معرفی مقاله نحوه نواختن باریتون:

باریتون یکی از اعضای خانواده سازهای برنجی است که صدایی عمیق و غنی دارد و کمی شبیه به یک توبای کوچک است. این ساز بیشتر در محیط کنسرت شنیده می شود. یادگیری این ساز می تواند یک تجربه ارزشمند باشد و می توانید از نواختن باریتون لذت زیادی ببرید. فرآیند یادگیری ممکن است در ابتدا خسته کننده باشد، اما گذشت زمان و کمی فداکاری به شما کمک می کند تا نواختن باریتون را یاد بگیرید.

قسمت 1 از 5: دستیابی به یک باریتون

نواختن باریتون

1 . در ابتدا می توانید به فکر اجاره کردن یک باریتون باشید.

باریتون ها می توانند بسیار گران قیمت باشند. اگر بودجه کمتری دارید یا در مورد تعهد خود به بادگیری نواختن باریتون مطمئن نیستید، با اجاره کردن شروع کنید.

2 . به فکر گرفتن مدل استیودنت (دانش آموزی) باشید.

مدل های مختلف برای سطوح مختلف تجربه افراد در نواختن باریتون، ساخته شده اند. یک باریتون سطح استیودنت معمولاً ارزان تر، بادوام تر و ساده تر از یک باریتون سطح حرفه ای ساخته می شود.
* سعی کنید با یک فروشنده موسیقی تماس بگیرید تا یک باریتون مناسب برای شما پیدا کند که با آن احساس راحتی کنید.
* اگر باریتون را به صورت آنلاین خریداری می کنید، سعی کنید در مورد سطح تجربه خود در نواختن باریتون، با فروشنده صحبت کنید.

3 . به دنبال خرید یک کیس باشید.

ساز باریتون به راحتی آسیب می بیند. مهم است که هنگامی که از باریتون استفاده نمی کنید، از آن محافظت کنید. یک کیس خوب دارای دسته‌های قوی و بند‌های محکم کوله‌پشتی خواهد بود و مهم‌تر از همه، تناسب خوبی را فراهم می‌کند.
* کیس چرمی بیشتر توسط نوازندگان استفاده می شود؛ زیرا سبک و بادوام است.

قسمت 2 از 5: یادگیری اصول نواختن باریتون

نواختن باریتون

1 . باریتون را در دامان خود قرار دهید.

مطمئن شوید که سوپاپ ها رو به بالا هستند. قطعه دهانی خود را بردارید و با احتیاط آن را در سوراخ قطعه دهانی قرار دهید.
* از وارد کردن قطعه دهانی با نیروی زیاد خودداری کنید. فشار دادن بیش از حد قطعه دهانی، باعث گیر کردن آن می شود.

2 . باریتون را در بازوهای خود قرار دهید.

این ساز ممکن است در ابتدا سنگین بنظر برسد، بنابراین مدتی را صرف عادت کردن به وزن آن کنید. ساز را با بازوی چپ خود نگه دارید. دست راست خود را روی سوپاپ ها قرار دهید.

نواختن باریتون

3 . برای بهینه سازی نواختن باریتون و صدای آن، با حالت صاف بنشینید.

در حالتی بنشینید که پشت شما کاملا روی صندلی قرار گیرد. پاهای خود را صاف و موازی با یکدیگر، روی زمین قرار دهید.

4 . لب های خود را سفت کنید و در قطعه دهانی صدای وزوز ایجاد کنید.

با یک گام صدای ثابت این کار را انجام دهید. اگر در ابتدا ناپایدار به نظر می رسد، ناامید نشوید. در حال حاضر شما فقط در حال تلاش برای ایجاد صدا از ساز خود هستید.

5 . نفس های عمیق و آهسته بکشید و به شدت بازدم کنید.

روی صدایی که تولید می شود تمرکز کنید. باریتون صدای بسیار کم و غنی تولید می کند. سرعت لب‌های شما گام را تعیین می‌کند.
* به طور مداوم صدای وزوز ایجاد کنید. شما نمی خواهید تمام انرژی خود را در پنج ثانیه اول صرف کنید و سپس خسته شوید!

6 . انگشت گذاری بر روی سوپاپ ها را تمرین کنید.

ندانستن گام برای یک مبتدی طبیعی و مورد انتظار است. اگر هنوز مطمئن نیستید که چه نتی را می نوازید، نگران نباشید. روی آشنایی با سوپاپ ها کار کنید و سپس گام را یاد بگیرید.

7 . جلسه تمرین خود را با دقت تمام کنید.

به آرامی قطعه دهانی را بردارید و آن را در سوراخ قطعه دهانی در کیس قرار دهید. ساز را به جعبه محافظ (کیس) خود برگردانید. کیس باید طوری نگه داری شود که شیپور باریتون رو به بالا باشد. کیسی که به نادرستی نگه داری شود و شیپور در آن وارونه قرار گیرد، به مرور زمان باعث ضعیف شدن و آسیب به ساز می شود.
* بعد از هر جلسه تمرین، به طور مرتب سوپاپ ها را بررسی و تمیز کنید. اگر یک اسلاید(لوله کشویی) spit valve ندارد، اسلاید را بیرون آورده و آب را بیرون بریزید.
* کیس را در مکانی با دمای خنک یا متوسط نگهداری کنید. ساز خود را در نزدیکی منبع حرارتی مانند سیستم های گرمایشی قرار ندهید؛ زیرا می تواند به آن آسیب برساند.

قسمت 3 از 5: بهبود نحوه نواختن باریتون

نواختن باریتون

1 . قطعات را یاد بگیرید.

شما باید نام و مکان قسمت های مختلف را در باریتون خود یاد بگیرید. یک تصویر بکشید یا از ساز خود برای شناسایی قطعات استفاده کنید. بخش های اصلی باریتون عبارتند از:
* شیپور(bell): شیپور دهانه بزرگ و گردی است که امواج صوتی از طریق آن از ساز شما خارج می شوند. گاهی اوقات شیپور مستقیم است و گاهی به جلو خم می شود. شیپور برای تولید بهترین آهنگ صدا و درجه صدای ممکن طراحی شده است.
* سه یا چهار سوپاپ (پیستون/valve): سوپاپ ها از سه قسمت تشکیل شده اند: محفظه ها، پیستون ها و اسلایدهای سوپاپ. محفظه ها سه لوله فلزی استوانه ای هستند که پیستون ها را در جای خود نگه می دارند. با فشار دادن آنها، پیستون ها در داخل محفظه ها بالا و پایین می روند. پیستون‌ها سوراخ‌های کوچکی در خود دارند تا هوا از میان آن‌ها حرکت کند تا در حین نواختن صداهای مختلفی تولید شود. اسلایدهای سوپاپ طول لوله باریتون را به منظور تولید تن صدا های مختلف تغییر می دهند. معمولاً سه اسلاید سوپاپ وجود دارد و اولین اسلاید سوپاپ، نزدیکترین اسلاید به قطعه دهانی است.
*کلید آب (Water key): کلید آب به شما امکان می دهد رطوبت را از داخل شیپور حذف کنید. این یک اهرم فلزی کوچک است که معمولاً روی اسلاید تنظیم اصلی قرار دارد. این قسمت با فشار دادن کلید و دمیدن در دهانه قابل استفاده است.
* گیرنده قطعه دهانی (Mouthpiece receiver): این قسمت قطعه دهانی را به باریتون متصل می کند. این معمولاً یک استوانه فلزی کوچک است که به انتهای لوله ای که باریتون و قطعه دهانی را به هم متصل می کند، قرار دارد.
* قطعه دهانی (Mouthpiece): قطعه دهانی یک بخش فلزی بزرگ و عمیق است که ارتعاشات هوا و لب را به سمت باریتون هدایت می کند.
* اسلاید تنظیم اصلی (Main tuning slide): این قسمت از ساز برای انجام تنظیمات خیلی ظریف استفاده می شود. کلید آب در بالای این قسمت قرار دارد.

2 . نت خوانی ساز باریتون را یاد بگیرید.

شما باید بتوانید در حین تمرین نواختن باریتون، نت ها و گام ها را بخوانید. به دنبال یک راهنمای اساسی برای مبتدیان باشید.
* نت های باریتون در برخی موارد مانند نت های ترومبون ها هستند. بستگی به این دارد که در چه کلیدی می نوازید.
* باریتون می تواند در کلید سه گانه و کلید باس نواخته شود، بنابراین مطمئن شوید که می دانید کدام یک را می نوازید. باریتون های B تخت معمولا کلید سه گانه و باریتون های C معمولا کلید باس هستند.

3 . گام ها را یاد بگیرید.

با پیشروی در تمرین نواختن باریتون، گام ها به مرور پیچیده‌تر می‌شوند. برای شروع، تمرینات اجرای گام برای مبتدیان را جستجو کنید.
* گام ها معمولاً به عنوان یک سری نت هایی در نظر گرفته می شوند که از یک نت شروع و نواخته می شوند و دوباره به پایین باز می گردند. نواختن باریتون را به همین ترتیب تمرین کنید.
* هنگامی که شما در نواختن باریتون پیشرفته‌تر ‌شوید، گام ها معمولاً بدون نظم پخش می‌شوند. سعی کنید نت های بالا و پایین را با هم بنوازید.

4 . تمرینات تنفسی را تمرین کنید.

بخش بزرگی از نواختن باریتون، دمیدن هوا در ساز است. تمرینات تنفسی به شما کمک می کند گامی را که در آن می نوازید، کنترل کنید و به شما امکان به دست آوردن استقامت را می دهد.
* دوازده نفس بسیار کوچک از هوا بکشید. در چهار شمارش بعدی هوا را آزاد کنید. این کار را سه یا چهار بار تکرار کنید.
* برای شروع، بازوهایتان را کنار بدنتان قرار دهید. در حالی که دستان خود را به آرامی در کنار سر خود بالا می آورید، شش نفس بکشید. در حالی که بازوهای خود را پایین می آورید، شش بار نفس خود را بیرون دهید. زمانی که بازوهایتان مستقیماً در عرض شانه هایتان قرار دارند، باید نیمه‌ی راه شش بازدم خود را طی کرده باشید.

قسمت 4 از 5: ادامه یادگیری

نواختن باریتون

1 . در جستجوی کلاس های آموزش نواختن باریتون باشید.

تعیین کنید که آیا کلاس گروهی برای شما مناسب تر هستند یا کلاس های فردی. کلاس های گروهی باعث می شوند شما نظرات هنرجویان دیگر را بشنوید و افرادی را داشته باشید که بتوانید با آنها تمرین کنید. توجه متمرکز یک کلاس خصوصی توجه بر روی تکنیک و پیشرفت شما است.

2 . به خودآموزی نواختن باریتون ادامه دهید.

چه شما به کلاس بروید و چه نروید، تمرین به تنهایی ضروری است. برای ادامه پیشرفت، در یک کلاس آنلاین ثبت نام کنید یا ویدیوهای YouTube را تماشا کنید.

3 . وقتی به مشکلی برخورد می کنید، سوال بپرسید.

احتمالاً زمانی در طول زمان تمرین نواختن باریتون شما فرا می رسد که با یک نت یا آهنگ پیچیده روبرو می شوید که در آن گیر می کنید. به دنبال تماس با تابلوهای پیام آنلاین، یوتیوب یا سایر نوازندگان منطقه خود، برای پرسیدن سؤالات در مورد نحوه نواختن باریتون باشید.

4 . گروهی پیدا کنید که بتوانید با آنها بنوازید.

هنگامی که در نوازندگی خود اعتماد به نفس پیدا کردید، می توانید به دنبال یک گروه موسیقی در منطقه خود باشید که به دنبال یک باریتونیست باشد. گروه مدنظر می‌تواند برای سرگرمی یا برای اجرا بنوازد. اجرای موسیقی خود با دیگران و برای دیگران راهی عالی برای ارتقای نوازندگی شما به سطح بالاتر است.
* به دنبال یک گروه بالقوه در وب سایت هایی مانند Craigslist باشید. البته مطمئن باشید که در هر موقعیتی که شامل ملاقات با غریبه ها می شود، ایمن عمل کنید.
* از سایر نوازندگان بپرسید که آیا کسی را می شناسند که به یک باریتونیست نیاز داشته باشد یا خیر.
* می توانید با جمعی از دوستانتان که ساز می زنند، گروهی تشکیل دهید.

قسمت 5 از 5: مراقبت از باریتون

نواختن باریتون

1 . سوپاپ ها را روغن کاری کنید.

کمپ روی سوپاپ اول را باز کنید. پیستون (داخل سوپاپ) را تا نیمه بیرون بکشید و چند قطره روغن را روی قسمت پهن پیستون بریزید. پیستون را دوباره داخل سوپاپ قرار داده و محکم ببندید. این مرحله را با دو یا سه سوپاپ دیگر تکرار کنید.
* مطمئن شوید که روغن مخصوص این ساز را خریداری کنید.
* زیاد روغن نزنید. این می تواند به سایر قسمت های ساز شما آسیب برساند.

2 . قطعه دهانی را تمیز کنید.

از یک برس مخصوص قطعه دهانی برای تمیز کردن آن با آب گرم و صابون ظرفشویی استفاده کنید. این روند را هر هفته یا بیشتر تکرار کنید.

3 . اسلایدها را چرب کنید.

هربار یک اسلاید را بیرون بکشید، آن را با پارچه جلا دهید، و کمی آن را با گریس مخصوص اسلاید چرب کنید، وازلین می تواند جایگزین خوبی باشد. اسلاید را جایگزین کنید و روند را تکرار کنید.

4 . ساز خود را جلا دهید.

از یک پارچه پولیش استفاده کنید و آن را به آرامی مالش دهید تا اثر انگشت یا هر لک ناخواسته دیگری از بین برود. از پولیش مایع استفاده نکنید زیرا می تواند پوشش ساز را از بین ببرد.

نواختن باریتون

5 . سالی یک بار باریتون خود را به تعمیرگاه ببرید.

باریتون خود را سالیانه برای معاینه به تعمیرگاه ببرید تا مطمئن شوید که چیزی در ساز شما گیر نکرده یا فرسوده نشده است. اگر احساس می کنید که ساز شما آنطور که باید نمی نوازد، آن را بیش از یک بار در سال معاینه کنید.

نکات
* لب های شما، صرف نظر از اینکه نت های پایین یا بالا را می نوازید، باید محکم به هم فشار داده شوند. این باعث ایجاد صدای وزوز مناسب می شود.
* برای اینکه ببینید آیا به درستی در ساز می دمید یا خیر، قطعه دهانی را بردارید و فقط در آن بدمید. اگر صدای وزوز دائمی را می شنوید، خوب است.

هشدارها
* اگر به خاطر نواختن زیاد دچار سرگیجه شدید، نفس بکشید. ریه های شما با گذشت زمان قوی تر می شوند.
* شما نباید سوپاپ ها را زیاد فشار دهید. اگر این کار را انجام دهید، لنت‌های سوپاپ‌ها که باعث بی‌صدا شدن سوپاپ‌ها می‌شوند، خیلی سریع فرسوده می‌شوند.
* مطمئن شوید که در مکانی نواختن باریتون را تمرین کنید که مشکلی برای تمرین کردن شما نباشد. در مکانی که تمرین با صدای بلند یا موسیقی مناسب نیست، تمرین نکنید.
* در صورت گیرکردن قطعه دهانی از انبردست استفاده نکنید. با استفاده از ابزارهای اشتباه می توانید به باریتون خود آسیب برسانید. ساز را نزد معلم خود یا فروشگاه موسیقی ببرید. آنها ابزارهایی دارند که قطعه دهانی گیر کرده را درست می کند. شاید بخواهید روی یکی از این ابزارها سرمایه گذاری کنید.

جمع بندی

یادگیری نواختن باریتون می تواند یک تجربه ارزشمند و غنی برای نوازندگان در تمامی سطوح باشد. با فداکاری، تمرین و راهنمایی صحیح، تسلط بر این ساز همه کاره، ممکن می شود. به یاد داشته باشید که بر روی کنترل صحیح تنفس، توسعه دهانی و تکنیک های انگشت گذاری تمرکز کنید، در عین حال سبک های مختلف موسیقی را نیز بررسی کنید تا بتوانید خلاقیت خود را به طور کامل بیان کنید. سفر یادگیری نواختن باریتون را شروع کنید و اجازه دهید موسیقی از قلب شما جاری شود تا ملودی های زیبایی خلق کنید که روح شما را شاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *