معرفی مقاله نحوه تمیز کردن گیتار الکتریک:
گیتار شما بسط شخصیت و موسیقی شماست. برای اینکه گیتارتان همیشه براق و نو به نظر برسد، هر 6 تا 12 ماه یکبار آن را تمیز کنید تا به شکوه قبلی خود برگردد. بیشتر چیزهایی که برای تمیز کردن گیتار الکتریک خود نیاز دارید را می‌توانید در یک فروشگاه لوازم خودرو پیدا کنید، بنابراین در مغازه حرکت کنید تا چند پارچه میکروفیبر و لوازم تمیز کردن مورد نیاز خود را بردارید. این فرآیند ممکن است بین 1 تا 2 ساعت طول بکشد، بسته به اینکه چقدر می‌خواهید تمیز کردن گیتار الکتریک خود را عمیق انجام دهید و آیا در طی فرآیند تمیز کردن گیتار الکتریک، سیم‌ها را نیز جایگزین می‌کنید یا خیر.

روش 1 از 3: پاک کردن بدنه

تمیز کردن گیتار الکتریک

1 . اگر می خواهید تمیز کردن گیتار الکتریک خود را به طور کامل و عمیق انجام دهید، سیم ها را بردارید.

برای تمیز کردن بدنه گیتار نیازی به برداشتن سیم ها نیست، اما برداشتن آنها کار را بسیار آسان تر می کند و احتمال آسیب رساندن به سیم ها نیز کمتر خواهد بود. با چرخاندن کلید های تنظیم در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، تمام سیم‌های سر گیتار را شل کنید. سپس، اگر پین‌های پل را در اختیار دارید، آنها را از پایین گیتار بیرون بیاورید. سیم ها را از پشت گیتار بیرون بیاورید.
* ممکن است برای دسترسی به سیم ها، نیاز به برداشتن صفحه ای از پشت گیتار داشته باشید.

2 . پاکسازی اولیه را با یک پارچه مرطوب یا دستمال کاغذی انجام دهید.

برای شروع تمیز کردن گیتار الکتریک، آن را روی یک پارچه ضخیم و تمیز قرار دهید؛ به طوری که قسمت جلویی آن رو به بالا قرار بگیرد. یک پارچه یا حوله کاغذی تمیز را به مدت 1 تا 2 ثانیه زیر آب گرم قرار دهید و آب اضافی را خارج کنید. سپس کل بدنه اصلی گیتار را پاک کنید. این کار را به مدت 15 تا 30 ثانیه انجام دهید تا هر گونه کثیفی یا زباله از بین برود.
* این کار را با قسمت چوبی فرت بورد که به سمت پایین بدنه کشیده شده است، انجام ندهید. شما این قطعه چوب را به طور متفاوتی تمیز خواهید کرد.
* تمیز کردن گیتار الکتریک خود را بعد از هربار نواختن آن انجام دهید تا اثر انگشت، چربی پوست و عرق روی بدنه گیتار جمع نشود.
نکته: در حین انجام این کار از کناره های گیتار غافل نشوید! در هر مرحله از تمیز کردن گیتار الکتریک خود، حتماً کناره های گیتار را نیز پاک کنید و جلا دهید.

3 . اگر گیتار شما قدیمی است، بدنه آن را با یک پولیش غیر سایشی پاک کنید.

اگر یک گیتار قدیمی دارید، یک جلا دهنده ساز غیر سایشی تهیه کنید. یک قطره پولیش به اندازه یک سکه را در یک پارچه میکروفیبر بریزید و بدنه گیتار را به آرامی با آن پاک کنید. پارچه را دور دستگیره ها، پل و پایه فرت بورد بکشید. اگر می‌خواهید روکش گیتار خود را حفظ کنید، از پاک‌کننده‌های ساینده یا مواد شیمیایی قوی برای تمیز کردن گیتار الکتریک قدیمی خود استفاده نکنید.
* اساساً می‌توانید برای انجام این کار از هر پولیش گیتاری استفاده کنید، البته تا زمانی که ترکیب برشی نداشته باشد. اگر برچسب روی پولیش می گوید که برای هر سازی ایمن است یا اینکه ساینده نیست، پس آن پولیش برای گیتار شما بی خطر است.
* بخشی از جذابیت یک ساز قدیمی این است که قدیمی تر به نظر می رسد! در صورت تمایل، مطمئناً می توانید از بقیه این مراحل استفاده کنید، اما ممکن است رویه های گیتار های قدیمی را حذف یا فرسوده کند. با این حال، اکثر مجموعه داران و نوازندگان دوست دارند گیتارهای قدیمی خود را قدیمی نگه دارند.

4 . اگر گیتار شما رویه براق دارد، از یک پارچه مرطوب استفاده کنید.

هر پولیش یا پاک کننده ای باعث لکه دار شدن و ناهمواری گیتار جلادار می شود. برای تمیز کردن گیتار با رویه براق، یک پارچه میکروفیبر را به مقداری آب گرم آغشته کنید و با آن بدنه را پاک کنید. دور پل، دستگیره‌ها و فرت بورد را پاک کنید. هر قسمت را 2 تا 3 بار با پارچه مرطوب خود پاک کنید.
* شما واقعاً فقط رویه های براق را روی گیتارهای چوبی پیدا می کنید. اگر بدنه گیتار شما چوبی است و نوعی بافت ناهموار دارد، گیتار شما رویه براق دارد.

5 . اسپری پولیش خودرو را بر روی سطح گیتار اسپری کنید، تا چربی ها نرم شوند.

یک اسپری پولیش خودرو را به صورت آنلاین، یا از فروشگاه قطعات خودرو تهیه کنید. افشانک را با فاصله 15 تا 20 سانتی‌متری (6 تا 8 اینچ) از بدنه نگه دارید و اسپری را در زاویه ای بگیرید که از فرت بورد و پل دور باشد. هر قسمت از گیتار را 1-2 بار اسپری کنید تا سطح گیتار روان شود.
* لازم نیست تمام بدنه را به این مواد آغشته کنید. برای روانکاری سطح فقط به چند اسپری نیاز دارید. هدف اصلی در اینجا خیس کردن گیتار برای استفاده از خاک رس در مرحله بعدی است.
* در صورت تمایل می توانید به جای اسپری پولیش از کمی آب استفاده کنید. این کار تمیز کردن گیتار الکتریک را به خوبی انجام نمی دهد، اما ساده تر است و شامل خرید یک محصول تمیز کننده دیگر نمی شود!

تمیز کردن گیتار الکتریک

6 . یک خاک رس مخصوص بدنه ماشین را روی سطح گیتار بمالید تا آلودگی ها را جذب کند.

مقداری خاک رس طراحی شده برای تمیز کردن خودرو را تهیه کنید. این ماده در اصل یک بتونه است که می توان آن را مانند خاک رس مدل سازی شکل داد. یک توپ از خاک رس به اندازه کف دست را به هم بغلتانید و آن را به جلو و عقب روی بدنه گیتار بمالید. خاک رس را به بدنه فشار دهید و آن را با کف دست خود به اطراف بچرخانید تا آلودگی ها را بلند کنید. هر گونه باقی مانده را با یک پارچه میکروفیبر خشک پاک کنید.
* بدنه باید از قبل کاملاً خشک باشد زیرا خاک رس تمایل دارد هر چیزی را که با آن در تماس است جذب کند، اما یک پاک کردن سریع ذرات خاک رس را پاک می کند.
* به جای این کار، همچنین می‌توانید اگر روکش براقی دارید، یک پارچه میکروفیبر را به محلول آب و سرکه آغشته کنید و با آن بدنه گیتار را پاک کنید. 2 پیمانه آب را با 1 پیمانه سرکه سفید مخلوط کنید تا محلول تمیز کننده طبیعی تری داشته باشید.

7 . بدنه را با یک چربی زدا بشویید تا باقی مانده‌های روغن از بین برود.

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما چربی زدایان محبوب ترین ماده تمیز کننده گیتار هستند. یک پارچه تمیز بردارید و 1⁄2-1 قاشق چای خوری (2.5-4.9 mL) چربی زدا را داخل پارچه بریزید. سپس، تمام سطح بدنه گیتار را با پارچه خود پاک کنید. از حرکات دایره ای برای پاک کردن قسمت های بزرگتر بدنه استفاده کنید و از حرکات مستقیم برای پاک کردن دور دستگیره ها و پل استفاده کنید.
هشدار: برای انجام این کار، از دستکش نیتریل و ماسک مخصوص گرد و غبار استفاده کنید. اکثر نوازندگان گیتار از تجهیزات ایمنی صرف نظر می کنند، اما مایع چربی زدا می تواند پوست و ریه های شما را تحریک کند.

8 . بدنه گیتار را با پولیش گیتار و پارچه میکروفیبر جلا دهید.

یک پولیش گیتار و یک پارچه میکروفیبر تمیز بردارید. 1 تا 2 قاشق چایخوری (4.9 تا 9.9 میلی لیتر) پولیش را داخل پارچه بریزید و فرآیند پاک کردن بالا را تکرار کنید. اطراف اجزای فلزی را تمیز کنید و هر زمان که پارچه شروع به خشک شدن کرد، در صورت نیاز دوباره بر روی آن پولیش بریزید. این سطح بدنه را صاف می کند تا ظاهری تمیز و جلا دار به آن بدهد.
* در صورت تمایل می توانید فرآیند تمیز کردن گیتار الکتریک خود را در اینجا متوقف کنید، اما ظاهر براق پس از چند هفته استفاده از بین می رود.
* انواع پولیش های گیتار برای رویه های مختلف وجود دارند.
* هرگز برای تمیز کردن بدنه گیتار خود، از پولیش های مبلمان استفاده نکنید. این پولیش ها ممکن است رویه گیتار شما را خراب کنند و به مرور زمان رنگ را تغییر دهند. پاک کننده های شیشه نیز به طور مشابه به گیتار شما آسیب می رسانند.

9 . بدنه گیتار خود را با موم کارنوبا واکس بزنید و بگذارید خشک شود.

یک تکه ضخیم از موم کارنوبا را با یک پارچه میکروفیبر جدید بردارید. موم را با استفاده از حرکات دایره ای، به بدنه گیتار بمالید. پاک کردن را تا زمانی ادامه دهید که هیچ مومی روی سطح گیتار باقی نماند. این عمل را برای هر قسمت از بدنه تکرار کنید و بگذارید 6 تا 12 ساعت در هوا خشک شود.
* پس از اتمام تمیز کردن قسمت جلو، این مراحل را در پشت گیتار نیز تکرار کنید.

روش 2 از 3: تمیز کردن فرت بورد (صفحه انگشت گذاری)

تمیز کردن گیتار الکتریک

1 . برای محافظت از بدنه، یک تکه نوار چسب را زیر فرت بورد قرار دهید.

یک رول نوار چسب بردارید و قسمتی از بدنه را که درست زیر قسمت پایینی فرت بورد قرار دارد را چسب بزنید. این کار از ریختن روغن ها و مایعات به درون بدنه جلوگیری می کند.
* فرت بورد به دسته بلند گیتار اشاره دارد که سیم ها در آن قرار می گیرند.
نکته: شما نمی توانید فرت بورد را بدون برداشتن سیم ها تمیز کنید. از آنجایی که در حال تمیز کردن هستید، این زمانی عالی برای قرار دادن سیم های تازه روی گیتار است!

2 . فرت بورد ساخته شده از چوب افرا را با آب گرم و پارچه تمیز کنید.

اکثر فرت بورد ‌ها از چوب رزوود، آبنوس یا چوب مصنوعی ساخته می‌شوند. با این حال، اگر فرت بورد گیتار شما به رنگ قهوه‌ای روشن است، احتمالاً از چوب افرا است. شما نمی توانید با استفاده از مراحل این روش یک فرت بورد چوب افرا را تمیز کنید. به جای آن، یک پارچه میکروفیبر را در مقداری آب گرم فرو کنید و با آن فرت بورد را پاک و تمیز کنید.
* افرا از سایر گزینه‌های رایج ضعیف‌تر است، بنابراین اغلب برای محافظت از آن، آن را با رنگ لاکی یا جلا می‌پوشانند. اگر از پاک کننده ها، روغن ها یا صابون های ساینده استفاده کنید، به فرت بورد چوب افرا خود آسیب دائمی وارد می‌کنید.
* اگر فرت بورد افرا دارید، هیچ یک از مراحل باقیمانده را دنبال نکنید.

3 . مقداری پشم فولادی بسیار ریز (4/0) برای تمیز کردن فرت ها و دسته تهیه کنید.

بهترین راه برای صاف کردن هرگونه خراش و از بین بردن هرگونه ضایعات، پاک کردن چوب و فلز با پشم فولادی بسیار ظریف است که اغلب با برچسب 4/0 مشخص می شود. شما نمی توانید از پشم فولادی استاندارد استفاده کنید، بنابراین قبل از انجام این کار کاملاً مطمئن شوید که مواد نرم تری دارید.
* اگر نگران آسیب دیدن چوب هستید، می‌توانید از یک پد جلا کاری مبلمان استفاده کنید، اما پشم فولادی بسیار ریز، معجزه می‌کند و به چوب هم آسیبی نمی‌رساند.

تمیز کردن گیتار الکتریک

4 . یک حبه (به اندازه یک نخود) از صابون روغن چوب را در پشم فولادی خود بریزید.

صابون روغن چوب را که برای تمیز کردن و جلا دادن مبلمان طراحی شده است، بردارید. یک قطره کوچک از صابون را داخل پشم فولادی بریزید. در صورت نیاز، همیشه می‌توانید پشم فولادی را دوباره بارگیری کنید، اما کمی از این چیزها، تا حد زیادی کمک می‌کند.
* این صابون ها اغلب به عنوان پولیش به بازار عرضه می شوند، اما مطمئن شوید که صابون تهیه می کنید، نه لاک.

5 . پشم فولادی را 7-8 بار، از بالا تا پایین، به فرت بورد بمالید.

پشم فولادی را در حالی که صابون روغنی رو به پایین باشد، روی فرت بورد فشار دهید. سپس، پشم فولادی را به آرامی به بالا و پایین فرت بورد بمالید. شما می توانید تمام فرت بورد را به یکباره تمیز کنید، یا بسته به اینکه چه چیزی برای شما راحت تر است، در بخش های جداگانه کار کنید.
* لازم نیست پشم فولادی را محکم به چوب فشار دهید. یک برس کشی ملایم برای تازه کردن فرت بورد کافی است.
* هنگام تمیز کردن گیتار الکتریک خود، از روی فرت بورد به صورت افقی عبور نکنید. رگه های روی فرت بورد به سمت بالا و پایین کشیده شده اند و پاک کردن فرت بورد با پشم فولادی به صورت افقی، ممکن است به چوب آسیب برساند یا آن را ضعیف کند.
* می توانید این کار را برای سر گیتار که گوشی های کوک در آن قرار دارند نیز، انجام دهید، اما ممکن است نیازی به این کار نباشد. اکثر نوازندگان گیتار فقط این ناحیه را با یک پارچه خشک پاک می کنند تا تمیز شود.

6 . صابون روغن اضافی را با یک پارچه میکروفیبر تمیز پاک کنید.

یک پارچه میکروفیبر دیگر را بردارید و آن را به آرامی و به صورت عمودی، روی فرت بورد بکشید. این کار باعث خیس شدن، و در نهایت پاک شدن صابون اضافی می شود. به مدت 30 تا 45 ثانیه پاک کردن را ادامه دهید تا زمانی که تمام صابون روغن به وضوح از بین برود.
* اگر از ظاهر فرت‌بورد راضی هستید، می‌توانید تمیز کردن گیتار الکتریک خود را در اینجا متوقف کنید.

7 . اگر می خواهید فرت بورد شما بدرخشد، مقداری روغن لیمو را به فرت بورد بمالید.

اگر می خواهید روکش براق تری داشته باشید، یک پارچه تمیز را به مقداری روغن لیمو طبیعی آغشته کنید. روغن لیمو را به آرامی روی چوب بین فرت ها بمالید تا روی چوب پخش شود. این به فرت‌ بورد شما درخشندگی پر جلوه تری می‌دهد و گیتار را کاملاً جدید می‌کند.
* برای درخشندگی بیشتر گیتار، 2 قاشق چایخوری (9.9 میلی لیتر) روغن زیتون را با روغن لیمو مخلوط کنید و سپس آن را روی فرت بورد بمالید.

روش 3 از 3: پولیش گیتار

تمیز کردن گیتار الکتریک

1 . از یک پارچه نخی برای پاک کردن اطراف دکمه ها، پل و دستگیره ها استفاده کنید.

هنگامی که موم کارنوبا، روغن لیمو و صابون روغن را روی گیتار می‌زنید، بیشتر افراد از ناحیه اطراف پل، دستگیره‌ها و دکمه‌ها می‌گذرند. اگر می‌خواهید این بخش‌ها را بشویید، یک پارچه نخی را در هر پاک‌کننده‌ای که در مرحله فعلی تمیز کردن گیتار الکتریک استفاده می‌کنید، آغشته کنید و آن را در اطراف همه دکمه‌ها، دستگیره‌ها و اجزایی که از گیتارتان بیرون زده‌اند بچرخانید.
* این نیز اساساً تنها راه تمیز کردن اطراف کلیدهای تنظیم در سر گیتار است.
نکته: بسیاری از مردم فقط بدنه و فرت بورد را تمیز می‌کنند زیرا دیدن کثیفی‌های پنهان در اطراف اجزای فلزی، پل و دستگیره‌ها بسیار سخت است.

2 . اجزای فلزی را به مدت 24 ساعت در سرکه سفید خیس کنید تا واقعا براق شوند.

اگر می‌خواهید اجزای فلزی مثل روز اول بدرخشند، پیچ پل را باز کنید، دستگیره‌های تنظیم را بردارید و هر دستگیره یا قطعه فلزی را از گیتار جدا کنید. قبل از اینکه آنها را بیرون بیاورید و زیر آب بشویید، آنها را به مدت 24 ساعت در سرکه سفید خیس کنید. قبل از مونتاژ مجدد گیتار خود، آنها را با یک پد مبلمان یا پشم فولادی بسیار ظریف پاک کنید.
* از آنجایی که شما همیشه دستگیره‌ها را لمس می‌کنید و پل خیلی کثیف نمی‌شود، بیشتر مردم این اجزا را به جز پاک کردن ملایم، تمیز نمی‌کنند. شما همچنین باید آنها را بردارید تا واقعا تمیز شوند، که این کار، روند تمیز کردن گیتار الکتریک را به نوعی سخت می کند.

تمیز کردن گیتار الکتریک

3 . پس از تمیز کردن گیتار الکتریک، سیم های جدید را به آن متصل کنید تا صدایی عالی داشته باشید.

هر سیم را از سوراخی در پشت بدنه گیتار رد کنید و سیم ها را از طریق پل به سمت بالا بکشید. از سیم پایینی شروع کنید و هر سیم را محکم بکشید. سیم را از سوراخ روی میخ رد کنید و دستگیره تنظیم را سفت کنید. بستن دستگیره را تا زمانی که سیم ها سفت شوند، ادامه دهید. این فرآیند را برای هر سیم تکرار کنید.
* سیم های اضافی را با سیم بر جدا کنید.

نکات
اکثر نوازندگان هر 3 تا 4 ماه یا بعد از 100 ساعت نواختن، سیم های خود را عوض می کنند. این کار صدا را واضح نگه می‌دارد و احتمال قطع شدن سیم‌های شما را وقتی در میانه یک برنامه زنده یا جلسه تمرین هستید، کاهش می‌دهد.

هشدارها
* هرگز از پولیش مبلمان برای تمیز کردن گیتار خود استفاده نکنید. این پولیش ها می توانند لایه های روکش شما را از بین ببرند و به فرت های فلزی آسیب برسانند.
* پاک کننده های شیشه می توانند سطح بدنه گیتار شما را فرسایش دهند. هرگز از شیشه پاک کن برای تمیز کردن گیتار الکتریک خود استفاده نکنید.
* اگر برای تمیز کردن بدنه گیتار از چربی‌زدا استفاده می‌کنید، از ماسک مخصوص گرد و غبار و دستکش نیتریل استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *