کلیدهای پیانوی عاج دارای درخشندگی سفید طبیعی هستند و می توان آنها را در پیانوهای سطح بالا پیدا کرد. با گذشت زمان و در اثر استفاده، کلیدهای پیانوی عاج ممکن است کثیف یا زرد شوند. برای از بین بردن اثر انگشت، لکه ها و کثیفی، از یک پارچه مرطوب و صابون ملایم استفاده کنید. اگر روی کلیدهای پیانوی عاج زردی وجود دارد، سعی کنید از الکل، شیر یا خمیر دندان استفاده کنید. گزینه دیگر استفاده از محصولات تمیز کننده حرفه ای است تا کلیدهای پیانوی عاج خود را زیبا و تمیز نگه دارید.

روش 1 از 4: استفاده از پارچه و صابون مرطوب

کلیدهای پیانوی عاج

1 . یک پارچه تمیز را مرطوب کنید.

برای از بین بردن کثیفی و لکه های لایه‌ای سطحی، از یک پارچه نرم تمیز استفاده کنید. پارچه را کمی با آب گرم مرطوب کنید. قبل از استفاده از پارچه، آب اضافی آن را خارج کنید تا خیلی مرطوب نباشد.
* کلیدهای پیانوی عاج را نباید در آب خیس کنید زیرا این کار می تواند به عاج آسیب برساند و باعث متورم شدن کلیدها شود و در نهایت نواختن صحیح آنها را سخت تر کند.
* برای تمیز کردن کلیدهای پیانوی عاج از برس یا پد تمیز کننده استفاده نکنید. برای این منظور استفاده از یک پارچه تمیز نرم به تنهایی کافی است.

2 . از مقدار کمی صابون ملایم استفاده کنید.

هنگامی که پارچه مرطوب شد، مقدار کمی صابون ملایم بر روی آن بمالید. از صابونی استفاده کنید که فاقد عطر یا مواد شیمیایی تند باشد، زیرا این مواد می توانند به کلیدها آسیب برسانند.
* فقط از مقدار بسیار کمی صابون استفاده کنید. شما نمی خواهید پارچه به صابون آغشته شود یا با صابون کف شود.
* اگر نمی خواهید از صابون استفاده کنید، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید. اغلب لکه ها و آثار انگشت تنها با یک پارچه مرطوب به راحتی از روی کلیدهای پیانوی عاج پاک می شوند.

3 . کلیدها را به آرامی پاک کنید.

هر کلید را جداگانه پاک کنید. این ممکن است 20-30 دقیقه طول بکشد. مطمئن شوید که هر کلید را از بالا به پایین پاک می‌کنید. آنها را به صورت افقی پاک نکنید، زیرا این کار می تواند به کلیدها آسیب برساند. اگر متوجه لکه بدقلقی شدید، آن ناحیه را چند بار به آرامی پاک کنید تا در نهایت لکه از بین برود.
* اگر روی کلیدها لکه هایی وجود دارد، ممکن است لازم باشد برای پاک کردن آنها از محلول های تمیزکننده قوی تری مانند الکل، شیر یا خمیر دندان استفاده کنید.

4 . کلیدها را خشک کنید.

پس از پایان پاک کردن هر کلید، از یک پارچه تمیز جدید برای خشک کردن آن کلید استفاده کنید. تمام کلید ها را یکی یکی از بالا به پایین خشک کنید. اطمینان حاصل کنید که آب اضافی روی کلیدها وجود ندارد، زیرا آب اضافی می تواند به عاج آسیب برساند.

روش 2 از 4: استفاده از الکل، خمیر دندان یا شیر

کلیدهای پیانوی عاج

1 . روی کلیدها الکل بمالید.

اگر می خواهید کلیدها را به طور همزمان تمیز و ضدعفونی کنید، الکل گزینه خوبی برای تمیز کردن کلیدهای پیانوی عاج است. مقدار کمی الکل را روی یک پارچه نرم تمیز بریزید. سپس، هر کلید را از بالا به پایین پاک کنید.
* وقتی همه کلیدها را پاک کردید، از پارچه تمیز دیگری برای خشک کردن کلیدها استفاده کنید. مطمئن شوید که الکل یا آب اضافی روی کلیدها وجود نداشته باشد، زیرا ممکن است به آنها آسیب برساند.

2 . خمیر دندان بدون رنگ را امتحان کنید.

خمیر دندان می تواند به روشن شدن کلیدهای پیانوی عاج زرد یا لکه دار کمک کند. یک پارچه مرطوب بردارید و مقداری خمیر دندان غیر رنگی روی آن بمالید. سپس، هر کلید را از بالا به پایین پاک کنید.
* قبل از استفاده از خمیر دندان، مطمئن شوید که هیچ رنگی نداشته باشد. شما نمی خواهید در نهایت کلیدهای سفید را رنگ کنید یا آنها را با خمیر دندان لکه دار کنید.

3 . برای از بین بردن لکه ها از شیر استفاده کنید.

اگر متوجه شدید که کلیدها زرد می شوند یا لکه هایی روی آنها وجود دارد، می توانید از شیر برای تمیز کردن آنها استفاده کنید. عاج نوعی استخوان دندان است، بنابراین اسیدهای چرب و کلسیم موجود در شیر باعث پاکسازی و محافظت از عاج می شود. مقدار کمی شیر را روی یک پارچه مرطوب بمالید. سپس، هر کلید را از بالا به پایین پاک کنید.
* هرگز کلیدها را با هیچ مواد شوینده‌ای از جمله شیر، به سختی مالش ندهید. این می تواند در نهایت به کلیدها آسیب برساند.

روش 3 از 4: استفاده از محصولات حرفه ای

کلیدهای پیانوی عاج

1 . یک پاک کننده مبتنی بر سفید کننده را امتحان کنید.

برای از بین بردن لکه های سرسخت یا زردی از روی کلیدهای عاج، از پاک کننده بر پایه سفید کننده استفاده کنید. حتما پاک کننده را با آب رقیق کنید تا خیلی قوی نباشد. استفاده بیش از حد از سفید کننده روی کلیدهای پیانوی عاج می تواند باعث ترک خوردن یا آسیب دیدن آنها شود. قبل از استفاده از پاک کننده، مطمئن شوید که استفاده از آن بر روی عاج ایمن است.
* با استفاده از یک پارچه تمیز و پاک کننده رقیق شده، کلیدها را پاک کنید. کلید ها را یک به یک و از بالا به پایین پاک کنید. سپس هر کلید را با یک پارچه تمیز جدید به خوبی خشک کنید و مطمئن شوید که روی کلیدها پاک کننده اضافی باقی نماند.
نکته تخصصی:
به عنوان روشی آسان برای گردگیری کلیدهای پیانو، می‌توانید از یک قوطی هوای تحت فشار استفاده کنید و آن را بین کلیدها اسپری کنید.

2 . از خراشنده عاج استفاده کنید.

خراشنده عاج محصولی است که برای از بین بردن زردی و لکه روی کلیدهای پیانوی عاج طراحی شده است. می توانید این ابزار را به صورت آنلاین یا در فروشگاه های لوازم پیانو پیدا کنید. قبل از استفاده از این ابزار با یک تکنسین حرفه ای پیانو صحبت کنید تا از آسیب رساندن به کلیدها جلوگیری کنید.
* این خطر وجود دارد که در صورت استفاده نادرست از خراشنده عاج، به کلیدهای پیانوی عاج آسیب وارد کنید. اگر مطمئن نیستید که چگونه به درستی از ابزار استفاده کنید، با یک متخصص تماس بگیرید.

3 . یک تکنسین پیانو برای تمیز کردن کلیدها استخدام کنید.

اگر کلیدها واقعا زرد یا بد رنگ هستند، ممکن است بخواهید یک تکنسین پیانو را برای تمیز کردن آنها استخدام کنید. تکنسین هر کلید را برمی دارد و آنها را به صورت جداگانه با یک سوهان عاج یا یک پاک کننده حرفه ای تمیز می کند. آنها بهترین و مطمئن ترین راه را برای از بین بردن لکه و زردی عاج را خواهند دانست.
* تمیز کردن کامل کلیدها یک بار در سال توسط یک تکنسین آموزش دیده ممکن است گزینه خوبی باشد، به خصوص اگر اغلب از پیانو استفاده می کنید.

روش 4 از 4: جلوگیری از آسیب به کلید پیانو

کلیدهای پیانوی عاج

1 . قبل از نواختن پیانو دست های خود را به خوبی بشویید.

برای تمیز نگه داشتن کلیدهای پیانو، همیشه قبل از نواختن آن دست های خود را خوب بشویید. اگر قرار است دیگران پیانو را بنوازند، از آنها بخواهید قبل از لمس کلیدها دستان خود را بشویند.
* همچنین می توانید پس از اتمام نواختن پیانو، عادت کنید که کلیدها را با یک پارچه تمیز خشک پاک کنید. این می تواند گرد و غبار و کثیفی را از کلیدها دور نگه دارد.

2 . پیانو را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

پیانو را در نقطه ای از خانه خود نگهداری کنید که سایه باشد و رطوبت کمی در آن وجود داشته باشد. همچنین پیانو باید در دمای اتاق نگداری شود. قرار دادن پیانو در یک مکان آفتابی می‌تواند منجر به تورم کلیدها و زرد شدن آنها، به مرور زمان شود.
* اگر پیانو اغلب استفاده نمی شود و می خواهید از کلیدها در برابر آسیب محافظت کنید، می توانید یک کاور برای کلید ها تهیه کنید یا کاور کلید ها را روی پیانو بگذارید. تا زمانی که قرار است پیانو نواخته شود، کلیدها را پوشیده نگه دارید.

3 . در اطراف پیانو از اسپری و افشانه ها استفاده نکنید.

خوشبو کننده های هوا، پولیش مبلمان و سایر محصولات افشانه‌ای می توانند به کلیدهای عاج آسیب بزنند و به مرور زمان باعث زرد شدن آنها شوند. این محصولات را از پیانو دور نگه دارید و به هیچ عنوان این محصولات را روی کلیدها اسپری نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *