آیا می خواهید یک گیتار آکوستیک بخرید؟ از تعداد زیاد گزینه ها سردرگم شده اید؟
خرید گیتار آکوستیک یک سرمایه گذاری است، بنابراین قبل از تصمیم گیری، بهتر است کمی تحقیق کنید. عوامل مختلفی وجود دارند که باعث می شوند صدا، حس، و نواختن گیتارها باهم متفاوت باشد. هنگام تصمیم گیری برای خرید گیتار آکوستیک، درک این عوامل کلیدی است.

تعیین محدوده قیمت

خرید گیتار آکوستیک

1 . بودجه خود را مشخص کنید.

قبل از خرید گیتار آکوستیک و مقایسه قیمت های متفاوت باهم، باید تصمیم بگیرید که حداکثر، چقدر مایل به پرداخت هستید. سپس می توانید تحقیقات خود را شروع کنید. توصیه می شود سمت خرید گیتارهای خیلی ارزان قیمت نروید، حتی اگر مبتدی هستید، زیرا کیفیت ضعیف، باعث صدای نامرغوب می شود و نواختن آن هم دشوار خواهد بود.
* البته درمورد گیتارهای دست دوم، این موضوع صدق نمی کند.
کارشناس ما موافق است: اولین چیزی که باید به آن فکر کرد بودجه است. اگر مبتدی هستید، نام برند چندان مهم نیست. شما نیازی به خرید گیتار آکوستیک از برندهای خیلی گران قیمت ندارید، مگر اینکه زیر سقف بودجه شما باشند. در عوض، یک مدل استیودنت معمولی مانند یاماها بخرید. مطمئن شوید که نواختن آن راحت است و گیتار در شرایط عالی قرار دارد.

2 . بین رویه لمینت و چوب یکپارچه، انتخاب کنید.

اگر بودجه کمی دارید، خرید گیتار آکوستیک با رویه لمینت می تواند انتخاب مناسبی باشد. آنها از رویه های یکپارچه ارزان تر هستند و لرزشی به خوبی آنها ندارند. این به این معنی است که در یک گیتار با رویه لمینت، صدای غنی و درجه صدای خیلی بلند، نخواهید داشت.
*با لمس رویه گیتار، می توانید متوجه شوید که لمینت است یا چوب یکپارچه. رویه های لمینت نسبت به چوب خالص، براق تر و صاف تر به نظر می رسند.

3 . سطح مهارت خود را در نظر بگیرید.

در خرید گیتار آکوستیک، مهم است که در نظر بگیرید چقدر تجربه با گیتار دارید؛ زیرا به تعیین مقدار هزینه ای که باید بپردازید، کمک می کند. یک مبتدی انتظار دارد در نهایت گیتارش را ارتقا دهد، پس نیاز چندانی به جنبه های ظریفی که یک گیتار سطح بالا را، از یک گیتار ارزان قیمت، بهتر می کند، ندارد. اگر در گیتار باتجربه‌تر هستید، سازی در محدوده قیمیت بالاتر را هدف بگیرید. اگر حرفه ای هستید، می توانید ساز گران قیمیتی بخرید که تا آخر عمر برای شما دوام بیاورد.

4 . با توجه به بودجه تان، گیتارهای برخی برندهای معروف را درنظر داشته باشید.

اکثر برندهای معروف گیتار، برای هر قیمتی، مدل هایی دارند. برخی از برندهایی که هنگام خرید گیتار آکوستیک باید به آنها توجه کرد عبارتند از Fender، Yamaha، Epiphone، Takamine، Washburn، Taylor و Martin.
‏* Fender و Yamaha هر دو چندین مدل گیتار آکوستیک می‌سازند که برای مبتدیان با بودجه پایین رتبه بالایی دارند.
‏* Washburn، Epiphone و Takamine همگی گیتارهای آکوستیک عالی را برای کسانی که بودجه کمی بالاتر دارند می سازند. اینها مارک های عالی برای نوازندگان سطح متوسط هستند.
‏* Martin و Taylor گیتارهای آکوستیک بسیار سطح بالایی می سازند. این گیتارها گرانتر خواهند بود اما دلیل خوبی برای قیمتشان دارند.

انتخاب شکل و سبک

خرید گیتار آکوستیک

1- تصمیم بگیرید که آیا گیتار آکوستیک می خواهید یا گیتار آکوستیک-الکتریک.

گیتارهای آکوستیک الکتریک، دارای قطعات الکترونیکی هستند که به آنها اجازه می دهد به تقویت کننده (آمپلی فایر) وصل شوند. گیتارهای آکوستیک غیرالکتریک، باید به میکروفون مجهز شده، یا در میکروفون نواخته شوند، تا بتوان صدای آنها را تقویت یا ضبط کرد. گیتارهای آکوستیک-الکتریک، اغلب گران‌تر از همتایان آکوستیک خود هستند، اما اگر بیشتر اوقات در یک گروه موسیقی یا در محیط‌های زنده برای مخاطبان می‌نوازید، خرید گیتار آکوستیک-الکتریک را درنظر بگیرید.
* گیتارهای آکوستیک-الکتریک اغلب دارای یک تیونر داخلی هستند که برای بسیاری از افراد مفید است.

2 . استایل بدنه ای را انتخاب کنید که مناسب باشد.

سه سبک بدنه اصلی وجود دارد: کلاسیک، دِرِدنات و جامبو.
* گیتارهای کلاسیک: اغلب برای سبک کلاسیک گیتار استفاده می شوند. گیتاریست‌هایی که انگشت‌گذاری زیادی انجام می‌دهند، گاهی اوقات این گیتارها را ترجیح می‌دهند، زیرا وضوح و تعادل زیادی بین اوج‌ها و فرودها دارند.
* گیتارهای دِرِ‌ِدنات (Dreadnaught): پخش صدای بهتری نسبت به گیتارهای کلاسیک دارند. برخی صدای آنها را، مهیج توصیف می کنند. رایج ترین نوع گیتار آکوستیک، برای خواننده، ترانه سرا، هنرمندان فولک و هنرمندان راک است.
* گیتارهای جامبو (Jumbo): نوعی تلاقی بین شکل و کیفیت گیتارهای کلاسیک، و اندازه و صدای گیتارهای دِرِدنات هستند.

3 . اگر اغلب سفر می کنید یا دستان کوچکی دارید، یک گیتار مسافرتی یا مینی آکوستیک تهیه کنید.

دلایل زیادی وجود دارد که خرید گیتار آکوستیک مسافرتی یا مینی را انتخاب کنید. اگر برای کودک خرید می کنید، گیتار با اندازه معمولی احتمالا برایش خیلی بزرگ خواهد بود. اگر دست‌های کوچک‌تری دارید و ساختن شکل‌های آکورد روی اکثر گیتارها برایتان دشوار است، گیتارهای مسافرتی و مینی آکوستیک ممکن است برای شما مناسب باشند.

انتخاب نهایی

خرید گیتار آکوستیک

1 . اگر نواختن گیتار را بلد نیستید، کسی را بیاورید که بلد باشد.

اگر در نواختن گیتار مبتدی هستید، ممکن است بخواهید در خرید گیتار آکوستیک از دوست خود کمک بگیرید. به خصوص اگر در حال خرید گیتار آکوستیک دست دوم هستید، دوستی که تجربه ای در زمینه گیتار دارد به شما در تصمیم گیری درست کمک می کند.
* اگر دوستی ندارید که در زمینه گیتار آگاه باشد، می توانید از کسی که در فروشگاه کار می کند نیز کمک بخواهید. افرادی که در فروشگاه موسیقی کار می کنند احتمالاً اطلاعات زیادی در مورد گیتار دارند و می توانند به شما در خرید گیتار آکوستیک کمک کنند.

2 . تفاوت رنگ انواع چوب را در نظر بگیرید.

نوع چوبی که گیتار از آن ساخته شده است، بر صدای آن تأثیر می گذارد. دانستن اینکه از گیتار خود چه صدایی می‌خواهید، به شما در تصمیم گیری برای خرید گیتار آکوستیک کمک می‌کند. زیرا در این صورت، می‌توانید به دنبال نوع چوبی باشید که به بهترین وجه، برای شما مناسب باشد. برخی از انواع چوب رایج عبارتند از:
* صنوبر: رایج ترین نوع چوب برای گیتار آکوستیک است. لحن صدای روشنی دارد و حتی زمانی که با صدای بلند پخش می شود، واضح باقی می ماند.
* سدر: مورد علاقه افرادی است که انگتانشان را زیاد بر روی گیتار نگه نمی دارند. صدای گرم و غنی را ارائه می دهد.
* ماهون: صدای قوی دارد که برخی آن را نیرومند و گیرا توصیف می کنند. اغلب توسط نوازندگان بلوز استفاده می شود.
* افرا: بسیار شفاف است و رنگ خاصی به صدای سیم ها نمی بخشد.
* رزوود(بلسان بنفش): در کل صدای تیره‌تری دارد، با اوج‌ها و میانه‌ها و فرود‌های قوی.

3 . برخی از جنبه های کیفی مهم گیتار را بررسی کنید.

هنگام بازرسی گیتار باید به عوامل زیادی توجه کنید. مطمئناً راحتی کلی و اینکه گیتار از دید شما چگونه به نظر می رسد مهم است، اما به برخی از این موارد نیز توجه کنید:
* به بدنه گیتار ضربه بزنید. صدای پژواک معمولاً به این معنی است که ساز صدای بم تری دارد، اگر صدای پژواک کمتری تولید شود، پس گیتار صدای روشن تری دارد.
* ارتفاع عمل را بررسی کنید. به این معنی، که ببینید سیم ها چقدر از صفحه انگشت گذاری فاصله دارند. هرچه ارتفاع بالاتر باشد، نواختن دشوارتر خواهد بود. به دنبال گیتاری با ارتفاع عمل کم و یکنواخت باشید.
* آهنگ را بررسی کنید. این به این معنی است که گیتار تا چه اندازه درست کوک می شود. این را با نواختن آکورد باز D و سپس همان آکورد در فرت چهاردهم بررسی کنید. اگر به نظرتان ناهماهنگ بیاید، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

4 . اگر انتخاب شما گیتار دست دوم است، گیتار را به دنبال آسیب دیدگی بررسی کنید.

خرید گیتار آکوستیک کارکرده یک راه عالی برای یافتن تعادل بین کیفیت و قیمت است. اما اگر این راه را انتخاب کنید، باید قبل از خرید گیتار آکوستیک، زمان بیشتری را صرف بررسی آن کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال علائم آشکار آسیب در بدنه و دسته باشید. ترک‌ها و تراشه‌های کوچک مشکلی ندارند، اما درمورد بزرگ ها اینطور نیست.
* هر نت را روی صفحه انگشت گذاری بنوازید و به دنبال صداهای خیلی تند یا نقاط مرده و بی صدا باشید. صداهای خیلی تند در ساز، می تواند نشانه شل بودن پل، و نقاط مرده می تواند نشانه ای باشد که صفحه انگشت گذاری به تعمیر نیاز دارد.
* از پهلو به دسته نگاه کنید. عملاً باید مستقیم باشد. کمی قوس اشکالی ندارد، اما نباید زیاد باشد.
* محل اتصال دسته به بدنه باید تراز باشد.
* به آرامی تمام نقاط بدنه را به پایین فشار دهید. به دنبال صدای جیر جیر باشید که می تواند نشانه شل بودن چسب بریس های داخل گیتار باشد.

خرید گیتار آکوستیک

جمع بندی

در پایان، خرید گیتار آکوستیک می تواند استرس زا باشد، اما با در نظر گرفتن این نکات، می توانید تصمیم آگاهانه ای بگیرید. و نهایتا تجربه لذت بخش و دلپذیری از نواختن گیتار به دست بیاورید. به یاد داشته باشید که هنگام خرید گیتار آکوستیک، بودجه، قابلیت پخش و کیفیت صدا، مصالح و ساختار، و ترجیحات شخصی خود را درنظر بگیرید. گیتاری را پیدا کنید که صدا و احساسی عالی به شما می دهد، و شما را تشویق می کند تا در سالیان آینده با آن بنوازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *