معرفی مقاله تفاوت بین باریتون و یوفونیوم:

یک ارکستر در حال نواختن تصنیف زیبایی است که متوجه چیزی می شوید: دو ساز وجود دارند که تقریباً یکسان به نظر می رسند. آنها سر های شیپوری بزرگ و لوله های منحنی دارند. آنها توبا یا ترومپت نیستند، پس آنها چه هستند؟ آن ها باریتون و یوفونیوم هستند. این سازهای برنجی تفاوت ها (و شباهت های) بسیار کمی دارند. بنابراین، چه چیزی آنها را متفاوت می کند؟ برای یافتن پاسخ مطالعه را ادامه دهید!

چیزهایی که باید بدانید
* یوفونیوم ها و باریتون ها هر دو سازهای بادی برنجی هستند، اما یوفونیوم ها از خانواده توبا هستند، در حالی که باریتون ها بخشی از سازهای ساکس هورن هستند.
* باریتون ها دارای لوله های استوانه ای و شیپور های باریک هستند، در حالی که یوفونیوم ها دارای لوله های مخروطی و شیپور های پهن هستند.
* یوفونیوم و باریتون هر دو سازهای کم صدایی هستند که عمدتاً نت های ♭B تولید می کنند.

بخش 1 از 4: تفاوت های باریتون و یوفونیوم

تفاوت باریتون و یوفونیوم

یک یوفونیوم دارای شیپور و لوله گسترده تری نسبت به باریتون است.

این نه تنها یک تفاوت فیزیکی است، بلکه باعث ایجاد صداهای متفاوتی نیز می شود. لوله یوفونیوم از کنار دریچه های پیستون امتداد یافته و دارای شکل مخروطی و سوراخ پهن است که صدایی کاملتر و گردتر تولید می کند. در حالی که، باریتون دارای لوله‌ای استوانه‌ای است که قبل از رسیدن به شیپور باریک می شود و در دریچه‌ها متوقف می‌شود و در نتیجه صدایی روشن‌تر و متمرکزتر ایجاد می‌کند.
* به این موضوع، این طور فکر کنید: باریتون‌ها صدایی مانند “اه” تولید می کنند، در حالی که یوفونیوم‌ها صدای “اوه” دارند.
* یک نوازنده برای نواختن یوفونیوم، باید دست خود را زیر لوله قرار دهد.
* برخی از نوازندگان معتقدند که نواختن یک یوفونیوم به دلیل شیپور بزرگترش، چالش برانگیزتر است. اما مهمتر از همه، این ویژگی، یوفونیوم را سنگین تر از باریتون می کند.

باریتون ها بخشی از خانواده ساکس هورن ها هستند، در حالی که یوفونیوم ها از خانواده ساز توبا هستند.

دسته یک ساز، صدا، شکل و مکان آن را در یک ارکستر تعیین می کند. باریتون به دلیل داشتن صدایی با گام پایین، شکل مخروطی و قطعه دهانی فنجانی عمیق، عضوی از خانواده ساکس هورن ها است. از طرف دیگر، یک یوفونیوم به دلیل گام بسیار پایین و شیپور گسترده اش، بخشی از خانواده توبا است.
* بسیاری استدلال می کنند که یوفونیوم یک دسته منحصر به فرد در خانواده برنجی ها است، در حالی که دیگران موافقند که در راستای ساز توبا قرار می گیرد.

بخش 2 از 4: شباهت های باریتون و یوفونیوم

تفاوت باریتون و یوفونیوم

هردو ساز باریتون و یوفونیوم، از شیپور ماری(serpent horn) سرچشمه می گیرند.

ظاهر و صدای باریتون و یوفونیوم شبیه به هم است زیرا این دو ریشه های مشابهی دارند. هر دوی آنها از ساز بادی باس دهه 1500 یعنی serpent horn سرچشمه می گیرند. این ساز امروزه، هنوز هم نواخته می‌شود و از لوله‌های چوبی به طول 8 فوت (2.4 متر) ساخته شده است، دارای سوراخ مخروطی است و نت پایین و کاملی تولید می‌کند.
* ساز serpent خیلی قبل از باریتون و یوفونیوم که در دهه 1840 ساخته شدند، اختراع شد.
* یوفونیوم ها و باریتون ها معمولاً در آهنگ های کلاسیک استفاده نمی شوند یا در ارکسترها نواخته نمی شوند زیرا اختراعات نسبتا جدیدی هستند.

سازهای باریتون و یوفونیوم گام ♭B دارند.

این سازهای برنجی هر دو صدایی با گام بسیار پایین دارند. به همین دلیل، آنها به عنوان سازهای جابه‌جایی در نظر گرفته می‌شوند و می‌توانند با کلیدهای باس یا تریبل نوشته شوند.
* سازهای جابه‌جایی را می‌توان به جای هم نواخت، و موسیقی نوشتاری آن‌ها به جای صدای دقیق، زیر و بمی‌های نسبی (یا آهنگ‌های مرجع) را نشان می‌دهد.

سازهای باریتون و یوفونیوم، از لوله های 9 فوتی(2.74 متری) ساخته شده اند.

با وجود تفاوت ها در عرض و اندازه، این سازها هر دو با طول لوله های یکسان ساخته می شوند. به همین دلیل است که آنها حتی با اندازه‌های مختلف شیپور ‌هایشان، محدوده‌های صدایی یکسانی دارند.

بخش 3 از 4: چه زمانی از باریتون و یوفونیوم استفاده می شود؟

تفاوت باریتون و یوفونیوم

سازهای باریتون‌ و یوفونیوم‌ معمولاً در گروه‌های برنجی و راهپیمایی های نظامی استفاده می‌شوند.

از آنجایی که هردوی این سازها جزو اختراعات جدید هستند، باریتون و یوفونیوم، معمولاً در ارکسترهای سنتی دیده نمی شوند. با این حال، این سازهای برنجی اغلب در کنسرت‌ها یا گروه‌های محلی که سازهای برنجی و کوبه‌ای با هم متحد می‌شوند، یافت می‌شوند.
* یوفونیوم ها و باریتون ها ممکن است به طور گسترده در ارکسترها استفاده نشوند، اما این بدان معنا نیست که نمی توانند ظاهر شوند، به خصوص اگر موسیقی مدرن در حال پخش باشد.

بخش 4 از 4: آیا سازهای دیگر شبیه باریتون و یوفونیوم هستند؟

تفاوت باریتون و یوفونیوم

سازهای خانواده برنجی صداهای مشابهی با باریتون و یوفونیوم دارند.

دلیلی وجود دارد که این سازها معمولاً در یک ارکستر در کنار هم قرار می گیرند – زیرا آنها زیر و بم و دامنه مشابهی دارند. این سازهای برنجی نه تنها صدایی تقریباً یکسان دارند، بلکه شبیه به هم نیز هستند! در اینجا برخی از سازهای برنجی مرتبط با باریتون و یوفونیوم وجود دارند که ممکن است با برخی از آنها آشنا باشید:
* توبا که از F تا ♭B متغیر است.
* ترومپت که یک اکتاو بالاتر از باریتون و یوفونیوم است.
* شیپور فرانسوی، که می تواند از F تا ♭B نیز پخش شود.

جمع بندی

در حالی که هر دو ساز باریتون و یوفونیوم، سازهای برنجی هستند که از نظر ظاهر و دامنه صدا شباهت‌های زیادی دارند، اما تفاوت‌های مشخصی هم وجود دارد که آنها را متمایز می‌کند. باریتون به دلیل صدای روشن تر و متمرکزترش شناخته شده است که آن را برای اجراهای انفرادی و گروه های راهپیمایی ایده آل می کند. از سوی دیگر، یوفونیوم دارای صدای ملایم‌تر و غنی‌تری است که آن را به انتخابی محبوب برای تنظیمات سمفونیک و نوازندگی گروه تبدیل می‌کند. علاوه بر این، اندازه بزرگتر و سوراخ مخروطی یوفونیوم به صدای عمیق تر و طنین انداز تر آن کمک می کند. درک این تفاوت‌ها می‌تواند به نوازندگان در انتخاب سازی که به بهترین وجه با اولویت‌های موسیقی و زمینه‌های اجرایی آنها مطابقت دارد، کمک کند. اما در نهایت، هر دو ساز کیفیت های آهنگین منحصر به فردی را ارائه می دهند که دنیای سازهای برنجی را غنی تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *