مراقبت از ویولن به طور منظم، می تواند به عملکرد بهتر ویولن کمک کند و از هزینه های نگهداری اضافی جلوگیری کند. در ادامه نکات و ترفندهایی را درمورد نحوه مراقبت از ویولن ارائه کرده ایم تا ویولن شما را سالم، و از تعمییرات به دور نگه داریم. این نکات می‌تواند در مورد سایر سازهای زهی ارکستری نیز اعمال شود – از جمله ویولا، ویولنسل، یا کنترباس.

پولیش کردن ویولن

اولین کاری که می‌خواهید پس از اتمام نواختن، برای مراقبت از ویولن خود انجام دهید، این است که یک پارچه نرم – میکروفیبر یا پنبه‌ای– بردارید و ویولن را به سرعت پاک کنید تا کلوفون یا اثر انگشتی که ممکن است در حین نواختن، از خود باقی گذاشته باشید پاک شود. این یک راه سریع برای زیبا و تمیز نگه داشتن و مراقبت از ویولن است. همچنین می‌توانید از یک پولیش فوق‌العاده حساس برای براق‌کردن و جلا دادن به آن استفاده کنید. برای این کار پولیش را مستقیماً بر روی پارچه بمالید و قسمت بالای ویولن را با حرکات دایره ای مالش دهید. یکی از روش‌های دیگر این است که پارچه را زیر صفحه انگشت گذاری بکشید. برای تمیز کردن زیر ویولن یا ویولا از کمی نیرو استفاده کنید و حتماً کنار پل را نیز تمیز کنید. سپس همین کار را در تکیه گاه چانه و به دنبال آن کناره ها و پشت ساز انجام دهید – با همان حرکات دایره ای برای مالیدن پولیش به سطح ساز. هنگامی که این کار را انجام می دهید، به ساز خود دقت کنید تا مطمئن شوید که هیچ شکافی در زیر پل وجود ندارد. اگر موردی پیدا کردید، می توانید آن را برای تعمیر به تعمیرگاه ببرید. بسته به اینکه موقع نواختن ویولن ساز شما چقدر کثیف می شود، می توانید این کار را هر دو هفته یکبار انجام دهید.

مراقبت از ویولن

پل ساز خود را بررسی و تنظیم کنید.

برای مراقبت از ویولن خود، باید اطمینان حاصل کنید که پل ساز شما سالم بماند. این همان قسمتی است که ارتعاش سیم ها را به صفحه صوتی ویولن منتقل می کند. به منظور بررسی صحیح پل، ابتدا ویولن را به طور صاف، هم سطح چشم خود نگه دارید و نحوه قرارگیری پل را مشاهده کنید. آنچه شما می خواهید این است که پل یا با زاویه 90 درجه مستقیم باشد یا کمی به عقب متمایل شود. اگر پل شما به جلو متمایل است، ساز را به صورت عمودی روی پاهای خود قرار دهید و به بدنتان تکیه داده و سپس انگشتان خود را به آرامی روی پل فشار دهید تا آن را به جای درست برگردانید. حرکات کوچکی انجام دهید و بعد از هر حرکت جایگاه پل را بررسی کنید. وقتی پل جایگاه درستی دارد و مستقیماً رو به بالا است، شما انتقال صدای بهتری دارید و وقتی در حال نواختن یا کوک کردن ساز هستید، پل از جایش در نمی‌رود.

مراقبت از ویولن

مراقبت از آرشه

هنگامی که آرشه خود را بیرون می آورید، باید کلوفون را از روی قسمت چوبی آرشه پاک کنید. سپس، آرشه خود را تا انتها بررسی کنید و به موها دقت کنید تا مطمئن شوید که سالم هستند. موی آرشه زمانی که به طور کامل شل شده باشد، باید به سختی بتواند چوب را لمس کند. اگر موهای آرشه شما در حالی که شل شده باشند، از زیر چوب آویزان می شوند، احتمالاً آرشه شما نیاز به تعویض مو دارد. بنابراین در صورت نیاز، ویولن را برای تعمیر، به یک مرکز تعمییرات ساز ببرید. قبل از اینکه آرشه خود را به دورن جعبه برگردانید و در جای خودش قرار دهید، همیشه بهتر است آن را شل کنید. این کار در مراقبت از ویولن شما موثر است و موهای آرشه را سالم نگه می دارد و آرشه شما در وضعیت خوبی باقی می ماند.

جمع بندی

اینها چند نکته ساده برای مراقبت از ویولن و آرشه شما هستند و به شما کمک می کند تا از مشکلات ساده تر جلوگیری کنید، و تا سالهای آینده، ساز خود را سالم نگه دارید و از نواختن آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *