معرفی مقاله نحوه تمیز کردن سیم های گیتار:
سیم های گیتار شما بخشی جدایی ناپذیر از ساز شما هستند، بدون وجود آنها نمی توانید چیزی بنوازید. با این حال، سیم ها می توانند به راحتی و حتی به طور نامرئی کثیف شوند، که می تواند بر طول عمر آنها و کیفیت موسیقی شما تأثیر منفی بگذارد. می‌توانید سیم‌های گیتار خود را با دانستن زمان تمیز کردن آنها، پاک کردن کثیفی از روی آن‌ها و سپس روغن کاری، در شرایط بهینه نگه دارید.

روش 1 از 2: پاک کردن کثیفی ها از سیم های شما

تمیز کردن سیم های گیتار

1 . برای تمیز کردن سیم های گیتار خود، ابتدا ساز را در موقعیت مناسبی قرار دهید.

گیتار را به پشت روی یک سطح قرار دهید تا دستان شما برای تمیز کردن سیم های گیتار آزاد باشند. می توانید گیتار را روی میز، یک جعبه، کیس خود گیتار و یا حتی روی پایتان قرار دهید. به جای آن همچنین می توانید اگر گیتار شما بند گردن دارد، بند گردن را ببندید و گیتار را رو به بالا بچرخانید. اطمینان حاصل کنید که سر گیتار به چیزی برخورد نمی کند تا مطمئن شوید که گوشی های کوک شما در این فرآیند به هم نمی ریزند و کوک گیتار خراب نمی‌شود. در حالت ایده آل گیتار را روی یک سطح صاف قرار دهید تا ثابت شود.

2 . پارچه و محلول تمیز کننده را انتخاب کنید.

برخی از افراد ترجیح می دهند برای تمیز کردن سیم های گیتار از دستمال کاغذی، پارچه میکروفیبر یا حوله خشکی استفاده کنند که هشت بار تا شده است. افراد دیگر ترجیح می دهند از دستمال نخی تمیز استفاده کنند. مهم نیست که چه تعداد پارچه یا دستمال کاغذی داشته باشید، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که تمیز، خشک و نسبتاً نرم باشند. به جای اینکه محلول تمیز کننده را مستقیماً روی سیم ها بزنید، که منجر به اسپری شدن محلول روی گیتار شما نیز می شود، ابتدا محلول را روی پارچه خود اسپری کنید. این کار از جمع شدن محلول تمیز کننده اضافی که پاک کردن آن بعدا موجب دردسر می شود، جلوگیری می کند.
* برای یک گیتار با سیم های نایلونی، یک حوله نمدار یا حوله ای که کمی با آب مرطوب شده باشد، کافی است.
* برای گیتارهایی با سیم های استیل، پاک کننده های سیم گیتاری مانند Fast-Fret String Cleaner، Dunlop Ultraglide، Dr.Stringfellow و مواردی از این دست وجود دارند که برای همین استفاده تولید می شوند. با این حال، اگر توانایی خرید این محصولات را ندارید، مجبور نیستید از این محصولات استفاده کنید. الکل مالیدن نیز می تواند 70-90% موثر باشد، همچنین ژل قبل از اصلاح نیز می تواند موثر باشد.

تمیز کردن سیم های گیتار

3 . پارچه را در جای خود قرار دهید.

در حالی که پارچه‌ خود را خیس کرده‌اید و آماده تمیز کردن سیم‌های گیتار خود هستید، نیمی از پارچه را زیر سیم‌های گیتار نزدیک پل یا پایین‌ترین قسمت سیم‌ها بلغزانید. سپس نیمه باقیمانده پارچه را روی آن تا کنید تا با کل پارچه دو طرف سیم ها را بپوشانید.

4 . پارچه تا شده را در امتداد سیم ها حرکت دهید.

شما می خواهید مطمئن شوید که تمام مسیر را از ناحیه پل تا شیطانک گیتار خود طی کرده اید. به قسمت‌های سیمی که روی صفحه انگشت گذاری قرار دارند، توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا مطمئناً هر بار هنگام نواختن گیتار خود، آنها را لمس می‌کنید. همچنین به قسمت‌هایی که روی سوراخ صدا قرار گرفته‌اند نیز، توجه داشته باشید. برای تمیز کردن قسمت بالایی، فشار رو به پایین وارد کنید. همچنین مقداری هم سیم ها را به سمت بالا بکشید تا مطمئن شوید که قسمت زیرین را نیز تمیز می‌کنید.
* همانطور که تمیز کردن هر دو طرف دندان ها مهم است، تمیز کردن هر دو طرف سیم ها نیز مهم است.
* اگر سر گیتار از روی پایه بلند شد نگران نباشید. حتی اگر گوشی های کوک کمی به هم ریخته باشند، همیشه می توانید گیتار خود را دوباره تنظیم کنید.
* احتمالاً متوجه خواهید شد که سیم‌های گیتار شما کمی تغییر رنگ می‌دهند، یا رگه های خاکستری بر روی پارچه شما بر جا می مانند. این نشانه ای از این است که تلاش های شما نتیجه می دهند.

روش 2 از 2: سیم های خود را روغن کاری کنید

تمیز کردن سیم های گیتار

1 . ابتدا تعیین کنید که سیم های شما از چه چیزی ساخته شده اند.

برای گیتارهایی که از سیم های نایلونی ساخته شده‌اند، روغن کاری سیم ها غیر ضروری است. سیم های نایلونی از قبل در برابر خوردگی مقاوم شده اند. با این حال، اگر گیتاری دارید که سیم‌های استیل دارد، بهتر است در حین تمیز کردن سیم های گیتار خود، از مقداری روان‌کننده استفاده کنید تا از چسبندگی، کثیف شدن و خوردگی آن‌ها جلوگیری کنید. می توانید بسته بندی محصول را برای سیم هایی که دارید بررسی کنید تا بفهمید از چه چیزی ساخته شده اند.
* اگر دیگر بسته بندی محصول را ندارید، یک قانون کلی که باید رعایت کنید این است که نوع گیتاری که دارید و ژانرهایی که گیتار برای نواختن آن ساخته شده است را در نظر بگیرید. گیتارهای آکوستیک و فلامنکو که بر موسیقی کلاسیک و فولکلور تمرکز دارند معمولاً دارای سیم‌های نایلونی هستند. گیتارهای الکتریک و باس که مرتبط با بلوز، کانتری، موسیقی راک و پاپ هستند، به احتمال زیاد دارای سیم های استیل هستند.

نکته تخصصی از یک نوازنده حرفه ای و مربی گیتار:
آیا میدانستید روغن‌های پوست شما و چیزهایی که هر روز لمس می‌کنید، می‌توانند سیم ها و فرت بورد را خورده کنند؟ همیشه قبل از نواختن گیتار دست های خود را بشویید تا ساز خود را در شرایط خوبی نگه دارید.

2 . مقداری روان کننده را روی یک پارچه بمالید.

می‌توانید از همان پارچه‌ای که قبلاً از آن برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کرده‌اید، استفاده کنید؛ فقط باید آن را برگردانید و از قسمت دیگر آن برای تمیز کردن سیم های گیتار خود استفاده کنید. اگر احساس می‌کنید که پارچه خیلی کثیف است و روغن‌های دست‌تان به سمت «تمیز» نیز برخورد کرده است، می‌توانید از یک پارچه کاملاً جدید برای این بخش از فرآیند تمیز کردن سیم های گیتار استفاده کنید. هنگام کار با گیتار خود، باید روان کننده ای را انتخاب کنید که حاوی پایه نفتی نباشد. اینها می توانند خواص نافذی داشته باشند که ممکن است در طول زمان به گیتار شما آسیب برساند.
* Dunlop Lemon Oil, Tone Finger-Ease String Lubricant, or GHS Fast Fret همگی محصولات روغن کاری تجاری هستند که به طور خاص برای گیتار ساخته شده اند و می توانید آنها را بخرید.
* اگر به محصولی ارزان و در دسترس نیاز دارید، می توانید روغن زیتون، روغن بچه یا وازلین را امتحان کنید.
* هرگز نباید روان کننده را مستقیماً روی سیم ها بمالید زیرا احتمال زیادی وجود دارد که روغن اضافی وارد فرت بورد شود که در این صورت، تمیز کردن آن بسیار دشوار است.

تمیز کردن سیم های گیتار

3 . پارچه را روی سیم ها بکشید.

پارچه را به همان روشی که هنگام تمیز کردن سیم های گیتار انجام دادید، روی سیم ها قرار دهید و تا کنید و پارچه یا حوله را از ناحیه پل به سمت شیطانک بکشید. با استفاده از انگشتان خود به دو طرف سیم ها فشار وارد کنید. هنگامی که تمیز کردن سیم های گیتار خود را به درستی انجام دهید، سیم ها باید به طور قابل توجهی براق تر به نظر برسند. آنها همچنین باید روغنی و هنگام لمس صاف و روان باشند.

نکات
* این تکنیک برای اکثر انواع گیتار قابل اجرا است. با این حال، هنگامی که با گیتار بیس سروکار دارید، به دلیل ضخامت جداگانه سیم ها، بهتر است برای نتیجه بهتر، هر سیم را به صورت جداگانه تمیز کنید.
* اگر به این نتیجه رسیدید که احساس روغن برای شما غیر طبیعی و چرب است، می توانید یک دستمال کاغذی خشک بردارید و آن را از وسط تا کنید و به همان روشی که تمیز کردن سیم های گیتار را انجام دادید و به آنها روغن زدید، روغن اضافی را از روی سیم ها پاک کنید.

هشدارها
* اگر در حین تمیز کردن سیم های گیتار فشار زیادی به سیم ها وارد شود، ممکن است گیتار شما از کوک خارج شود. در این صورت، قبل از نواختن مجدد گیتار، باید آن را دوباره تنظیم کنید.
* هرگز از WD-40 روی گیتار خود استفاده نکنید. این یک پاک کننده است، نه یک روان کننده، و می تواند گیتار شما را خراب کند یا به این معنی باشد که باید تعمیرات گران قیمتی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *