پیانو یک ساز کلاسیک و همه کاره است که هر کسی می تواند نحوه نواختن آن را بیاموزد. برای نواختن پیانو لازم نیست سن یا جنسیت خاصی داشته باشید، و همچنین نیازی به پیش زمینه موسیقی نیز ندارید. تنها چیزی که لازم دارید صبر، عزم و انگیزه است. اگر تمرکز و نظم قوی داشته باشید، ممکن است بتوانید به صورت خودآموز، نحوه نواختن پیانو را یاد بگیرید. با این حال، اگر معلمی داشته باشید که شما را راهنمایی کند و یادگیری شما را متمرکز کند، معمولاً خیلی سریعتر پیشرفت خواهید کرد.

قسمت 1 از 3: آماده کردن ساز

نواختن پیانو

1 . یک پیانو یا یک کیبورد انتخاب کنید.

اگر به دنبال یادگیری نحوه نواختن پیانو هستید، به یک پیانو یا کیبورد نیاز دارید که بتوانید در خانه با آن تمرین کنید. در غیر این صورت، حفظ یک برنامه تمرین روزانه ثابت برای شما دشوار خواهد بود.
* پیانوهای آکوستیک از نظر سبک، اندازه و قیمت بسیار متفاوت هستند. قیمت این پیانو ها از ۱۰۰ میلیون تومان شروع می شود و گاهاً حتی از سقف یک میلیارد تومان هم رد می شود. پس اگر این نوع هزینه در بودجه شما نیست، ممکن است بخواهید به خرید پیانوی دست دوم و یا دیجیتال فکر کنید.
* اگر در خوابگاه یا آپارتمان کوچکی زندگی می کنید که در آن جایی برای پیانوی آکوستیک نیست، یک کیبورد الکترونیکی جایگزین قابل قبولی است و ممکن است تنها گزینه شما باشد. به دنبال کیبوردی با اندازه کامل (۸۸ کلید) باشید. آنها همچنین معمولاً یک جک هدفون دارند تا بتوانید بدون ایجاد مزاحمت برای هم اتاقی ها یا همسایگانتان، نواختن پیانو را تمرین کنید.
نکته: اگر قصد خرید کیبورد را دارید، به دنبال خرید کیبوردی با کلیدهای وزنی باشید. نواختن این نوع کیبورد، شباهت بیشتری به نواختن پیانو آکوستیک دارد.

2 . قبل از خرید پیانوی دست دوم، آن را بررسی کنید.

خرید پیانو دست دوم بسیار شبیه به خرید یک ماشین دست دوم است. بدون بازرسی، نمی‌توانید مطمئن باشید که می خواهید آن معامله را انجام دهید یا خیر. برخی از پیانوهای دست دوم ممکن است آسیب زیادی دیده باشند به طوری که در نهایت هزینه تعمیر آنها بیشتر از خرید یک ساز جدید برایتان تمام شود.
* اگر پیانوی کارکرده ای پیدا کرده اید که به آن علاقه دارید، به سادگی به صاحب آن اطلاع دهید که می خواهید یک حرفه ای، پیانو را قبل از خرید آن بررسی کند. اگر به شما اجازه این کار را نمی دهند، پیانو را نخرید. آنها ممکن است سعی کنند یک مشکل جدی را از شما پنهان کنند.
* برخی از فروشگاه های موسیقی پیانوهای دست دومی را می فروشند که قبلاً توسط کارکنان فروشگاه بررسی شده است. خرید از آنها می تواند ایده خوبی باشد.

3 . اگر پیانو شما همراه با صندلی نیست، به دنبال خرید یک صندلی پیانو قابل تنظیم باشید.

به کمک صندلی قابل تنظیم، همیشه قادر خواهید بود در وضعیت و ارتفاع مناسب بنشینید و نواختن پیانو را تمرین کنید. استفاده از صندلی دیگری به عنوان جایگزین، احتمالاً به شما اجازه نمی دهد که به درستی پشت پیانو بنشینید. اگر چارپایه را به صندلی ترجیح می دهید، چارپایه نیز موجود است. چارپایه بیشتر برای کیبورد الکترونیک استفاده می شود.
* اگر به جای پیانو آکوستیک یک کیبورد الکترونیکی خریده اید، بهتر است برای آن یک پایه تهیه کنید تا بتوانید آن را در همان ارتفاعی که یک پیانو آکوستیک نواخته می شود، بنوازید. پایه‌ها نیز قابل تنظیم هستند و معمولاً قابلیت این را دارند که هنگامی که تمرین نمی‌کنید، بتوانید آن‌ها را جمع کنید.

4 . بعد از اینکه پیانوی آکوستیک خود را به خانه رساندید، آن را کوک کنید.

یک پیانو باید هر زمان که به مکان جدید منتقل می شود، کوک شود. اگر پیانوی جدیدی خریداری کرده اید، این کوک اولیه ممکن است در قیمت خرید شما لحاظ شود.
* در صورتی که این تنظیم اولیه در خرید شما لحاظ نشود، باید به دنبال تکنسین پیانویی باشید که تجربه کوک پیانوهایی را داشته باشد که از نظر سن و سبک مشابه ساز شما هستند.

5 . یک مترونوم بخرید تا بتوانید سرعت ثابتی داشته باشید.

مترونوم صدای تیک تاک ایجاد می کند تا شما را در نواختن پیانو و به طور کلی موسیقی، در سرعت ثابت نگه دارد. می توانید آنها را به صورت آنلاین یا در فروشگاه های موسیقی پیدا کنید. می توانید به صورت آنلاین مترونوم خود را از دنیای ساز سفارش دهید. همچنین برنامه‌هایی برای گوشی‌های هوشمند وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را دانلود کرده و به‌عنوان مترونوم استفاده کنید.
* بسیاری از کیبوردهای الکترونیکی دارای مترونوم داخلی هستند.

نواختن پیانو

6 . صندلی خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید هنگام نواختن پیانو با وضعیت صحیح بنشینید.

صندلی را در مرکز صفحه کلید، با فاصله کافی قرار دهید به طوری که بتوانید روی لبه آن بنشینید. صندلی را بالا یا پایین بیاورید تا زمانی که، وقتی انگشتان خود را روی کلیدها قرار می‌دهید، آرنج‌هایتان تقریباً هم سطح صفحه‌کلید باشند.
* مطمئن شوید که صندلی شما به اندازه کافی نزدیک است که بتوانید انگشتان خود را با آرنج خم شده روی کلیدها قرار دهید. اگر برای رسیدن به کلیدها نیاز دارید دستان خود را دراز کنید، صندلی از پیانو خیلی دور است.
* شما باید طوری بنشینید که بتوانید هر دو پای خود را صاف روی زمین قرار دهید و همچنین در صورت لزوم، پایتان به پدال ها برسد (اگرچه به احتمال زیاد وقتی تازه شروع به کار می کنید از پدال ها استفاده نخواهید کرد). اگر نمی توانید بدون کشیدن پاهای خود به پدال ها برسید، صندلی را تا زمانی که بتوانید، به سمت جلو حرکت دهید.
* اگر صندلی پیانوی شما به اندازه کافی بلند نمی شود تا بتوانید در وضعیت مناسب بنشینید، از یک بالش یا کوسن برای بالا بردن ارتفاع خود استفاده کنید.

7 . قرار دادن صحیح انگشت ها روی کلیدها را تمرین کنید.

برای نواختن پیانو، دست‌هایتان را طوری جمع کنید که انگار یک تخم‌مرغ در دست گرفته‌اید و کلیدها را با نوک انگشتانتان فشار دهید. نواختن با انگشتان صاف عادتی است که به آسانی وارد ناخودآگاه شما می‌شود، اما بعداً نواختن پیانو را، به خصوص در موسیقی های سریع‌تر و پیچیده‌تر، دشوار می‌کند.
* زمانی که نواختن پیانو را تازه شروع می کنید، نگه داشتن یک توپ استرس کوچک در حین تمرین، می تواند در هدایت انگشتان شما به جایگاه مناسب، کمک کند. عادت کنید هنگام نواختن پیانو مرتباً جای انگشتان خود را چک کنید و در صورت لزوم آنها را دوباره تنظیم کنید، تا زمانی که به آن عادت کنید.

قسمت 2 از 3: تسلط بر مبانی

نواختن پیانو

1 . کلید C میانی (Middle C) را در صفحه کلید پیدا کنید.

به عنوان یک مبتدی، C میانی به عنوان نقطه تکیه گاه شما عمل می کند. این کلید در وسط صفحه کلید قرار دارد؛ اولین کلید سفید سمت چپ در مجموعه 3 تایی با 2 کلید سیاه در بین آن. انگشت شست دست راست خود را روی کلید C میانی قرار دهید، سپس بقیه انگشتان خود را روی کلیدهای سفید سمت راست کلید C میانی قرار دهید.
* برای نواختن نت، کلید C میانی را با انگشت شست خود فشار دهید. در نماد انگشت گذاری پیانو، انگشت شست شما اغلب با علامت 1 نشان داده می شود. سپس کلید سفید کنار آن، D را با انگشت اشاره یا انگشت 2 خود بنوازید. انگشت وسط یا انگشت 3 شما E را می نوازد، در حالی که انگشت حلقه یا 4 شما روی کلید F می افتد. انگشت کوچک یا انگشت 5 شما G را می نوازد. این ها 5 نت اول گام سی ماژور هستند.

2 . مترونوم خود را تنظیم کنید و گام سی ماژور را تمرین کنید.

برای نواختن کامل گام سی ماژور، ابتدا باید سه نتی را بنوازید که وقتی انگشتتان روی کلید C میانه بود نواختید؛ یعنی نت های C, D, E. اکنون به‌جای اجرای F با انگشت حلقه، انگشت شست خود را زیر 3 انگشت دیگر قرار دهید و به سمت راست بلغزانید. سپس دست خود را پایین بیاورید و با انگشت شست خود نت F را بنوازید. اکنون 4 انگشت شما برای نواختن بقیه گام در جای خود قرار می‌گیرند: G، A، B، و در یک اکتاو بالاتر به C برمی‌گردند.
* با مترونوم با سرعت نسبتاً آهسته شروع کنید و گام را تا زمانی تمرین کنید که بتوانید به آرامی آن را اجرا کنید، دست خود را در میان نت ها حرکت دهید و بدون اینکه اشتباهی انجام دهید یا به صفحه کلید نگاه کنید، آنها را به ترتیب بزنید. سپس، سرعت مترونوم را کمی افزایش دهید و دوباره امتحان کنید.
* دو تا از روش های رایج نواختن گام، حرکت مشابه و حرکت معکوس است. برای نواختن در حرکات مشابه، دستان خود را در نیمه پایینی پیانو/کیبورد، به فاصله یک اکتاو از یکدیگر قرار دهید و با هر دو دست در یک جهت به سمت راست بنوازید و هنگامی که به اکتاو خاصی رسیدید، به نقطه شروع خود برگردید.
* برای اجرای حرکت معکوس در سی ماژور، هر دو انگشت شست خود را روی C وسط قرار دهید و دست چپ را به سمت چپ و دست راست را به سمت راست بنوازید و وقتی به 1 یا 2 اکتاو رسیدید، نقطه شروع را برعکس بنوازید.
* این تمرین ممکن است خسته کننده به نظر برسد، اما اگر بر این اصول تسلط داشته باشید، بعداً نواختن قطعات پیچیده تر، برایتان آسان تر خواهد بود. گام ها به ایجاد حافظه ماهیچه ای در انگشتان شما کمک می کنند و همچنین به شما آگاهی فضایی بیشتری در نواختن پیانو می دهند، بنابراین می توانید بدون نگاه کردن به صفحه کلید نت ها را پیدا کرده و بنوازید.

3 . گام های دیگر را امتحان کنید تا رابطه بین نت ها را بیاموزید.

در تمرین نواختن پیانو، پس از تسلط بر گام سی ماژور، می توانید به سراغ گام های دیگر بروید. برخی از گام ها فقط از کلیدهای سفید استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از کلیدهای سفید و سیاه استفاده می کنند. همانند گام سی ماژور، برای تمرین سایر گام ها نیز، مترونوم خود را روی سرعت آهسته تنظیم کنید و به تدریج سرعت را افزایش دهید.
* می توانید نمودارهای گام ها را به صورت آنلاین پیدا کنید یا از یک برنامه تلفن هوشمند استفاده کنید. اکثر گام ها همانند کلید های سفید از کلید های سیاه هم استفاده می کنند، بنابراین تمرین گام های دیگر به شما امکان آشنایی بیشتر با تمام کلیدهای صفحه کلید را می دهد.
نکته: هنگام تمرین نواختن پیانو، تلاش برای یافتن گام های مختلف به تنهایی، می تواند یک تمرین سرگرم کننده باشد که به شما کمک می کند تا گوش خود را تمرین و رشد دهید.

4 . گام ها را با هر دو دست چپ و راست خود تمرین کنید.

گامی که با دست چپ شما اجرا می شود از همان نت هایی استفاده می کند که گامی که با دست راست شما نواخته می شود، استفاده می کند؛ اما همه چیز برعکس است. اساساً وقتی با دست چپ گام را می نوازید، دست چپ شما آینه دست راست شماست.
* مانند دست راست خود، در نواختن پیانو با دست چپ نیز، با مترونوم روی سرعت نسبتاً آهسته شروع کنید و به تدریج سرعت خود را افزایش دهید. اگر راست دست هستید، انتظار داشته باشید که دست چپ شما در نواختن پیانو بسیار کندتر از دست راستتان پیشرفت کند. فقط صبور باشید و عجله نکنید.

نواختن پیانو

5 . برای نواتن پیانو، اکتاوهای پیانوی خود را شناسایی کنید.

شما اولین اکتاو خود را زمانی پیدا کردید که گام سی ماژور را نواختید – گام با یک نت شروع و با همان نت در یک اکتاو بالاتر تمام می شود. اگر به صفحه کلید پیانو یا کیبورد خود نگاه کنید، متوجه خواهید شد که الگوی چیدمان کلیدها تکرار می شود. 12 نت یکسان از یک سر صفحه کلید به سر دیگر تکرار می شوند: 7 نت در کلیدهای سفید:
(C، D، E، F، G، A، B)
و 5 نت در کلیدهای سیاه:
(C sharp/D flat, D sharp/E flat, F sharp/G flat, G sharp/A flat, A sharp/B flat)
* نت های موجود در اکتاو های متفاوت، ارتفاع یکسانی دارند، آنها به سادگی بالاتر یا پایین تر از یکدیگر هستند. برای مثال، می‌توانید به نواختن گام سی ماژور از یک سر پیانو تا سر دیگر آن ادامه دهید، از پایین‌ترین C روی صفحه کلید شروع کنید و با بالاترین C روی صفحه کلید به پایان برسانید. شما می توانید همین کار را با هر گام دیگری انجام دهید.
نکته: هنگامی که تازه شروع به نواختن پیانو می کنید، ممکن است بخواهید نام نت ها را بر روی کلیدها برچسب بزنید تا بتوانید راحت تر آن ها را به خاطر بسپارید. هنگامی که بیشتر با کیبورد آشنا شدید، می توانید برچسب ها را حذف کنید.

6 . اصول اولیه خواندن نت ها را یاد بگیرید.

برای نواختن پیانو لزوماً نیازی نیست بدانید که چگونه موسیقی بخوانید؛ برخی از بزرگترین پیانیست ها با گوش می نوازند. با این حال، یادگیری نحوه خواندن موسیقی، در نواختن پیانو به شما این امکان را می دهد که قطعات بسیار بیشتری را با سرعت بیشتری یاد بگیرید و اجرا کنید.
* موسیقی روی 5 خط و 4 فاصله نت نویسی می شود. هر خط و هر فاصله نشان دهنده یک نت است. اگر سر نتی را روی یک خط یا فاصله مشاهده کردید، نت نمایش داده شده را اجرا می کنید. روی کلید سه گانه (نت هایی که با دست راست شما نواخته می شوند) 5 خط از پایین به بالا عبارتند از E، G، B، D و F.
4 فاصله از پایین به بالا عبارتند از F, A, C, E که کلمه انگلیسی “FACE” (به معنای صورت) را می نویسند.
* کلید باس نت های پایین تری را که با دست چپ می نوازید را یادداشت می کند. 5 خط از پایین به بالا عبارتند از (از چپ به راست) G, B, D, F, A.
4 فاصله روی کلید باس از پایین به بالا عبارتند از A, C, E, G.
نکته: برای حفظ این حروف به ترتیب، می توانید با آنها جمله بسازید. یادداشت منحصر به فردی را که ایجاد می کنید، ممکن است راحت تر بتوانید به خاطر بسپارید.

7 . نواختن یک ملودی ابتدایی را با دست راست خود امتحان کنید.

بیشتر هنرجویانی که تازه نواختن پیانو را شروع می کنند، به سراغ ملودی های محلی ساده مانند «ستاره کوچولو چشمک بزن» می روند. با این حال، تعداد زیادی ملودی ساده دیگر وجود دارد که می توان آنها را در آهنگ های محبوب تر و مدرن تر یافت.
* برای مثال، از آنجایی که از قبل گام سی ماژور را یاد گرفته اید، سعی کنید آهنگ «دو ر می» را از فیلم «صدای موسیقی» انتخاب کنید. این آهنگ در واقع برای آموزش گام سی ماژور به کودکان در فیلم طراحی شده است و نت های ملودی آنقدری آسان هستند که بتوانید خودتان آنها را پیدا کنید، حتی اگر گوش موسیقی خوبی نداشته باشید.

8 . با آکورد به موسیقی خود عمق دهید.

آکورد عبارت است از 3 نت یا بیشتر که با هم نواخته می شوند. برخی از رایج ترین آکوردها آکوردهای سه گانه هستند – آکوردهایی با 3 نت. برای تشکیل یک سه گانه اصلی، با اولین نت گام شروع می کنید و نت های دیگر گام را نیز می نوازید.
* از آنجایی که با گام سی ماژور آشنایی دارید، آکورد سی ماژور را امتحان کنید. انگشت شست خود را طوری روی کلید C میانی قرار دهید که انگار برای اجرای گام آماده می شوید. انگشت وسط شما باید روی کلید E و انگشت کوچک شما روی کلید G باشد. برای اجرای آکورد سی ماژور، هر سه کلید را همزمان فشار دهید.
* یک نمودار آکورد آنلاین رایگان در https://www.onlinepianist.com/piano-chords موجود است. همچنین می توانید یکی از برنامه های گوشی هوشمند که دارای نمودار آکورد برای نواختن پیانو است را دانلود کنید. اکثر این برنامه‌ها رایگان هستند.

9 . تمرینات هانون را برای ایجاد قدرت و مهارت در انگشتان خود امتحان کنید.

تمرینات هانون از اواخر دهه 1800 توسط معلمان پیانو مورد استفاده قرار گرفت تا به انگشتان دانش آموزان کمک کند تا در نواختن پیانو قوی تر و ماهرتر شوند.
* برای بازدهی بیشتر، تمرین روزانه توصیه می شود. 5 یا 10 دقیقه از کل زمان تمرین نواختن پیانو خود را، فقط به انجام تمرینات هانون اختصاص دهید.

قسمت 3 از 3: توسعه مهارت های شما

نواختن پیانو

1 . چند آهنگ ساده را یاد بگیرید تا آشنایی خود را با ساز و نواختن پیانو افزایش دهید.

هنگامی که با کیبورد راحت هستید و می توانید گام ها را بدون اشتباه اجرا کنید، آماده هستید تا موسیقی واقعی را فرا بگیرید. می‌توانید آهنگ‌هایی را اجرا کنید که بخودی خود نسبتاً ساده هستند یا به دنبال تنظیم‌های مبتدی از آهنگ‌های پیچیده‌تر بگردید.
* سعی کنید نت های موسیق مبتدی را پیدا کنید که نام نت ها داخل نماد نت نوشته شده باشد. این به شما کمک می کند تا موسیقی را راحت تر بخوانید. شما می‌توانید نت‌هایی مانند این را در کتاب‌های مبتدی و برخی از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های گوشی‌های هوشمند پیدا کنید.
* می‌توانید مجموعه‌هایی از نت‌های تنظیم شده برای سطوح مختلف را به صورت آنلاین یا در فروشگاه موسیقی یا کتاب مورد علاقه خود خریداری کنید. همچنین می‌توانید نت‌های موسیقی را از اینترنت دانلود و چاپ کنید. وب‌سایت‌هایی مانند Musicnotes به شما این امکان را می‌دهند که نت‌های موسیقی را دانلود کرده و در همه دستگاه‌های خود در دسترس قرار دهید. اگر تبلت دارید، می‌توانید نت های موسیقی را به جای چاپ کردن، روی تبلت خود نمایش دهید.

2 . عادت کنید که هر روز نواختن پیانو را تمرین کنید.

برای اینکه بیشترین بهره را از تمرینات خود ببرید و در یادگیری نواختن پیانو سریعتر پیشرفت کنید، تمرین روزانه ضروری است. کودکان خردسال ممکن است فقط بتوانند 10 یا 15 دقیقه در روز نواختن پیانو را تمرین کنند. با این حال، اگر نوجوان یا بزرگسال هستید، سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز نواختن پیانو را تمرین کنید. نوازندگان حرفه ای هر روز ساعت ها نواختن پیانو را تمرین می کنند.
* اگر بتوانید هر روز در یک زمان معین تمرین کنید، در نهایت تمرین نواختن پیانو تبدیل به یکی دیگر از کارهایی خواهد شد که هر روز انجام می دهید، شبیه مسواک زدن دندان ها یا دوش گرفتن. در آن مرحله، شما در مورد آن فکر نمی کنید که آیا می خواهید آن را انجام دهید یا دوست دارید آن را انجام دهید – فقط آن را انجام خواهید داد.

3 . برای یادگیری نت خوانی از کتاب های تئوری موسیقی استفاده کنید.

کتاب‌های تئوری موسیقی می‌توانند به شما کمک کنند تا درک خود را از موسیقی ارتقا دهید و همچنین توانایی شما در نت‌خوانی را بهبود بخشند. می توانید این کتاب ها را به صورت آنلاین یا در فروشگاه های موسیقی پیدا کنید.
* همچنین ممکن است بتوانید وب سایت هایی با تمرین های تئوری موسیقی پیدا کنید که می توانند به بهبود مهارت های شما در خواندن موسیقی کمک کنند.

4 . برای آموزش متمرکزتر نواختن پیانو، یک معلم استخدام کنید.

کار با یک معلم شما را قادر می سازد تا در نواختن پیانو سریعتر پیشرفت کنید. یک معلم پیانو باتجربه متوجه مشکلات کوچک می شود و قبل از ذاتی شدن، آنها را اصلاح می کند. معلمان پیانو همچنین به تشویق و ایجاد انگیزه در شما برای موفقیت در نواختن پیانو کمک می کنند.
* ایده خوبی است که قبل از انتخاب معلم پیانوی خود، با چند معلم پیانو مصاحبه کنید، به خصوص اگر به دنبال کلاس های خصوصی هستید. شما زمان زیادی را با این شخص سپری خواهید کرد، بنابراین می خواهید مطمئن شوید که او را دوست دارید.
* برخی از معلمان پیانو در روش های خاص آموزش نواختن پیانو تخصص دارند، در حالی که برخی دیگر بر آموزش انواع خاصی از هنرجویان تمرکز می کنند. به عنوان مثال، معلمان برای آموزش نواختن پیانو به بزرگسالان، نسبت به کودکان از تکنیک های متفاوتی استفاده می کنند. علاوه بر این، برخی از معلمان برای مثال، بر آموزش دانش‌آموزانی متمرکز هستند که می‌خواهند پیانیست کنسرت شوند، در حالی که برخی دیگر مایلند به دانش‌آموزانی با اهداف پایین تر نواختن پیانو را آموزش دهند.

5 . اگر به صورت خودآموز نواختن پیانو را یاد می گیرید، برنامه های گوشی هوشمند که برای نواختن پیانو هستند را امتحان کنید.

تعداد زیادی برنامه وجود دارد که می توانید آنها را در تلفن هوشمند یا تبلت خود دانلود کنید و به شما نحوه نواختن پیانو را آموزش می دهند. برخی از این برنامه‌ها ساختارمندتر از سایرین هستند، بنابراین ممکن است بخواهید بیش از یک برنامه را امتحان کنید تا تصمیم بگیرید که کدام یک را بیشتر می‌پسندید.
* اکثر برنامه های آموزش نواختن پیانو برای دانلود رایگان هستند. با این حال، استفاده شما ممکن است محدود باشد مگر اینکه اشتراک بخرید. به عنوان مثال، برنامه Yousician شما را به 20 دقیقه در روز محدود می کند مگر اینکه اشتراک آن را بخرید.
* برخی از برنامه ها، مانند Mussila Music School بیشتر برای کودکان کوچکتر طراحی شده اند.

نواختن پیانو

6 . اگر پیانوی آکوستیک دارید، در نواختن پیانو از پدال ها استفاده کنید.

3 پدال روی پیانو وجود دارد. از راست به چپ، آنها پدال دمپر، پدال سوستنوتو و پدال نرم هستند. برای استفاده از پدال ها، انتهای پدال را با پنجه پای خود فشار دهید و پاشنه خود را روی زمین نگه دارید.
* پدال دمپر با پای راست شما نواخته می شود و طنین کامل تری نسبت به آنچه که بدون پدال تولید می کنید، تولید می کند. وقتی پدال بلند می شود، نت هایی که می نوازید صدای صاف تری خواهند داشت.
* پدال نرم با پای چپ شما نواخته می شود و در هنگام فشار دادن صدایی خاموش و با جنب و جوش کمتر ایجاد می کند.
* پدال سوستنوتو در وسط برای حفظ نت‌های انتخابی، به‌ویژه نت‌های باس پایین تر، برای ایجاد صدای طولانی تر در حین نواختن پیانو استفاده می‌شود. نتی که توسط پدال سوستنوتو نگه داشته می شود تا زمانی که پدال سوستنوتو آزاد شود، نگه داشته می شود. همچنین می‌توانید از پدال دمپر یا پدال نرم استفاده کنید، بدون اینکه روی نت نگه‌داشته شده توسط پدال سوستنوتو تأثیری بگذارد.
نکته: اگر کیبورد الکترونیکی دارید، می توانید پدال ها را به عنوان لوازم جانبی بخرید و به کیبورد خود متصل کنید. با این حال، اکثر کیبوردهای الکترونیکی دارای دستگیره ها یا دکمه هایی هستند که می توانید آنها را برای همان جلوه تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *