موسیقی یک زبان بین المللی است که قدرت تاثیر گذاری زیادی بر روی افراد دارد. در دنیای بی نهایت موسیقی، کیبورد (ارگ)، یک ساز زیبا است؛ پس دقت در خرید کیبورد هم بسیار پراهمیت است.
سینتی سایزر ماژولار که در سال 1964 توسط رابرت موگ ساخته شد، اولین نمونه از نسل کیبوردهای موسیقی الکترونیک بود. به لطف پیشرفت‌های الکترونیکی از آن زمان، کیبوردهای دیجیتال اکنون در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف، با ویژگی‌های متنوع برای پاسخگویی به نیازهای نوازندگان آماتور و حرفه‌ای در دسترس هستند. انتخاب از بین این همه گزینه های موجود، می تواند چالش برانگیز باشد؛ به همین دلیل ما این راهنما را برای شما آماده کرده ایم تا بتوانید آگاهانه درمورد خرید کیبورد خود تصمیم بگیرید. در اینجا مراحل خرید کیبورد برای رفع نیازهای شما آورده شده است.
پس بیایید باهم به دنیای کیبوردها برویم و سفرمان را شروع کنیم!

مراحل:

خرید کیبورد

1 . تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید از کیبورد استفاده کنید.

اگر به تازگی در حال یادگیری نحوه نواختن هستید، یا اگر آرزوهای جدی موسیقی ندارید، احتمالاً می توانید به سراغ خرید کیبورد نسبتا ارزان تری بروید. اگر یک نوازنده جدی هستید یا قصد اجرای عمومی را دارید، بهتر است یک کیبورد گران‌تر با ویژگی های حرفه ای بیشتر بخرید.

2 . قبل از خرید کیبورد انواع موجود را بشناسید.

علاوه بر موگ (Moog)، کیبوردهای دیجیتال توسط سازنده های دیگری مانند Alesis، Casio، Korg، Roland و Yamaha نیز ساخته می شوند. در حالی که کیبوردها ویژگی های زیادی را ارائه می دهند، آنها در یک گروه از چندین دسته قرار می گیرند که در زیر توضیح داده شده است:
* پیانوهای دیجیتال: پیانوی دیجیتال همان صفحه کلید 88 کلیدی یک پیانوی قائم آکوستیک را دارد، اما سیم‌های فلزی و چکش‌های نمدی پیانو آکوستیک را، با ضبط دیجیتال آن سیم‌ها جایگزین می‌کند. هنگامی که فشار داده می شود، کلیدها به سویچ های اتصال الکترونیکی برخورد می کنند که نمونه های مربوطه را پخش می کنند. یک آمپلی فایر جایگزین صفحه صدا می شود که باعث می شود سیم های یک پیانوی آکوستیک طنین انداز شود و یک پیانوی دیجیتال فشرده تر از یک پیانو آکوستیک باشد. مدل‌های کنسول، دارای بلندگوهای داخلی هستند، در حالی که پیانوهای دیجیتال مخصوص صحنه، برای اتصال به بلندگوهای خارجی طراحی شده‌اند.

خرید کیبورد

3 . سینتی سایزرها

سینتی سایزرها می توانند به صورت الکترونیکی صدای بسیاری از سازهای مختلف را بازتولید کنند و همچنین صداهای الکترونیکی ایجاد کنند که آلات موسیقی نمی توانند تکرار کنند. سینتی سایزرهای پیچیده تر به شما این امکان را می دهند که صداهای خود را برنامه ریزی کنید و از طریق پورت های رابط دیجیتالی سازهای موسیقی (MIDI) یا گذرگاه سریال عمومی (USB) به رایانه متصل شوید. (رابط های MIDI همچنین اجازه می دهند دو کیبورد به یکدیگر متصل شوند و شما را قادر می سازد صداها را طبقه بندی کنید.)
* ایستگاه های کاری: که به آن کیبوردهای تنظیم کننده نیز می گویند، ایستگاه های کاری، سینتی سایزرهای پیچیده تری هستند که علاوه بر رابط کامپیوتری و تلفیق صدا، قابلیت های ترتیب دهی و ضبط موسیقی را نیز ارائه می دهند. خرید کیبوردهای تنظیم کننده بیشتر برای استودیوهای موسیقی دیجیتال توصیه می شود.

4 . دانش موسیقی فعلی خود را در نظر بگیرید.

برخی از کیبوردهای خانگی، دارای سیستم‌های آموزشی داخلی و همچنین کتاب‌های دستورالعمل یا نرم‌افزار هستند. این سیستم‌های داخلی ممکن است شامل آموزش‌هایی در مورد نحوه قرار دادن انگشتان خود روی کلیدها در حین نواختت و همچنین تعدادی آهنگ از پیش ضبط‌شده باشد که می‌توان در حین پخش آنها، کلید های مربوط به نت های آهنگ را، برجسته کرد.
* اگر میلی به تمرین جلوی دیگران ندارید، به دنبال خرید کیبوردی با جک هدفون باشید تا هنگام نواختن، فقط شما بتوانید موسیقی خود را بشنوید.

خرید کیبورد

5 . هنگام خرید کیبورد به تعداد کلیدها دقت کنید.

کیبوردهای دیجیتال می توانند بین ۲۵ یا ۸۸ کلید داشته باشند. پیانوهای دیجیتال دارای ۸۸ کلید کامل، استاندارد پیانو هستند و اکثر ایستگاه های کاری حداقل 61 کلید یا بیشتر دارند. سینتی سایزرهای سطح پایین تر ممکن است ۲۵ کلید داشته باشند، اگرچه اکثر کیبوردهای خانگی دارای ۴۹، ۶۱ یا ۷۶ کلید هستند.
* هرچه تعداد کلیدها بیشتر باشد، برد ساز بیشتر است. کیبورد ۲۵ کلیدی فقط ۲ اکتاو محدوده دارد، در حالی که کیبورد ۴۹ کلیدی ۴ اکتاو، کیبورد ۶۱ کلیدی ۵، کیبورد ۷۶ کلیدی ۶ اکتاو را شما می شود و کیبورد ۸۸ کلیدی ۷ اکتاو کامل، محدوده دارد. (هر اکتاو شامل ۷ کلید سفید و ۵ کلید سیاه یا ۱۲ تن صدا است.) هرچه ساز بزرگتر باشد، فضای بیشتری برای سایر ویژگی ها وجود دارد.
* هر چه ابزار بزرگتر باشد، قابلیت حمل کمتری دارد. ممکن است مجبور شوید هنگام خرید کیبورد، محدوده ۷ اکتاو یک کیبورد ۸۸ کلیدی را فدای یک واحد کوچکتر کنید که هنگام دورهمی های دوستانه، بتوانید آن را با خود ببرید.

6 . خرید کیبوردی را درنظر بگیرید که کلید های آن به راحتی قابل نواختن باشند.

علاوه بر نگاه کردن به تعداد کلیدها، به این نکته نیز توجه کنید؛ که تا چه اندازه، می توان بدون گرفتن انگشت درد یا سندرم تونل کارپال بعد از اجرا، به راحتی کلیدها را نواخت. دو ویژگی که هنگام خرید کیبورد باید به آن توجه کنید؛ حساسیت لمسی و کلیدهای وزنی است.
* حساسیت لمسی به این معنی است که، قدرت صدا بستگی به فشار محکم کلیدها دارد. در یک کیبورد حساس به لمس، اگر کلیدها را به آرامی فشار دهید، صدا ملایم است. اگر کلیدها را بکوبید، صدا بلند است. حساسیت لمسی معمولاً در کیبورد های ارزان قیمت در دسترس نیست.
* لازم است که شما کلیدهای وزن دار را فشار دهید تا به سمت پایین حرکت کنند، اما سریعتر از کلیدهای بدون وزن، به طور خودکار به بالا برمی گردند. کلید های وزن دار به کیبورد، وزن اضافه می کنند و باعث می شوند کیبورد، هزینه خرید کیبورد بیشتر، و قابلیت حمل آن کمتر باشد، اما اگر قصد دارید زمان زیادی در طول روز تمرین کنید، کار کردن با این وزنه ها برای انگشتان شما آسان تر است.

7 . قابلیت صدا را ارزیابی کنید.

دو قابلیت اصلی صدا وجود دارد: چند آوایی و چند رنگی. چند آوایی معیاری است برای سنجش تعداد نت هایی که کیبورد می تواند در یک زمان بنوازد، در حالی که چند رنگی معیاری است که نشان می دهد این ساز، چند نوع صدای مختلف را در یک زمان می نوازد.
* کیبوردهای رده پایین می توانند تا ۱۶ صدا را همزمان پخش کنند، در حالی که سینتی سایزرها و ایستگاه های کاری سطح بالاتر می توانند تا ۱۲۸ صدا را پخش کنند.
* اگر قصد دارید با کیبورد، موسیقی تولید کنید، چند رنگی وارد عمل می شود. این یک مزیت قطعی در لایه بندی صداهای متعدد برای ضبط است.

خرید کیبورد

8 . به دنبال سهولت استفاده باشید.

استفاده از تنظیمات از پیش تنظیم شده باید آسان باشد و صداها باید به طور منطقی گروه بندی شوند تا به راحتی پیدا و به خاطر سپرده شوند. صفحه نمایش کریستال مایع (LCD) دستگاه نیز باید به راحتی قابل خواندن باشد. مستندات خوب، مفید است، اما نباید هر بار که می‌خواهید از مهم‌ترین ویژگی‌های کیبورد استفاده کنید، از آن کمک بگیرید.
نکته:
• اگر بودجه شما کم است، می توانید خرید کیبورد دست دوم را به عنوان اولین کیبورد خود در نظر بگیرید. اگر این کار را انجام دادید، مطمئن شوید که آسیب قابل توجهی به کیس وارد نشده است، زیرا ممکن است به این معنی باشد که الکترونیک داخل آن نیز آسیب دیده است. تا جایی که می توانید به دنبال یک بسته کامل (کیبورد، پایه، دفترچه راهنما و دستورالعمل) باشید.

جمع بندی

در نهایت، خرید کیبورد می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای کسانی که تجربه کمتری در این زمینه دارند، یا بار اولشان است. با این حال، با در نظر گرفتن دقیق عوامل مورد بحث در این راهنما؛ مانند اندازه کیبورد، تعداد کلیدها، حساسیت لمسی و سایر ویژگی‌ها، می‌توانید آگاهانه تصمیم بگیرید. همچنین داشتن یک بودجه واقع بینانه و تلاش برای تعادل بین مقرون به صرفه بودن و عملکرد، بسیار مهم است. با صرف کمی زمان برای تحقیق و ارزیابی نیازهای خود، کیبوردی را پیدا خواهید کرد که با سطح مهارت، سبک موسیقی و نیازهای اجرایی شما مطابقت داشته باشد. خرید خوبی داشته باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *