معرفی مقاله نحوه تنظیم اکشن روی گیتار:

در گیتار یا بیس، اکشن به معنای ارتفاع سیم های شما از فرت بورد است. اگر اکشن گیتار خیلی زیاد باشد، فشار دادن سیم ها برای شما سخت می شود و نواختن ساز را سخت تر می کند. از طرف دیگر، اگر اکشن خیلی کم باشد، سیم ها به طور مکرر در برابر فرت ها وزوز می کنند و صدای گیتار شما را خراب می کنند. اکثر گیتاریست‌ها ترجیح می‌دهند اکشن‌ گیتار آنها تا حد امکان پایین باشد، بدون هیچ صدای وزوزی. با این حال، در نهایت، بهترین اکشن برای شما، بستگی به راحتی و ترجیحات شخصی شما دارد. تنظیم اکشن روی گیتار، به طور بالقوه نیاز به تغییراتی در دسته، شیطانک و بریج دارد.

قسمت 1 از 4: بررسی کشش در دسته

اطمینان حاصل کنید که گیتار شما در کوک است تا کشش روی سیم ها در حد مناسب باشد. هنگامی که سیم ها بی صدا یا خارج از کوک هستند، دسته به طور طبیعی حرکت می کند، بنابراین باید مطمئن شوید که دسته در موقعیت مناسب قرار دارد.
* با کوک کردن گیتار خود، شما می‌خواهید مطمئن شوید که هیچ تاب یا خمیدگی در پل وجود ندارد که بتواند باعث ناهمواری اکشن شود و نواختن گیتار شما را سخت‌تر کند.
نکته: تغییرات شدید دما یا رطوبت می تواند باعث خمیدگی یا تاب برداشتن دسته گیتار شود. اگر گیتار شما اخیراً تحت چنین تغییراتی قرار گرفته است، تنظیم میله خرپایی برای صاف کردن دسته، ممکن است تنها کاری باشد که باید برای تنظیم اکشن روی گیتار انجام دهید.

2. دسته گیتار را از روی سردسته تا پایین به سمت پل، نگاه کنید.

گیتار خود را به سمت خود بچرخانید و آن را به صورت زاویه دار نگه دارید؛ به گونه ای که قسمت پایینی گیتار روی میز قرار گرفته و سردسته در سطح چشم قرار گیرد. با بستن یک چشم، به سمت پایین دسته نگاه کنید تا ببینید آیا صاف است یا خیر.
* گیتار را برگردانید و سمت دیگر را نیز از بالا تا پایین نگاه کنید. دسته باید از هر دو طرف صاف باشد.
* همچنین می توانید در حالی که گیتار خود را روی لبه پشتی آن روی میز قرار داده اید، از وسط سردسته تا پایین آن را نگاه کنید. از این زاویه، می‌توانید راحت‌تر ببینید که آیا خمیدگی در دسته وجود دارد یا خیر.
* اگر این اولین بار است که دسته گیتار خود را می بینید، ممکن است دقیقاً ندانید که باید به دنبال چه چیزی باشید.

3. از تست ضربه زدن، برای اندازه گیری کاهش تنش دسته استفاده کنید.

در فرت اول یک سیم را فشار دهید، سپس سیم را با انگشت کوچک خود، روی نزدیکترین فرت، جایی که دسته به بدنه گیتار می‌پیوندد، به سمت پایین فشار دهید. این تست می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید چقدر فاصله بین سیم ها و فرت ها وجود دارد.
* تست ضربه زدن را با تمام 6 سیم گیتار خود تکرار کنید.
* از آنجایی که برای دیدن دسته گیتار به تمرین نیاز است، این تست می تواند به شما در تایید یافته های خود کمک کند.
تست جایگزین: اگر شما یک لبه عمودی دندانه دار دارید، آن را در امتداد دسته گیتار خود قرار دهید و دسته را زیر نور نگه دارید. اگر نوری از پایین لبه عمودی شما وارد شود، به این معنا است که دسته گیتار شما صاف نیست.

تنظیم اکشن روی گیتار

4. میله خرپایی گیتار خود را در معرض دید قرار دهید.

در سردسته گیتار خود، پوشش کوچک میله خرپا را خواهید دید که با پیچ های خیلی ریز محکم شده است. درپوش را باز کرده و کنار بگذارید تا انتهای میله خرپا نمایان شود. ممکن است لازم باشد کمی روغن یا روان کننده دیگر بمالید تا مطمئن شوید که به راحتی می‌چرخد.
* مراقب باشید که پوشش میله خرپا یا پیچ ها را گم نکنید. می توانید آنها را به طور موقت به یک تکه نوار چسب یا قسمت چسبنده یک برگه یادداشت، بچسبانید، تا کنار هم بمانند.
* برخی از گیتارهای آکوستیک فقط از طریق سوراخ صدای گیتار قابل دسترسی هستند. اگر سیم‌های گیتار خود را شل کنید تا در مسیرتان قرار نگیرند، بهتر می‌توانید به میله خرپا برسید.

5. میله خرپا را به آرامی و به طور منظم بچرخانید.

آچار میله خرپا را متناسب با میله خرپایی خود انتخاب کنید و به آرامی آن را حدود 1/8 دور بچرخانید. اگر می خواهید میله خرپا را شل کنید تا تنش روی دسته را کاهش دهید، آن را به چپ بچرخانید. اگر نیاز به سفت کردن میله خرپایی برای از بین بردن شلی اضافی یا اصلاح خمیدگی به پشت دارید، آن را به سمت راست بچرخانید.
* اگر از طریق سوراخ صدای گیتار به میله خرپایی خود دسترسی دارید، از آچار میله خرپایی بلندتری برای رسیدن به آن استفاده خواهید کرد. این را هنگام تنظیم آن در نظر داشته باشید تا بیش از حد لازم آن را سفت یا شل نکنید.
نکته: مطمئن شوید که یک میله خرپایی قابل تنظیم دارید. برخی از میله های خرپا، به ویژه در گیتارهای آکوستیک قدیمی، قابل تنظیم نیستند. اگر یک میله خرپایی غیر قابل تنظیم دارید و نیاز به تعمیر دسته خمیده دارید، گیتار خود را نزد یک سازنده سازهای زهی مجرب ببرید.

6. در صورت لزوم تکرار کنید تا دسته گیتار شما صاف شود.

بعد از اینکه اولین تنظیم اکشن روی گیتار خود را انجام دادید، گیتار خود را مجدداً کوک کنید تا صدا را به گام مناسب رسانده و دوباره تنش روی گیتار را بررسی کنید. اگر دسته همچنان خمیده است، میله خرپا را 1/8 دور دیگر بچرخانید. سپس دوباره آن را بررسی کنید.
* اگر این اولین باری است که تنظیم تنظیم اکشن روی گیتار را انجام می دهید، ممکن است قبل از اینکه دسته را صاف کنید، مجبور شوید 4 یا 5 بار این روند را انجام دهید. فقط صبر داشته باشید. سازندگان باتجربه تر سازهای زهی، می توانند با دیدن دسته، بفهمند که دقیقاً چقدر باید میله خرپا را بچرخانند.

قسمت 2 از 4: اندازه گیری اکشن گیتار شما

تنظیم اکشن روی گیتار

1. عملکرد فعلی خود را در فرت دوازدهم اندازه گیری کنید.

اطمینان حاصل کنید که گیتار شما در گام مناسب کوک شده است تا بتوانید تنظیم اکشن روی گیتار را به درستی انجام دهید. خط کش ارتفاع سنج سیم خود را در سطح دسته قرار دهید و فاصله بین سیم و بالای فرت دوازدهم را اندازه بگیرید.
* می توانید از هر نقطه مرجعی بین فرت 8 و 12 استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که هر بار از همان یک استفاده می کنید.
* با اینکه می‌توانید از هر نوع خط‌کشی برای این اندازه‌گیری استفاده کنید، اما خط‌کش‌های ارتفاع سنج سیم ها، دارای واحدهای اندازه گیری بسیار کوچک‌تری هستند که به شما امکان می‌دهد دقیق‌تر باشید.
نکته: می‌توانید در اولین فرت از کاپو استفاده کنید تا ارتفاع شیطانک ‌شما بر اندازه‌گیری‌هایتان تأثیر نگذارد. اگر این کار را انجام می دهید، مطمئن شوید که هر بار که اکشن خود را بررسی می کنید، آن را انجام می دهید.

2. تصمیم بگیرید که آیا اکشن شما خیلی کم است یا خیلی زیاد.

اینکه اکشن گیتار شما خیلی کم باشد یا خیلی زیاد، تا حد زیادی به ترجیح شخصی شما بستگی دارد. این تا حد زیادی به آنچه که با آن راحت هستید و همچنین به سبک نواختن شما بستگی دارد.
* اگر به آرامی فرت گذاری انجام می‌دهید، ممکن است با یک اکشن پایین تر، احساس راحتی بیشتری داشته باشید و احتمالاً نیازی به نگرانی در مورد وزوز بیش از حد نخواهید داشت. با این حال، نوازندگان تهاجمی تر معمولاً خواهان اکشن بالاتری برای جلوگیری از وزوز بیش از حد هستند.
* گیتارهای آکوستیک معمولاً به اکشن کمی بالاتر از گیتارهای الکتریک نیاز دارند. اگر هر دو را دارید یا در حال تغییر از یکی به دیگری هستید، این را در نظر داشته باشید.

3. اکشن پیش فرض را برای نوع گیتاری که دارید بررسی کنید.

هر گیتار دارای یک اکشن پیش‌فرض است که هنگام خروج از کارخانه تنظیم می‌شود. اگر گیتار شما زیاد نواخته شده یا در معرض تغییرات شدید دما و رطوبت قرار گرفته است، ممکن است بخواهید به سادگی آن را به حالت پیش فرض برگردانید. عملکرد پیش فرض خاص بستگی به نوع گیتاری که دارید و اندازه دسته آن دارد. با این حال، به سادگی می‌توانید از اندازه‌گیری‌های پیش‌فرض عمومی برای تعیین اینکه آیا اکشن شما خیلی زیاد است یا خیلی کم، استفاده کنید:
* برای گیتارهای الکتریک، اکشن پیش‌فرض معمولاً در سمت باس 6⁄64 اینچ (0.24 سانتی‌متر)، و در سمت سیم های سه گانه 4⁄64 اینچ (0.16 سانتی‌متر) است.
* برای گیتارهای آکوستیک، اکشن پیش‌فرض معمولاً در سمت باس 7⁄64 اینچ (0.28 سانتی‌متر) و در سمت سیم های سه گانه 5⁄64 اینچ (0.20 سانتی‌متر) است.

قسمت 3 از 4: تنظیم اکشن روی گیتار در شیطانک

تنظیم اکشن روی گیتار

1. در صورت لزوم گام گیتار خود را بالا بیاورید.

اگر در حال تنظیم تنش دسته گیتار خود بوده اید، ممکن است لازم باشد قبل از اینکه اکشن روی شیطانک را آزمایش کنید، گیتار خود را دوباره کوک کنید. اگر سیم های شما در کشش صحیح نباشند، اندازه گیری شما اشتباه خواهد شد.
* اگر مرتباً از کوک‌های متناوب استفاده می‌کنید یا اندازه سیم ‌های خود را تغییر می‌دهید، ممکن است اصلاً نخواهید اکشن را در شیطانک تنظیم کنید. این فقط قرارگیری سیم های شما را دشوار می کند و ممکن است در کوک کردن گیتار خود با مشکل مواجه شوید.

2. ارتفاع سیم 6 را در اولین فرت بررسی کنید.

یک ابزار سنجش را در بالای فرت اول، بین سیم و فرت قرار دهید. با کوچکترین ابزار شروع کنید و سپس به سراغ بزرگترین ابزار بعدی بروید. ادامه دهید تا زمانی که حرکت سیم را برای قرار دادن ابزار سنجش، احساس کنید.
* بزرگترین ابزار سنجش که بین سیم و اولین فرت قرار می گیرد، فاصله بین سیم و بالای فرت است.
* همچنین می توانید با خط کش ارتفاع سنج اندازه گیری کنید. اندازه استاندارد در فرت اول 0.30 اینچ (0.76 سانتی متر) است.
نکته: اکشن بالا در شیطانک می تواند بر آهنگ صدای گیتار شما تأثیر بگذارد و همچنین باعث شود که کل ساز به طور ناخوشایندی نواخته شود.

3. سیم را شل کنید و آن را در کنار شیطانک قرار دهید.

سیم 6 را تا جایی شل کنید که بتوانید به آرامی آن را از شکاف خارج کنید و آن را در کنار بگذارید. مراقب باشید که سیم ها را پاره نکنید زیرا ممکن است باعث وارد آمدن آسیب به شکاف شیطانک شوید.
* همچنین می توانید سیم شل شده را به آرامی روی شیطانک قرار دهید. با این حال، این کار را تا زمانی که کمی تمرین نکرده اید، امتحان نکنید زیرا می تواند به شیطانک آسیب برساند.

4. شیطانک را با زاویه سوهان بزنید.

با استفاده از سوهان شیطانک برای سیم ششم، شکاف شیطانک را به سمت سردسته، و در همان زاویه سردسته، سوهان بکشید. مراقب باشید که آن را صاف نکنید. مقدار بسیار کمی را در یک زمان سوهان کشی کنید، سپس سیم خود را جایگزین کنید و اکشن را بررسی کنید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا زمانی که به اکشن مورد نظر خود برسید.
* ممکن است بخواهید برای محافظت از سردسته، یک تکه پلاستیک را روی آن بین تیونرها قرار دهید. در غیر این صورت، ممکن است به طور تصادفی سردسته را سوهان بکشید.
اخطار: فقط می توانید اکشن را در شیطانک پایین بیاورید. اگر بیش از حد سوهان بزنید، باید شیطانک را تعویض کنید. تنها راه برای افزایش اکشن در شیطانک، نصب یک شیطانک جدید است.

5. این روند را با هر یک از سیم های دیگر نیز تکرار کنید.

هنگامی که در شیطانک اکشن صحیح را برای سیم ششم پیدا کردید، به سراغ سیم پنجم بروید و اکشن را اندازه بگیرید. در صورت لزوم سوهان کشی کنید، سپس به سراغ سیم چهارم بروید و همینطور ادامه دهید.
* برای سیم های میانی، مطمئن شوید که سیم ها به اندازه کافی شل باشند که مستقیماً روی شیطانک قرار نگیرند.
نکته: معمولاً بهتر است که در صورت لزوم، قبل از تنظیم اکشن روی پل، اکشن شیطانک را کاهش دهید. پس از پایین آمدن اکشن روی شیطانک، دوباره اکشن خود را اندازه گیری کنید تا مشخص شود که آیا کار روی پل ضروری است یا خیر.

قسمت 4 از 4: تنظیم اکشن در پل

تنظیم اکشن روی گیتار

1. ارتفاع یک پل به سبک گیبسون را در 2 مکان تغییر دهید.

پل های سبک گیبسون دارای یک پیچ در دو طرف هستند که می توانید از آن برای تنظیم ارتفاع پل استفاده کنید. برای بالا بردن پل، پیچ را به سمت چپ، یا برای پایین آوردن پل، به سمت راست بچرخانید. گیتار خود را دوباره کوک کنید و اکشن را اندازه بگیرید. موارد زیر مشخصات پیش‌فرض اکشن گیبسون هستند:
* الکتریک: 6⁄64 اینچ (0.24 سانتی متر) در سمت پایین، 4⁄64 اینچ (0.16 سانتی متر) در سمت بالا
* آکوستیک: 7⁄64 اینچ (0.28 سانتی متر) در سمت پایین، 5⁄64 اینچ (0.20 سانتی متر) در سمت بالا
* بیس: 7⁄64 اینچ (0.28 سانتی متر) در سمت پایین، 5⁄64 اینچ (0.20 سانتی متر) در سمت بالا
هشدار: اگر پل Gibson Tune-o-Matic دارید، نیازی به تنظیم اکشن روی پل ندارید. اکشن آن در کارخانه تنظیم شده است.

2. اگر پلی به سبک Fender دارید، اکشن را برای هر سیم به صورت جداگانه تنظیم کنید.

شما با یک پل به سبک Fender کمی کنترل بیشتری دارید زیرا می توانید اکشن را برای هر سیم جداگانه تنظیم کنید نه اینکه ارتفاع کل پل را تغییر دهید. به سادگی از پیچ گوشتی مناسب برای چرخاندن پیچ در پایین سیم استفاده کنید و ارتفاع میله خرپای آن سیم را کم یا زیاد کنید. برای بالا بردن (افزایش اکشن) به سمت چپ بچرخانید، برای پایین آوردن (کاهش اکشن) به سمت راست بچرخانید. پس از اتمام کار، سیم را دوباره تنظیم کنید و اندازه گیری خود را بررسی کنید. مشخصات اکشن پیش فرض Fender به شرح زیر است:
* برای شعاع دسته 7.25 اینچ (18.4 سانتی‌متر)، ارتفاع سیم باید 5⁄64 اینچ (0.20 سانتی‌متر) در سمت پایین و 4⁄64 اینچ (0.16 سانتی‌متر) در سمت بالا باشد.
* برای شعاع دسته 9.5 تا 12 اینچ (24 تا 30 سانتی‌متر)، ارتفاع سیم باید 4⁄64 اینچ (0.16 سانتی‌متر) در سمت پایین و 4⁄64 اینچ (0.16 سانتی‌متر) در سمت بالا باشد.
* برای شعاع دسته 15 تا 17 اینچ (38 تا 43 سانتی‌متر)، ارتفاع سیم باید 4⁄64 اینچ (0.16 سانتی‌متر) در سمت پایین و 3⁄64 اینچ (0.12 سانتی‌متر) در سمت بالا باشد.

3. در یک گیتار آکوستیک، سیم ها را از روی پل بردارید.

اگر یک گیتار آکوستیک دارید، نمی‌توانید به راحتی یک گیتار الکتریک، اکشن روی پل را تنظیم کنید. از آنجایی که باید برای تنظیم اکشن روی گیتار، پل خود را سمباده بزنید، ابتدا باید سیم ها را با دقت از روی پل بلند کنید تا بتوانید میله خرپا را از شکاف پل بیرون بکشید.
* از سیم پیچ خود استفاده کنید تا سیم های خود را حسابی شل کنید. ممکن است لازم نباشد آنها را به طور کامل حذف کنید، که این می تواند در زمان شما صرفه جویی کند. با این حال، شما باید به اندازه کافی آنها را شل کنید تا بتوانید آنها را از روی پل جدا کنید.
* اگر پل شما کاملاً سفت است، ممکن است لازم باشد از انبردست برای بیرون آوردن آن استفاده کنید. مراقب باشید که گیتار خود را خراش ندهید یا به پل یا میله خرپا آسیب نرسانید.

تنظیم اکشن روی گیتار

4. میله خرپای خود را با سنباده کشی، پایین بیاورید.

اگر می خواهید اکشن گیتار خود را کم کنید، از کاغذ سنباده استفاده کنید تا میله خرپا را به آرامی و با دقت سنباده بکشید. اگر می خواهید اکشن خود را بالا ببرید، باید یک شیم را به میله خرپا بچسبانید (یا یک میله خرپای بلندتر بخرید).
* هنگام سنباده زدن مراقب باشید که کاملاً یکنواخت باشد. میله خرپای ناهموار صدای ساز شما را خراب می کند.
* هر بار مقدرا کمی را سنباده بزنید. این کار را انجام دهید، سپس سیم‌های خود را تعویض کنید، گیتار خود را در گام درست کوک کنید و دوباره اکشن را بررسی کنید. آماده باشید که این عمل را چندین بار تکرار کنید، به خصوص اگر در تنظیم اکشن روی گیتار تمرین زیادی نکرده باشید.
هشدار: تنظیم اکشن یک گیتار آکوستیک در پل یک عملیات بسیار ظریف است. اگر بیش از حد سمباده بزنید، می توانید گیتار خود را خراب کنید یا پل خود را بشکنید. اگر تجربه انجام این کار را ندارید، شاید بهتر باشد گیتار خود را به سادگی نزد یک تعمیرکار سازهای زهی مجرب ببرید.

5. اکشن خود را بررسی کنید و در صورت لزوم دوباره تنظیم کنید.

چه گیتار آکوستیک و چه الکتریک داشته باشید، ممکن است مجبور شوید روند تنظیم اکشن روی گیتار را چند بار قبل از اینکه درست شود، تکرار کنید. اطمینان حاصل کنید که گیتار شما در گام درست کوک شده است و در فرت دوازدهم، همانطور که در ابتدا انجام دادید، اکشن را دوباره اندازه گیری کنید. اگر هنوز به هدف خود نرسیده اید، روند تنظیم اکشن روی گیتار را تکرار کنید و دوباره امتحان کنید.
* بیشتر از صرفاً توجه به اندازه گیری خاص، به نحوه نواختن و صدای گیتار خود توجه کنید. اگر هنگام نواختن گیتار، فرت ها صدای وزوز ایجاد می‌کنند، اکشن خود را زیادی کم کرده‌اید. اگر نواختن گیتار راحت نیست یا در فرت گذاری بر روی سیم ها مشکل دارید، ممکن است اکشن را خیلی بالا تنظیم کرده باشید. ادامه دهید تا زمانی که بهترین اکشن را پیدا کنید.

نکات
* احساس و قابلیت نواختن یک گیتار ربطی به گران قیمت بودن آن ندارد. اگر یک گیتار خوب برمی دارید و نواختن آن برایتان مشکل است، احتمالاً تنظیم اکشن روی گیتار برای شما به درستی تنظیم نشده است.
* اگر از کوک‌های جایگزین استفاده می‌کنید که کشش روی سیم‌های شما را تغییر می‌دهد، ممکن است مجبور شوید وقتی گیتار را به کوک استاندارد برمی‌گردانید، اکشن را تنظیم کنید.
* ساز را می توان به صورت آنلاین یا در فروشگاه های فروش گیتار خریداری کرد.

هشدارها
تنظیم اکشن روی گیتار کاری مناسب برای نوازندگان با تجربه گیتار است که می توانند تعمیرات جزئی گیتار را نیز انجام دهند. اگر تجربه کار روی گیتار را ندارید، احتمالاً بهتر است ساز خود را نزد یک نوازنده باتجربه ببرید که می تواند به شما در تنظیم اکشن روی گیتار کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *