معرفی مقاله نحوه تمیز کردن ویولن:

ویولن با منحنی‌های زیبا و صدایی دلنشین، گنجی جاودانه است که همواره توسط موسیقی‌دانان و نوازندگان، به عنوان سازی ارزشمند شناخته شده‌ است. پس مراقبت مناسب از این ساز زیبا ضروری است. مانند یک اثر هنری حساس، ویولن نیز نیاز به توجه دارد، و وظیفه مهم تمیز کردن ویولن بر دوش شماست. اما در مورد روال تمیز کردن ویولن به صورت روزانه چطور؟ چگونه می‌توانید ویولن خود را از کثیف شدن با کلوفون و عرق بدن حفظ کنید؟ این به شما بستگی دارد که بتوانید عادت هایی را ایجاد کنید که تضمین کند ویولن شما در آینده ماندگاری طولانی داشته باشد.

قسمت 1 از 3: تمیز کردن ویولن

تمیز کردن ویولن

1 . دست هایتان را بشویید.

پس از هر جلسه تمرین، احتمالاً مقداری کلوفون، عرق و کثیفی روی دستان خود خواهید داشت که نمی خواهید تصادفاً به قسمت های مختلف ویولن منتقل کنید.

2 . چندین پارچه تمیز کننده تهیه کنید.

پارچه‌های تمیزکننده نقش مهمی در تمیز کردن ویولن شما دارند؛ آنها به جلوگیری از تجمع کلوفون و سایر مواد کمک می‌کنند و همچنین با کمک به حذف اثر انگشت و سایر لکه ها، ویولن شما را زیباتر جلوه می‌دهند. بهتر است که همیشه حداقل دو پارچه نرم، تمیز و بدون پرز برای پاک کردن قسمت های مختلف ویولن خود داشته باشید.
* حتما این پارچه های تمیز کننده را در جعبه ویولن خود نگه دارید تا همیشه در دسترس باشند.
* می‌توانید پارچه‌های تمیزکننده‌ای که مخصوص تمیز کردن ویولن هستند، بخرید، اما همچنین می‌توانید از چیزهایی که در خانه دارید نیز استفاده کنید؛ مانند پارچه فلانل. فقط مطمئن شوید که برای تمیز کردن ویولن خود از پارچه ای استفاده می کنید که نرم و غیر ساینده باشد.

تمیز کردن ویولن

3 . سیم ها را پاک کنید.

مهم است که سیم های ویولن خود را بعد از هر بار نواختن آن پاک کنید؛ زیرا کلوفون می تواند به سرعت روی سیم جمع شود و صدای ساز شما را تغییر دهد. این یک مرحله آسان در فرآیند تمیز کردن ویولن است که باید به یک عادت همیشگی پس از هربار تمرین تبدیل شود.
* با استفاده از یک پارچه، کلوفون را به صورت کشویی، با حرکت به سمت بالا و پایین، از روی هر سیم پاک کنید.
* اگر روی سیم‌هایتان انباشته‌ای از کلوفون وجود دارد که نمی‌توانید آن را پاک کنید، می‌توانید از الکل خالص برای حذف آن استفاده کنید. چند قطره الکل روی پارچه بریزید و روی سیم ها بمالید، اما مراقب باشید که الکل به قسمت دیگری از ویولن برخورد نکند زیرا الکل به لاک روی ویولن آسیب می رساند.

4 . آرشه را پاک کنید.

درست مانند سیم ها، کلوفون می تواند نسبتاً سریع روی آرشه نیز جمع شود. می‌توانید از همان پارچه‌ای که برای سیم‌ها استفاده کرده‌اید، استفاده کنید تا همان ماده را پاک کنید.
* همانطور که در مورد سیم ها انجام دادید، برای تمیز کردن آرشه نیز به سادگی پارچه تمیز کننده را بردارید و آرشه را با آن پاک کنید.
* بهتر است قبل از پاک کردن آرشه، باز کردن پیچ آن را در نظر بگیرید. به این ترتیب، پارچه شما موهای آرشه را لمس نمی‌کند و کلوفون را از روی آن پاک نمی‌کند.

5 . بدنه ویولن را پاک کنید.

بدنه ویولن درواقع به کل ساز، به استثنای سیم یا دسته آن اشاره دارد. در این مرحله باید برای تمیز کردن ویولن از پارچه دیگری استفاده کنید؛ زیرا باید از مالیده شدن کلوفون یا هر ماده دیگری به بدنه ساز، خودداری کنید.
* هنگام پاک کردن سوراخ های F، مراقب باشید که پارچه در آنها گیر نکند. چوب سوراخ های F ظریف است و در صورت آسیب دیدن، صدای ویولن را تغییر داده یا خراب می کند.

6 . پل را تمیز کنید.

ممکن است که در حین تمرین، مقداری کلوفون روی پل ساز شما نیز جمع شده باشد. در این صورت، از یک پارچه برای پاک کردن کلوفون از زیر پل استفاده کنید؛ اما بسیار مراقب باشید و با پل ملایم رفتار کنید، زیرا پل بسیار شکننده است.
* هنگام تمیز کردن ویولن، برای نقاطی که دسترسی به آن‌ها سخت است، از گوش پاک کن استفاده کنید.

قسمت 2 از 3: پولیش کردن ویولن

تمیز کردن ویولن

1 . بدانید که چه زمانی باید ویولن خود را پولیش کنید.

داشتن یک ویولن پولیش زده شده، وارنیش را در حالت خوبی نگه می‌دارد و همچنین انباشته‌ای از آلودگی ها که به ناچار پس از سال‌ها نواختن هر ساز رخ می‌دهد را از بین می برد.
* اگر ویولن شما نو است یا در وضعیت خوبی قرار دارد، ممکن است اصلاً نیازی به پولیش آن نداشته باشید. با این حال، اگر ساز شما کند است و برای مدت طولانی (یک سال یا بیشتر) پولیش زده نشده است، ممکن است بخواهید آن را پولیش کنید. اگر مطمئن نیستید، می‌توانید با یک نوازنده (متخصص سازهای زهی) مشورت کنید.

2 . نوع مناسب از پولیش را دریافت کنید.

به جای استفاده از پولیش مبلمان یا آب، فقط از پولیش تجاری ویولن استفاده کنید، زیرا هرچیزی به غیر از این می تواند به جلا و صدای ویولن آسیب برساند.
* هرگز از پاک کننده ها یا جلا دهنده های ویولن روی سازهای برجسته یا عتیقه استفاده نکنید، زیرا روغن های موجود در این محصولات می تواند در ویولن شکاف ایجاد کند و بازسازی ساز شما را دشوار کند.
* پولیش ها معمولاً حاوی نوعی روغن هستند که می تواند در چوب ویولن شکاف ایجاد کند و در دراز مدت به ساز آسیب برساند. از این رو در مورد استفاده از پولیش ها بر روی ویولن اختلاف نظر وجود دارد.

3 . برای پولیش کردن از یک پارچه استفاده کنید.

اگر تصمیم به استفاده از پولیش روی ویولن خود دارید، حتماً دستورالعمل‌های خاصی که به همراه پولیش به شما ارائه می‌شود را دنبال کنید و مراقب باشید که فقط بدنه ویولن را جلا دهید.
* پولیش را روی پارچه بزنید، نه مستقیماً روی ساز. لکه ها، کثیفی ها و هر گونه رسوب کلوفون را با استفاده از پارچه پاک کنید. همه قسمت ها را پاک کنید، اما مراقب باشید اطراف سوراخ های F از تجمع پولیش جلوگیری کنید. سپس یک پارچه جداگانه بردارید تا جلای اضافی را پاک کنید تا رطوبت وارد نشود و به ویولن آسیب نرساند.
* از پولیش سیم‌ها و پل ویولن خودداری کنید زیرا نمی‌خواهید پولیش روی این قسمت‌ها جمع شود و بر صدای ساز تأثیر بگذارد.

قسمت 3 از 3: حفظ پاکیزگی طولانی مدت ویولن

تمیز کردن ویولن

1 . مکان هایی که با دستان خود لمس می کنید را محدود کنید.

روغن و عرق روی پوست شما می تواند به پولیش ویولن شما حمله کند و آثاری از خود به جای بگذارد. هرچه تماس پوستی کمتری با ویولن برقرار کنید، ساز از نظر صدا و ظاهر عالی دوام بیشتری خواهد داشت.
* بلند کردن و نگه داشتن ویولن خود را تمرین کنید تا یاد بگیرید تا حد امکان ویولن را با لمس تمام بدنه آن در دست نگیرید.

2 . کیس ویولن خود را تمیز کنید.

اگرچه مردم اغلب این مرحله از تمیز کردن ویولن را فراموش می کنند، اما ویولن شما تمیز نمی ماند اگر جعبه نگهداری آن تمیز نباشد. یک بار در هفته یا هروقت که شروع به دیدن ذرات گرد و غبار، کثیفی و کلوفون کردید، کیس خود را خالی کرده و جاروبرقی بکشید.
* این مرحله مزیت دیگری دارد که از ریزگردهایی که ممکن است موهای آرشه ویولن شما را بخورند، جلوگیری می کند.

تمیز کردن ویولن

3 . بدانید که چه زمانی موقع یک تنظیم حرفه ای است.

اگر متوجه ترک‌ها یا تغییرات دیگر در ویولن خود شدید، وقت آن رسیده که ساز خود را نزد یک سازنده معتبر ویولن یا فروشگاه موسیقی ببرید.

نکات
* اگر در محیطی بسیار خشک یا مرطوب زندگی می‌کنید، ممکن است بخواهید به سراغ یک مرطوب‌کننده با کیفیت بالا‌ بروید تا ویولن خود را از ترک خوردن یا خم شدن محافظت کنید. سعی کنید هر زمان که می توانید ویولن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
* یکی از قسمت های ویولن که نیاز به تمیز کردن دارد اما اغلب نادیده گرفته می شود، داخل بدنه آن است. برای پاک کردن گرد و غبار، مقداری برنج را داخل سوراخ‌های صدا بریزید و آن‌ها را برای مدتی به اطراف بغلتانید. سپس ویولن خود را برگردانید تا دانه های برنج بیرون بروند.
* هنگام استفاده از برنج برای تمیز کردن داخل ویولن احتیاط کنید – اگر دانه‌ای در ویولن گیر کند، برای بیرون آوردن آن و جلوگیری از آسیب دیدن ویولن، به کمک حرفه ای نیاز خواهید داشت. احتمالاً بهتر است که به سراغ تمیز کردن داخل ویولن نروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *