بنوازید. از آنجایی که می دانید چگونه نت های مختلف را تشکیل دهید، اگر نت های آهنگ را بدانید می توانید به راحتی موسیقی را بر روی ترومپت ترجمه کنید.

3 . جیغ زدن نت های خود را تمرین کنید.

جیغ زدن یا فریاد زدن یک تکنیک پیشرفته است که در آن نوازندگان چندین اکتاو را در یک نفس اجرا می کنند. نوازندگان حرفه ای معمولا از این تکنیک در تک‌نوازی استفاده می کنند. با کار بر روی این تکنیک، مهارت خود در نواختن ترومپت را به سطح بالاتری برسانید.
* برای جیغ زدن، لب های خود را خیلی سریع به لرزش درآورید و هوای زیادی را خارج کنید. این باعث خروج نت های خیلی بمی از ترومپت می شود.
* ابتدا سعی کنید این صداهای بلند را از ترومپت خارج کنید، سپس روی کنترل بهتر آنها کار کنید.

4 . برای الهام گرفتن، به نواختن ترومپت توسط نوازندگان بزرگ گوش دهید.

مانند هر ساز دیگری، اگر می خواهید ترومپت نواز خوبی باشید، از بزرگان یاد بگیرید. به عقب برگردید و به اجرای برخی از بهترین نوازندگان ترومپت در طول تاریخ گوش دهید تا نحوه استفاده آنها از ساز را بشنوید. خوشبختانه، بیشتر این موسیقی ها به صورت رایگان در اینترنت موجود هستند، بنابراین پیدا کردن آن‌ها آسان است.
* برخی از بهترین نوازندگان ترومپت؛ لویی آرمسترانگ، مایلز دیویس و دیزی گیلسپی هستند. برای شنیدن نمونه هایی از نوازندگی خبره، به ضبط های آنها گوش دهید.
* همچنین با نحوه تمرین و نواختن ترومپت این نوازندگان آشنا شوید. ممکن است عادت هایی را در خود ایجاد کنید که نواختن ترومپت شما را بهبود بخشند.
* موسیقی جاز به خصوص ترومپت نوازی خوبی دارد. اگر از قبل به این نوع از موسیقی علاقه مند نیستید، سعی کنید برای نواختن ترومپت پیشرفته‌تر، به چند قطعه موسیقی جاز کلاسیک گوش دهید.

نکات

* یادگیری یک ساز می تواند خسته کننده باشد. ناامید نشوید و به تمرین منظم متعهد باشید و متوجه پیشرفت خود در نواختن ترومپت خواهید شد.
* هنگام نواختن ترومپت، شانه ها و بالاتنه خود را شل نگه دارید. اگر تنش داشته باشید، نمی توانید با قدرت زیادی اجرا کنید.
* به یاد داشته باشید که تا جایی که می توانید تمرین کنید. حتی چند دقیقه تمرین نواختن ترومپت در روز، بعد از مدتی پیشرفت را نشان خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *