معرفی مقاله نحوه نواختن کالیمبا:

کالیمبا یک ساز عالی و آسان برای یادگیری است که از آفریقا سرچشمه می گیرد. کالیمباها که معمولاً از چوب ساخته می‌شوند، دارای میله‌های فلزی بلندی هستند که وقتی با انگشت آنها را می‌زنید، می‌توانند نت‌هایی با گام زیر پخش کنند. اگر به نواختن کالیمبا علاقه‌مند هستید، ابتدا باید مطمئن شوید که ساز کوک شده است. سپس، می توانید با نواختن تک نت ها و آکوردها، ملودی های خود را ایجاد کنید. هنگامی که به نواختن کالیمبا عادت کردید، می توانید با خواندن دستان نگاره (tablature)، نحوه نواختن آهنگ ها را بیاموزید.

قسمت 1 از 3: کوک کردن کالیمبا

نواختن کالیمبا

1 . یک تیونر را دانلود یا خریداری کنید.

قبل از شروع نواختن کالیمبا، باید مطمئن شوید که کوک است وگرنه صدای درستی از آن خارج نمی‌شود. می توانید یک برنامه کوک ساده را بر روی تلفن خود دانلود کنید یا می توانید یک تیونر گیتار دیجیتال خریداری کنید. هنگامی که تیونر را تهیه کردید، آن را روشن کرده و در کنار کالیمبای خود قرار دهید.
* برنامه های محبوبی که برای کوک کردن ساز طراحی شده اند، عبارتند از VITALtuner, Cleartune, iStrobosoft.
* می توانید یک تیونر گیتار را به صورت آنلاین یا در یک فروشگاه موسیقی خریداری کنید.

نواختن کالیمبا

2 . برای تعیین نت های مناسب به نمودار کلیدی کالیمبا مراجعه کنید.

تیغه ها یا کلید ها، قطعات فلزی بلندی هستند که از بالا به پایین کالیمبا کشیده شده اند. اکثر کالیمباها دارای یک نمودار کلیدی هستند که مشخص می کند کدام نت با کدام تیغه مطابقت دارد و در برخی از کالیمباها حتی اسم نت ها روی خود تیغه ها حک شده است. اگر نمودار کلیدی ندارید، به جستجوی آنلاین بپردازید تا نموداری را پیدا کنید که با کالیمبای شما مطابقت داشته باشد.
* به عنوان مثال، اگر کالیمبای شما 8 تیغه دارد، به دنبال راهنمای کوک برای کالیمبایی با 8 تیغه باشید.
* کالیمباهای استارتر معمولاً با 8 نت یا 8 تیغه عرضه می شوند.
* کالیمباهای پیشرفته تر با 12 نت یا 12 تیغه ارائه می شوند.

3 . تیغه مرکزی را بزنید و به نت روی تیونر نگاه کنید.

تیغه مرکزی را پیدا کنید و در حالی که به تیونر نگاه می کنید، آن را با ناخن خود بزنید. تیغه باید ارتعاش پیدا کند و زنگ یک نت باید به گوش برسد.
* تیغه های کالیمبا مانند کلیدهای پیانو هستند.
* در اکثر کالیمباهای 8 تیغه ای، تیغه وسط نت C خواهد بود.
* روی کالیمبای 12 نت، نت مرکزی معمولاً G یا C است.

4 . اگر نت بمل است، با یک چکش کوک به بالای تیغه ضربه بزنید.

چکش کوک کالیمبا یک چکش فلزی کوچک است که می توان آن را به صورت آنلاین خریداری کرد. برای بالا بردن گام نت، به آرامی به انتهای پایینی تیغه ضربه بزنید. اکنون دوباره آن تیغه را با انگشت بزنید و ببینید چه نتی است. به ضربه زدن و تنظیم مجدد آن ادامه دهید تا زمانی که نت صحیح باشد.
* برای مثال، اگر از یک کالیمبای 8 تیغه ای استفاده می‌کنید و تیونر Cb یا B را می‌خواند، به این معنی است که نت بمل است و تیغه باید تغییر مکان دهد.
* لازم نیست هنگام ضربه زدن به تیغه از نیروی زیادی استفاده کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا تغییرات جزئی ایجاد کنید.

5 . اگر نت دیز است، با چکش کوک به پایین تیغه ضربه بزنید.

اگر تیونر ♯ را می خواند، به این معنی است که نت تیغه دیز است و باید پایین بیاید. به آرامی به قسمت بالای تیغه ضربه بزنید تا به سمت پایین حرکت کند. تیغه را دوباره با انگشت خود بزنید تا مطمئن شوید که کوک است.
* برای مثال، اگر از یک کالیمبای 8 تایی استفاده می‌کنید و تیغه وسط آن C♯ یا D را می‌خواند، به این معنی است که نت دیز است و تیغه باید پایین بیاید.

6 . بقیه‌ی تیغه های کالیمبا را نیز تنظیم کنید.

این روند را از روی نمودار کلیدی، روی بقیه تیغه های کالیمبا تکرار کنید تا مطمئن شوید که هر تیغه کوک است. هنگامی که تمام تیغه ها را در موقعیت مناسب قرار دادید، ساز شما کوک شده و شما آماده نواختن کالیمبای خود هستید.

قسمت 2 از 3: نواختن نت ها در کالیمبا

نواختن کالیمبا

1 . کالیمبا را با هر دو دست نگه دارید.

کالیمبا را طوری در کف دستان خود قرار دهید که تیغه های آن به سمت شما باشند. انگشتان شست خود را روی کالیمبا قرار دهید و بقیه انگشتان خود را پشت کالیمبا بپیچید. شما همچنین می توانید هنگام نواختن کالیمبا، به جای در دست نگه داشتن، آن را روی یک سطح صاف قرار دهید.
* هنگام نگه‌داشتن کالیمبا، 2 سوراخ پشت آن را نپوشانید، در غیر این صورت ساز صدای درستی نخواهد داشت.

2 . برای پخش یک نت، با ناخن انگشت شست خود، یک تیغه را بزنید.

برای دریافت صدای خوب، تیغه را با ناخن انگشت شست خود بزنید. تیغه پس از زده شدن باید بلرزد. تا زمانی که نت طنین انداز شود، ضربه زدن با ناخن را تمرین کنید.
* هنگامی که برای اولین بار شروع به نواختن کالیمبا می کنید، اگر برای مدت طولانی تمرین کنید، ممکن است دستانتان درد بگیرند، اما در نهایت اگر تمرین کنید، ناخن های شما به نواختن کالیمبا عادت می کنند.
* همچنین می توانید به جای استفاده از ناخن انگشت خود، یک پیک را خریداری کرده و از آن استفاده کنید.

3 . به طور متناوب با هر دو انگشت شست کالیمبا را بزنید تا پیشرفت کنید.

برخلاف پیانو، نت‌های کالیمبا متناوب هستند و از مرکز ساز بیرون می‌آیند. نواختن تیغه مربوطه در طرف مقابل کالیمبا، یک نت کامل یا یک نت کامل را با گام بالا یا پایین پخش می کند. برای نواختن پیشروی نت ها، ضربه به تیغه های مختلف را در سمت چپ و راست ساز آزمایش کنید.
* به عنوان مثال، در یک کالیمبای 8 نت، در کوک استاندارد، تیغه سمت چپ مرکز یک D و تیغه سمت راست مرکز یک E است.

نواختن کالیمبا

4 . برای نواختن یک آکورد، 2 تیغه مجاور را بزنید.

زدن 2 تیغه که دقیقاً در کنار هم قرار دارند، یک آکورد را به وجود می‌آورد. برای اجرای آکورد، از انگشت شست خود برای نواختن هر دو تیغه به طور همزمان استفاده کنید. ابن کار را با تیغه های مختلف روی کالیمبا امتحان کنید تا یک ردیف از آکورد ها را ایجاد کنید که با عنوان پیشروی آکورد شناخته می شوند.

5 . تک نت ها و آکوردها را ترکیب کنید تا آهنگ خود را بسازید.

به عنوان مثال، می توانید تیغه مرکزی را 3 بار بنوازید، سپس یک آکورد را 4 بار بنوازید، سپس تیغه مرکزی را 3 بار دیگر بنوازید. برای ایجاد آهنگ منحصر به فرد خود، با توالی ها و آکوردهای دیگر آزمایش کنید.

قسمت 3 از 3: نواختن برگه ها در کالیمبا

نواختن کالیمبا

1 . برای کالیمبای خاص خود یک دستان نگاره پیدا کنید.

برگه‌های کالیمبایی را جستجو کنید که با تعداد تیغه ‌های کالیمبای شما مطابقت دارند. به عنوان مثال، اگر 8 تیغه دارید، عبارت “8-note kalimba tabs را جستجو کنید. به دنبال آهنگی باشید که می‌خواهید نواختن آن را یاد بگیرید و برگه‌های مربوط به آن را پیدا کنید.
* حتی می‌توانید برگه‌های کالیمبا را برای آهنگ‌های محبوبی مانند «This Is What You Came For» کالوین هریس و “24K Magic” برونو مارس نیز پیدا کنید.

2 . برای تعیین مدت زمان پخش هر نت به آهنگ گوش دهید.

برگه‌ها به شما می‌گویند که کدام تیغه ‌ها را بنوازید، اما به شما نمی‌گویند برای چه مدت. به همین دلیل، بهتر است قبل از شروع به اجرای آهنگ، به آن گوش دهید.
* معمولاً برگه ها به آهنگ لینک شده اند.
* اگر برگه ها لینک آهنگ را ندارند، می توانید آن را به صورت آنلاین در وب سایت هایی مانند YouTube جستجو کنید.

نواختن کالیمبا

3 . دستان نگاره را از بالا به پایین بخوانید.

خط مرکزی که از میان برگه ها می گذرد نشان دهنده خط مرکزی روی کالیمبای شما است. هر خط عمودی در سمت راست و چپ خط مرکزی، نشان دهنده هر تیغه ساز شما است. قبل از شروع نواختن کالیمبا، به برگه نگاه کنید تا ببینید هر آهنگ چگونه ساخته شده است.

4 . تیغه های مربوطه را روی ساز خود بزنید.

هر نقطه روی برگه نشان دهنده نت یا تیغه ای است که باید روی کالیمبا اجرا کنید. تیغه ها را از چپ به راست، از بالا به پایین بخوانید و به ترتیب آنها را بزنید. به خواندن برگه ها ادامه دهید و آهنگ را پخش کنید. تمرین کنید تا بر هر قسمت از آهنگ مسلط شوید.
* زمانی که برای اولین بار شروع به نواختن کالیمبا می کنید، تسلط بر یک قسمت از آهنگ و سپس رفتن به قسمت دیگری از آهنگ، ممکن است مفید باشد.

5 . اجرای آهنگ های مختلف را تمرین کنید.

هنگامی که یک آهنگ را بارها تمرین کردید، ممکن است نحوه اجرای آن آهنگ را حفظ کنید. برای بهتر شدن در نواختن کالیمبا، هر آهنگ را تا زمانی که به آن مسلط شوید، تمرین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *