معرفی مقاله تمیز کردن و نگهداری کلارینت:

برای اینکه بیشترین بهره را از کلارینت خود ببرید، ایجاد یک سیستم مناسب برای تمیز کردن و نگهداری کلارینت، بسیار مهم است. با جدا کردن منظم کلارینت و تمیز کردن هر قطعه با سواب، روغن و کمی آب، ساز شما بسیار بیشتر دوام خواهد آورد و صدای زیبایی خواهد داشت.

قسمت 1 از 2: تمیز کردن و نگهداری کلارینت بعد از نواختن

تمیز کردن و نگهداری کلارینت

1. کلارینت خود را جدا کنید.

برای جلوگیری از انتقال روغن دست خود به چوب کلارینت، هر قطعه را با نوک انگشتان خود کنترل کنید. هنگام تمیز کردن و نگهداری کلارینت و جدا کردن قطعات آن، مراقب باشید که کلیدها را خم نکنید. هر قطعه را در مکانی امن قرار دهید که آسیبی به آن وارد نشود.

2. بعد از اتمام نواختن، نی را بردارید و در نگهدارنده نی بگذارید تا خشک شود.

بقیه کلارینت را در جای مطمئنی قرار دهید که خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد. کلارینت را روی انتهای آن قرار ندهید مگر اینکه پایه کلارینت داشته باشید (کلارینت شما را به صورت عمودی نگه می دارد و معمولاً می توان آن را جمع کرد).

3. از یک پارچه پولیش برای پاک کردن اثر انگشت از روی بست(ligature) و کلید ها استفاده کنید.

پولیش با پارچه میکروفیبر باعث می شود اسیدها و روغن ها به دستگاه آسیب نرسانند. پارچه را با احتیاط در جعبه خود قرار دهید. از هیچ نوع پولیش فلزی یا ماده دیگری به جز روغن کلید و گریس چوب پنبه ای روی ساز خود استفاده نکنید. به سوراخ‌های صدایی که انگشتانتان آنها را می‌پوشانند، توجه زیادی داشته باشید، زیرا اغلب جرم و کثیفی را از انگشتانتان جمع می‌کنند.

تمیز کردن و نگهداری کلارینت

4. قطعه دهانی خود را با یک برس کوچک تمیز کنید.

یک قطعه دهانی کثیف، اگر برای مدت طولانی نادیده گرفته شود، می تواند غیربهداشتی شود و بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. یک قطعه دهانی کثیف، همچنین می تواند فشرده شود و بر صدای ساز تأثیر منفی بگذارد. با استفاده از برس و آب گرم، به آرامی تجمعات روی قطعه دهانی را جدا کرده و آن را با پارچه میکروفیبر خود خشک کنید.

5. هر قسمت از کلارینت را پاک کنید.

به منظور از بین بردن رطوبت از داخل کلارینت، از سواب خود استفاده کنید و پارچه را از طریق بخش شیپوری کلارینت داخل کنید و تا قطعه دهانی ببرید و سپس آن را از داخل کلارینت بیرون بکشید. اگر پارچه شما گیر کرد، بیشتر بکشید، نگران نباشید این کار کلارینت شما را خراب نمی کند. ممکن است مجبور شوید چندین بار این کار را انجام دهید.
* برای تمیز کردن و نگهداری کلارینت، قطعات آن را از هم جدا کرده و تنون ها را خشک کنید. سپس قبل از قرار دادن سواب در جعبه، اجازه دهید خشک شود، در غیر این صورت کلیدهای شما تغییر رنگ می دهند.

6. کلارینت را دوباره در جعبه اش قرار دهید.

پس از تمیز کردن و نگهداری کلارینت، همیشه آن را به درون جعبه خود برگردانید تا از آسیب محافظت شود. از نگه داشتن چیز دیگری غیر از کلارینت در جعبه خودداری کنید، زیرا چیزهایی مانند کاغذ و مداد می توانند پس از بسته شدن جعبه، به چوب آسیب برسانند. هنگامی که کلارینت شما ایمن است و در خانه قرار دارد، درب جعبه را به مدت یک ساعت باز نگه دارید تا کلارینت به طور طبیعی خشک شود.
* اگر کیف شما به اندازه کافی بزرگ نیست که بتواند همه لوازم تمیز کردن و نگهداری از کلارینت شما را در خود جای دهد، می توانید یک جامدادی برای نگهداری نی ها، سواب ها و سایر ملزومات اضافی بخرید.

قسمت 2 از 2: نگهداری از کلارینت

تمیز کردن و نگهداری کلارینت

1. شروع به مونتاژ کلارینت جدید خود کنید.

هفت قطعه مختلف از کلارینت وجود دارد که هر کدام تاثیر حیاتی خود را بر صدای ساز دارند و مونتاژ این قطعات برای نگهداری مناسب ضروری است. درک نحوه صحیح مونتاژ کلارینت تضمین می کند که ساز هنگام نواختن آسیب نبیند. این مراحل را در حین برخورد با هر تکه از کلارینت با احتیاط انجام دهید و از قسمت پایینی کلارینت به سمت بالا کار کنید.
* بخش شیپوری را روی مفصل پایین بچرخانید.
* مفصل بالایی را روی مفصل پایین بپیچانید.
* قطعه پل را تراز کنید.
* روی بخش بالایی(barrel) بپیچید.
* روی قطعه دهانی بپیچید.
* نی را با احتیاط در داخل قرار دهید و آن را با بند محکم کنید.

2. چوب پنبه های تنون را چرب کنید.

چوب پنبه ها را با مالیدن روغن چوب پنبه با انگشت روی آنها، چرب کنید. لازم نیست هر بار که کلارینت خود را جمع آوری می کنید این کار را انجام دهید، زیرا چربی زیاد روغن چوب پنبه باعث ضعیف شدن چوب پنبه ها می شود و آنها را مستعد ترک خوردن و شکستن می کند. اگر مونتاژ ابزار دشوار است، چوب پنبه‌های تنون را با روغن چوب پنبه چرب کنید تا اتصالات به خوبی روی هم قرار گیرند. ممکن است لازم باشد آنها را بیشتر در ماه های خشک زمستان چرب کنید.

تمیز کردن و نگهداری کلارینت

3. قبل از نواختن کلارینت، نی را در یک فنجان آب خیس کنید.

نی بیشترین تاثیر را بر صدای کلارینت دارد و برای صدای کلارینت ضروری است. هنگام دست زدن به نی به خصوص مراقب باشید زیرا بسیار شکننده است. قبل از هر جلسه تمرین، نی را دو تا سه دقیقه خیس کنید.
* روش دیگر خیس کردن نی این است که نی را برای چند دقیقه در دهان خود قرار دهید و قبل از نواختن کلارینت، از بزاق دهان خود برای مرطوب کردن نی استفاده کنید.

4. به صورت دوره ای نی را تعویض کنید.

بیش از یک نی بخرید و همیشه یک نی اصافه به عنوان پشتیبان داشته باشید. اگر صدای کلارینت شما خارج از کوک به نظر برسد، متوجه خواهید شد که نی باید تعویض شود. اگر نی ترک خورده یا آسیب دیده است، آن را تعویض کنید. وقتی نی شما سبز شد این نیز نشانه آن است که باید آن را تعویض کنید. قبل از تعویض نی، نی جدید را دو تا سه دقیقه خیس کنید.

5. سوراخ کلارینت را هر 12-18 ماه یکبار روغن بزنید.

روغن را از فروشگاه موسیقی خریداری کنید تا مطمئن شوید که روغن برای تمیز کردن و نگهداری کلارینت شما مناسب است. مقدار کمی روغن را روی یک پارچه نخی بمالید و در حالی که کلارینت مونتاژ شده است آن را روی کلارینت بکشید. اجازه دهید کلارینت 15 دقیقه استراحت کند و سپس روغن اضافی که جذب چوب نشده است را بردارید. این کار برای تمیز کردن و نگهداری کلارینت ضروری است و تضمین می کند که کلارینت رطوبت طبیعی خود را حفظ می کند، به خصوص اگر در مناطقی با رطوبت های مختلف سفر می کنید.

6. هنگام حمل کلارینت در جعبه آن، احتیاط کنید.

اگرچه یک کیس کلارینت برای محافظت از کلارینت شما ساخته شده است، اما همچنان باید هنگام حمل و نقل ساز خود بسیار محتاط باشید. از برخورد کیس به دیوار یا انداختن آن روی زمین خودداری کنید. از آنجایی که اکثر کلارینت ها از چوب ساخته شده اند، حتی یک خطای کوچک در حمل و نقل کلارینت، می تواند آسیب جدی به ساز وارد کند. هنگام رانندگی، مطمئن شوید که کیس در یک مکان امن و مطمئن قرار دارد و در هنگام پیچ های تند به اطراف سر نمی‌خورد.

نکات
* پایه کلارینت بخرید. وقتی باید کلارینت خود را به حال خود رها کنید، پایه های کلارینت واقعا عالی هستند، زیرا هیچ ترسی از افتادن و شکستن آن نخواهید داشت. همچنین هنگام تمیز کردن و نگهداری از کلارینت، مانند وقتی که می خواهید ساز را جلا دهید نیز، نیازی به نگه داشتن آن ندارید. فقط کلارینت را روی پایه قرار دهید و دست به کار شوید! برخی از پایه های نگهدارنده کلارینت تا می‌شوند و می‌توان آن ها را در بخش شیپوری نگهداری کرد که حتی بهتر است.
* پولیش کردن، پاک کردن، گردگیری، روغن کاری، و به طور کلی تمیز کردن و نگهداری از کلارینت به صورت درست و منظم، باعث می شود که ساز شما دوام بیشتری داشته باشد، اما وولیش و غبارگیری وسواس گونه باعث از بین رفتن سطح کلید شما می شود.

هشدارها
* هنگام دست زدن به نی بسیار مراقب باشید. نی ها به اندازه کاغذ نازک هستند و به راحتی شکسته یا خرد می شوند. با این حال، هنگامی که آنها شروع به خاکستری شدن کردند، زمان آن است که نی های جدیدی را تهیه کنید.
* اگر سواب شما گیر کرد، سعی نکنید آن را بیرون بیاورید. کلارینت را به نزدیکترین فروشگاه موسیقی ببرید و از افراد حرفه ای کمک بگیرید.
* از هیچ نوع پولیش فلزی روی کلارینت خود استفاده نکنید.
* سازهای بادی چوبی نمی توانند خیس شوند. اگر حتی کمی مرطوب شوند، پدهایی که سوراخ ها را می پوشانند، آب را جذب می کنند و بزرگ شده و پف می کنند. و آنها دیگر سوراخ ها را به درستی نمی پوشانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *