انواع پدال افکت گیتار

دنیای پدال های افکت گیتار با انواع و اقسام مختلفی که در دسترس است، می‌تواند کاملاً گیج‌کننده باشد. در این مقاله، تمام پدال های افکت مختلف موجود در بازار را به ۷ نوع مختلف تقسیم می‌کنم و توضیح می‌دهم که هر خانواده از افکت‌ها چه کاری انجام می‌دهند و چگونه تصمیم بگیرید که کدام پدال‌ها را واقعاً نیاز دارید.

در یک نگاه

7 نوع اصلی برای خرید پدال های افکت گیتار وجود دارد: 

  • درایو
  •  فیلتر و افکت های دینامیکی
  • افکت های مدولاسیون
  • افکت های تغییر گام
  • افکت های مبتنی بر زمان
  • پدال های ابزار
  •  شبیه سازهای آکوستیک

اکثر گیتاریست ها درایو و افکت های مبتنی بر زمان را ضروری ترین انواع پدال می دانند. در هر نوع افکت، پدال های مختلفی وجود دارد. در اینجا نموداری برای نشان دادن تمام افکت های اصلی و خانواده ای که در آن قرار می گیرند وجود دارد. من از یک مقیاس کدگذاری رنگ برای شناسایی ضروری ترین ها استفاده کرده ام.

  • سبز = محبوب‌ترین پدال‌ها (ابتدا اینها را در نظر بگیرید)
  • صورتی = افکت‌های خاص (برای اکثر نوازندگان ضروری نیست، اما برخی ممکن است برای ایجاد صدای خاص مورد نیاز باشند)
  • بنفش = پدال های ابزار (ممکن است برای برخی از نوازندگان مفید باشد اما نه همه)

انواع پدال های افکت گیتار

پدال های درایو

سه نوع پدال درایو وجود دارد.

  • اور درایو
  • دیستورشن
  • فاز

پدال‌های درایو اغلب اولین افکتی هستند که توسط اکثر نوازندگان خریداری می‌شوند، زیرا بسیار متنوع هستند. آنها به شما امکان می دهند تا به طور لحظه ای از صدای تمیز به صدای درایو تغییر دهید یا می توانید برای ایجاد صدای افزاینده با کیفیت بالاتر نسبت به صدای بسیاری از آمپلی فایرها استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله 3 راه برای استفاده از آمپلی فایر گیتار را مطالعه کنید.

معمولاً سه کنترل در یک پدال درایو وجود دارد: سطح (به عنوان ولوم شناخته می شود)، درایو (به عنوان افزاینده شناخته می شود) و تن (میزان روشنایی یا گرمی صدا را تنظیم می کند).

هر یک از سه پدال درایو اثر متفاوتی ایجاد می کند. پدال‌های اور درایو در مقایسه با پدال‌های دیستورشن و فاز طبیعی‌تر به نظر می‌رسند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که صدایی مانند یک آمپلی‌فایر سوپاپ دارند و برای شکستن استفاده می شوند.

پدال‌های دیستورشن صدای تهاجمی‌تر و اشباع‌تر دارند، در حالی که پدال‌های فوز دارای صدایی پر از اشکال (گلیچ) هستند که کاملاً منحصر به فرد است.

در واقع می توانید از دو یا سه تا از این پدال های درایو به طور همزمان برای ایجاد برخی جلوه های منحصر به فرد استفاده کنید، این به عنوان “چیدمان گین” شناخته می شود.

اوردرایو

اوردرایور ها تمایل دارند که کمترین صدای “رانده شده” را داشته باشند و در طیف وسیعی از ژانرها از بلوز گرفته تا راک و حتی متال رایج هستند. آنها را می توان برای اضافه کردن مقداری کرانچ به یک آمپلی فایر تمیز یا اضافه کردن درایو بیشتر به یک صدای آمپلی فایر اوردرایو استفاده کرد. بسیاری از نوازندگان از پدال‌های اور درایو برای “تقویت” صدا برای نواختن لید استفاده می‌کنند.

پدال افکت گیتار آیبانز Ibanez OD 850 Limited Edition Overdrive آکبند

دیستورشن

پدال های افکت گیتار دیستورشن معمولاً با متال و هارد راک مرتبط هستند. آنها یک صدای بسیار فشرده و اشباع ایجاد می کنند که پایداری عالی ارائه می دهد و نوعی “دیوار صدا” ایجاد می کند. پدال‌های دیستورشن این کار را با استفاده از “کلیپینگ سخت” در مقایسه با پدال‌های اور درایو که از “کلیپینگ نرم” استفاده می‌کنند، انجام می‌دهند. پدال‌های کلیپینگ سخت صدای تهاجمی‌تری دارند.

پدال درایور گیتار وکس Vox VE CD Valvenergy Copperhead Drive Distortion آکبند

فاز

پدال های افکت گیتار Fuzz یک صدای بسیار منحصر به فرد دارند که در واقع برای شبیه‌سازی صدای یک آمپلی‌فایر معیوب استفاده می‌شود که تقریباً پر از اشکال است. این پدال‌ها توسط طیف وسیعی از گیتاریست‌های معروف مانند دیوید گیلمور از Pink Floyd، جیمی هندریکس و بیلی کرگان از The Smashing Pumpkins استفاده می‌شوند.

پدال های افکت گیتار مبتنی بر زمان

دسته بندی افکت های مبتی بر زمان که به عنوان “اثر محیطی” شناخته می‌شود، از پدال های انعکاس و تاخیر تشکیل شده است. آنها هر دو یک افکت اکو ایجاد می‌کنند، اما صدای آنها بسیار متفاوت از یکدیگر است. انعکاس به طور طبیعی زمانی اتفاق می افتد که امواج صوتی به یک سطح برخورد کنند، در حالی که تاخیر به نظر می رسد که یک نت به طور مکرر پخش می شود.

انعکاس

در نظر بگیرید که صدایی که در صورت فریاد زدن در یک سالن بزرگ و خالی به دست می آورید چیست. این انعکاس است. پدال های انعکاس عمق و تازگی را به صدای گیتار شما اضافه می کنند و تقریباً در هر ژانر موسیقی و آهنگی استفاده می شوند. اگر آمپلی فایر شما انعکاس داخلی ندارد، پدال انعکاس یکی از بهترین پدال هایی است که باید ابتدا خریداری کنید.

پنج نوع اصلی انعکاس وجود دارد:

  • اتاق: نوع ظریف
  • سالن: نوع آشکارتر
  • اتاقک: صدای واضح تر و کمتر “هوایی”
  • صفحه: انعکاس صاف و طولانی مدت
  • فنر: نوع انعکاس لرزان

بیشتر پدال های افکت گیتار شامل 4 تا 5 نوع انعکاس است. اکثر آمپلی فایرها فقط یک تنظیم انعکاس دارند، بنابراین حتی اگر آمپلی فایر شما انعکاس داخلی داشته باشد، ممکن است هنوز خرید پدال انعکاس اختصاصی ارزش هزینه اش را داشته باشد.

تاخیر

پدال های تاخیر بسیار متنوع هستند و در تقریباً هر ژانر موسیقی استفاده می شوند. آنها اثر پخش مجدد یک نت یا آکورد واحد را ایجاد می کنند. شما می توانید از کنترل های روی پدال برای ایجاد صداهای مختلف استفاده کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید تعداد تکرارها و طول را روی کمترین مقدار تنظیم کنید تا اثر محیطی را به آن اضافه کنید. یا می توانید یک اثر تاخیر دراماتیک ایجاد کنید که در آن نت برای مدت طولانی تری تکرار می شود.

پدال دیلی وکس VOX DELAYLAB آکبند

فیلتر و پدال دینامیک

این خانواده از پدال ها بسیار وسیع هستند. تمام پدال های مختلف در این دسته دارای عملکردهای بسیار متفاوتی هستند اما به دلیل اینکه آنها همه بر نحوه شکل گیری تن تأثیر می گذارند، گروه بندی می شوند.

  • فشرده سازی
  • تقویت
  • اکولایزر (EQ)
  • Wah
  • فیلتر

فشرده سازی

پدال های افکت گیتار کمپرسور دارای دو اثر اصلی هستند: افزایش ماندگاری و صاف کردن تن. آنها با کاهش حجم نت هایی که بالاتر از یک آستانه خاص هستند کار می کنند. آنها با کاهش صدای سیم هایی که به شدت نواخته می شوند ، تن را صاف می کنند ، که باعث ایجاد صدای حرفه ای تر می شود.

پدال های کمپرسور تقریباً در هر سبک موسیقی مفید هستند و یکی از محبوب ترین انواع پدال در بازار هستند زیرا می توانند تقریباً هر صدایی را بدون تغییر زیاد به سرعت بهبود بخشند.

تقویت

پدال های تقویت کننده سیگنال گیتار را افزایش می دهند و در هنگام تغییر از نواختن ریتم به نواختن لید محبوب هستند. شما می توانید “تقویت های کثیف” یا “تقویت های تمیز” که باعث افزایش و حجم می شوند را دریافت کنید.

بسیاری از پدال های تقویت کننده صدای زیر و فرکانس های میانی را تقویت می کنند تا صدای آن بتواند بیشتر نفوذ کند.

باز هم این یکی دیگر از انواع محبوب پدال است که اغلب در اوایل خریداری می شود، زیرا می توان از آن در هر سبک موسیقی استفاده کرد و به شما امکان می دهد به راحتی سیگنال خود را برای تکنوازی بالا ببرید. با این حال، برخی از نوازندگان نیز به جای استفاده از پدال‌های تقویتی اختصاصی، از پدال‌های اوردرایو و دیستورشن برای این عملکرد تقویتی استفاده می‌کنند.

اکولایزر (EQ)

پدال های اکولایزر برای تنظیم تعادل فرکانس های بیس، میانی و زیر برای شکل دادن به صدا استفاده می شوند. آنها معمولاً بعد از پدال های درایو در زنجیره قرار می گیرند و به شما امکان می دهند صدا را تا حد عالی تنظیم کنید. برخی از نوازندگان ممکن است یک پدال EQ را به عنوان یک پدال “کاربردی” در نظر بگیرند.

برخی نوازندگان معتقدند این پدال ضروری نیست زیرا می توانید از آمپلی فایر خود برای تنظیم اکولایزر و پدال های دیگر خود برای شکل دادن به صدا استفاده کنید. با این حال ، برخی از نوازندگان پدال EQ را بخشی جدایی ناپذیر از تجهیزات خود می دانند.

پدال افکت گیتار الکتریک باس Boss EQ 200 Graphic Equalizer آکبند

Wah

پدال های wah یک نوع افکت فیلتر ایجاد می کنند که به سرعت EQ را با استفاده از یک پدال پا تغییر می دهد. هنگامی که روی پدال فشار می دهید، بیس را کاهش می دهد و زیر را تقویت می کند، و هنگامی که آن را به عقب بکشید، زیر را کاهش می دهد و بیس را تقویت می کند. حرکت به عقب و جلو روی یک پدال wah به شما امکان می دهد بین فرکانس ها حرکت کنید و یک صدای منحصر به فرد ایجاد کنید.

پدال‌های Wah صدای بسیار خاصی ایجاد می‌کنند و توسط جیمی هندریکس محبوب شدند. اگر بخواهید این تن صدا را شبیه سازی کنید، آنها ضروری تلقی می شوند، اما برای اکثر نوازندگان، به ندرت به پدال نیاز است.

پدال واه وکس Vox V 847 C آکبند

فیلتر

پدال های فیلتر به روشی مشابه پدال wah کار می کنند ، به جز اینکه آنها از پدال پا برای کار خود استفاده نمی کنند ، بلکه با دکمه کار می کنند. این نوع پدال ها اثر “گسترش” منحصر به فرد ایجاد می کند که احتمالاً برای اکثر نوازندگان ضروری نیست اما برای برخی عالی خواهد بود.

افکت های مدولاسیون (مدگردی/ پرده‌گردانی) پدال گیتار

مجموعه افکت های مدولاسیون پدال گیتار از موارد زیر تشکیل شده است:

  • فازر
  • فلنجر
  • کورس
  • ترمولو
  • ویبراتو
  • یونی وایب

افکت های مدولاسیون معمولاً دارای کنترل سرعت و عمق هستند. شما می توانید این افکت ها را به صورت پدال های جداگانه یا در یک واحد چند منظوره که معمولاً حداقل 3 افکت دارد خریداری کنید. برخی نوازندگان بر این باورند که هیچ کدام از افکت های مدولاسیون “ضروری” نیستند. با این حال، ممکن است در صورتی که سعی دارید صدای خاصی را که از گروه مورد علاقه خود شنیده اید به دست آورید، ضروری باشند.

فازر

پدال های افکت گیتار فازر به طور قابل توجهی توسط ادی ون هیلن برای ایجاد صدای موجی استفاده می شدند. نمونه هایی از آهنگ هایی که از این افکت استفاده می کنند عبارتند از: “Just The Way You Are” از Billy Joel ، “Ain’t Talking ‘Bout Love” از Van Halen و “Bark At The Moon” از Ozzy Osbourne.

فلنجر

پدال های فلنجر یک “افکت هول کننده” ایجاد می کنند. نمونه هایی از آهنگ هایی که از این افکت استفاده می کنند عبارتند از: “The Spirit of Radio” از Rush ، “Nobody’s Fault But Mine” از Led Zeppelin و “Barracuda” از Heart.

پدال افکت گیتار آیبانز Ibanez FL Mini Flanger Mini آکبند

کورس

پدال کورس باعث می‌شود صدای گیتار شما شبیه به اجرای همزمان چند گیتار باشد. نمونه‌هایی از آهنگ‌هایی که از این افکت استفاده می‌کنند عبارتند از: «Come As You Are» از Nirvana، «Welcome Home» از Metallica و «Walking On The Moon» از The Police.

مینی پدال افکت گیتار الکتریک آیبانز Ibanez CSMini Chorus Pedal آکبند

ترمولو

پدال ترمولو تغییراتی در حجم ایجاد می‌کند. نمونه‌هایی از آهنگ‌هایی که از پدال ترمولو استفاده کرده‌اند عبارتند از: «Creep» از Radiohead، «Gimme Shelter» از Rolling Stones و «How Soon Is Now?» از The Smiths.

مینی پدال افکت گیتار الکتریک آیبانز Ibanez Tremolo Mini Pedal آکبند

ویبراتو

پدال ویبراتو تغییراتی در گام ایجاد می‌کند. نمونه‌هایی از آهنگ‌هایی که از پدال ویبراتو استفاده کرده‌اند عبارتند از: «Rhinoceros» از The Smashing Pumpkins و «Thinking About You» از Radiohead.

یونی وایب

پدال univibe نوعی پدال افکت مدولاسیون است که صدایی شبیه به تلاقی بین پدال فازر و کورس دارد. نمونه‌ای از آهنگی که از پدال univibe استفاده می‌کند، «Alive» از Pearl Jam است.

پدال های افکت های تغییر دهنده گام گیتار

پدال های افکت های تغییر دهنده گام شامل موارد زیر است:

  • تغییر دهنده گام
  • اکتاو
  • تغییر دهنده گام پلی فونیک
  • هماهنگ ساز
  • وارپ

تغییر دهنده گام

پدال های تغییر دهنده گام به گونه ای عمل می کنند که یک نت متفاوت نسبت به نت نواخته شده شما تقویت می شود. شما می توانید میزان صدای نت اصلی را در مقایسه با نت منتقل شده تنظیم کنید. این امکان را به شما می دهد تا یک اثر هماهنگ سازی ایجاد کنید.

اکتاو

پدال های اکتاو صداهای شما را یک اکتاو بالاتر یا پایین تر از صدای اصلی منتقل می کنند. این به شما امکان می دهد تا صدای گیتار خود را گسترش داده و صدایی شبیه به دو گیتار همزمان ایجاد کنید.

تغییر دهنده گام پلی فونیک

پدال های تغییر دهنده گام پلی فونیک قادرند به طور همزمان صدای چندین نت را تغییر دهند. این به شما امکان می دهد تا آکوردهای هارمونی را ایجاد کنید که به طور طبیعی غیرممکن است.

هماهنگ ساز

پدال های هماهنگ ساز یک نوع خاص از تغییر دهنده گام هستند که به طور خودکار آکوردها را بر اساس نت های نواخته شده شما هماهنگ می کنند. این بسیار مفید برای ایجاد صدای گیتار چندگانه است.

وارپ

پدال های وارپ صداهای شما را به طور چشمگیری تغییر می دهند و می توانند صدای گیتار شما را بسیار متفاوت و غیرعادی کنند. این یک گزینه عالی برای نوازندگانی است که به دنبال ایجاد صدای منحصر به فرد هستند.

پدال های کاربردی

پدال های کاربردی دارای عملکردهای خاص هستند که شامل تغییر صدای گیتار نمی شوند. آنها شامل موارد زیر هستند:

ولوم

پدال های ولوم مانند پدال های پایی عمل می کنند که می توانید برای افزایش کلی حجم صدا استفاده کنید.

پدال والیوم وکس Vox V 860 آکبند

تونر

پدال های تونر به شما امکان می دهند گیتار خود را به راحتی کوک کنید و اجازه می دهند تا سیگنال را به طور کامل خاموش کنید (مورد استفاده هنگام روی صحنه).

دروازه نویز

این نوع پدال ها بازخورد و وزوز را در سیگنال کاهش می دهند.

افکت گیتار الکتریک دانلوپ Dunlop MXR SMART GATE NOISE GATE کارکرده در حد نو با کارتن

بافر

این پدال ها صدای گیتار را در سراسر زنجیره سیگنال حفظ می کنند تا از دست دادن فرکانس های زیر جلوگیری کنید.

لوپر یا حلقه

پدال های لوپر به شما امکان می دهند نواختن خود را تکرار کنید تا بتوانید چیزی جدید را روی آن بنوازید.

پدال افکت گیتار والتون Valeton Dapper Looper Mini آکبند

برخی از نوازندگان همه این پدال های افکت گیتار را ضروری می‌دانند، با این حال، من می‌توانم بگویم زمانی که چند پدال دیگر داشته باشید که روی لحن صدا تأثیر می‌گذارد و از آن راضی هستید، بهترین کار را خواهید داشت. این گروه از پدال ها واقعا مفید هستند اما هیجان انگیز نیستند!

پدال های تونر کمی لوکس هستند ، اما اگر قصد اجرای زنده دارید بسیار مفید هستند. پدال های دروازه نویز فقط در صورتی ضروری هستند که نویز زیادی داشته باشید که باید کاهش دهید، اما قبل از رسیدن به آن به دنبال ریشه مشکل باشید. پدال های بافر بسیار مفید هستند اگر زنجیره سیگنال طولانی تری داشته باشید که شامل بسیاری از پدال ها و کابل های طولانی باشد. پدال های لوپر برای اجرای خیابانی و تمرین در خانه عالی هستند، اما برای اکثر نوازندگان قطعاً ضروری نیستند.

پدال های شبیه ساز آکوستیک

نوع آخر پدال های افکت گیتار، شبیه ساز آکوستیک است. پدال های شبیه ساز آکوستیک از EQ های تخصصی برای شبیه سازی صدای گیتار آکوستیک استفاده می کنند.

پدال افکت گیتار باس Boss AC 3 Acoustic Simulator آکبند

اکثر نوازندگان هرگز به این نوع پدال در کلکسیون خود نیاز نخواهند داشت، اما دیگران بدون آن نمی توانند انجام دهند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *