معرفی مقاله بازسازی پیانو:

بازسازی پیانو کار پر زحمتی است، اما خودتان هم می‌توانید با چند ابزار و لوازم ترمیم مبلمان این کار را انجام دهید. اگر پیانوی شما یک عتیقه ارزشمند است، توصیه نمی شود که خودتان آن را بازسازی کنید. چنین پیانویی بهتر است به یک متخصص با تخصص و تجربه بالا واگذار شود. با این حال، اگر صاحب یک پیانوی قدیمی هستید که قبلاً روزهای شکوه خود را گذرانده است، بازسازی پیانو توسط خودتان می‌تواند یک پروژه سرگرم‌کننده و مفید باشد.

مرحله 1 از 6: برای تعیین ارزش پیانوی خود با یک متخصص مشورت کنید

بازسازی پیانو

با یک متخصص تماس بگیرید تا بفهمید ارزش پیانوی شما چقدر است. هزینه بازسازی پیانو می تواند مقدار زیادی از بودجه شما را شامل شود، و اگر تازه کار هستید، بهتر است درگیر قسمت های خطرناک بازسازی پیانو نشوید و ساز را خراب نکنید. سعی کنید قبل از صرف هزینه برای بازسازی پیانو، درمورد میزان ارزش و وضعیت کلی پیانوی خود، ایده‌ای داشته باشید. شما می توانید با یک معلم محلی پیانو یا سایر تعمیرکاران پیانوی آگاه تماس بگیرید و آنها می توانند به شما در تعیین وضعیت ساختاری و موسیقایی و همچنین امکان پذیر بودن یا نبودن تعمیر و بازسازی پیانو کمک کنند. اگر پیانویی دارید که در حال فرسودگی یا پس از فرسودگی شدید قرار دارد، مواد مورد استفاده برای ساخت آن را ارزیابی کنید. اگر پانل های اصلی عمدتاً از تخته خرده چوب تشکیل شده باشند، احتمالاً ارزش بازسازی آن کمتر است. اگر اساساً از چوب تشکیل شده باشد، دارای قاب آهنی نسبتاً ضخیم باشد و از یک مارک معتبر باشد، احتمالاً ارزش بازسازی دارد. پیانوهای بازار رقابتی 1890-1925 اغلب کیفیت بالاتری دارند و با برندهای معتبر امروزی قابل مقایسه هستند. اگر سن پیانو خود را نمی دانید، می توانید تعیین کنید که چه کسی پیانو را ساخته است و آیا شماره سریال پیانو را دارید یا خیر.

مرحله 2 از 6: ارزش پیانوی خود را خودتان تعیین کنید

بازسازی پیانو

1. شماره سریال پیانو را پیدا کنید.

معمولاً روی صفحه پیانو بین سیم های باس و تنور قرار می گیرد. گاهی اوقات نیز وقتی درب پیانو را باز می کنید، روی بالای پیانو پیدا می شود.

2. پیانوی خود را روی نمودار [1] پیدا کنید تا ببینید چند ساله است.

صرف نظر از سن یا سازنده، به خاطر داشته باشید که حکاکی‌ها و منبت‌های تزئینی، یا هر طرح غیرعادی می‌تواند به این معنا باشد که پیانوی شما حتی با وجود شرایط داخلی ضعیف‌تر، ارزش متوسط‌تری دارد.

3. در مورد سن و یکپارچگی کلی موسیقی و ساختار پیانوی خود با یک تکنسین مورد اعتماد صحبت کنید.

اگر می‌خواهید خودتان چوب را بازسازی کنید، یک متخصص می‌تواند بهترین رنگانه‌ها و روش‌ها را به شما پیشنهاد دهد. در صورتی که نمی‌خواهید بازسازی پیانوی خود را به گونه ای انجام دهید که فقط یک نمایش مبلمان باشد، از یک شخص کوک کننده پیانو مشورت بگیرید تا تشخیص دهید که آیا پیانوی شما از نظر موسیقی سالم است یا خیر. یک شخص کوک کننده حرفه ای همچنین می تواند به شما در مورد تعویض کلیدهای فرسوده یا آسیب دیده پیانو نیز توصیه هایی کند.

مرحله 3 از 6: بازسازی خود را آغاز کنید

بازسازی پیانو

1. پیانو را از هم جدا کنید.

این کار مستلزم برداشتن تمام قطعات و برچسب گذاری هر قسمت است تا بتوانید بعداً دوباره پیانو را سرهم کنید. ممکن است بخواهید یادداشت برداری کنید تا به شما کمک کند فرآیند جداسازی قطعات را به خاطر بسپارید، زیرا ممکن است تکمیل پروژه زمان زیادی از شما بگیرد. همچنین گرفتن عکس از هر قطعه، قبل و بعد از برداشتن آنها نیز، به شما کمک می کند. اکشن اصلی را جدا نکنید، مگر اینکه در حال تعمیر قطعات در اکشن اصلی باشید.

2. تمام قسمت های داخلی را بپوشانید.

از یک ورق پلاستیکی استفاده کنید و مطمئن شوید که تمام قسمت های داخلی پوشانده شده است.

مرحله 4 از 6: لاک (وارنیش) را بردارید

بازسازی پیانو

1. برای پاک کردن لاک کهنه از یک پاک کننده رنگ مبلمان استفاده کنید.

ممکن است نیاز به چندین بار استعمال داشته باشید، به خصوص اگر پیانوی شما دارای قسمت های مزین و کارشده یا مارپیچ باشد. (اگر هیچ لاک یا رنگی روی پیانوی شما باقی نمانده است، می توانید از این مرحله از بازسازی پیانو صرف نظر کنید.)

2. بعد از اینکه لاک را پاک کردید، چوب بدون پوشش را تمیز کنید.

از تینر رنگ، پشم فولادی ظریف و پارچه قدیمی بدون پرز استفاده کنید. از آنجایی که تقریباً همه پیانوها از یک روکش بسیار نازک برخوردار هستند، از برداشتن مواد، بیشتر از آنچه برای برداشتن روکش اصلی لازم است، خودداری کنید.

3. از پرکننده های چوب برای ترمیم فرورفتگی ها و گودی ها استفاده کنید.

اگر قصد دارید از پوشش لاکی استفاده کنید، باید از پرکننده ای استفاده کنید که آرایش شیمیایی مشابه لاک را داشته باشد. (این کار از واکنشی که می تواند در اثر تماس با رنگی که استفاده می‌کنید، اتفاق بیفتد و باعث ایجاد رنگ ناهموار پس از رنگ زدن چوب شود، جلوگیری می کند.)

4. رنگ چوب را انتخاب کنید.

بیشتر پوشش ها را می توان روی اکثر انواع رنگ چوب ها اعمال کرد، اما لاک پلی اورتان را نمی توان روی برخی از رنگ ها اعمال کرد.

5. اولین روکش رنگ را بزنید.

از پارچه بدون پرز استفاده کنید. می توانید از برس فوم نیز استفاده کنید (فقط از برس های جدید استفاده کنید). هر بار یک منطقه کوچک را رنگ بزنید و هر رنگ اضافی را پاک کنید تا روی پیانو رگه ایجاد نشود.

6. اجازه دهید لایه اول کاملا خشک شود.

می توانید هر تعداد لایه رنگ را که می خواهید بر روی پیانو بزنید. هر لایه جدید رنگ را عمیق تر می کند.

مرحله 5 از 6: لایه آخر را بزنید

بازسازی پیانو

1. شروع به اعمال روکش نهایی کنید.

پلی اورتان به خوبی به عنوان یک روکش و رویه پایانی کار می کند. این لکه ها را می پوشاند و از پیانوی شما در برابر آسیب رطوبت محافظت می کند. روکش‌های نهایی شما خیلی سریع خشک می‌شوند، اما باید اجازه دهید هر لایه حداقل 48 ساعت بین اعمال لایه های قبلی و بعدی، خشک شود.

2. بین هر لایه، کمی سنباده بزنید.

برای سنباده زدن هر لایه نازک از روکش نهایی، از یک کاغذ سنباده ریز یا پشم فولادی شماره 000 استفاده کنید. (دو یا سه لایه روکش نهایی نازک، به پیانوی شما درخشندگی حرفه‌ای می‌دهد؛ این فرآیند طولانی‌تر است، و بیشتر ترجیح داده می‌شود که فقط یک لایه روکش نهایی ضخیم اعمال شود.)

3. از یک پارچه چسبناک برای پاک کردن چوب استفاده کنید.

پس از سنباده زدن هر لایه از روکش نهایی، چوب را با پارچه چسبناک پاک کنید تا قبل از استفاده از لایه بعدی، پلی اورتان، گرد و غبار و سایر ذرات پاک شوند. اگر این مرحله را رها کنید، احتمالاً با یک روکش ناهموار و نامناسب روبرو خواهید شد.

مرحله 6 از 6: پیانو را دوباره جمع کنید

بازسازی پیانو

1. قبل از شروع به مونتاژ مجدد پیانو، کاملاً مطمئن شوید که تمام قطعات خشک شده باشند.

هر قطعه و هر قسمت از هر قطعه را لمس کنید. اگر چیزی چسبناک به نظر می رسد، پس کاملاً خشک نیست.

2. قبل از شروع، یک تکه فرش روی زمین قرار دهید.

همچنین می توانید از یک مقوای بزرگ و صاف یا یک ورق استفاده کنید. این یک مرحله پیشگیرانه در بازسازی پیانو است که به جلوگیری از خراشیدگی چوب در حین مونتاژ مجدد پیانو کمک می کند.

3 . قطعات را به ترتیب معکوس دوباره جمع کنید.

از عکس ها و یادداشت های خود برای مونتاژ مجدد پیانو کمک بگیرید.

نکات
* چند هفته برای بازسازی پیانوی خود وقت بگذارید. در صورت امکان، بازسازی پیانو را در گاراژ یا فضای کاری دیگری که مزاحم نمی شود، انجام دهید.
* برخی از افراد فرآیند رنگ چوب را نادیده می گیرند و پس از سمباده زدن و تمیز کردن، به سادگی پیانو را رنگ می کنند. اگر رگه‌های چوب اصلی روی پیانوی شما خوب به نظر می‌رسند، استفاده از رنگ چوب باعث می‌شود که زیبایی رگه‌ها نمایان شود، اما چند لایه رنگ، زیبایی طبیعی چوب را از بین می‌برد.
* هنگامی که پیانو خود را جدا کردید، ممکن است بخواهید قبل از مونتاژ مجدد، برخی از قسمت های داخلی آن را بازسازی کنید.

هشدارها
* هنگام دست زدن به لکه‌برها و رنگ‌های چوب، از محافظ شخصی مناسب، مورد تایید OSHA استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که فضای کار شما به خوبی تهویه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *