پولیش گیتار یک راه عالی برای محافظت از آن و بازگرداندن ظاهر گیتار به شکوه اولیه است. انجام این کار بسیار آسان است. سیم ها را بردارید تا بتوانید برای تمیز کردن خوب، به فرت بورد دسترسی داشته باشید. از روغن لیمو برای صیقل دادن طبیعی و حالت دادن به چوب دسته و فرت بورد استفاده کنید. برای بدنه گیتار، پولیشی را انتخاب کنید که برای رویه (فینیش) گیتار شما طراحی شده است و آن را به خوبی جلا دهید تا درخشندگی واقعی آن نمایان شود.

قسمت 1 از 3: برداشتن سیم ها

پولیش گیتار

1 . دست های خود را بشویید و گیتار را روی یک سطح صاف، طوری قرار دهید که سیم ها به سمت بالا قرار گیرند.

دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویید تا روغن‌هایی که می‌توانند هنگام تمیز کردن و پولیش گیتار بر کیفیت رویه اثر بگذارند، پاک شوند. گیتار را در دامان خود نگه دارید یا آن را روی یک سطح صاف تمیز قرار دهید. مطمئن شوید که سیم ها رو به بالا هستند تا بتوانید به راحتی به همه آنها دسترسی داشته باشید.
* مطمئن شوید که دست‌هایتان خشک است تا هنگام پولیش گیتار رطوبت اضافی به رویه آن وارد نشود.

2 . گوشی کوک سیم اول را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شل شود.

گوشی های کوک، چرخ دنده های فلزی در بالای گیتار هستند که به عنوان هدستاک نیز شناخته می شوند، که برای تولید صدا کشش را در سیم ها نگه می دارند. با سیم “E” شروع کنید، که ضخیم ترین سیم در بالای گیتار است. همانطور که گوشی کوک را می چرخانید، سیم را بنوازید تا مطمئن شوید که دارید آن را شل می کنید. با آزاد شدن کشش سیم، صدا بم تر می شود. به چرخش گوشی کوک ادامه دهید تا زمانی که وقتی سیم آن را می نوازید، دیگر صدایی تولید نکند.
* سیم را آنقدر شل نکنید که روی سیم بعدی آویزان شود.
* اگر نتی که سیم هنگام نواختن آن ایجاد می‌کند، زیرتر شود، در این صورت سر کوک را در جهت اشتباه می‌چرخانید.

پولیش گیتار

3 . هر یک از سیم ها را یکی یکی شل کنید تا کشش روی دسته کاهش یابد.

هنگامی که سیم اول را شل کردید، به سراغ گوشی کوک سیم دوم در کنار آن بروید، که برای سیم A است. همانطور که گوشی کوک را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانید تا مطمئن شوید که کشش سیم آزاد شده است، سیم را با انگشت شست بزنید. سر کوک را بچرخانید تا زمانی که سیم هنگام نواختن دیگر صدایی تولید نکند، سپس به سراغ سیم بعدی بروید و این روند را تکرار کنید.
* با آزاد کردن کشش به آرامی از روی تمام سیم ها، فشار کمتری به دسته گیتار وارد می شود.

4 . قبل از شروع پولیش گیتار، تمام سیم ها را از گوشی کوک خارج کنید.

هنگامی که تمام سیم ها شل شدند، سیم اول را از گوشی کوک آن باز کنید. باز کردن آن را ادامه دهید تا زمانی که بتوانید انتهای سیم را از شکاف روی سر گیتار که آن را در جای خود نگه می دارد، بیرون بکشید. بقیه سیم ها را به صورت جداگانه از گوشی های کوک باز کنید.
نکته: اگر آزاد کردن یک سیم از گوشی کوک بسیار دشوار است، از یک سیم بر استفاده کنید تا سیم را از نیمه راه ببرید و بتوانید راحت‌تر آن را در بیاورید.

5 . اگر گیتار دارای پین های پل است، آن ها را بردارید.

پل قطعه ای روی بدنه گیتار است که سیم ها را در جای خود نگه می دارد. اگر گیتار آکوستیک دارید یا اگر گیتار شما پین‌های کوچکی در پل دارد تا سیم‌ها را نگه دارد، از یک پیچ گوشتی یا یک جسم صاف دیگر استفاده کنید تا به آرامی پین را مستقیماً بالا بکشید و آن را بردارید.
* پین ها را کنار بگذارید تا بتوانید پس از اتمام پولیش گیتار، آنها را تعویض کنید.
* بیشتر گیتارهای الکتریک پین پل ندارند.

6 . سیم ها را از پل خارج کنید تا بتوانید آنها را بردارید.

انتهای اولین سیمی که به پل متصل است را بکشید تا شروع به بیرون آمدن از شکاف کند. به کشیدن سیم تا زمانی که به طور کامل از گیتار جدا شود، ادامه دهید. سپس بقیه سیم ها را نیز یکی یکی بیرون بکشید.
* سیم ها را به سختی تکان ندهید یا نکشید؛ چراکه در غیر این صورت ممکن است به پل آسیب بزنید یا سطح بدنه را خراش دهید.

قسمت 2 از 3: تمیز کردن و پولیش دسته

پولیش گیتار

1 . کل گیتار را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا گرد و غبار از روی آن پاک شود.

یک پارچه خشک تمیز بردارید و آن را روی سطح کل گیتار بکشید تا گرد و غبار آن گرفته شود. پارچه را در اطراف و بین گوشی های کوک و همچنین در پشت بدنه بکشید. تا حد امکان از حرکات دایره ای و ملایم برای حذف گرد و غبار استفاده کنید.

2 . هر گونه کثیفی در شکاف های بین فرت ها را با یک سنجاق فلزی خراش دهید.

فرت ها سیم های فلزی کوچکی هستند که از روی دسته گیتار عبور می کنند و به شما امکان می دهند صدای سیم ها را تغییر دهید. از یک سنجاق فلزی کوچک یا یک جسم صاف دیگر، برای خراشیدن گرد و غبار، کثیفی یا جرمی استفاده کنید که در شکاف‌های کوچک در محل اتصال فرت ها به دسته وجود دارد.
* مراقب باشید روی فرت بورد چوبی را نخراشید.
* اگر گیتار شما به خوبی نگهداری شده یا نو است، ممکن است کثیفی زیادی روی فرت ها، برای تمیز کردن وجود نداشته باشد.

3 . از پشم فولادی 0000 برای پاک کردن فرت بورد در امتداد رگه ها استفاده کنید.

مقداری پشم فولادی ریز بردارید و به آرامی فضاهای بین فرت ها را در امتداد رگه های چوب مالش دهید. از بالای فرت بورد شروع کنید و به سمت پایین بروید تا هر گونه تجمع کثیفی که ممکن است روی چوب وجود داشته باشد را از بین ببرید.
* از پشم فولادی با درجه متفاوت استفاده نکنید، در غیر این صورت ممکن است فرت بورد چوبی را بخراشید یا به آن آسیب بزنید.
* می توانید پشم فولادی 0000 را در فروشگاه های سخت افزار، فروشگاه های بزرگ و آنلاین پیدا کنید.

4 . چند قطره روغن لیمو را روی یک پارچه بمالید و دسته گیتار را پاک کنید.

یک پارچه خشک تمیز بردارید و آن را دور انگشت خود بپیچید. چند قطره روغن لیمو را روی پارچه بریزید و با آن تمام طول دسته گیتار را پاک کنید. هنگام پولیش گیتار، به سردسته و فضاهای بین گوشی های کوک نیز توجه داشته باشید. پشت دسته را نیز پاک کنید.
* هنگام پولیش گیتار، روغن لیمو را مستقیما به بدنه گیتار نمالید.
نکته: اگر یک گیتار آکوستیک را پولیش می‌کنید، مقداری از روغن لیمو را روی پل چوبی نیز بمالید.

5 . روغن اضافی لیمو را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

از یک پارچه تمیز استفاده کنید یا با استفاده از قسمت خشک پارچه ای که با آن روغن را روی گیتار مالیدید، روی دسته را پاک کنید تا روغن اضافی از سطح آن خارج شود. پارچه را یک یا دو بار به آرامی روی سطح بکشید تا قطرات بزرگ روغن را پاک کند و بیشتر روغن جذب چوب شود.
* شما نمی خواهید روغن را از چوب پاک کنید.

قسمت 3 از 3: پولیش بدنه گیتار

پولیش گیتار

1 . هنگام انتخاب پولیش گیتار توجه داشته باشید که پولیش متناسب با گیتار شما باشد.

انواع مختلفی پولیش گیتار وجود دارد که هر کدام برای گیتار و رویه خاصی طراحی شده است. ساخت و مدل گیتار خود را به صورت آنلاین جستجو کنید و ببینید سازنده چه نوع پولیشی را برای بهترین نتیجه توصیه می کند. همچنین می‌توانید از فروشگاه لوازم موسیقی محلی خود بپرسید که چه نوع پولیشی را برای گیتار شما توصیه می‌کنند.
* پولیش گیتار را می توانید در فروشگاه های لوازم موسیقی و آنلاین پیدا کنید.

2 . پولیش گیتار را با فاصله حدود 15 سانتی متری (6 اینچ) از سطح، اسپری کنید.

بطری اسپری را جلوی گیتار نگه دارید و مقدار کمی از آن را روی بدنه گیتار اسپری کنید. حتماً پشت و کناره‌های گیتار را نیز اسپری کنید و از اسپری کردن پولیش گیتار روی فرت‌ بورد و دسته خودداری کنید.
* لازم نیست بدنه گیتار را با پولیش اشباع کنید. فقط کافی است به قدری پولش بزنید که سطح را با یک لایه نازک بپوشاند.
نکته: اگر به اشتباه روی فرت بورد مقداری پولیش زدید، در اسرع وقت آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا جذب چوب نشود.

3 . از یک پارچه میکروفیبر برای جلا دادن بدنه گیتار استفاده کنید.

از حرکات آرام و دایره‌ای استفاده کنید تا پولیش گیتار را در سراسر بدنه آن پخش کنید و گیتار را جلا دهید تا بدرخشد. حتماً دو طرف کناره ها و پشت گیتار را هم جلا دهید. به این کار ادامه دهید تا تمام پولیش جذب شود.
* یک پارچه میکروفیبر از گیر کردن نخ های کوچک در پولیش جلوگیری می کند.

پولیش گیتار

4 . وقتی کارتان تمام شد، یک مجموعه سیم جدید بر روی گیتار ببندید.

هنگامی که بدنه گیتار جلا داده شد، گیتار آماده نواخته شدن مجدد است. از مجموعه جدیدی از سیم ها استفاده کنید و به همان ترتیبی که سیم ها را حذف کردید، آنها را جایگزین کنید تا از بالا به پایین به صورت E، A، D، G، B، E مرتب شوند. گوشی های کوک را سفت کنید و گیتار را کوک کنید. شما می توانید شروع به نواختن ساز تازه جلا داده شده خود کنید.
* برای بهترین کیفیت صدا از همان سیم هایی که در اصل روی گیتار بود استفاده کنید.
* به دنبال سیم های گیتار در فروشگاه های لوازم موسیقی و آنلاین باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *